Revisie magic wand gearbox

RE: Revisie magic wand gearbox

Zou iemand mij kunnen vertellen in welke mate de versnellingsbak van een 850 mkI te reviseren is? Ik heb er al wat naar zitten zoeken op internet maar ik kan er niet goed aan uit of men nu bedoelt dat hij niet te reviseren is naar oorspronkelijke specificaties, of gewoonweg niet te reviseren is omdat de onderdelen niet/heel moeilijk te vinden zijn.

Gr!

RE: Revisie magic wand gearbox

revisie is geen enkel probleem

alle slijtdelen zijn nog vrij makelijk te verkrijgen en ook de tandwielen nog wel maar zijn wat duurder.
en vanuit gaande dat het wel een baulk synchro bak is en niet een hele vroege cone synchro bak
wil je mk1 magic wand bak best voor je reviseren heb er al wel meerdere gedaan

hilbert

RE: Revisie magic wand gearbox

Ik denk wel dat het een iets latere bak is, de mini is van 1966. Heb je pm gedaan.

Gr!

RE: Revisie magic wand gearbox

helaas nog geen pm ontvangen

1966 is inderdaat de latere variant met waarschijnlijk b type gears

hilbert

RE: Revisie magic wand gearbox

Hilbert,

Hier ook al eens aan gedacht te maken?
http://www.guess-works.com/Shop/Gearbox/NewProduct.htm

Is voor onze MK1 wel de bedoeling namelijk!

RE: Revisie magic wand gearbox

ja heb ik al wel eens mee lopen spelen met dit idee

is eigenlijk niet heel moeilijk om te maken
maar voor het beetje wat de meeste auto's met dit soort versnellings bakken nog wordt gebruikt vind ik het niet veel extra waarde hebben
of je moet er al een dike 1300 motor op zetten
en met een hele kleine aanpassing past er al een 3.2 diff in het normale onaangepaste diff huis

en een eenmaal omgebouwde bak kan nooit meer naar orgineel terug

ach en en is een dag wennen maar dan lukt het prima met geen synchro op de eerste versnelling

RE: Revisie magic wand gearbox

Heb al vele Mk I en Mk II bakken gereviseerd en wil er best nog een doen. Heb ook nog diverse NOS onderdelen voor dergelijke bakken liggen.

Over de 'hybrid bak' van guess works zou ik nog eens goed nadenken. Dit is een gemodificeerde 4-sychro remote bak 22G1128 of 22G846 met een magic wand diff huis van de 3-synchro bak die je inlevert. Dat kan werken (lees zonder olie lekkages) als ze de boel machinaal uitlijnen (maar voor die prijs lijkt me dat knap). Ze plaatsen er wel A+ tandwielen in (waar overigens de wand waar het tussentandwiel in zit moet worden bewerkt en dus wordt verzwakt) maar geen A+ drop gears voor zover ik weet. Ik verwacht overigens dat een 2.95 of 2.76 niet gaat passen want dan komt de pinion bijna tegen de schakelassen aan met als gevolg dat het dubbelrijig hoofdlager nauwelijks nog fatsoenlijk kan worden vastgezet. 3.1 kan wel en heb ik ook al vaker in een 22G1128 gebouwd (vereist wel een minimale onomkeerbare modificatie). 'tis maar dat U het weet ;)

RE: Revisie magic wand gearbox

Ja, ik had hem toch graag gelaten zoals hij is. Hij gaat ook niet voor dagelijks gebruik dienen dus kan ik wel leven met die 3 synchro. Zitten er grote voordelen aan een 3.1 diff?

RE: Revisie magic wand gearbox

Voordeel 3.1 diff: minder toeren op de snelweg (hogere snelheid). Nadeel: minder snel weg bij het stoplicht. Maar een 3.1 diff moet je niet gebruiken voor een standaard 850 mk I, want dan kom je nauwelijks nog weg...

RE: Revisie magic wand gearbox

Zou zo'n gereviseerde magic wand gearbox met straight cut close ratio gears erin sterk genoeg zijn om de kracht van een 998 aan te kunnen met cooper cilinderkop en dubbele hs2? Of is dit nutteloos op deze bak? Ik heb nu namelijk de beide motoren hier staan en ben wat aan het twijfelen. Ik wil sowieso de 850 reviseren maar ben nu aan het denken om deze dan weg te zetten, zodat de mini altijd terug origineel kan worden terug gezet en er een 998 pré a-plus blokje opgebouwd met de specs zoals een cooper mk1, met een milde nokkenas die veel koppel in lage toeren geeft, maar wel opgebouwd op de originele magic wand versnellingsbak dan. Dit ook vanuit het oogpunt om wat comfortabel het verkeer te kunnen volgen.

Gr!

RE: Revisie magic wand gearbox

Zolang je er geen 1300 op wil zetten is er geen probleem.

RE: Revisie magic wand gearbox

Ik vind het dus verwarrend. Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Ik heb een 1966 Traveller met de originele 850 motor. Omdat we de Mini redelijk vaak willen gebruiken en ik zenuwachtig wordt van de snelweg (langzaaaam) had ik dus ook bedacht om de 850 op te slaan en er een 1275 met zo'n hybride bak van GW in te hangen. Ik wil geen gat zagen in de Traveller.

Ik had begrepen dat op de magic wand geen 1275 kan. Wat kan ik het beste doen?

RE: Revisie magic wand gearbox

Dan denk ik dat je best gaat voor een 1275 op de andere bak van die tijd (remote?) en de pook door de vloer laat komen, bij mijn Mini is daar toch ruimte voor voorzien in de vloer, en dan kun je een plaatje schroeven over het gat van de magic wand. Of als je de looks van de magic wand wilt behouden een hybrid nemen. Maar dat is dan misschien wel jammer van de originele magic wand bak die daarvoor moet sneuvelen als ik het goed begrijp op de site van guessworks. Met natuurlijk ook wel de mogelijke nadelen die Bart al eerder zei van uitlijnen.

RE: Revisie magic wand gearbox

Mja, dat is inderdaad de makkelijkste en waarschijnlijk beste oplossing. Ik heb alleen niet zo veel zin om dat gat te zagen in de vloer. Vind ik dus zonde. GW biedt zelf ook een magic wand bak aan, kost £ 75,- extra. M'n 850 gaat hoe dan ook compleet in een hoekje van de garage.

Kan een van bovenstaande heren zo'n hybride bak maken maar dan goed?

RE: Revisie magic wand gearbox

Misschien ten overvloede, maar van 4 synchro remotebak 22G1128 is ook een versie met lange pook net als de magic wand, zodat je geen gaten hoeft te zagen.

André

RE: Revisie magic wand gearbox

reuvy schreef:
Misschien ten overvloede, maar van 4 synchro remotebak 22G1128 is ook een versie met lange pook net als de magic wand, zodat je geen gaten hoeft te zagen.

André



Hier heb ik over gelezen. Volgens mij werden deze een korte tijd op Australische Mini's geleverd. Ik heb al eens naar zo'n bak gezocht, maar ik vrees dat ze erg zeldzaam zijn.

Naar aanleiding van het bericht van Mini4Ever heb ik contact met GuessWorks opgenomen en gevraagd hoe het nou precies zit. Hieronder zijn antwoord:
"When it comes to the diff cover, it's a bit of both, I look for a pair which are a match on the bearing alignment, and then get the case refaced if necessary, so I could use your 1300 GT box as a donor for the case and gears, plus this will save you the exchange surcharge.

A 3.1 final drive is an option, and I supply 3rd motion bearing retainers which have been machined to fit the longer final drive pinions."

Meningen?

RE: Revisie magic wand gearbox

Hier heb ik over gelezen. Volgens mij werden deze een korte tijd op Australische Mini's geleverd. Ik heb al eens naar zo'n bak gezocht, maar ik vrees dat ze erg zeldzaam zijn.




Niks zeldzaam of hokus pokus, het is gewoon een 22G1128 met in het staartstuk een paar andere schakelstangen en een plaatje wat de lange pook vasthoudt.

Ze zijn denk ik lang op de Van en Pick-Up geleverd ergens tot de rod change.

André

RE: Revisie magic wand gearbox

De 22G1128 is inderdaad ook in magic wand variant geweest begin jaren '70 op de basic 850/1000 modellen.

RE: Revisie magic wand gearbox

Ik schop deze nog maar even omhoog, omdat ik aan de gang wil met het 1275 blok in m'n Traveller (word gierend gek van de 850 :O )

Ik zit nu al een tijd te zoeken naar de 22G1128 bak. Ik kan ze wel vinden, maar die zijn allemaal remote en niet magic wand. Ik zit nu toch te denken om de bak van Guessworks te kopen.

Heeft iemand nog tips of andere oplossingen. Volgens mij is de beste oplossing de 22G1128 magic wand. Ik neem aan dat ik niet mijn huidige magic wand systeem kan overzetten. Heeft iemand zo'n bak liggen? Graag advies!

RE: Revisie magic wand gearbox

Als hij in magic wand variatie heeft bestaan denk ik dat je het schakelmechanisme wel zal kunnen overzetten en er dan terug een magic wand van maken. Maar Bart gaat hier veel beter op kunnen antwoorden denk ik :) .

RE: Revisie magic wand gearbox

Ik heb nog wel een magic bak liggen .. maar zo geen idee wat voor nummer 8)

als ik de komende weken ergens tijd kan vinden wil ik hem wel uitgraven ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Revisie magic wand gearbox

Er zijn een paar magic wand onderdelen iets anders aan een 22G1128 magic wand bak dan de 3-synchro varianten. Je zou echter ook kunnen proberen om het diff huis en alle spullen van je 3-synchro 22G68 bak over te zetten naar een 22G1128 bak, alleen moet je dan hopen dat e.e.a. perfect past in verband met uitlijning van de diff lagers en diff deksel vlakken (anders krijg je onder meer olie lekkages en andere problemen). Je zou niet de eerste zijn die deze truuk uithaalt. Een andere optie is op zoek gaan naar een 22A1288 3-synchro magic wand bak. Daar past wel een 1275 blok op zonder modificaties, maar dan is de eerste versnellings dus nog steeds niet gesynchroniseerd.

RE: Revisie magic wand gearbox

RubenM schreef:
Als hij in magic wand variatie heeft bestaan denk ik dat je het schakelmechanisme wel zal kunnen overzetten en er dan terug een magic wand van maken. Maar Bart gaat hier veel beter op kunnen antwoorden denk ik :) .



Ik heb inmiddels gevonden dat dit niet kan. Zoals je op deze foto kan zien is het een gewone remote bak, met een andere pook erin. Er zijn ongeveer 8 onderdelen anders.



Ik begrijp toch goed dat de 22G1128 onder een 1275 kan?

Als je wilt kijken graag Theo.

RE: Revisie magic wand gearbox

Mini4Ever schreef:
Er zijn een paar magic wand onderdelen iets anders aan een 22G1128 magic wand bak dan de 3-synchro varianten. Je zou echter ook kunnen proberen om het diff huis en alle spullen van je 3-synchro 22G68 bak over te zetten naar een 22G1128 bak, alleen moet je dan hopen dat e.e.a. perfect past in verband met uitlijning van de diff lagers en diff deksel vlakken (anders krijg je onder meer olie lekkages en andere problemen). Je zou niet de eerste zijn die deze truuk uithaalt. Een andere optie is op zoek gaan naar een 22A1288 3-synchro magic wand bak. Daar past wel een 1275 blok op zonder modificaties, maar dan is de eerste versnellings dus nog steeds niet gesynchroniseerd.



Het overzetten van het diff huis zie ik inderdaad niet zo zitten. Dan denk ik dat de Guessworks bak een beter idee is.

Van de 22A1288 wist ik niet, daar ga ik ook eens naar zoeken. Ik kan prima leven met de 3-synchro bak. Ik vind het alleen belangrijk dat het een magic wand is onder een 1275.

Dank voor de antwoorden!

RE: Revisie magic wand gearbox

Nu snap ik waarom het niet gaat, was het mij ook al een tijdje aan het afvragen of die truc niet mogelijk was :D .

RE: Revisie magic wand gearbox

De foto hierboven is inderdaad van zo'n 22G1128 magic wand bak en het zijn inderdaad maar een paar onderdelen die anders zijn (het diff huis van elke 22G1128 is echter geschikt het gaat om de stang, de afdekplaat en nog wat montage materiaal).

De 22G1128 is geschikt voor 1275 en meer. Ook de 22A1288 gaat met een 1275.

RE: Revisie magic wand gearbox

Mijn bak even bekeken en dat is een 22g1128 magic wand ..
Heb er nog tussentandwielen en deksel voor de 850 bij waar ie onderuitkomt.

Ik hoor het wel.

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Revisie magic wand gearbox

Ik heb alles even door gelezen omdat ik ook een magicwand bak onder een 1275 wil bouwen.
Maar is dit nog gelukt bij jullie?