Dit soort problemen zitten negen van de tien keer bij het zekeringskastje en je gefriemel heeft dat denk ik ook wel bewezen. Je kunt het ook zelf eens nakijken. Controleer alle aansluitingen op het zekeringskastje eens (met name natuurlijk die waar gefriemel resultaat oplevert ), zowel aan de buitenkant als de zittingen van de zekeringen zelf. Het beste kun je de stekkertjes een voor een loshalen, dan kom je eventuele problemen een stuk makkelijker tegen. Inspuiten met WD40 kan ook nooit kwaad (wel echte vochtverdrijver zoals WD40 gebruiken en geen kruipolie, want dat bevat vaak grafiet, wat kortsluiting kan veroorzaken).
Ik heb zelf eens gehad dat mijn ruitenwissers er mee ophielden (nooit grappig, want als ze stoppen had je ze kennelijk nodig, en dit keer stonden ze aan vanwege een sneeuwbui). Ook dit was te herleiden tot het zekeringkastje en wel naar een aansluiting die er verkeerd op zat. In plaats van het metalen contact van het stekkertje goed om het lipje op het kastje te schuiven had iemand het voor elkaar gekregen om het lipje tussen het contact van het stekkertje en het plastic omhulsel te persen. Na verloop van tijd was het plastic gaan scheuren doordat het onder (mechanische) spanning stond, waardoor de contacten niet meer goed op elkaar werden gedrukt. (Voor ik hier achter was, was ik trouwens wel een regenbui verder, ik had het al eerder gehad en had toen de werkelijke oorzaak niet ontdekt, maar het op dezelfde manier "opgelost" als jij nu - friemelen, nog een zekering vervangen, en constateren dat het ineens weer werkt). Even het stekkertje er op de goede manier op gedrukt en nooit meer problemen gehad.
- Login of registreer om te reageren
RE: Richtingaanwijzers/Dashboard/Achterverlichting
Ingediend door bweijer op ma, 09-09-2002 15:02
Afgelopen zaterdag vertrokken wij vrij vroeg naar het tankstation om vandaar door te rijden naar het 40 jarig jubileum van de MSCN. Eenmaal de straat uit moesten wij rechtsaf. Dus ik zet mijn richtingaanwijzer naar rechts aan, maar hoorde helemaal niks, en er ging ook geen lampje knipperen. Dit hebben we al eens eerder meegemaakt en dan moesten we het gevarenlicht aandoen, daarna richtingaanwijzer aan en dan de boel uit en dan zou hij het daarna wel weer doen. Nou… deze keer niet. De richtingaanwijzers deze het niet.
Omdat we vroeg waren en omdat we wisten dat we in het donker terug zouden gaan hebben we toch maar besloten om even naar Ko Lelieveld te gaan. Zijn Mini/Rover garage zit bij ons in het dorp (Waalre) dus dat is dan wel zo makkelijk.
Ko keek er een kwartiertje naar en kwam (toen de richtingsaanwijzer het weer deed) tot de conclusie dat het vuil of los contactje geweest moest zijn. Afijn wij blij, en we gingen met iets meer snelheid naar het tankstation waar je je kon verzamelen.
Na een geslaagde dag/avond vertrokken wij om ongeveer 23:30 vanaf de Party Company. We reden daar over het parkeer terrein en het viel me gelijk op dat de dashboard verlichting het niet deed, maar dat is niet zo erg. Wij gingen rechtsaf het terrein af. Tijdens het rechtsaf slaan werden in gehaald door een andere Mini die vreemd naar ons gebaarde en ons nog bijna aanreed. Wij raampje open en we kregen te horen dat onze achterverlichting het niet deed. Wij gelijk stoppen om maar weer eens onder de kap te kijken.
Aangezien we gezien hadden waar Ko heeft staan te friemelen aan zekeringen en draadjes deden wij dat ook maar eens… en jawel na een minuut ging zowel de dashboardverlichting als de achterverlichting branden. Na de kreet: Ho Stop, niet meer aankomen hij doet het weer!!! deden wij de motorkap weer dicht om verder te rijden.
Afijn, bij de eerste straat rechtsaf deden natuurlijk de richtingaanwijzers het niet meer. Wij weer stoppen, weer rommelen onder de motorkap en jawel… weer kwam de kreet vanachter het stuur vandaan: Ho Stop, niet meer aankomen hij doet het weer!!!
We zijn uiteindelijk weer veilig thuis gekomen. Ik denk wel dat Ko toch nog eens naar de kabeltjes en zekeringen moet kijken…
Groetjes
Bart van de Weijer
ps. Het is wel een erg lang verhaal geworden.