Remtrommel losmaken

default

RE: Remtrommel losmaken

Ik heb een mini 1.3 SPI uit 1993.
als ik de handrem aantrek kan ik de achterwielen nog gewoon ronddraaien. Als ik langzaam door een bocht ga begint er achter iets behoorlijk de piepen.
Ik wil graag in de remtrommel kijken om te zien of er iets niet klopt.
De centrale moer heb ik losgedraaid. Ik kijk nu tegen het lager aan. Hoe krijg ik nu de trommel eraf ?

RE: Remtrommel losmaken

uhhh je hoeft de centrale moer er niet af te halen bij mijn weten....op de trommel zit 1 imbusbout. Als je die losdraaid, kun je de trommel (eventueel met tikjes) eraf halen. Zorg wel dat de rem er helemaal af is, anders blijft ie hangen en is het net of ie niet los wil.
Wat voor mini heb je?

RE: Remtrommel losmaken

Geisink heeft gelijk, de centrale moer laten zitten! Als je wiel er af is zitten er 2 punten op de trommel waar een boutje in zit (soms zit er geen maar de gaten zitten er wel!), deze boutjes zijn vaak een met een grote kruiskop schroevedraaier los te halen (en zo te lezen zit er ook wel eens een inbus in). Er voor zorgen dat de auto niet op de rem staat, en dan proberen de trommel er af te halen. Als dit niet lukt moet je het stel schroefje van je remmen (hoe heet dat ding ook al weer) achter op de ankerplaat iets terug draaien (linksom) tot dat je trommel los komt.
Vergeet niet na alles weer gemonteerd te hebben je remmen weer te stellen!

Suc6

RE: Remtrommel losmaken

volgens mij moet de centrale moer er echt wel af hoor.
remmsteller terugdraaien, en ff op de trommel slaan met een hamer rondom.
dan pak je hem er zo af.
desnoods even het wiel er weer opzetten, dan kun je wat meer kracht uitoefenen.

RE: Remtrommel losmaken

Centrale moer moet er zeker niet af! Met deze moer zit het lager van je naaf vast. De trommel zit alleen vast met 1 of 2 boutjes, gebruik hiervoor wel een goed passende schroevendraaier want door de hitte kunnen deze erg vast zitten en zacht zijn geworden (schroefjes hoeven niet erg vast te zitten, is alleen dat je trommel niet aan het wiel blijft zitten als je die eraf haalt). Let wel dat je de centrale moet met het juiste moment weer vast zet, en er een nieuwe splitpen in doet.

Trommel loshalen kan trouwens ooit een hels karwei zijn :P. Ik heb ook problemen met de handrem gehad van de mini, alle hefboompjes bleken aan elkaar geroest te zitten.

RE: Remtrommel losmaken

centrale moer absoluut laten zitten deze houdt namelijk je as vast, en heeft dus geen invloed op het losmaken van je trommel,

Je moet de schroef op de trommel losdraaien, met een vierkante stelnokkensleutel je stelnok iets naar binnen draaien en dan terwijl je de trommel met de hand rondraaid zachtjes met een hamer op de kopse kant zachtjes lostikken.
soms duurt het 30 seconden en soms 30 minuten :)

sommige gebruiken ipv een stelnokkensleutel een ringsleuteltje, mijn ervaring is doe het niet want je draait namelijk je nokkenasje rond met alle gevolgen van dien,
als je in de buurt van Zwolle woont dan heb ik er wel eentje voor je te leen

RE: Remtrommel losmaken

racing green rider schreef:
desnoods even het wiel er weer opzetten, dan kun je wat meer kracht uitoefenen.



Als je je wiel er weer opzet oefen je druk uit op het schroefdraad (de tapenden) Maar deze zitten niet vast aan de trommel en hebben dus (nou heel mischien weinig) geen effect.

Vincent":2nwlkbx2]met een vierkante stelnokkensleutel je stelnok iets naar binnen draaien[/quote:2nwlkbx2]

Om misverstanden te voorkomen over 'naar binnen draaien': Linksom draaien om ze los te draaien. Het 4kante stelnokje komt dan tenopzichte van de ankerplaat naar buiten, ten opzichte van de auto gaat hij naar binnen, snappen we het nog ;)

RE: Remtrommel losmaken

ik heb vorige week nog trommels van een sloper afgehaald.
daar had ik helemaal geen schroeven in de trommel zitten.
dacht daarom dat hij met de centrale moer ook vast zit.
ik heb nu ik er over denk, alles erafgehaald.
inclusief lager .

RE: Remtrommel losmaken

heb je hem wel op de juiste nm vastgezet en met splitpen? het kan ook nog zijn dat je stukje metaal wat de nokhoogte bepaald eruit is gevallen, er moet er links en rechts 1 inzitten met het schuine deel naar de schroef gericht

default

RE: Remtrommel losmaken

Zo jullie zijn lekker link bezig een centrale moer verwijderen om je trommel eruit te halen. Bij het vastzetten wel even moment sleutel gebruiken moet op 230 nm vast. En netjes splitpen erin. De verzonken schroef doe ik er eigenlijk nooit in de trommel omdat deze geen functie heeft. Als de trommel erop zit houd de velg de trommel op zijn plek. En de schroef zit meestal zo vast gerot dat deze uitgeboord moet worden.

Wat ook vaak helpt is je voeringen aan de uiteinden schuin veilen hierdoor worden ze niet meegenomen door de trommel. Kijk in de haynes hier staat dit super in uitgelegd.

Groet Tijn.

P.S. beetje remmen reiniger doet vaak al wonderen.

RE: Remtrommel losmaken

Voeringen schuin vijlen??

Zit jij aan de drugs ofzo? Of aan de drank??
Die dingen remmen al bijna niet, ga jij het oppervlak nog kleiner maken.

Gewoon terugstellen, klappen geven met de plastic hamer en bij montage flink kopervet op de bewegende delen.

Groet ron

default

RE: Remtrommel losmaken

ayla schreef:

Zit jij aan de drugs ofzo? Of aan de drank??




## jij niet dan?? je 'gaat' toch met een mienie?! :D

RE: Remtrommel losmaken

Mensen, houden we het wel een beetje vriendelijk, iedereen probeert elkaar te helpen... ;)

default

RE: Remtrommel losmaken

Ik moet wel de centrale moer verwijderen. (verder zijn er geen boutjes)
De remhefboom die aan de achterzijde de trommel in gaat heb ik los van de handremkabel gemaakt hierdoor wist ik zeker dat de mini niet meer op de handrem stond (de trommel ging er heel eenvoudig af.)
Het piepen komt waarschijnlijk door een defect wiellager want 1 stuks zag er niet fris uit.
Tussen de beide remschoenen zit een strip die is bevestigd aan de remhefboom die aan de achterzijde de remtrommel binnekomt, Zijn deze twee strippen op elkaar vastgeklonken of moeten ze kunnen scharnieren?

RE: Remtrommel losmaken

als je de centrale moer er wel afhaalt, dan kun je alles eraf halen.
inclusief de draadenden waar je wiel aanvast zit.
zo heb ik vorige week ook nog een trommel losgehaald.
deze moest erafg, omdat de auto werd gesloopt.
je kunt ook je wiel losdraaien, en 1 of 2 schroefjes uit de trommel draaien, die bij jou er dus niet in zitten.
en dan de trommel eraf halen.
dan laat je de draadenden dus zitten.
als je geen schroeven in je trommel hebt zitten, is dat niet erg, als je de wielmoeren vastzet, komt de trommel automatisch vast te zitten.

RE: Remtrommel losmaken

De centrale moer hoeft dus niet los, je hoeft echt niet zachtjes op de trommel te tikken, een paar flinke klappen met een stevige hamer gaat stukken beter en zorgt er ook voor dat eventueel vastzittende onderdelen loskomen.

Terugstellen van de voeringen is natuurlijk aan te raden, maar die boel wil nog wel eens heeeeeel vast zitten of de stelmoer is kapotgedraaid.

Achternaaf vastzetten met 250 nm....zou ik niet doen dan draai je hem echt aan puin, 80nm is beter :)

Dennis

default

RE: Remtrommel losmaken

De trommel is nu gelukkig los. Ik zal de moer weer vastzetten met het juiste moment.
Hebben jullie ook een antwoord op mijn ander vraag.
Die van de remhefboom en de strip tussen de remschoenen. Zijn deze vast op elkaar geklonken of moeten ze kunnen scharnieren.

default

RE: Remtrommel losmaken

sls je nou eens goed kijkt en nadenkt hoe dat stripje dient te werken, dan kom je er toch achter of het 'vast' of 'draaiend' hoort te zitten?

vaak heeft de 'uitvoeringsvorm' van iets met de 'functie' ervan te maken (beetje 'form follows function')

btw: nee, ik kan het niet nakijken hier.

RE: Remtrommel losmaken

metrodriver schreef:
ayla":1uz1dopz]
Zit jij aan de drugs ofzo? Of aan de drank??




## jij niet dan?? je 'gaat' toch met een mienie?! :D[/quote:1uz1dopz]

Ik niet begrijp? Je gaat toch met een mienie????

Verklaar u nader.

Groet ron

default

RE: Remtrommel losmaken

@ ayla,

zie p.m.

RE: Remtrommel losmaken

Pm terug.

Verder hoort de hefboom te scharnieren op alle punten, anders is het geen hefboom ;) .
Ik zou eens beginnen met deze in de kruipolie te zetten en dan een paar keer heen en weer te tikken. Ik gebruik dan altijd een plastic hamer, sla je ook niets krom.

Groet ron

RE: Remtrommel losmaken

en voordat je de remmen monteerd een beetje kopervet op bewegende delen...

pas rijden als je zeker weet dat het goed is, ut zijn toch je remmen...

default

RE: Remtrommel losmaken

Red Flame schreef:
en voordat je de remmen monteerd een beetje kopervet op bewegende delen...




## gevaarlijke opmerking!!
de remschoenen met voeringen bewegen ook toch??


pas rijden als je zeker weet dat het goed is, ut zijn toch je remmen...



## om te rijden heb je toch geen *remmen* nodig?? :+)

RE: Remtrommel losmaken

jo schreef:
Zijn deze twee strippen op elkaar vastgeklonken of moeten ze kunnen scharnieren?


Als ik denk welke jij bedoeld moeten deze scharnieren!

default

RE: Remtrommel losmaken

De twee strippen scharnieren weer, na heel veel kruipolie. Handremsysteem werkt weer.
ik wil voor de zekerheid ook de wiellagers vervangen.
Het viel mij op dat de lagers open zijn en dat alleen aan de binnenzijde een oliekeerring is geplaatst (deze houd het vuil bij de lagers weg) aan de buitenzijde (wielmoerzijde) is geen oliekeerring geplaatst, volgens mij kan via deze zijde het vuil bij de lagers komen. Hoort hier wel of geen afdichting te zitten ? (ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar ook aan het klussen is geweest maar niet alles in de orginele staat heeft hersteld)

RE: Remtrommel losmaken

Volgens mij hoort daar geen kering, wel een "dop" die je over he centrale moer heen doet. Is een stalen cap, die je er zo op tikt. Dat is volgens mij bescherming voor vuil vanaf de buitenkant.

RE: Remtrommel losmaken

Even voor de duidelijkheid: De centrale moer hoeft er niet af! Zie hier het bewijs:


Nu meteen de volgende vraag:

Ik wil graag mijn remschoentjes en remcilinder vervangen, de remschoentjes zijn gedemonteerd maar de remcylinder wil nog niet lukken:


De handremkabel zit met een splitpen geborgt (aan de achterkant van de plaat) maar die was zo geroest dat die in 3 stukken brak. Nu steken de overige stukjes net een beetje uit zodat het palletje er niet uit kan...Gelukkig kreeg ik t toch nog los.

Hoe krijg ik nu de remcylinder eraf? Hij zit door de plaat heen en kan niet echt zien hoe, hij zit alles behalve muurvast...

Alvast bedankt!

RE: Remtrommel losmaken

De cilinder zit aan de achterzijde vast met een klem. Deze klemt zich tussen de achterplaat en het uitstekende stuk van de cilinder.
Als je deze los hebt, en de leiding, dan kun je de cilinder er zo uithalen. Het vastzetten is alleen wat moeilijker door de vorm van de klem.

De splitpen van de handremkabel kun je ook vervangen door een klein spijkertje. Als alles maar geborgd zit.

RE: Remtrommel losmaken

Yes ik heb m los! Ik had t zelf al uitgevonden door n foto van de achterkant te maken en de nieuwe remcylinder te bekijken!

RE: Remtrommel losmaken

Hi,Ik ben nieuw hier,maar ik zie dat de remschoenen verkeert klaarliggen om gemonteert te worden.

Het grote gat komt bij het schanierpunt en de gleuf aan de andere kant van de handrembediening.

Het beschrijven valt ook niet mee.............

p.s. de meeste problemen die ik hier lees zijn te wijten aan gebrek aan onderhoud.

1 a 2 maal per jaar alles op remgebied inspecteren, dan gaat er ook niets vastzitten.

RE: Remtrommel losmaken

Ze liggen idd verkeerd!
Bij de 'remblokken' heb je bij alle 2 een oploop kant!
Als je naar zo'n blok kijkt heb je aan 1 kant iets meer metaal dan aan de andere kant. Dit is de oploop kant. Het is afhankelijk of het wiel lings of rechtsom draait hoe deze blokken er op moeten zitten.

default

RE: Remtrommel losmaken

[size=75:2vsp3zjr][Topics samengevoegd - Crispy][/size:2vsp3zjr]
Nu ik bezig ben met het afwerken van een aantal punten van de mini HL1000 uit 82 stuit ik op mijn rechterachterrem/handrem die nauwelijks werkt.

Zodra ik de trommel afstel d.m.v. het vierkante afstelmoertje gebeurd er zo goed als niets, ook komt er zwarte gruis uit de trommel vallen.

Nu las ik dat er ergens een kruiskop moet zitten aan de achterzijde van de trommel, deze kan ik niet vinden. Ook heb ik geprobeerd het stelschroefje zo ver mogelijk uit te draaien, ook geen beweging in de trommel (voorste kap) ook niet na het meppen met een rubberen hamer aan de voorzijde (wiel eraf). Er zitten wel een drietal moertjes aan de achterzijde die ontzettend vastzitten.

Heeft iemand nog tips?

RE: Remtrommel losmaken

Als je de trommel wilt losmaken hoef je enkel de rem iets losser te zetten (maar die werkte niet zei je, dus die zit wel los genoeg lijkt me) en de kruiskopschroef in de trommel los te halen. Deze zit echter niet aan de achterkant, maar juist in de voorkant van de trommel. Er zitten als het goed is, twee gaten, waarvan er eentje gevult is door een kruiskop schroef. Draai deze los en tik dan op de vier bouten (zachtjes) om de trommel los te krijgen.



Hier zie je 4 gaten voor de vier wielbouten, maar daartussen zie je nog 2 extra gaten. In één van deze moet volgens mij een kruiskopschroef zitten..

Zo werkt het bij mij in ieder geval.

RE: Remtrommel losmaken

Is al eens eerder over geforumt, of er 1 of 2 of geen kruiskoppen zitten aan de voorkant dus dat kan ook, maar idd rem los, kruiskop los (wel een goed passende grote kruiskop schroevedraaier gebruiken, kan goed vast zitten en anders draai je hem rond), en tata, trommel eraf!

default

RE: Remtrommel losmaken

Hardstikke duidelijk, we hebben de gaten wel gecontroleerd maar misschien niet zorgvuldig genoeg of maar 1!

Ik ga het vandeweek even nakijken!

RE: Remtrommel losmaken

Het kan zijn dat de trommel er dan nog niet vanaf wil.

Dan zit ie vastgeroest op de klempassing binnenin. FF grote plastic hamer pakken en een schroevedraaier, deze tussen de ankerplaat en de trommel en met de hamer aan de andere kant hard meppen.
Zo de hele trommel langsgaan, komt ie vanzelf een keer los.

Groet ron

RE: Remtrommel losmaken

Je kunt er rustig een paar flinke meppen met een stalen hamer op geven, heeft de trommel niks van. Een schroevendraaier zou ik er niet zo snel tussen zetten, de ankerplaat kan er slecht tegen.

Dennis

RE: Remtrommel losmaken

Je moet ook niet wrikken met de schroevedraaier, het is meer het even onder spanning houden.

Je moet inderdaad niet de ankerplaat buigen.

Groet ron

RE: Remtrommel losmaken

Marc, Ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.

default

RE: Remtrommel losmaken

Dankje!

RE: Remtrommel losmaken

Tip voor deze maand:

Koop ff de MiniMagazine

Staat precies in hoe je de trommelrem open moet maken, hoe die werkt etc. ;)

RE: Remtrommel losmaken

Zodra ik de trommel afstel d.m.v. het vierkante afstelmoertje gebeurd er zo goed als niets, ook komt er zwarte gruis uit de trommel vallen.




Kan kloppen.
Bekijk de trommel eens, het raakvlak voor de schoenen.
Zeer waarschijnlijk zitten er diepe sporen in de trommel.
Schoonschuren, dan kun je het goed zien.
Remedie nieuwe remtrommels, en gelijk nieuwe schoeen steken.

RE: Remtrommel losmaken

Wat ook nog een hele grote boosdoener kan zijn is je handremmechanisme die vast is gaan zitten. Als de mini een tijdje op de handrem heeft stilgestaan is vaak het mechanisme vast gaan zitten. Gevolg= onnodige slijtage aan je remschoenen = zwart gruis

Kan in ieder geval nooit kwaad om goed gangbaar te maken.