richtingaanwijzers

RE: richtingaanwijzers

voila sé, ik ben hier nieuw, en ik zal dan maar direct beginnen met mijn probleempjes uit de doeken te doen met betrekking tot de richtingaanwijzers. >:)
het probleem is dat ze aan de rechterkant knipperen, alle twee( voor en achter dus), en op normale snelheid en aan de linkerkant blijven deze gewoon branden. :x
de mini is (oorsprongkelijk van '74) een 1000cc gemaakt in Seneffe. :D
de pinkdoos is een ijzer blokje(vierkant dus en niet rond ofzo)
alvast bedankt om dit te lezen...... :O

[Bold-tags weggehaald - Eelke]

default

RE: richtingaanwijzers

Pinkdoos :?

Welkom Calibre,

Ik wil even opmerken dat over de richting aanwijzers al heel veel geschreven is, maar dit probleem van de richtingaanwijzers is volgens mij nog niet aan bod gekomen.
Als ik naar de omschrijving kijk, dan denk ik dat de "pinkdoos" vervangen moet worden omdat het contactje in de pinkdoos niet meer wordt onderbroken.
Overigens noemen wij een "pinkdoos" gewoon relais of clignoteur. Maar dit neem ik je niet kwalijk hoor. ;)

grtzz Martin

RE: richtingaanwijzers

calibre, zoals je ziet heb ik de [b]-tags voor vette tekst uit je post gehaald, graag alleen functioneel gebruik maken van dat soort opmaakcodes. Als je wil dat de smilies ook echt een smily-plaatje laten zien moet je de smilies even aanzetten. Wat trouwens ook wel weer een beetje minder kan.

Sorry dat ik zo zeur... :x

RE: richtingaanwijzers

kan het daarom ook zijn dat de ruitenwissermotor omgekeerd draaid??? nog zo iets leuk.....:p

default

RE: richtingaanwijzers

Het relais van de richtingaanwijzers staat los van de ruitenwissermotor. Moet ook eerlijk zeggen dat ik het nog niet eerder gehoord heb dat deze de verkeerde kant op kan draaien. Misschien de +/-verkeerd aangesloten?

grtzz Martin

RE: richtingaanwijzers

de + & de - heb ik al eens omgedraaid, zonder resultaat.
er gaat wel een groene kabel van de relais naar de ruitewissermotor, deze wordt gebruikt om de wissers terug naar de parkeerstand te brengen.
electriciteit is toch zoiets leuk..... >:)

RE: richtingaanwijzers

Bij het omzetten van mn tweetellers klok naar een enkele middenklok, had ik ook dat probleem met mn knipperlichten. alleen ging ik dan tegelijk rechts en linksaf.
In je klok zit een waarschuwingslichtje voor welke kant je opgaat (bij een tweetellersklok, bij een middenklok zit deze bovenin). Toen ik dat lampje eruit haalde knipperden ze weer normaal. Een massaprobleempje dus. Misschien dus ook bij jou.

Erik

RE: richtingaanwijzers

Is dit probleem ineens opgetreden of misschien na het vervangen van een peertje? Meestal ligt hier de oorzaak in een fout in wattage van een knipperlichtje. Wanneer je een lampje met een lager wattage gebruikt blijven je lampen telkens te lang branden of knipperen helemaal niet doordat het relais zich niet volledig kan ontladen. Zo ook andersom, bij een te hoog wattage knipperen ze veel te snel. Het zou 21, 5 en 2,2 Watt moeten zijn voor respectievelijk de knipperlichten, zijknippertjes en de verklikkers in het dashboard. Controleer ook even welk wattage in totaal is gebruikt aan de rechterkant. De som daarvan moet gelijk zijn aan de som van wattages van de linkerkant. Vergeet hierbij je verklikker lichtjes in je dashboard niet.

De pinkdoos is niet stuk aangezien links en rechts niet geregeld wordt in de pinkdoos maar door de stand van je richtingaanwijzer, daarom heb je ook een ander relais voor je gevarenlichten.

…maar dat je ruitenwissers de verkeerde kant op vegen, heel vreemd. Dit zou naar mijn mening gewoonweg niet kunnen, maar ja dat blijkt dus van wel. Ik dacht eerst dat de wheelboxen misschien op zijn kop gemonteerd zouden kunnen zitten, maar dat maakt in de draairichting natuurlijk niks uit. De motor is een borstelmotor welke op gelijkstroom werkt, dus een eventuele gelijkrichter (Wheatstone-brug) zit er niet in en kan dus ook niet stuk zijn. Maar waar zit trouwens je wissermotor als je in je motorruimte vanaf de voorkant kijkt? Aan de linker- of de rechterkant? Hij zou bij de continentale versie aan de linkerkant moeten zitten maar zit bij de eilandversie aan de rechterkant. Wanneer je nu een continentale motor aan een eiland wheelbox hangt draait hij iid de verkeerde kant op, zo ook andersom. Bij rechtsgestuurde mini’s staan de ruitenwissers namelijk andersom en draaien deze daarom ook andersom waardoor je deze systemen niet gedeeltelijk met elkaar kunt uitwisselen. Wanneer je motor links zit moeten je ruitenwissers naar links kijken (zelfde oriëntatie natuurlijk) en de linker ruitenwisser zou dan in het tweede gat (van links gezien) in je schutbord moeten zitten. Waarschijnlijk dat hier iets niet in klopt!?


…hoewel een tweede mogelijkheid waar ik nu ineens aan denk dat het ook kan zijn is dat de krukas van je wissermotor op de verkeerde positie staat. Als de motor begint te draaien zou deze aan de kabel moeten trekken (iig bij de continentale versie). Wanneer nu deze krukas 180 graden gedraaid zit zou deze juist aan de kabel gaan duwen en dus de wissers de verkeerde kant op sturen. Dit kan echter alleen als de parkeerstand 180 graden verkeerd gemonteerd zit, maar aangezien deze vast aan de krukas zit is dit weer onwaarschijnlijk of er moet een sleepcontactje verbogen zijn of iets dergelijks.

Ik zie geen andere mogelijkheden dan deze twee, tenzij je natuurlijk een doorgeroeste wissermotor hebt waarin delen van de spoel kapot zijn, maar het lijkt me dat je dat al gecontroleerd hebt.

RE: richtingaanwijzers

allemaal bedankt, probleem was een omgekeerdemonteerde wheelbox, en dan draaid ie in de verkeerde richting.....