Kruimelpad
remvloeistof vervangen; hoe?
RE: remvloeistof vervangen; hoe?
Ingediend door Fazerray op wo, 28-07-2004 08:42
Ik heb GEZOCHT, maar veel verder dan het bleeden van je systeem kom ik niet.
Ook het remsysteem wat er op zit, daar wordt ik niet wijzer van, dus als er iemand is die mij serieus kan helpen.....heel graag.
- Login of registreer om te reageren
1 & 2 & 4: Ja, dat per wiel/nippel doen, in de volgorde: linksachter-rechtsachter-linksvoor-rechtsvoor (langste leiding vanaf het verdeelstuk eerst). Rustig trappen. Eventueel kun je ook toepassen: een paar keer (5 ofzo) pompen, pedaal vasthouden, nippel open, even wachten, nippel dicht, weer pompen, vasthouden, nippel open, etc.
3. Aan een flesje van een liter remvloeistof zou je genoeg moeten hebben.
Je kunt eerst de verste nippel openzetten, dan rustig een paar keer pompen om alvast een deel van de remvloeistof eruit te laten. Dan vul je het reservoir bij met nieuwe vloeistof, zodat het verversen sneller gaat. Tussendoor steeds het reservoir op peil houden.
Let op: remvloeistof niet op de lak laten lekken, dat lost de lak op.
Verder natuurlijk doorzichtige slangetjes gebruiken (1 dunne voor de achterwielen, 1 dikkere voor de voorwielen), waarvan het eind in een potje hangt. Gebruik bijv. een lege remvloeistoffles (kunststof) met een gaatje in de dop voor het slangetje tegen lekkage bij omvallen.
- Login of registreer om te reageren
Ik ga maandag mijn vloeistof vervangen maar ik denk dat 1 van de achterste remcilinders lek is.
Vorig jaar heb ik nl. mijn remschoenen achter vervangen en zag dat de links remcilinder niet helemaal droog was.
Vanochtend heb ik een nieuwe gril geplaatst en zag ik ook dat het remvloeistofniveau onder dat van MIN stond........
Kan ik zo`n cilindertje gewoon bij iedere automaterialenboer kopen (wat kost dat ongeveer?) of moet ik speciaal naar een mini center?
Ik zag ook wat troep in het remvloeistofpotje zitten; is er vloeistof om heel je remsysteem door te spoelen?
Mijn dank is, zoals altijd, enorm!
- Login of registreer om te reageren
Ik heb net een achterremcilinder besteld bij "must be mini" in Molenschot. Deze kost 11 euro, dus dat valt wel mee. Ik weet niet of je ze bij elke "automaterialenboer" kunt kopen! Ontluchten met een lekke remcilinder heeft wel zin voor even (die ervaring heb ik nu namelijk) maar is natuurlijk dweilen met de kraan open (er komt toch weer lucht in het systeem) en je spreekt natuurlijk wel over je remmen! Die kunnen maar beter blijven werken.
- Login of registreer om te reageren
Fazerray schreef:
Kan ik zo`n cilindertje gewoon bij iedere automaterialenboer kopen (wat kost dat ongeveer?)
Ja, als ze ze niet in voorraad hebben, dan zijn ze altijd te bestellen. Alle Mini's van ca. '82-'00 hebben achter hetzelfde type remcylinder. Diameter 19 mm. Het bestelnummer van Hitec (dat veel automaterialenzaken leveren) is H26430.
Fazerray":fjzq3m2e]Ik zag ook wat troep in het remvloeistofpotje zitten; is er vloeistof om heel je remsysteem door te spoelen?[/quote:fjzq3m2e]
Nee, dat doe je gewoon met nieuwe remvloeistof.
- Login of registreer om te reageren
Toch nog een vraag wat betreft gemak;
Moet je de remmen ontluchten me het wiel er nog aan of halen je de wielen eraf zodat je er beter bij kunt?
Ik kan mijn auto op assteunen zetten, maar het scheelt weer tijd/moeite als dat niet hoeft.
Als je dan klaar bent met de laatste rem, loop je dan alle andere remmen nog eens na of moet ik er vanuit gaan dat ( na het ontluchten van de laatste rem) allemaal in orde is?
- Login of registreer om te reageren
Oeps.......nog wat vergeten; stel dat ik maandag mijn achterwiel eraf haal en alles zit onder de remvloeistof ( door een kapotte cilinder dus), kan ik dan heel het zaakje (inclusief remschoenen) gewoon reinigen met remmenreiniger?
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat ik er gelijk maar eens een setje staalomvlochten remleidingen ga kopen; ben toch bezig en volgens mij kost dat ook niet zo gek veel ....hoop ik.
- Login of registreer om te reageren
Als je een cylinder gaat vervangen, moet je dat wiel er toch afhalen en de boel schoonmaken (met remmenreiniger, zet er een bak of leg er oude kranten onder). De andere kant moet je natuurlijk ook schoonmaken en daarna de draai- en raakpunten van de remvoeringen met een beetje kopervet insmeren. Daarna natuurlijk de remmen afstellen (laatste afstelling doen als de wielen er later weer opzitten). Als je geen Haynes hebt: in de nieuwste Minimagazine (sept. '04) staat alles ook beschreven.
Als je dan toch de wielen eraf hebt, kun je meteen de achterremmen ontluchten. Als de voorremblokken nog goed zijn en je alleen wilt ontluchten, kan dat met de wielen er nog op.
[size=75:1c7xooa7]NB (even Eelke voor zijn ) Je kunt je berichtjes gewoon aanpassen als je daarin wat vergeten bent.[/size:1c7xooa7]
- Login of registreer om te reageren
Fazerray schreef:
Ik heb GEZOCHT,
Misschien wordt dit wel een nieuw topic ofzo hoor, maar ik blijf hier ook een beetje mee zitten. Je schrijft dat je gezocht hebt. Doch als ik zoek, op remmen, en ontluchten heb ik in 1 klap alle info die je zoekt.
CMC notabene heeft nog geen paar dagen geleden in een topic de ontluchtingsvolgorde geschreven.
Ik neem jouw, Fazerray, niet direct iets kwalijk hoor. Maar gebruik je nu ff als voorbeeld. De reactie van Maarten maakt al duidelijk dat het irritant kan zijn continu op dezelfde vragen antwoorden te "moeten" geven. Ikzelf heb dat ook heel sterk. Op een of andere manier is het ook heel moeilijk het te negeren. Je leest het toch om te kijken of er niet toevallig toch iets interesants in staat, of er misschien "foute" tips gegeven worden. Ik merk aan mezelf dat ik me eraan erger, en daardoor minder gebruik maak van het forum (meerwaarde verdwijnt). En bepaalde topics oversla (terwijl ze soms toch interesanter zijn dan de titel doet vermoeden). En das beide jammer.
Dus hier ligt misschien een verbeterpunt om het voor iedereen leuk te houden.
Er even vanuit gaande dat je gezocht hebt, bewijst dat dit op een of andere manier toch niet volstaat om antwoorden te verkrijgen. Dus ondanks dat de werking duidelijk uitgelegd wordt werkt het niet. Het verbeteren, of de drempel verlagen.. is misschien een oplossing.
Andere oplossing is misschien om een FAQ te maken. Waar de meest voorkomende vragen (het forum bewijst wat) GOED uit te leggen. Want dat is ook iets wat me irriteerd. Zaken die al lang GOED op het forum staan, worden weer als vraag gesteld, en vervolgens fout beantwoord... Dat schiet natuurlijk niet op.
- Login of registreer om te reageren
Bert, ik moet je helemaal gelijk geven; ik had in principe langer door moeten zoeken en dan was ik ook wel achter de antwoorden gekomen.
Echter een groot nadeel van dit forum is dat de informatie enorm verspreid is.
Je kunt er letterlijk uren over doen voordat je alle berichten heb afgezocht en de antwoorden heb waar je naar zocht.
Hierdoor wordt de snelheid van internet compleet teniet gedaan en dat kan mensen doen besluiten gewoon een heel nieuw topic te openen met daarin hun specifieke vragen
Ik ben het helemaal met je eens als er een apart topic zou komen waarin dit soort handelingen e.d. behandeld zou worden.
Daar is echter een rol neergelegd voor diegene die zeggenschap hebben over dit forum.(administrators?)
- Login of registreer om te reageren
Fazerray schreef:
Echter een groot nadeel van dit forum is dat de informatie enorm verspreid is.
Je kunt er letterlijk uren over doen voordat je alle berichten heb afgezocht en de antwoorden heb waar je naar zocht.
Klopt inderdaad ja. Je schrijft DIT forum?? Is het op andere fora anders?? Ikzelf ben naast deze niet actief dus zou het niet weten.
Daarom stelde ik ook al dat het zoeken misschien op de een of andere manier vergemakkelijkt moet worden. Of een lagere drempel hebben. Ik zou ook nog ff niet weten hoe. Maar de verleiding is inderdaad enorm om gewoon ff een vraagje te posten. 'k heb gister een vraagje over blue Tooth gesteld, en me later pas gerealiseerd dat ik ook niet ff gezocht heb...
Een technisch FAQ is wellicht een optie ja. Maar daar moet dan denk maar eens een gezonde discussie over komen?? Eelke??
- Login of registreer om te reageren
Vanochtend toch maar even m`n achterwielen eraf gehaald om te kijken of er geen lekkage was ( reservoir stond wel erg laag)................ ; Allebei mijn remcilinders lekte als een zeef!
Gelijk nieuwe gehaald, erop gezet ( leuke klipjes zijn dat trouwens...... ), maar het is nu te warm om te gaan rotzooien met remvloeistof, dus dat doe ik vanavond.
Ik heb wel gelijk zo`n setje gekocht van Midlock waarmee je in je uppie heel het systeem kunt ontluchten.
Ben benieuwd of het werkt, anders moet moeders vanavond maar op het rempedaal gaan drukken.....
- Login of registreer om te reageren
Over een technische FAQ is al vaak gesproken. Red Flame is momenteel bezig met een soort index; een topic waarbij voor verschillende onderwerpen links naar relevante topics gegeven zijn. Een echte FAQ is waarschijnlijk niet of nauwelijks te doen. Je mag best een topic in Forum Algemeen openen voor suggesties voor vragen die in een technische FAQ zouden moeten staan, misschien levert het iets op.
- Login of registreer om te reageren
Ff een vraagje over remvloeistof. Mijn achtersubrame gaat er binnenkort af, en dus komen mijn remleidingen open te staan. Heb een liter remvloeistof staan en een setje om met behulp van een reserveband de boel weer helemaal bij te vullen....
Op een of andere manier heb ik het idee dat in Haynes en hier op het forum bij "vervangen" van remvloeistof altijd nieuwe vloeistof bij de oude wordt gegooid... Is het niet zoals bij koelvloeistof: eerst alles drainen en dan nieuwe erin??
Ik dacht namelijk: al ik de leidingen achter los heb, kan ik beter eerst alle vloeistof uit het systeem pompen, dan de boel loshalen en als ik klaar ben met nieuwe vloeistof in een leeg reservoir beginnen...
- Login of registreer om te reageren
He Birdy,
Gewoon ff kijken naar de kleur die eruit komt. Als er veel zwarte deeltjes inzitten, dan leeg laten lopen en nieuwe erin.
Mijn ervaring is trouwens dat het spul niet mengt, uiteindelijk komt er nieuwe vloeistof uit, als je maar met de langste leiding begint.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Ok, duidelijk, dan kan ik m dus gewoon voor de zekerheid helemaal leeg laten lopen voor ik mijn subframe loshaal. Meteen verse remvloeistof, dat is nooit weg natuurlijk...
Bedankt!
- Login of registreer om te reageren
Je kunt het beste wel altijd vloeistof in de leidingen laten zitten, want omdat de remvloeistof hygroscopisch is, zal water aan getrokken worden en zullen de leidingen van binnenuit kunnen gaan roesten.
Groeten,
Arjan
- Login of registreer om te reageren
RE: remvloeistof vervangen; hoe?
Ingediend door Fazerray op di, 27-07-2004 23:19
Ik heb nog wat vragen als het gaat om het vervangen van oude remvloeistof.(kon het niet vinden op het forum en mijn Engels is niet op Haynes niveau.
Het gaat om een Balmoral uit 1995 met voor remschijven en achter trommelremmen;
1. Het is toch gewoon een kwestie van alle ventielen openzetten- remvloeistof eruit drukken d.m.v. rempedaal- alle ventielen dicht zetten- nieuwe remvloeistof erin- per wiel ontluchten?
2. Wat is in vredesnaam de juiste volgorde om te gaan ontluchten? (links voor- rechtvoor, etc, etc.)
3. Hoeveel remvloeistof zit er in het totale systeem?(ik denk niet dat we het hier over liters hebben, maar meer over cc`s)
4. Ontluchten is toch een kwestie van ventiel open zetten- rempedaal indrukken-ventiel dicht zetten- rem op laten komen - dit herhalen totdat er geen lucht meer uitkomt?
5. Ik heb wel eens bij mijn motorgarage gezien dat ze i.p.v. een slangetje aan het ventiel een soort verfvernevelaar eraan zetten; heb je dat echt nodig of kan het ook op de bovenstaande manier?
Ik weet het, ik weet het; ik kan alles ook bij de minigarage laten doen, maar ik wil het graag zelf kunnen en aangezien het bij mijn motor lukt, moet het bij mijn auto ook goed gaan.......hoop ik