Reviseren draaiend gedeelte

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Wat hebben jullie ongeveer betaald voor het laten reviseren van je motorblok? En wat hebben ze eraan gedaan?

We hebben namelijk nog een paar 1275's staan die gereviseerd moeten worden omdat de karterdruk te groot is. Ook hebben we nog paar 1098's staan die olie zuipen, maar dat komt wel meer voor. Maar 1 liter voor 30 km is toch wel teveel van het goede ;)
Ach ja dan kom je wel van je afgelopen olie af... :)" title="Evil" />

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Inmiddels zijn er toch wel mensen die een blokje hebben laten reviseren. Ik wil het blok uit mijn 1275GT laten reviseren, gebruikt nogal wat olie nl, ik wil het meteen laten opboren tot 1293. Wat zou dat ongeveer mogen kosten?

Groet,
Henk

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Boren van het blok kost ongeveer 200 euro. Komen dan nog nieuwe zuigers bij (tussen 200 euro tot.......). Krukas eventueel slijpen en nieuwe drijfstang en hoofdlagers. Meestal is de nokkenas ook aan vervanging toe. Al met al zal het toch al gauw tussen de 750 en 1000 euro gaan kosten.

Dennis

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ik heb een gereviseerd blok door [Mini specialist] in laten bouwen + een kop van een spi "97 erop...

Ik geloof dat het blok iets van 800euro koste...

Kan ik nog wel nakijken als je dat zou willen!

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Zwieber21 schreef:
Ik heb een gereviseerd blok door [Mini specialist] in laten bouwen + een kop van een spi "97 erop...

Ik geloof dat het blok iets van 800euro koste...

Kan ik nog wel nakijken als je dat zou willen!



Graag!, de inbouw doe ik wel zelf, maar ben benieuwd wat zo'n gereviseerd blokje je heeft gekost bij [Mini specialist] Heb je daar dan je oude blok op ingeruild?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ja, ik heb mijn oude blok ingeruild...

Motorblok € 794.12
Statietiegeld € 83.00

Dit zijn prijzen ex btw!

Het statiegeldconcept ken je denk ik wel!

Ik weet niet wat iedereen hier van [Mini specialist] vindt, maar mijn mini is altijd in onderhoud bij hem en ik heb er hele goeie ervaringen mee! Hij mag misschien dan wel iets duurder zijn, maar hij doet het liever goed, anders niet!

En ik weet zeker dat hij je geen poot uitdraait! Natuurlijk verdient hij er ook aan! Want ook hij moet zijn rekeningen betalen! MAar hij zal je nooit 300euro rekeningen voor iets wat maar 200euro kost!

Ik ben gewoon erg tevreden over hem! :9

/editmodus/ Vergeet niet dat er nog een hele hoop geld bijkomt aan pakkingen, keeringen, en en en, bla bla, maar dat zal je wel beter weten dan ik! ;)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

zozo, meteen in de verdediging, terwijl er nog geen aanval geweest is :)

Wouter (die liever zelf een blok reviseert, maarja, ik ben dan ook een enorme zeikert en laat niet snel iemand anders aan mijn mini sleutelen, al helemaal niet als ik er niet bij ben)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ja sorry, ik dacht weleens gelezen te hebben dat niet iedereen te spreken is over [Mini specialist] omdat hij zo duur is...

Tja, als je de ruimte en goed gereedschap hebt en je weet wat je doet! Waarom niet?!

Ik heb een gebrek aan die factoren dus dan maar laten doen! ;)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

ik ga toch echt niet zelf met een schuurpapiertje aan de gang tot die 1293 zuigers erin passen..... ;)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Als ik Wouter goed begrijp beschikt hij over al het juiste gereedschap en kennis!! :P :P

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Je kan veel zelf, maar ik betwijfel toch of Wouter apparatuur heeft om te boren en te honen. Alleen gespecialiseerde revisiebedrijven hebben dat. Ik denk dan ook dat Wouter het sleutelen bedoelt; dat is in principe goed te doen, als je weet wat je doet en het juiste gereedschap hebt. Je brengt de onderdelen waar specialistische apparatuur voor nodig is weg en doet de rest zelf.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Zelfdoen scheelt je gewoon het arbeidsloon van de garage en wanneer er iets fout gaat kun je alleen jezelf de schuld geven. Als je het gewoon bij reviseren laat is het niet echt ingewikkeld, maar wil je ook tunen en dan met name de nokkenas vernieuwen, dan is dat het enige wat echt problemen kan opleveren ivm de juiste timing.

Dennis

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ik krijg bij mijn 1275 GT een gereviseerd draaiend deel van een 1100 (bijzonder!!) ik heb nog een 1100 blok liggen. Dus die kan ik wel zelf opbouwen. Ik ben (nog) niet zo heel handig maar dat komt wel goed.

Het 1275 blok wat nu in de GT zit is echt zo rot als poep, de bak is ook niet goed. Dat blok ga ik niet helemaal zelf reviseren dat wordt niks. Ik wil het eigenlijk ruilen voor een beter (gereviseerd blok)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Henkmarius tegen iemand met een mooi gereviseerd blok: "Heej, ik zie dat je een mooi gereviseerd blok hebt. Ik heb nog een blok, dat is zo rot als poep.... Ruilen?"

:?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Nou je er over begint Eelke, dat blok van jou daar ben ik wel in geïnterresseerd. Zullen we ruilen? Mijn blok is ouder en dat past dus beter bij je retro-look.... :?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ik [i:1c06fyx2]heb[/i:1c06fyx2] helemaal geen retro-look :) Waarom begint iedereen daar toch over... Blok is net zo oud als de auto, trouwens.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Wil je nou ruilen of niet?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ja hoor, is goed. Wanneer kom je hem halen?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Je kan veel zelf, maar ik betwijfel toch of Wouter apparatuur heeft om te boren en te honen.



Ik heb daar idd geen apparatuur voor. Ik bedoelde ook dat ik gewoon een kaal middenblok/kop weg zou brengen om te laten opboren. Zuigers en andere rommel bouw ik zelf wel weer in. Dat scheelt het meeste geld. Trouwens, bij een revisieblok is niet alles vervangen. Als de spelingen nog binnen de marges zijn, laten ze het gewoon zitten. Daarom was dat revisieblok bij Ben ook niet heel duur (als je het arbeids en inbouwloon meetelt).

Wouter (maar voorlopig loopt mijn blok nog prima!)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt...

Ik geloof wel dat ik "andere" zuigers heb... Platter ofzo... :?

En met dat inbouwen bedoel je natuurlijk het inbouwen van de onderdelen in het blok en niet het blok erin hangen en alles aansluiten neem ik aan?

Want al met al was ik een hele hoop geld kwijt voor het gereviseerde blok + inbouwen... Ik heb er ook een gereviseerde kop van een '97 spi opzitten... :9

Ik denk ook wel dat je een hoop zelf kan doen. In de zin van: het bevestigen van de onderdelen... Mits je natuurlijk redelijk wat gezond verstand hebt, goed gereedschap en ruimte!! Dat eerste heb ik wel een beetje, maar de rest niet echt!!

RE: Reviseren draaiend gedeelte

overigens honen kost niet veel..boren wel (40 euries per gat hierzo).

als je gaat boren zou ik dus meteen voor een 1330 ofzo gaan dat kost qua zuigers en boren hetzelfde maar dan heb je weer een beetje meer ggggrrrrrrrr :)


maar eerst (laten) checken of de zuigers wel zo ver zijn uitgesleten (de stootrand bovenin de cylinder is wel een indicatie, dat is het randje dat door slijtage ontstaat in het deel van de cylinder waar de bovenste zuigerveer net niet meer komt) dat je moet boren..met versleten ringen loopt het ook niet lekker.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

En met dat inbouwen bedoel je natuurlijk het inbouwen van de onderdelen in het blok en niet het blok erin hangen en alles aansluiten neem ik aan?



beide bedoel ik...

Want al met al was ik een hele hoop geld kwijt voor het gereviseerde blok + inbouwen... Ik heb er ook een gereviseerde kop van een '97 spi opzitten...



Ik vind het nogal meevallen, als je een uurloon van 50 euro per uur rekent en bijv. alleen al een koppakking bij ben al een euro of 20 kost. blokje inbouwen kost een specialist een uur of 4. Daar tegenover staat wel weer dat je maar 80 euro terugkreeg voor je blok, wordt ook weer geld op verdiend (en van mij mag dat)

Mpi bedoel je dan waarschijnlijk :)

Mits je natuurlijk redelijk wat gezond verstand hebt, goed gereedschap en ruimte!!



Vergeet het aspect tijd niet :) Dat laatste kom ik altijd te kort...

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Met dat hele hoop geld bedoelde ik het blok alleen!!! Ex inbouwen!

Als ik jullie vertel wat ik totaat kwijt was met alle pakkingen, keeringen enz enz dan beginnen jullie denk ik te huilen! |:( Dat was natuurlijk veel meer dan 900euro... Echt veeeeeeeel meer!!

En volgens mij was het wel een spi kop hoor...De spi werd toch gemaakt tot en met '97 en daarna de mpi? Ik weet het niet zeker... Want als hij idd tot en met '97 is gemaakt dan heb ik zeker een spi!

Tijd is nog het meest kostbaar :9

RE: Reviseren draaiend gedeelte

MPi is vanaf oktober 1996 (net even nagezocht). Maar het komt natuurlijk vaak voor dat een auto waat later op kenteken is gezet, dus er zullen best wat SPi's rondrijden met 1997 op het kenteken.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ow ok... Ben zei dat het van een SPI uit '97 was... Althans het was volgens mij geen MPI...

Hoe kan ik het verschil zien? Kan ik weleens even kijken wat het nou is :?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Zijn de cilinders van een MPi niet iets offset geboord? Dat zou overigens betekenen dat het nooit een MPi-kop zou kunnen zijn. Ik denk dat Ben zich overigens eerder vergist in het jaartal dan of het een MPi of een SPi is, hoor.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

ik zou het fout kunnen hebben maar volgens mij is de basis casting van alle 1275cc motoren 12G940. verschil zit alleen in de kleppen en wellicht een beetje in de bewerking van de inlaat poort (wellicht op de MPI net als de mg metro kop).

offset boren maakt nix uit, dat zit ruim binnen de marge van de kopppaking.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ik heb even op de facturen gekeken, maar daar staat niet op of het een spi of een mpi is...

Ik zou het wel aan het kopnummer kunnen zien of niet?

Althans er zal toch wel een kopnummer opzitten?

Damn ik ben echt een leek! :'(

Ik denk ook dat Ben zich eerder in het jaar vergist...

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Volgens mij is de casting ook van allemaal hetzelfde, dus dat zegt niks. Misschien dat iemand weet wat de specificaties van klepgroottes e.d. zijn, maar als de kop gereviseerd is dan kan dat ook wel veranderd zijn. Ik vraag me ook af of er zoveel verschil zit in de koppen van een SPi of een MPi.

Als ik zou moeten gokken op basis van je verhaal zou ik denken vat het een SPi is, die of laat op kenteken is gezet, of waarvan Ben zich een jaartje vergist.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ik weet ook bijna 100% zeker dat hij SPi zei, maar ik kan het nergens terugvinden...

Zal het nog wel een keertje aan hem vragen! :9

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Het betekent ook dat het op zich niet zoveel boeit ;)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Maar ben nu wel benieuwd wat het nu is! ;)

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ik vraag me ook af of er zoveel verschil zit in de koppen van een SPi of een MPi.




De cylinderkop van een SPI past niet standaard op een MPI blok.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

En waarom dan niet?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Zijn de olie kanalen van een MPi kop niet anders?

RE: Reviseren draaiend gedeelte

Ik weet niet precies wat niet aansluit, maar ik had een nieuwe cylinderkop nodig voor mijn mpi blok en daar ging geen spi kop op. In ieder geval niet zonder aanpassingen te maken.

RE: Reviseren draaiend gedeelte

zit em in de spruitstukken.