Het is het beste om remvloeistof iedere twee jaar te verversen, dwz van het hele remsysteem. Dus dan kun je dat meteen doen en weet je de volgende keer wel of dat er synthetische remvloeistof in kan.
- Login of registreer om te reageren
Het is het beste om remvloeistof iedere twee jaar te verversen, dwz van het hele remsysteem. Dus dan kun je dat meteen doen en weet je de volgende keer wel of dat er synthetische remvloeistof in kan.
In dittopic staat het een en ander over DOT4. Misschien dat je in dat topic nog wat meer info kan vinden.
DOT 4 is DOT 4 volgens mij, in het genoemde topic staat in elk geval veel info.
DOT (Department Of Transport) is een aanduiding voor belastingseisen waaraan de vloeistof moet voldoen om deze aanduiding te mogen dragen, oplopend per getal.
Zowel DOT4 als DOT5 is verkrijgbaar in siliconen als synthetische uitvoering. Dwz; ze kunnen bestaan uit siliciumesters en toevoegingen of glycolether, boraatester en toevoegingen.
Voorlopig nog geen reactie gezien dat ik deze zeker niet mag gebruiken dus ik neem aan dat het geen probleem is. Merci bien mes amies.
"Het is het beste om remvloeistof iedere twee jaar te verversen, dwz van het hele remsysteem. Dus dan kun je dat meteen doen en weet je de volgende keer wel of dat er synthetische remvloeistof in kan."
Dus..als ik nu allemaal nieuwe remvloeistof erop zet mag het synthetische zijn, right ?
[size=75:3gcbrog6]p.s. als je weet dat "puit" dialect is voor kikker, en "ol" voor kont, woon je wel in een grappig genoemde gemeente/dorp [/size:3gcbrog6]
Ik vind ook nog niet erg duidelijk uit je reactie blijken of je nu wel of niet vloeistoffen van dezelfde DOT-waarde maar van verschillende samenstelling kunt mengen, Maarten...
[size=75:3p9cebp5]Het is dan ook de Carnavals-naam van dat dorp.[/size:3p9cebp5]
Je kunt remvloeistoffen van verschillende DOT-waarden wel mengen zolang de samenstelling hetzelfde is, dus synthetisch bij synthetisch en silicon bij silicon.
De DOT-waarden hebben voornamelijk betrekking op het natte kookpunt en de viscositeit.
Natte kookpunt? Ja, remvloeistof is hygroscopisch
en dat is ook de aanleiding waarom men remvloeistof moet vervangen na verloop van tijd. Je voorkomt roest, vervuiling(vlokken) en vapourlock(dampbellen waardoor je geen krachtoverbrenging meer hebt) in het remsysteem.
[size=75:8qgxdu6g]Over dat PS een ol is ook een gat in de grond of kuil, zo heet het met carnaval en het ligt trouwens dicht bij Antwerp[/size:8qgxdu6g].
Ik kan het antwoord ook nog niet erg vinden. Ik heb namelijk ook net DOT4 synthetische vloeistof in mijn systeem gegooid en kreeg te horen dat dit beslist niet mag. Klopt dat?? Gaan de seals naar de f u als je er synthetisch in gooit?
Jelle,
vanaaf gezien dat je een hoofdremcilinder gebruikt met de gele band. Het reservoir daarvan heeft in relief hele kleine lettertjes erop staan. Lees dat eens wat erop staat over welke DOT het systeem geschikt voor is. Ik heb bij de mijne gelezen dat het ... DOT3 was.... Verschil tussen dot 3 en 4 is chemisch gezien best groot (wel of geen borium erin). Kan niet gemixd worden in tegenstelling tot was Maarten schrijft, maar verkeerde vloeistof in het systeem kan ook invloed hebben op de rubberen cupjes, waardoor deze opzwellen en het gedonder begint... in het ergste geval tijdens het rijden
Mogelijk dat mn kennis alweer van onder een laagje stof komt en inmiddels er wel mogelijkheid is te vermengen. Ff gegoogled en kom van een aantal producenten toch bericht tegen dat het mag. Toch ben ik erzelf geen voorstander van
Volgens mij hebben we dezelfde remcilinders. Synthetisch geeft dus wel schade denk jij? Betekent dat ik m'n systeem helemaal leeg moet trappen en alsnog mineraal moet gaan gebruiken. Heb wel alles nieuw erin zitten aan rubbers, zijn die niet aangepast op gebruik van synthetisch?
Zover ik weet mag je minerale en siliconen olie niet mengen.
Een DOT3-rempot mag rustig gevuld worden met (alof niet synthetisch gefabriceerde) DOT4, maar niet met DOT5.1 (want sileconenbasis).
Dat DOT4 tegenwoordig ook als synthetische olie geleverd wordt was me niet bekend overigens.
Dus als je hebt gemengd (mineraal met siliconen dus), lijkt het me raadzaam om het syteem te spoelen en te vullen met een minerale/synthetische olie TENZIJ alle onderdelen nieuw zijn en/ of gereviseerd met nieuwe siliconen-bestendige afdichtingen/ rubbers..
De remcilinder heb ik als standaard bij een minicenter gekocht. Of deze is aangepast op moderne vloeistoffen weet ik niet. De remklauwen hebben nieuwe seals en de remcilinders achter zijn ook hagelnieuw. Ik zal anders die zaak eens mailen wat zij ervan vinden. Anders idd spoelen en nieuwe erin... Tips mbt spoelen? Gewoon andere vloeistof erin totdat je vermoedt dat het doorgespoeld is, of eerst met water (vloeken mag ) en dan met de nieuwe vloeistof?
Net mailtje verstuurd aan het minicenter met de vraag of synthetische dot 4 schadelijk is en wat anders te gebruiken. Ik kreeg te horen de dot 4 te gebruiken en werd ontraden siliconen vloeistof te gebruiken. Ik kreeg dus geen def. no ten aanzien van de synthetische dot 4...
Volgens mij praten we met z'n allen langs elkaar heen, daarom heb ik mijn eerdere post ook even aangepast:
er is 'gewone ouderwetse' minerale remolie (1), er bestaat synthetische remolie die mengbaar is met de minerale remolie (2) en tot slot is er remolie op siliconenbasis (3).
Drie verschillende soorten dus.
Mineraal met mineraal mag, mineraal met synthetisch mag, mineraal met siliconen mag absoluut niet.
Dus: een oude minerale DOT4 mag rustig vermengd worden met een synthetische DOT4, maar nooit met een siliconenolie zoals DOT5.1
Ik was in de veronderstelling dat je dát bedoelde, vandaar mijn 'spoelopmerking'.
En dat doe je natuurlijk [i:lmndjsxt]niet[/i:lmndjsxt] met water...
Brutus schreef:
Ik was in de veronderstelling dat je dát bedoelde, vandaar mijn 'spoelopmerking'.
En dat doe je natuurlijk [i:3hahxr4j]niet[/i:3hahxr4j] met water...
Ik zei al, vloeken mag...
Dank voor alle uitleg. Uiteindelijk via een omweg toch m'n antwoorden gekregen!
RE: Remvloeistof
Ingediend door Racing Green op do, 15-07-2004 01:09
Ik heb DOT4 gekocht maar toen ik thuiskwam zag ik dat het synthetische DOT4 is. Is dat diegene die ik net wel of net niet moet hebben om remmen en koppeling (van een 1.000je) te ontluchten / bij te vullen, of zijn er nog andere zaken die in acht genomen moeten worden ?