revisie hrc

RE: revisie hrc

Ik heb een revisiesetje gekocht bij minicentre huissen voor red hot uit '88.

Alles geinstalleerd en vervangen, maar nu het volgende. Ik hou 2 van die "rubbertjes" over? Klopt het dat er 2 rubbertjes dubbel zijn geleverd? en zijn dit dezelfde of is dit een andere maat.

p.s. ze zouden degene moeten afschieten die de borging heeft bedacht van het rempedaal naar de remcilinder. Wat een karweitje zeg, jeetje. :P

RE: revisie hrc

Om eerlijk te zijn, heb ik van een mini nog nooit een hoofd rem cylinder gereviseerd, alleen van een mercedes.
Echter weet ik wel, wat je eruit haalt moet er ook weer in (logisch).
Wat ik zelf altijd doe, is een witte doek op de werkbank en dan onderdeel voor onderdeel uit elkaar halen, overzicht/volgorde bewaren en onderdeel voor onderdeel vervangen.

Als ik het goed heb zitten er 2 cupjes in een hrc voor een mini, kan het niet zijn dat je er 2 voor een overmaat hebt gekregen?

Wat zat er eigenlijk nog meer in deze set?

groet ron

RE: revisie hrc

zal voor een van de vele modellen HRC's zijn..

ik hield geloof ik ook wat parts over toen in mijn HRC reviseerde..

wel even dubbelchecken !!!! niet remmen is ook zo wat

default

RE: revisie hrc

p.s. ze zouden degene moeten afschieten die de borging heeft bedacht van het rempedaal naar de remcilinder. Wat een karweitje zeg, jeetje.



Afschieten is te vriendelijk,inderdaad beroerd klusje. Ik heb zelf 1x een HRC gereviseerd, zelfs de boring gehoond. Maar toch ging het ding na een paar maanden weer lekken. Dus: blijf je remolie pijl voorlopig even checken.

RE: revisie hrc

Ik maak me dus een beetje zorgen omdat ik nog slechts 1 keer alles heb ontlucht, en het pedaal helemaal tot onderin kan stampen zonder dat ik druk heb.

Mijn HRC lekt sterk op het type dat in mijn vraagbaakboek staat: HRC

De onderdelen die rood zijn omcirkeld heb ik dus nieuwe keerringetjes opgezet. Alleen nu heb ik de onderdeeltjes die groen zijn omcirkeld dubbel.

Am I in Trouble now??

Of gewoon nog een keertje ontluchten??

Ik heb de HRC wel droog in mekaar gezet, dus niet vantevoren remolie erin gedaan.

RE: revisie hrc

zet eerst eens lijmtangen met plankjes er tussen op al je remslangen en kijk dan of je dan een hard pedaal hebt. zo nee HRC anders veelal remmen goed stellen..

met trommels doe je als volgt:

stap 1: vergeet wat in haynes staat ;)

er moet wat (heel klein beetje) kopervet op het glijpunt van de schoen (alleen op het metaal dus!!!)

2: draai de stel nippel(s) totdat de trommel schocking vast staat en laat iemand op de rem staan.

3: sla dan met een dikke rubber hamer hard/ of met een blokje er tussen rondom op de trommel. 10 tegen 1 dat bij loslaten van de rem de trommel nu weer volledig vrij kan lopen. nog een keer hetzelfde tot dat je de trommels wel nog wat schurend aanlopen. Dan nog even met de wielen er op stevig voor en achteruit remmen.

RE: revisie hrc

Ik heb voor wel schijfremmen.

RE: revisie hrc

Als je alle rubbertjes vervangen hebt die je in jouw HRC hebt gevonden moet het haast wel kloppen...
Revisie setjes willen wel eens voor meerdere HRC's zijn dus als je wat overhoud wat er bij jou niet in zit kan dat dus...

Beste is wel om ze met schone remvloeistof in elkaar te zetten, de cilinder voor het aandraaien van de leidingen ff door te laten lopen (desnoods ff het pedaal bewegen) zodat alle kamers gevuld zijn met vloeistof en dan pas te gaan ontluchten...

RE: revisie hrc

Ik heb er dus geen vloeistof in laten lopen, ik vraag me af of ik het met ontluchten en pompen goed kan krijgen. Het is echt een hels karwei die remcilinder los te krijgen.

De hrc van het bijgevoegde plaatje lijkt ook niet op die van mij, die van mij is veel "simpeler" misschien dat ik idd daarom wat heb overgehouden.

RE: revisie hrc

Als je de leidingen losdraaid van de HRC en je trapt ff een aantal keer voorzichtig totdat de olie langs de nippels komt heb je een begin, anders pomp je alleen maar lucht...

RE: revisie hrc

AAAAAAAAAAAAAAHHHHHH

Ik word er helemaal gek van!!!

ik heb nu voor de 4e keer de hrc weer uitgebouwd.
hrc1
hrc2

Het liefst beukte ik met een dikke hamer erop in, ik word er echt helemaal gek van.

Ik heb alle zuigertjes vervangen. Alleen nu is het probleem dat uit de bovenste opening amper remvloeistof komt als ik het pedaal beweeg. Uit de onderste kamer spuit een gigantische straal!

Ik neem aan dat ik de zuigertjes van de bovenste veer goed heb zitten? Ik heb het al in haynes en in een vraagbaakboek gecheckt.

maar het maakt ook niet uit hoe ik de 2e zuiger van boven zet. Er komt amper vloeistof uit de cilinderkamer.

D'r is slechts nog 1 ding te vervangen en dat is het rubber wat onder de dop zit van het remvloeistofreservoir. Zou het hieraan kunnen liggen??? Deze kijkt wat versleten en gerafelt.

HELP

Ik ben bijna op het punt mijn mini te verkopen. Rotauto!

default

RE: revisie hrc

Hoi,
uit ervaring (revisie en uiteindelijk toch vervangen) met de HRC weet ik dat het ontluchten lang duurt. De laatste keer heb ik gedaan met een eeziebleed (werkt met luchtdruk uit de reserveband op de HRC) ontluchten was een eitje (verkrijgbaar bij betere autozaken) Verder was revisie bij mij niet de oplossing, vernieuwing wel!

RE: revisie hrc

Er komt amper vloeistof uit de cilinderkamer.



die rubbertjes werken als het leertje van een fietspomp (ofwel als een klep) dus de bovenste moet wel op de goede manier op de zuiger zitten ..
je kan ook een blokkade in de uitgang hebben? blaas de boel eens goed door als je hem weer los (en leeg) hebt.
Kijk ook eens of er gewoon een straaltje uit loopt als je het ding op z'n kop met wat remolie vult ?

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: revisie hrc

Woohaa, I did it!!

Ik heb alles nog eens doorgeblazen en een 2e hrc (geleend) geopend en erlangs gelegt, en geconstateerd dat ik alles goed had gemonteerd.

Toen alles ontlucht en hoppa :D

Tada. knoepharde remdruk, ik hoef maar naar het pedaal te kijken en de voorwielen blokkeren al :)

RE: revisie hrc

Beste artfull,

Wat heb je allemaal gedaan? Ik heb nml precies hetzelfde. Veel gehannes en "boven" geen/weinig druk.
Het is ook dezelfde soort cilinder. Als ik hem zonder leiding laat werken krijg ik eerst redelijk wat en dan steeds minder tot niks. :? En dan pomp ik al redelijk langzaam.
Wat is er in hemels naam aan de hand. :|

RE: revisie hrc

Heb je er al een revisiesetje ingezet? Ik heb alle zuigertjes vervangen. En het is ook belangrijk dat de dop van je reservoir goed afdicht; de rubberen ring die er onder zit moet nog goed zijn.

Ik heb alles losghaald en doorgeblazen. In de kleine gaatjes heb ik met een naald liggen porren :)

Als je zeker weet dat alle kanaaltjes en de zuigertjes goed zijn, en je weet zeker dat alles goed zit gemonteerd kun je gaan ontluchten.

Als je de HRC monteerd, spuiten er flinke stralen vloeistof uit de onderste opening, bij de bovenste komen er maar een paar druppels uit. Dat hoort schijnbaar zo :)

Proberen te onluchten, en kijken of er vloeistof bij de nippels bij de remmen komt.

Als dat is gelukt, en ook de voorremmen krijgen vloeistof, dan moet het wel goed zijn.

Mijn pedaal heeft zeg maar een vrije slag en dan ineens pakt ie, en moet je echt hard duwen, maar dan blokkeerd werkelijk alles. En het is steeds op hetzelfde punt.
Het was apart, omdat ik eerst dacht dat ik nog steeds geen remdruk had, maar je moet gewoon doordouwen.

:)

gr,

Guido

RE: revisie hrc

Welke rubberen ring bedoel je, het afsluit rubber onder de cilinder om de piston? Of de ring in de dop, want ik had begrepen dat je zonder dop op het reservoir moet ontluchten.

Ik heb de rubbers (revisiesetje, nat van remvloeistof) van de bovenste helft met de schuine kant naar elkaar toestaan. Ik heb de cilinder met de compressor schoon geblaast en de gaatjes ook nog met naald doorgeprikt. De cilinder zag er niet beschadigt uit van binnen. Dus dat moet goed zijn?

Alleen weet ik niet zeker hoe het palletje dat de bovenste zuiger tegenhoudt geplaats moet worden. Ik heb de zuiger met een houten stokje zover mogelijk naar boven geduwt en toen het palletje erin geduwd.
Is dit juist? En hoever moeten de twee rubbers tussen het reservoir en de cilinder naar binnen worden geduwd, helemaal of zover dat ze nog net boven de cilinder uitsteken.

Als ik mijn duim op de uitgang duw voel ik nml. wel druk opbouw maar geen vloeistof. :'(
Veel vragen misschien maar na meer dan 4 in en uitbouwen van de HRC ben ik bijna niet meer te vertrouwen in de buurt van de mini. ;)

RE: revisie hrc

Ik bedoel het rubber van de schroefdop boven, deze moet nog goed zijn en niet lekken anders bouw je geen druk op.


Werk model HRC heb je?

Hebben al je rubbertjes dezelfde diameter?

Bij mij zijn ze allemaal hetzelfde, behalve het bovenste rubbertje. Deze is kleiner.

Het palletje borgt de veer. Die heb je denk ik wel goed gemonteerd. Je duwt de bovenste veer in de cilinder en duwt 'm dan helemaal in met een stukje hout of schroevendraaier. Dan het palletje erin.

Als je nu de bovenste veer kunt bewegen door er met datzelfde stukje hout op te duwen zit je goed.

Heb je een technische tekening van de HRC?

Ik zal 'm wel even scannen,...

Hier kun je zien hoe de rubbertjes geplaatst moeten worden:

Schets

RE: revisie hrc

Volgens mij is het absolute onzin dat het rubber van de schroefdop goed moet zijn, dit is gewoon het reservoir, hier wordt absoluut geen druk in opgebouwd.
Sterker nog, ik ontlucht het spul zelfs zonder dop.
De druk wordt opgebouwd in de bovenste kamer tussen het bovenste rubber en de bbehuizing en tussen de andere 2 rubbertjes eronder.
Door de omhoog gaande beweging (intrappen pedaal) wordt de vloeistof de leiding ingeperst.
Als je zonder dop geen druk kan opbouwen is het in mijn ogen niet vertrouwd om met de mini te rijden.

Groet ron

RE: revisie hrc

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/brakes/hrc1.gif
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/brakes/hrc2.gif

ik denk dat je 2 moet hebben :P

het rubber onder de dop van het reservoir is alleen om lekken te voorkomen onder het rijden, in het reservoir moet inderdaad geen druk worden opgebouwd (als het goed is zit er zelfs een gaatje in zodat je ook geen vacuum kan trekken)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: revisie hrc

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb de rubbertjes er goed op zitten, zoals op de schets. (Het is een type 2 HRC maar zonder de drukverschilmeter erbij.)
Alleen krijg ik uit de bovenste uitgang alleen een goeie hoeveelheid remvloeistof als ik met een interval van 2 a 3 seconden pomp. Sneller pompen betekent minder vloeistof uit de uitgang. De cilinder loopt blijkbaar niet snel genoeg vol? Kan ik op deze manier wel genoeg druk opbouwen om te ontluchten, met zo'n lange interval in het pompen.
Na een 30 min pompen op deze manier bouw ik volgens mij nog steeds geen druk op.
Kan dit aan de hoeveelheid lucht in de leidingen liggen of aan de HRC. De leidingen lekken nergens.

RE: revisie hrc

ik ben ook bezig met mijn hrc ik heb hem eerst uit geprobeert maar bij induwen van de hrc maakte de een raar geluidt net als iets knakte.

nu heb ik het voorste stuk er af (de rubber met de pin) maar hoe krijg ik de rest er uit.

link

ik bedoel wat hier rood omcirkelt is

default

RE: revisie hrc

Hey Jimmy,

Op het bovenste gedeelte zie nummer 7 staan dat klein pinnetje dien je te verwijderen en zie je als je de rubber afdichtingen nr (6) verwijderd hebt, als je dit aanslag pinnetje weg neemt kun je de rest uit de HRC halen. Op het onderste gedeelte de doornsede van de HRC zie je de aanslag pin zitten.
Beetje perslucht erop en je blaast ze eruit, wel de overige openingen even afblinden, en het uiteinde met iets afdekken zodat je ze niet naar de buren blaast.

RE: revisie hrc

bedankt zal het morgen us gaan proberen