Remmen modificeren. Goed idee?

default

RE: Remmen modificeren. Goed idee?

Ik heb gemerkt dat er twee lijdingen zijn vanuit de hoofd-rem-cylinder. Deze twee leidingen gaan richting een brake-balancer. Mijn brake balancer schijnt niet echt goed te werken. Als ik _hard_ rem dan blokkeerd mijn rechter-achterwiel, iet waarvoor ik vrij hard moet compenseren, en dat isw niet fijn!

Mijn vraag is dus: Als ik nou die brake-balancer weggooi, en er een goeie Tilton (of zoiets) brake bias adjuster opzet, hoe zou ik dan de slangetjes kunnen laten lopen? Ik heb een 1000HLE uit 1984, en ik heb het idee dat ik een front/back syteem split heb. Zou het mogelijk zijn om de fabrieks-ingebouwde bias adjuster eruit te halen? En dan denk ik vooral aan dingen als de APK...

mvg,

Robert

RE: Remmen modificeren. Goed idee?

Voor de APK geldt dat je achterremmen niet overberemd mogen zijn want zoals het in de wet staat geschreven breekt het voertuig dan uit.
Het voertuig mag op een droge of nagenoeg droge weg niet uitbreken als gevolg van remverschillen.
Over de aanwezigheid van bepaalde onderdelen word niet gerept. Wel moeten ze, indien aanwezig, goed gemonteerd zijn en in deugdelijke staat.

RE: Remmen modificeren. Goed idee?

De rembalans is een redelijk simpel veergestuurd klepje, weinig kans dat'ie ineens stuk is. Aangzien je alleen rechts en niet linksachter blokkeert denk ik dat je de boel achter eens goed moet servicen. Stellen, ontluchten, reviseren waar nodig. Als je toch een instelbare rembalans wil (heb ik ook klaar liggen) dan verbind je de voorremmen direct aan de hoofdremcilinder en de balansklep zet je in de leiding naar de achterremmen. En probeer zo min mogelijk slangetjes te gebruiken; alleen op de bewegende overgangen. Voor de rest metalen leidingen gebruiken, zoals zacht koper.
Succes,

default

RE: Remmen modificeren. Goed idee?

Welke slangetjes moet ik hebben? Wat zijn de in en uitgangen van de remkrachverdeler?

Rob

RE: Remmen modificeren. Goed idee?

Helaas, geen makkelijke slangetjes. Je moet de oude (defecte?) remdrukverdeler uit de stalen leiding verwijderen. Dan verbind je de leiding van de voorremmen door aan de leiding die van de hoofdremcilinder komt. Of nog beter, je vervangt die stukjes leiding door 1 nieuwe van hoofdremcilinder tot eerste T-stuk, bij je rechter voorwiel. Het zelfde doe je met de leiding richting de achterwielen, maar die leiding voorzie je van zo'n instelbare verdeler. De in- en uitgangen daarvan staan in de handleiding van het ding als je hem koopt.
Als je zelf geen koperen remleidingen kan maken (heb je speciaal gereedschap voor nodig) kan je een model buigen van koperdraad en dit laten maken bij de betere automaterialenzaak.
Maar, zonder vervelend te willen doen; als je niet weet hoe remsystemen werken en hoe je ze moet verbouwen, lijkt het me onverstandig om er zomaar aan te beginnen zonder hele goede begeleiding! Als je je woonplaats in je profiel zet zijn er misschien mensen in de buurt die je kunnen helpen.
Succes,