Kun verschillende oorzaken hebben:
-wielen in onbalans
-kromme schijven
-eventueel versleten blokjes
-spelling stuurkogels/wiellagers
P.S. als de blokjes op zijn hoor het, is het is dan ijzer op ijzer
- Login of registreer om te reageren
Kun verschillende oorzaken hebben:
-wielen in onbalans
-kromme schijven
-eventueel versleten blokjes
-spelling stuurkogels/wiellagers
P.S. als de blokjes op zijn hoor het, is het is dan ijzer op ijzer
ik heb het alleen als ik een aardige snelheid heb, maar dan trilt heel mijn auto eigenlijk!! maar ik denk dat het de remmen zijn want het stuur heeft geen speling ofzo..
eerder ongelijk gesleten schijfjes.. of kromme schijven kan ook.....hoop het niet maar toch..
Ik had porecies hetzelfde, bij mij waren de schijven geroest, en de blokjes op (en daarbij 1 remcylinder lek, en remschoenen op:P) dus ga eerst maar eens je schijven en blokken bekijken, daar zal het wel aan liggen
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 23-12-2003 08:54
99 % kans dat de schijven krom zijn ..
nieuwe schijven zelf zijn niet zo duur .. als je alleen de blokjes vernieuwd helpt dat maar tijdelijk
(dat lijkt althans zo, want je schijven blijven krom)
ik heb meer dan een jaar met kromme schijven gereden op mijn '93 Cooper, maar fijn is anders .. of een SportsPack er meer last van heeft kan ik niet zeggen, maar ik heb uiteindelijk geventileerde Metro schijven en bijbehorende 4-pots klauwen laten monteren en daarna nooit meer kromme schijven gehad.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Geen idee waarom een Sport Pack daar meer last van zou hebben. En het bewijs wordt geleverd door de Brooklands van mijn ouders, rijdt al een dik jaar prima zonder enige vorm van trillen bij remmen.
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 23-12-2003 09:38
Geen idee waarom een Sport Pack daar meer last van zou hebben
onbalans op bredere, grotere wielen, meer druk op de lagers ?!!
dit geldt natuurlijk niet als je schijven gewoon goed zijn
groetjes,
Theo van den Bogaard
haha ik laat ze 5 januari nakijken, het kan niet eerder
maar dat trillen is idd niet zo prettig nee, maar hij remt wel goed! want ik moest gister aardig in de ankers omdat een stadbus van een bushalte wegreed en ik ff niet oplette...
hoe komen schijven eigenlijk krom? ik kan me niks indenken waardoor dat zou komen..
Qua remwerking lever je er niet zoveel op in, weet ik helaas uit ervaring, blijft bij mij ook een steeds terugkerend probleem. Tja, hoe het komt...? Ongelijkmatige afkoeling, bijvoorbeeld. Zoals door voet op de rem laten bij het stoplicht, door een plas rijden met hete remmen, etc.
jepz, en daardoor kan ook je stuur gaan trillen, dus kijk alles maar eens even goed na!
Ik heb ook alles op kunnen lossen, die van mij trilt niet, en remt zeer lekker
Ingediend door thijs van oorschot op wo, 24-12-2003 14:32
als tijdens het remmen je rempedaal en je stuur gaat trillen zijn je voorschijven krom, als alleen je pedaal gaat trillen is het achter te doen (ovale trommels, krommen schijven)
en als enke het stuur trilt bij het remmen en niet de pedaal?? duid dit dan ook op kromme schijven?
het is eigenlijk bijna heel me auto dat gaat trillen, dus ook me stuur en me pendalen.. dus ik weet bijna zeker dat me schijven voor krom zijn...
Oei, als ik dat zo lees word het tijd om al je remmen ff na te kijken, ik had EXACT hetzelfde en bij mij waren mijn schijven krom, mijn remblokken op, 1 remcylinder lek, en de remschoentjes ook nog eens versleten!!!!
Als je hulp nodig hebt, roep maar, want ik heb alles zelf vervangen!
ey bedankt voor het aanbod! mar hij moet toch voor een beurt dus laat ik het gelijk doen.. maar misschien de volgende keer??
Ok joh, als hij dan toch naar de garage moet!!! Ik hoor wel wat het was!
Nog geen maand geleden is er een nieuw remmenset aan de voorkant bij mij opgezet. Ik neem aan dat een 'remmenset' de blokjes en schijven zijn (60 euro incl.)? Als ik nu op de snelweg 120 rijd en ga remmen dan begint de Mini ook te trillen. Ik heb geen rembekrachtiging en heb er eigenlijk nooit zo op gelet of het voor het vervangen ook al was. Duidt dit echt op kromme schijven, of voel ik gewoon de 'krachten'? Het is voornamelijk als ik rustig afrem, dus voet lichtjes op het pedaal, hard intrappen geeft minder trillingen. Lastig om te zeggen hoe erg het is natuurlijk... Bij lage snelheden (60 km/u) remmen voel ik niks.
Rechts is ook een remzuiger vervangen (was links nog goed).
voor 60 euro heb je geen schijven en blokken denk ik zo...
het kan ook zijn dat je wiellager aan het slijten is...
Zijn net allebei vervangen, samen met homokineet
Dan zullen het wel alleen de remblokjes zijn geweest die vervangen zijn.
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 21-03-2010 17:55
misschien wel dat ze je blokken+schijven hebben vervangen..zie nu net bij een Minicentre dat een hele set voor links en rechts 74 euro is. Is dan denk ik wel mogelijk voor 60 euro
Schijven krom??? Zeker bij nieuwe schijven kan het gebeuren dat ze krom gaan bij te hard remmen in de inslijt fase. Dit komt omdat ze in het begin nog wat "ruw" zijn en er dus meer warmte vrij komt.
Ik zal van de week wel even informeren. Ik hoor soms ook een felle piep voordat de Mini net stil. Kan dit komen van de nieuwe remblokjes?
Ingediend door Belske op zo, 21-03-2010 22:36
Heb ik ook gehad met nieuwe schijven (Engelse import) van een mini garage hier in de buurt (geen sponsor trouwens) vanaf bijna de eerste dag.
Die schijven zijn gevoelig voor krom trekken omdat ze niet goed uitgegloeid zijn bij het hardingsproces volgens een remmenspecialist.
Ik heb er nu schijven op van een heel bekend Duits merk die ook startmotoren en dynamo's en nog veel meer maken voor auto's en die waren bij de automaterialen zaak maar € 10 per stuk duurder.
Het is soms de moeite waard om iets meer uit te geven en dat spaart dan achter af veel ergernis en gesleutel.
Inderdaad, goedkoop is vaak duurkoop. Op zulke essentiële onderdelen wil ik ook niet bezuinigen! Is vervangen door een Mini garage en ik heb vertrouwen in hun werk. Ik heb ook even rond gekeken maar 60 euro voor alleen de remblokjes L/R is wel erg duur. Maar ook weer goedkoop voor blokjes én schijven. Dan misschien toch maar geventileerde schijven nemen, maar heb niet het idee dat ik zo hard en lang rem
Je zou deze schijven ook opnieuw kunnen afdraaien en dan zijn ze weer recht. De kans dat ze dan weer krom trekken is zeer klein. Lijkt mij goedkoper dan een nieuwe schijven set. Garantie is altijd wat moeilijk bij kromme schijven maar ik zou het in elk geval proberen.
Bovenstaan probleem is een een aantal weken geleden opgelost door de garage. Ik heb onder de garantie nieuwe remblokken, remschijven en montagekosten vergoed gekregen. Ze zeiden dat ik nieuwe remklauwen nodig had omdat de oude van 23 jaar aan vervanging toe waren. Goed... 2 nieuwe remklauwen er ook op. Heb de eerste tank rustig geremd, elke keer terugschakelen om snelheid te minderen, en nu sinds kort weer last van kromme schijven. Als ik van 80 km/u of harder af wil remmen dan begint vooral m'n pedaal te trillen. Het stuur en de rest van de auto ook..
Wat kan het in hemelsnaam zijn? Geen aanlopende remmen, splinternieuwe remklauwen met zuigers, geen scheve blokjes... Toen ik de Mini kocht had ik nooit problemen met remmen. Als ik nu rem piepen de blokjes ook een beetje (irritant als ik m'n raampje open heb).
Ik heb nooit m'n rempedaal ingetrapt bij het stoplicht en vermijd zoveel mogelijk (kleine) plasjes water.
Trillingen voelbaar in het pedaal duiden vaak op een probleem met de remtrommels achter.
Als de handrem vaak gebruikt wordt of als de auto lang stil heeft gestaan op de handrem, kan het zijn dat de trommels ovaal geworden zijn.
Als je die trilling (ook) in het stuur voelt, probeer dan eens vanaf die bewuste snelheid voorzichtig de handrem aan te trekken, Uiteraard wel ergens waar het kan en met het knopje ingedrukt, zodat je 'm ook snel weer omlaag kan bewegen.
Als je die trilling dan ook voelt, komt het probleem waarschijnlijk van achteren.
Overigens is ook de staat van de diverse rubbers in de voorwielophanging van belang (met name de onderste draagarmrubbers, en die van de trekstangen). Een veranderende wielstand tijdens remmen kan ook vreemde trillingen en zoekerig remgedrag veroorzaken.
De handrem is het denk ik niet. Die moet ik trouwens nog wel stellen, hij pakt echt pas heel laat aan. Het zijn denk ik echt de remschijven, want na het vervangen van de kromme schijven was het probleem weg...
Hoe de rubbers er aan toe zijn weet ik niet. Wel zijn de lagers, homokineten enz vervangen.
Als ik de handrem aantrek tijdens het rijden dan rijdt ie gewoon door (alleen met sneeuw glijdt ie lekker en blokkeren de wielen wel :)" title="Evil" /> )
ok en ls ik echt goed door rem heb ik ook last van trillen,
heb rondom trommels, en deze moeten vervangen worden want als ik ze laat blokeren, alle 4 dan gooit hij hem rond en buigt hij ligt naar links, moet ik wel 70 rijden en dan laten blokkeren, dus ik zit toch niet aan schijven te denken, maar aan de blokjes of misschien de trommels zelf, want op de rest komt geen kracht te staan, ik ga binnnen kort toch alles na kijken. En de wiel lagers zijn toch goed als je totaal geen spelling hebt als je de wielen geblokkeerd en zwevend probeert te kantelen, 9links en recht tegen overgesteld krachte uit oefenen)
Of zit ik abuis??
gr kevin
Als ze alle 4 tegelijk blokkeren zou je niet naar een kant trekken maar rechtdoor gaan. Trommels kun je evt iets uit laten draaien, die kunnen ook trillen veroorzaken.
Voor het scheef trekken zou ik verder kijken naar je remschoenen en evt de flexibele remslangen maar vooral goed afstellen!
Ha ik denk dat mijn remblokken vervangen moeten worden en dan idd even opnieuw afstellen. daarom trok hij scheef weg. en dan gelijk mijn trommels even controleren.
Weer hetzelde probleem
Remmen zijn +/- een maand geleden bij een minigarage weer onder garantie nagekeken. Weer 1 kromme schijf. Nieuwe schijf opgezet en naaf was krom. Die is ook vervangen.
Ik was blij dat de oorzaak bekend was (de kromme naaf), maar niets is minder waar. Ik heb weer kromme schijven denk ik Als ik harder dan 80 km/u rijdt en druk zachtjes met m'n voet op de rem dan begint het te trillen. Als ik m'n voet daarna verder op het pedaal zet dan 'zwabbert' alles.
Achterremmen heb ik nog niet nagekeken, maar lijkt me sterk aangezien de problemen de vorige keren weg waren na het vervangen van de schijven.
Ra-ra politiepet. Wie heeft enig idee wat het nog meer kan zijn? Dure remmetjes zo
Wat nu vervangen is
- wielnaaf
- remblokken
- 2 splinternieuwe remklauwen
- remschijven
- remvloeistof
Ik heb de nieuwe velgen eronder laten leggen en nu heb ik geen trillingen meer,
dus misschien 1 van de velgen toch iets uit het lood.
Kevin1203 schreef:
Ik heb de nieuwe velgen eronder laten leggen en nu heb ik geen trillingen meer,
dus misschien 1 van de velgen toch iets uit het lood.
Hmmm, ... ik heb het dus ook, alles is nieuw en uitgelijnd/gebalanceerd. Misschien toch een velg krom
1 manier om achter te komen, gewon met je reserve wiel uit testen. ik neem aan dat je een vermoede hebt of de trilling van links of recht s komt dat wiel eerst checken. Succes.
1 velg is inderdaad krom door een glijder maar heb daar nooit last van gehad. Ik heb wel een paar weken terug een 2e hands setje velgen gekocht exact dezelfde als ik nu heb waarvan nog 2 banden met goed profiel (yoko 583 of zo).
misschien is het wiel door de kromming, en het snelle trillen wel verder krom gaan staan, maar daar heb ik geen verstand van weet alleen dat kenetische krachten verdomt sterk kunnen zijn. succes en hopelijk kom je er snel vanaf is idd irritant. gr kevin
Ik doe ook dit jaar voor de apk weer smalle wielen voor, zal es kijken welke het is.
RE: remmen trillen als ik van 90 a 100 afrem
Ingediend door ShiniGami op ma, 22-12-2003 20:13
ok dit is volgens mij een algemeen bekend probleem als je blokjes op zijn? toch?? maar wil het gewoon ff zeker weten en vragen aan de expert hiero.....
ik moet dus gewoon nieuwe blokkie halen?