Ik vermoed dat door het leegstaan van het systeem de hoofdremcilinder van binnen verroest is. Dan bouw je geen druk meer op omdat de cup lekt. Haal hem maar eens open.
- Login of registreer om te reageren
Ik vermoed dat door het leegstaan van het systeem de hoofdremcilinder van binnen verroest is. Dan bouw je geen druk meer op omdat de cup lekt. Haal hem maar eens open.
Ingediend door zeppe op do, 18-09-2014 20:36
Je kan eens proberen de nippel los te draaien en wachten tot er remvloeistof uit loopt
Zonder het rempedaal in te trappen
Daarna normaal ontluchten
Vermoedelijk zit er te veel lucht op de leiding
Als dat niet lukt laten ontluchten door een speciaal ontluchting apparaat.
Grt.Jef
Je hoofdremcilinder is van binnen verroest, waardoor de cupjes alleen maar een beetje verder in de cilinder geduwd worden, maar niet meer terugkomen.
De gaatjes vanaf het reservoir komt ook niet meer vrij, zodat er geen verse vloeistof de hrc in kan stromen.
Vernieuwen dus.
Ai, daar was ik al bang voor! Dank voor jullie hulp!
Valt die HRC te reviseren of geheel vervangen? In geval van vervangen, welke moet ik hebben?
Ik zou eerst even simpel de nippel links achter vervangen van je remcilinder .. Als daar niks uitkomt zit ie dicht geroest.
Komt geen vloeistof uit.. Dus ook geen lucht..!
Dan ontluchten de achterzijde.
Kijken of je dan rem druk achter hebt..
Waarschijnlijk nu zoveel lucht l.a.
Dat je pedaal idd heel diep kan.. Is dan logisch.
Volgende stap is leiding los halen op splitsing op achter subframe...
Kosten 3 euro tot nu toe..
Hoofdremcilinder kan altijd daarna nog mocht niks hiervan werken.
Makkelijker als je meteen aangaf wat je gesloopt hebt volgens jou woorden..
Waarschijnlijk kan je dan een beter antwoord verwachten als men meteen alle info krijgt...
Ingediend door Belske op vr, 19-09-2014 19:20
In aanvulling op clubbie z'n tips zou ik ook even kijken of de remslang op de draagarm goed open is en voldoende remvloeistof doorlaat.
Deze willen net zoals de slang naar de koppelingshulpcilinder wel eens dicht gaan zitten aan de binnenkant door het zwellen van de rubber of als er stukjes rubber loskomen die de leiding verstoppen als ze oud worden.
Dankjewel voor je tips clubbie. Die nippel heb ik reeds geprobeerd maar dat was het euvel niet.
Hetgeen ik kapot heb gemaakt heeft te maken met die splitsing op het achtersubframe dat jij ook noemde. Ik wilde deze loshalen maar het bleek dat de remleiding was gecorrodeerd met de verbinding van de splitsing, waardoor ik bij het losdraaien de remleiding ook meedraaide zonder dat ik dit direct door had... hierdoor is de remleiding die van voor naar achter loopt op het einde vlak voor de splitsing gescheurd...
Dat bracht me nog verder van huis. Ik zal de leidingen aan de achterkant allemaal checken en zal ook die spliting checken.
- Hoe kan ik de gescheude remleiding fixen?
- Om alvast op de zaken vooruit te lopen: kan ik de hoofdremcilinder reviseren of moet ik hem compleet vervangen?
Nogmaals dank!
Je kunt de remleiding herstellen, als je een fels-ste hebt (kunt lenen). Dan kun je d.m.v. een koppelstuk of 2 nippels, de leiding herstellen.
Ik kan je niet aanraden om een HRC te reviseren. De kans dat het goed lukt is klein. En mocht er onverhoopt iets gebeuren, terwijl je rijdt, dan ben je nog verder van huis.
Op mijn werk doen we niks anders dan hrc's reviseren, aangezien ze nieuw niet meer te koop zijn. Kan prima hoor, als je de juiste spullen maar hebt.
Voordat je 'dure' dingen gaat doen, eerst even een vraag.
Heeft jouw Mini een 'gescheiden remsysteem'? Dan is het mogelijk dat er -zoals bij veel Engelse auto's- een 'valve' in het systeem zit, die voorkomt dat -bij een lekke leiding of werkcilinder- bij het remmen vloeistof wordt weggedrukt door het lek, terwijl de andere drie vertakkingen van het systeem geen druk ontvangen, omdat die wegloopt naar het lek.
Deze 'klep' werkt simpel door een zuigertje in een cilindertje wat naar beide uiteinden van het cilindertje tegen een zitting aanloopt en daar afdicht. De leiding die uitloopt op een 'lek' wordt zo afgesloten, waardoor de leiding de 'andere kant' op nog wel druk vanaf het pedaal krijgt en die remmen het dus wel doen.
Omdat in jouw verhaal de (tegen)-druk bij één werkcilinder wegviel is het zuigertje voor die leiding dus tegen de zitting gedrukt.
De simpelste manier om het zuigertje weer in de neutrale stand te krijgen is, door via de ontluchtingsnippel bij het wiel waar je de vervanging deed wat remolie naar binnen te persen. Een cc is al genoeg. Ik misbruik daar een hand-vetpompje voor waar ik wat remolie in doe.
RE: Remmen probleem #9837
Ingediend door jorrie op ma, 15-09-2014 11:09
Goedemorgen!
Ik heb tevergeefs gezocht op het forum naar de oorzaak van mijn probleem, maar ik kom er niet uit. Mijn verhaal:
Mijn mini 1000HLE heeft een tijdje stilgestaan (+_ 3 jaar). Er moest een aantal dingen aan gebeuren aan de ophanging etc, maar door gebrek aan tijd staat hij nu al een tijd stil in de schuur. Na een tijdje begon mijn remcilinder rechtsvoor te lekken. Geen probleem: nieuwe erop gezet, ontlucht en alles prima. Moet ik wel vermelden dat die leiding dus een tijdje droog heeft gestaan doordat hij veel remvloeistof heeft verloren. Toen ik dacht dat alles gefixed was, bleek dat mijn rempedaal vreemd gedrag vertoont:
Wanneer ik het rempedaal indruk gebeurd er de eerste 75% helemaal niks, alsof ik in het luchtledige trap, maar bij de 75% aangekomen voel je een soort van knik en heeft hij wel druk, maar blijft er weinig meer over natuurlijk. Wanneer je daarna weer het pedaal intrapt dan ligt dat punt nog verder, bij rond de 85% en heb je nog maar een klein stukje over dat er iets gebeurd.
Toen ik aan de slag ging om het probleem te lokaliseren, kwam ik bij volgende constanteringen:
1) De remmen voor grijpen wel goed aan op moment dat ik pedaal ingedrukt heb.
2) De remmen achter werken op dat moment helemaal niet. Lopen vrij rond zonder enige vorm van druk.
3) Bij het ontluchten blijkt dat er geen remvloeistof komt uit de nippel linkesachter, alsof daar helemaal niks gebeurt, terwijl rechtsachter wel vloeit.
4) rechtsachter vloeit dus wel bij het onluchten, maar bouwt niet genoeg druk op op de remvoeringen van zijn plek te krijgen.
5) Remvloeistof is sinds het vervangen van de lekkende remcilinder op peil gebleven.
Ik zit te denken of er nog andere eignaardigheden waren, maar volgens mij niet.
Het is een dual circuit met remdrukverdeler naar achteren toe. Plus een T-splitsing voor de achterwielen.
Overigens heb ik nog een andere vraag omdat ik bij het onderzoekens iets heb stukgemaakt aan de remleiding bij dat t-stuk achter... maar daar komen we straks wel op
Bedankt alvast voor jullie advies!