Rijden naar garage met lekke waterpomp

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

De waterpomp van mijn 1998 mpi is volgens de anwb overleden. Begon met wat druppels bij de bandenboer. Koelvloeistof bijgevuld, was niet leeg. Naar huis gereden, zeer langzame file gereden, geen temperatuursverhoging en geen koelvloeistof onder de auto op de parkeerplaats. Volgende ochtend een grote plas onder de auto, reservoir leeg. Ht was nog flink nat dus moet ergens vroeg in de ochtend zijn gebeurd, neem ik aan. De anwb zei dat het waarschijnlijk begint te lopen als de motor koud is, want met warme motor lekte hij, bij thuiskomst, niet. Nu heb ik het reservoir nog niet opnieuw gevuld.

Nou vertelde de anwb dat ik evt naar een garage zou kunnen rijden, maar mijn garage zit in Hellevoetsluis, dat is zo'n 30 minuten rijden met veelal enkelbaans wegen dus bijna geen stopmogelijkheden. De auto thuis ophalen gaat me 93 euro kosten, wat ik best veel vind en dus oversla.
Nou weet ik niet of alles leeg is, dus dat de radiator ook geen vloeistof bevat. Ik las dat er zo'n 3.5 liter in gaat bij een leeg systeem? Kan dat gewoon met water om zo even aan te kijken of hij de garage gaat halen. Ik neem iemand mee met een trekhaak voor het geval dat.

Het gaat mij erom dat ik de garage kan halen en dat de motor geen schade oploopt.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Het kan nooit kwaad om het systeem bij te vullen. Als je rustig rijdt, zou het geen probleem moeten zijn.

Als ik de kaart bekijk tussen Poortugaal en Hellevoetsluis, dan zijn er wel wat mogelijkheden om de mini langs de kant te zetten of ff een dorpje in te rijden.

Ik zou voor de zekerheid ff een toer door de straat doen.

Het vervangen van een waterpomp is ook goed zelf te doen bij een Mpi, ook voor een leek of iemand met weinig sleutelervaring. Je hebt daar in ieder geval wat meer ruimte als bij een Spi of carb.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Okay bedankt. Er zijn inderdaad wel andere wegen, maar ik ging voor de snelste, maarja, snelheid is nu eigenlijk niet belangrijk!

Ik zou het wel graag zelf doen, ben zeker leergieriger naar motoren geworden sinds ik Mini's heb, maar ik wil de hele motor gecontroleerd hebben. Ik heb deze Mini nog maar sinds pas en een check-up kan geen kwaad.

Maar het kan dus met water worden gevuld? En gooi ik dat dan in het reservoir rechts en/of in de radiator? Ja, ik ben een leek :)

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Water is voor een motor niet zaligmakend, maar als noodmiddel is het altijd goed. Dit betekend wel dat de garage het hele systeem goed door moet spoelen.

Je moet het in het expansievat gieten. Het mag niet boven de naad in het vat uitkomen.

Een complete controle van de motor kan zeker geen kwaad, maar let wel op wie deze controle doet. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar ik weet dat er mensen mee geflest zijn, omdat ze te makkelijk meegingen met een garage.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Als er veel koelvloeistof weggelekt is, moet je water in je radiator bijvullen. Alleen bij koude motor ! Evt. bij warme motor heel voorzichtig met een doek de dop eraf draaien.
Onderweg zou je ook nog water bij kunnen vullen, maar kijk uit !

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Gewoon rustig rijden en de temp goed in de gaten houden.
Eerst even afvullen met water voordat je weggaat. Neem voor de zekerheid een jerrycan water mee. Dan kan je onderweg eventueel bijvullen als het nodig is.

Pas wel op als de motor heet is dat je je handen niet verbrand als je de dop van de radiateur opent. eerst af laten koelen.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Okay bedankt allemaal.
zal een paar flessen water meenemen.

Tot hoever mag de radiator gevuld zijn eigenlijk? Ik neem aan dat je dit wel kan zien?

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Ik weet niet of jij een exansie vaatje hebt.
Anders moet je daar vullen en normaal tot aan de streep.
Heb je geen vaatje dan gewoon in de radiateur gooien. Ongeveer 2 cm onder de rand.
Maar in jouw geval zou ik vullen tot hij overstroomt.
Nu lekt het teveel er toch uit. Maar dan zit je iets minder snel zonder.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Het is een Mpi. Deze heeft een expansievat. Deze zou ik vullen tot de naad in het vat. Om zeker te weten dat je hele systeem gevuld is, zou ik de motor een paar minuten laten lopen en dan 15 minuten wachten. Als het niveau gezakt is, dan bijvullen.

De radiator van een Mpi kun je zo niet bijvullen. Deze zit in het koelsysteem gebouwd. Bijvullen van het systeem gaat via het expansievat.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Dan ga ik 'm nu bijvullen. Morgen breng ik 'm naar de garage. Even een testrondje door de wijk.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

hallo mini vrienden :D

ik kan het fout hebben hoor maar dit topic start met een kapotte waterpomp.
maar als het koelsysteem steeds leeg loopt kan je toch beter eerst kijken of er geen slang kapot is of een slangeklem los zit?

als ik het fout heb mijn excuses :P

gr Classic-Freydis

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Je hebt helemaal gelijk.
Maar als een man van de ANWB zegt lekke waterpomp dan zal het wel.
Die mannen hebben heeel veel verstand van auto's.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

De man van de anwb heeft mij inderdaad laten zien dat het de waterpomp is. Met een spiegeltje onderop gekeken en was duidelijk te zien dat daar het probleem zit.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

is het niet gewoon een kapotte pakking? |:(

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Waterpomp is vorige week gemaakt. Vandaag weer de anwb erbij. Stuurde bijna niet meer. Iets met de stuurstang en stuurhuis. De koppeling erin was al eens gelast zag die man en nu gleed de koppeling ergens overheen. Het stuur stuurde hoekig en soms kon je draaien wat je wilde. Jullie weten vast wel wat ik bedoel.
Berging heeft de auto weer naar de garage gebracht.
Maargoed, waterpomp is gemaakt.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Lassen aan een stuurhuis, moet niet gekker worden.

Dennis

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Lijkt mij een rijdende doodskist die auto.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Tja, je koopt andermans problemen. Wij hebben de laatste jaren redelijk wat oude auto's gekocht(met name amerikanen) en ik weet gewoon dat vooral het eerste jaar veel geld kost aan reparaties.
Het is alleen balen om er op zo'n manier achter te moeten komen. Of het verzwegen is of niet, het is gewoon gevaarlijk om ermee te rijden. Persoonlijk zou ik me niet fijn voelen als ik wist dat de auto die ik verkoop zo'n probleem heeft.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Hier kom je nog best mee weg. Je had ook in je laatste bocht rechtdoor kunnen schieten.
Sommige mensen zijn echt verkeerd bezig. :'(

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

He leuk, ik ben wel benieuwd naar die amerikanen. Heb zelf jaren een Thunderbird uit 78 gereden. Door het MRB gebeuren volgend jaar besloten het er niet op te wagen en de auto te koop gezet.
Vandaar dat ik nu mini rij. Deze heb ik op de Tbird ingeruild. In eerste instantie voor de handel, maar ik vond hem achteraf te leuk om weg te doen.

En wat je opmerking betreft heb je helemaal gelijk. Ik heb ook al veel oldtimers gehad. En als je niet de hoofdprijs betaal voor de wagen dan weet je dat er achterstallig onderhoud aan zit te komen.
Ik kijk altijd of de basis goed is. De rest dient zich vanzelf wel aan als je hem gaat gebruiken. Gewoon repareren en weer wachten op het volgende. Op een gegeven moment stopt het en dan heb je alleen nog maar standaard onderhoud.

Maar ik zou als ik jou was kijken naar een ander stuurhuis. Lassen aan een stuurhuis moet je nooit doen. Of je moet heel goed weten waar je mee bezig bent en heel goed kunnen lassen. Maar ik zou het van een ander nooit vertrouwen.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Kreeg net een telefoontje van de garage. Hij heeft de stuurstang op de onderdelenlijst van Nederland, België en Duitsland gezet maar nog geen reactie. Den Bosch gebeld en zij vertelde hem dat het een moeilijk onderdeel is om aan te komen en dus is het een behoorlijke hoofdprijs geworden. Als de garage hem zou kopen zou het zo'n 500,- kosten. Klopt dit denken jullie? Zo'n hoge prijs voor een stuurstang? Hele stuurhuis hoeft niet te worden vervangen.
De suurstang moet worden vervangen, dus betalen moet ik, want er is veel te veel aan gerommeld door vorige eigenaars.

Iemand nog toevallig een stuurstang liggen voor een Mpi uit 1998? O:)

(Over de Amerikanen. Ik heb hiervoor driekwart jaar met een 78 Chevrolet Caprice gereden. Nadat mijn Mini de pijp uit was gegaan besloten 'iets' groter te gaan. Mijn broer heeft nog een Lincoln Mark V gehad. Kort geleden geruild tegen een Chevrolet C30 dually Pick up truck. Verder heeft hij nog een 72 Chevrolet Impala Wagon staan. Verder nog een 67 Mercury Monterey gehad en een Pontiac Firebird. Deze laatste 2 waren geen succes)

default

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

op het Markt-gedeelte van het forum staat vast wel een stuurhuis, ja kan de stang daar dan vast wel uit halen.
Een nieuw stuurhuis kost de hoofdprijs niet, dus waarom een stuurstang zo duur moet zijn is mij niet helemaal duidelijk...
Een MPI stuurhuis heeft een iets kleinere uitslag, als ik me niet vergis. Dit om aanlopen van de standaard grotere wielen te voorkomen bij volledige stuuruitslag.

Succes met zoeken!

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Ja die prijs gaat echt over de kop. Verschillende Mini centres gebeld en allemaal vertelden zij dat het nieuw niet meer te krijgen is. Volgens Den Bosch was er nog eentje beschikbaar voor een dikke 500 ballen. Maargoed, we zijn aan het rondzoeken naar een goed tweedehandsje.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

de vraag is wat er precies met stuurstang bedoeld wordt .. Mpi stuurstang = stang tussen het stuur en het stuurhuis = bij minispares 317 Gbp en out of stock (http://www.minispares.com/product/Class ... 0catalogue)
het stuurhuis = tussen de wielen onder de auto is nog gewoon nieuw verkrijgbaar
(http://www.minispares.com/product/Class ... 0catalogue)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

De eerste ;)

Maar we hebben inmiddels al een oplossing gevonden. Morgen haal ik de boel op, auto laat ik staan bij de garage, en ga ermee naar een mini center. Hij gaat de boel tegen een normale prijs repareren. Dan zet de garage alles weer op z'n plek. Zo blijven de kosten binnen de perken. De garage en het mini center zitten niet echt naast elkaar vandaar deze misschien ietwat vreemde manier.

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

De splines aan de onderkant van de stuurkolom zijn dus rot. Stuurkolom eruit, rotte deel eraf slijpen en een deel van een goede gebruikte er weer op lassen. Klaar... :D

Dennis

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Bedoel je dit gedeelte?
http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop
Dit is ook nieuw te koop.

Groet, Frans

RE: Rijden naar garage met lekke waterpomp

Waarschijnlijk wel Dennis. We kregen te horen dat er inderdaad wat doormidden gaat enz.

En Carawagon: over dat onderdeel had ik Mini spares gemaild. Schijnt niet goed te zijn voor een sportpack mini.