Misschien moet je ze wel allemaal ontluchten dan?
Of heb ik het nu mis?
Oh ja, Bij het ontluchten altijd van achteren beginnen...toch?
- Login of registreer om te reageren
Misschien moet je ze wel allemaal ontluchten dan?
Of heb ik het nu mis?
Oh ja, Bij het ontluchten altijd van achteren beginnen...toch?
Ik snap niet helemaal wat je vraagt... Je moet de remmen ontluchten, en je hebt voor schijfremmen en achter trommelremmen (tenzij de een Mini hebt met ook voor trommelremmen, maar die had je niet, zei je).
[In het Nederlands heet dat trouwens ontluchten ]
Ik begrijp het ook niet helemaal...
Als je je schijven en remblokken vervangen is net niet nodig om te ontluchten omdat je de klauwen aan de kant kunt 'hangen'
Het lijkt alsof je denkt dat je mini alleen voorremmen heeft. Da's nie woar. Achter heeft'ie ook remmen, maar dan trommelremmen. Bij het vervangen van schijven en/of blokken van de voorremmen hoef je het leidingsysteem niet te ontkoppelen. Er komt dan dus geen lucht in en dus hoef je niet te ontluchten na afloop. Het mag wel, ik ontlucht zo'n 2x per jaar, maar ik ben ook een beetje een nerd in dat soort dingen... Voor de achterremmen geld hetzelfde; je kan de schoenen (en eventueel de trommels vervangen) zonder aan het hydraulisch systeem te komen, dus ook zonder de noodzaak tot ontluchten.
Oh ja, als je puur aan de hand van Haynes voor het eerst met je remmen aan de gang gaat en je verder nog niet erg ervaren bent op auto-gebied, laat het dan even controleren door een mede-hobbyist. Het zijn wel je remmen..
Succes,
Hugo
Nou bedankt allemaal. Weer wat meer te weten gekomen!
Het hele verhaal:
Naar de Kwik-Fit geweest om remmen na te laten kijken en meneer de monteur keek alleen naar de voorwielen (dus dacht ik "hij is tenslotte monteur en zal wel weten wat hij doet") ergo ik heb alleen voor remmen (NIET DUS!).
Maar wat het "bleeden" betrefd, ik doe meteen de remblokken vervangen en doordat ik al een tijdje last heb van dat de remmen raar doen (verminderde remkracht) doen we toch effe ontluchten.
Nogmaals bedankt, mensen!
Ik zie dat je nog veel te leren hebt Nooooit aannemen dat een monteur van Kwikfit weet waar hij het over heeft. Ik vermijd dat soort garages echt als de pest.
Maar wat het "bleeden" betrefd, ik doe meteen de remblokken vervangen en doordat ik al een tijdje last heb van dat de remmen raar doen (verminderde remkracht) doen we toch effe ontluchten.
Maar om dan even terug te komen op wat je gaat doen.
Je hebt verminderde remkracht en je wil daarom je schijven en blokken vervangen? Remblokken remmen tot net voor het metaal nog steeds prima!
Begin gewoon eens met de boel loshalen en met remmenreiniger goed schoonmaken. Achter de trommels eraf, trommel schoonmaken, schoenen schoonmaken, monteren en afstellen (mogen een beetje aanlopen).
Stel ook je handrem en check dan eens of je nog steeds verminderde remkracht hebt...
Ontluchten kan ook wel slim zijn, als is het alleen maar om de vervuilde remvloeistof uit je systeem te hebben.
Ik ben het wel met Hugo eens, dat als je nog niet eerder iets aan je remmen gedaan hebt, toch even laten controleren.
En nog iets, als je de achterremschoenen verwijderd, let dan goed op hoe ze zaten. Ze moeten gemonteerd worden alsof de lijm van het remmateriaal nog nat was en dat je toen ging remmen.
Wouter
Wouter schreef:
Ze moeten gemonteerd worden alsof de lijm van het remmateriaal nog nat was en dat je toen ging remmen.
[color=red:3i68cf3m]que faire?[/color:3i68cf3m]
Heel eenvoudig:
Deze setup is dus voor het linker achterwiel, let op waar het remmateriaal zit en waar hoe de trommel er tegenaan loopt.
Wouter
Wouter schreef:
Deze setup is dus voor het linker achterwiel...
Moet je de foto alleen nog eens 90 graden linksom verdraaien.
Gewoon even met een kraspennetje of een schroevendraaiertje LL, LR, RL en RR op de schoenen schrijven als ze nog gemonteerd zitten. Moet je alleen onthouden of de eerste letter voor de kant van de auto staat of die van de remunit. Als je het wiel voor wiel doet ben je dat probleem ook weer kwijt.
Schamp schreef:
Moet je de foto alleen nog eens 90 graden linksom verdraaien.
Of je hoofd
Gewoon even met een kraspennetje of een schroevendraaiertje LL, LR, RL en RR op de schoenen schrijven als ze nog gemonteerd zitten. Moet je
Maar dan nog is een remschoen onderste boven te monteren
Wouter
Schamp schreef:
Moet je de foto alleen nog eens 90 graden linksom verdraaien.
Wouter":g1bva69n]Of je hoofd [/quote:g1bva69n]
Maar dan wel weer rechtsom dan.
Schamp":g1bva69n]Gewoon even met een kraspennetje of een schroevendraaiertje LL, LR, RL en RR op de schoenen schrijven als ze nog gemonteerd zitten. [/quote:g1bva69n]
Wouter":g1bva69n]Maar dan nog is een remschoen onderste boven te monteren [/quote:g1bva69n]
Staan de letters toch op zijn kop, suffie!?
Staan de letters toch op zijn kop, suffie!?
potverdorie, er iemand bijdehanter dan ik!
gefeliciteerd, je hebt me!
Wouter
Wouter schreef:
gefeliciteerd, je hebt me!
AI, ga ik nu door voor de wasmachine? Die heb ik namelijk al één, die staat voor de deur op vier wielen. Ik blijf dus maar scherp op je letten Wouter...
Ingediend door ArjenB op za, 01-09-2007 17:56
[size=75:uc22h9v8][topics samengevoegd - Crispy][/size:uc22h9v8]
Hallo mensen, ik heb ff kort vraagje. Ik heb voor me schijfremmen vervangen, moet ik nou me achterremmen ook ontluchten?
mvg Arjen
Is je remvloeistofreservoir leeg geweest?
Ja?
Ontluchten.
Nee, dan wel controleren of de achterremmen wel meedoen bij het remmen.
Achterkant opkrikken, rempedaal in laten trappen door bv de buurman, en kijken of de wielen willen draaien.
Overigens is het ontluchten aan de achterremmen zo gepiept.
Remvloeistof gaat overigens maar twee jaar mee, dan komt er water in en kun je minder druk ontwikkelen.
Dus om de twee jaar volledig vervangen wordt aangeraden.
Wat heb je gedaan aan de voorremmen? Nieuwe klauwen gemonteerd? Of remblokken en/of schijven vervangen?
Groet ron
Ik heb je vraag aan een bestaand, vergelijkbaar topic gehangen, lees het even door...
RE: Remmen "bleed"-en
Ingediend door Drommond op ma, 19-05-2003 20:13
Effe een heel, heel erg stomme vraag.
Ik wil komende donderdag nieuwe remschijven en -blokken onder m'n Mini zetten. Naturlijk moet daarna de remmen ge-"bleed" worden.
In de werkplaatshandbooek van haynes heeft men het constant over remmen achter bleeden; maar ik heb toch gewoon alleen (schijf-)remmen voor?