Kruimelpad
Remvloeistof bijvullen
RE: Remvloeistof bijvullen
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 24-02-2004 17:02
nee, DOT 5 is heel anders (kan je niet mengen met dot 4)
zoek een [automaterialenzaak] die het nog wel heeft ..
zie ook:
http://www.ime.org.uk/ime/b/brake_dot.html
HTH,
Theo van den Bogaard
[size=75:15ibj9mi][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Eelke][/size:15ibj9mi]
- Login of registreer om te reageren
DOT 5 is siliconen remvloeistof en mag niet met dot3 of 4 vermengd worden. Wil je toch DOT 5 gebruiken dan zul je het gehele remsysteem moeten spoelen.
- Login of registreer om te reageren
op de fles staat dat je dot 5 met 3 en 4 kan mengen?????? waarom zeggen jullie dan andere dingen? vaag.
- Login of registreer om te reageren
Als je even op DOT had gezocht... http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4753
Hier wordt aangeraden om DOT 3 te nemen en geen DOT 4 of zelfs 5 (commentaar? Graag in dat andere topic).
Is het misschien DOT 5.1 volgens deze link kan dat wel gemengd worden met 3 en 4.
- Login of registreer om te reageren
Wat Eelke zegt klinkt logisch, want het lijkt me sterk dat een Shell alleen maar DOT5/siliconen remvloeistof zou verkopen die niet geschikt is voor het merendeel der auto's.
Sowieso kun je beter naar een automaterialenzaak, daar betaal je veel minder dan bij een benzinestation voor alle benodigde vloeistoffen.
- Login of registreer om te reageren
ik heb dit laatst nog op school gehad (ugge ugge 2 jaar terug)
er staat me 1 ding nog bij
dot 5.1 en dot 5 zijn totaal verschillend en een van die 2 MAG je niet mengen met dot 3 en 4
i.v.m. de dopes die er in zitten
ik zal effe in mijn innovam map kijken hoe het precies zit
maar ik meende dat 5.1 te mengen was met 3 en 4
- Login of registreer om te reageren
Wat ik uit de genoemde link begrijp is dat DOT 5 niet andere dopes heeft, maar gewoon een heel andere basis heeft en daarom niet gemengd kunnen worden. DOT 3,4 en 5.1 zijn gebaseerd op glycol, DOT 5 op siliconen.
- Login of registreer om te reageren
gevonden
effe letterlijk uit het boek
-remvloeistoffen zijn er in verschillende soorten:
*op ply-glycol-ether basis(aangeduid met DOT 3, DOT 4 EN DOT 5.1). deze hebben een blanke tot lichtgele kleur
*op siliconen-basis (aangeduid met dot 5)
deze hebben een purperen tot blauwe kleur
remvloeistoffen op siliconen-basis zijn niet mengbaar met remvloeistoffen op POLY-GLYCOL-ETHER BASIS
- Login of registreer om te reageren
Niet persé om het moeilijker te maken, maar volgens mij heb heb je ook nog Super DOT 4
- Login of registreer om te reageren
ok shell doet gewoon lomp en noemt 5.1 5, want de kleur is gewoon geel achtig zoals bij 3,4 en 5.1.. en niet purper blauw achtig
ok dat is ook weer een opluchting.
- Login of registreer om te reageren
Lemon8 schreef:
maar er word wel gewoon normale dot 4 olie aanbevolen in mijn mini boekje.. dus ik ben ff in de war
Waarom afwijken van iets dat door de fabrikant van je auto voorgeschreven word .
Ik heb wel eens gehoord dat DOT 5 sneller vocht aantrekt, en hierdoor eerder aan verversing toe is.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb laatst DOT 5.1 in de koppeling gegooid, want dat had een vriend (inmiddels ex-mini rijder) nog staan.
Eerst werkte het, na een dag werd mijn koppelingspedaal keihard. Bleek dat het slangetje naar de hulpkoppeling van binnen opgezwollen was, en nu helemaal dicht zat. Dus de druk kwam niet meer bij het hulpcylindertje.
Dus ander slangetje erin, en het ging weer goed.
Inmiddels was de remvloeistof op, dus langs de remmenboer (Missot) om nieuwe te halen.
Deze man vertelde me dat voor een mini DOT 3 of DOT 4 het beste is. Dat is dikker en minder aggressief dan DOT 5 en DOT 5.1.
Hij vroeg me of ik geen last had van lekkages met de dunne en aggressieve DOT 5.1!
Bij aankomst bij mijn mini stond er een plasje koppelingsvloeistof onder de hulpcylinder; het druppelde langs het sealtje van de hulpcylinder gewoon leeg.
Kortom, nu maar op zoek naar een nieuw sealtje, dus een revisiesetje.
En voor mij alleen nog DOT 3 of DOT 4 remvloeistof!
Dus ik zou de 5.1 lekker laten staan, dat is meer iets voor moderne auto´s (misschien ook voor moderne mini´s, mijn mini is uit 84).
Groet,
Job
- Login of registreer om te reageren
@taekeb: hoe oud was jouw remvloeistof eigenlijk. misschien heeft het daar mee te maken dat hij eerder kookt?
vaak zeggen ze om de 2 jaar verversen maar wie doet dat nu eigenlijk echt. en misschien bij zwaar gebruik ieder jaar. is maar een ideetje
Ff geknipt en geplakt uit de andere topic...
Om te bumpen...
:)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Geen idee, ik heb de mini nog niet zo lang. Maar ga het idd. eerst maar eens verversen.
Ik twijfel nog om 5.1 voor de remmen te gebruiken... de koppeling kookt verder niet en zal aan een ontlucht/schoonmaakbeurt wel genoeg hebben.
- Login of registreer om te reageren
@rene: ik zie mijn tekst weer terug.
@taeke: als je niet weet hoelang het erin zit, verversen zoals je zelf al zegt.
ik weet dat remolie snel slechter word als er vocht in komt. en dat doet het altijd. zolang je normaal rijd geen grote problemen. maar ga je planken en dus hard remmmen .
veel plezier met verversen
- Login of registreer om te reageren
als er veel vocht in je Rolie zit gaat het kookpunt een flink stuk omlaag ja.. ververs het gewoon en dan is het een stuk beter denk ik :-)
en wat is er mis met je motor? taeke?
- Login of registreer om te reageren
Met mijn 1100 kan een hoop mis zijn, maar het kan ook meevallen... Heb niet echt tijd om eraan te werken helaas. Momenteel meer met de peug en de mini bezig.
Enne, paneermeel: ik ga erheen met mn 750 en dan probeer ik hem met de tank en de cdi van de 750... dat moet toch voldoende zijn om het probleem te lokaliseren.
handig om two of a kind te hebben!
- Login of registreer om te reageren
Goeiemorgen,
Ik ben sinds kort de trotse eigenaresse van een Mini 1000 E K9 uit '89. Ik was laatst onder de motorkap om alles te ontdekken en tot mijn verbazing zat er helemaal geen (voor het oog) remvloeistof meer in. Nu moet ik zeggen dat het remmen ook pas werkt als ik hem diep intrap. Kan iemans mij als leek vertellen welke remvloeistof ik moet gebruiken en waar ik het het beste kan halen?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groetjes Fleur.
- Login of registreer om te reageren
Fleur79: ik heb je vraag toegevoegd aan een oud topic over remolie/vloeistof, er is al erg veel over geschreven. Misschien dat iemand Fleur's vraag helemaal kan beantwoorden door te zeggen wat nu het beste is. Uit het bovenstaande haal ik dat DOT 3, 4 en 5.1 (maar niet 5!) allemaal OK zijn. Is er nog een voorkeur? [Edit 10-10-2006: er staat hierboven ook nog een reactie over problemen met 5.1. Daarom en ook gezien de verwarring rond 5 en 5.1 is het misschien beter om ook 5.1 te mijden].
- Login of registreer om te reageren
ik haal uit het bovenstaande dat dot 5.1 ook wel eens problemen oplevert dus lijkt mij dot 3en4 beter
dan is dot 4 beter verkrijgbaar volgens mijn ervaringen dus lijkt het mij duidelijk dat dot 4 het te prefereren type is
- Login of registreer om te reageren
Staat bij de 'nieuwere'typen als het goed is ook op de dop welke erin kan..
Voor een '89-er kan DOT 4 wel gebruikt worden dacht ik...
@fleur79... als het pedaal pas laag respons geeft qua remmen is ontluchten geen overbodige luxe...
Wat wellicht ook een optie is, is om het remsysteem te bekijken op lekkage, met name de achterwielremcilinder kunnen gaan lekken...
Dat kan je beter checken of ze goed zijn alvorens te gaan ontluchten, anders blijf je bezig..
- Login of registreer om te reageren
Het voordeel van het verversen en ontluchten is ook dat je al het verzamelde vuil eruit pompt. En maar hopen dat er geen nippel afbreekt :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal er aan gaan werken.......of beter gezegd ik zal het zeggen tegen de gene die hier aan gaan werken (garage?) Tenzij iemand natuurlijk zich geroepen voelt om mijn mini na te lopen
Groetjes
- Login of registreer om te reageren
Ik word een beetje in verwarring gebracht wat betreft de remolie.
In een workshop manual staat Unipart 410, op het deksel van het remcilinder potje staat DOT 3 en in het Haynes boek staat DOT 4.
Welke olie moet er nu in?
En mijn tweede vraag is wat is het verschil tussen deze drie soorten?
Groeten.
Leon Wiltink
- Login of registreer om te reageren
DOT 3 en 4 zijn algemene aanduidingen van normen waar specifieke remolies aan kunnen voldoen. Vergelijk het maar met een aanduiding als 10W40 voor motorolie; dat heb je ook van diverse merken en onder diverse namen.
Dat Unipart-nummer lijkt me zo'n specifiek product dat aan een DOT 3 of 4 norm zal voldoen (er wordt meestal ook een motoroliemerk door de fabrikant aanbevolen, ook daarbij is het niet zo vreselijk boeiend of je nou specifiek dat merk erin gooit).
Ik zou dat Unipart-nummer vergeten en gewoon de adviezen over de verschillende DOT-types aanhouden die je hier op het forum kunt vinden, zoals in dit topic (lees de rest ook even door), onder de link van Coopie en via de zoekfunctie.
- Login of registreer om te reageren
RE: Remvloeistof bijvullen
Ingediend door Baggio op wo, 07-03-2007 22:12
Hallo,
Ik heb een mini uit 1973 en heb verschrikkelijke problemen met de remmen.
De hoofdremcylinder is gereviseerd en remde voor een korte tijd goed.
Recent een stukje gereden en op eens remdruk volledig weg.
Alle remcylinders zijn vervangen en remschoenen.
Ik heb het bedrijf gebeld die de remcylinder heeft gereviseerd en deze vroeg mij welke remvloeistof ik had gebruikt. Mijn vraag aan andere mini rijders welke remvloeistof moet ik gebruiken?
Ik hoor graag van jullie
- Login of registreer om te reageren
De zoekfunctie is hier goed voor. Gezocht op DOT en ik krijg 41 resultaten. In onderstaand topic, staat op slot, wordt redelijk wat behandeld.
Linkje.
Daarnaast wordt er voor het ontluchten verwezen naar topic 1 en topic 2. Daarnaast is er over het ontluchten en de andere mogelijke problemen nog meer geschreven, zoals in dit en dit topic.
Ik gok dat deze ook wel weer op slot gezet zal worden, of ergens aan gehangen zal worden.
- Login of registreer om te reageren
Mijn hulpkoppelingscilinder is kapoet hij blijft ontkoppelt staan. Nu kan ik aan een andere komen dus dat is opgelost maar wat voor een olie moet ik gebruiken voor het koppelingsolieniveau? Remolie DOT 3 of DOT 4?
Ps heb het topic met verschillen al doorgelezen van DOT 3,4,5 etc maar ben er nog niet helemaal uit. Weet ook dat ik geen DOT 5 kan gebruiken siliconen basis.
Mvg,
Minian
- Login of registreer om te reageren
en lezen wat hier boven gesschreven staat is je vreemd??
daar staat het nl echt genoemd
- Login of registreer om te reageren
Nee maar had de discussie nog gelezen over DOT en daar zegt de ene DOT 3 en de andere DOT 4 wil het natuurlijk wel zeker weten
Dus DOT 4 gaat het worden bedankt voor het antwoord.
Mvg,
Minian
- Login of registreer om te reageren
RE: Remvloeistof bijvullen
Ingediend door ShiniGami op di, 24-02-2004 16:20
hallow mensen
nog een vraag.. bij de shell kan je DOT 5 rem olie kopen? en geen dot 4 meer.. is dit het zelfde als dot 4 alleen iets beter? dat staat althans op de fles..
ik heb een mpi uit 98 en ik wil graag mijn remvloeistof bijvullen en me clutch vloeistof potje(ben de naam kwijt) bijvullen.
nou is mijn vraag kan dit met die dot5 remvloeistof? het staat niet op de fles dat hij ook geschikt is voor de clutch.. maar er word wel gewoon normale dot 4 olie aanbevolen in mijn mini boekje.. dus ik ben ff in de war
dankje!