Rode bougie

RE: Rode bougie

Gister reed ik van amsterdam naar groningen, nadat ik getankt had halverwege liep de motor niet meer lekker. Hij houdt in, lijkt wel of hij verstikt. Topsnelheid ging van 110 naar 80, toen ben ik maar de snelweg afgegaan en over landweggetjes naar huis gereden.

Als ik een heel klein beetje gas geef, versnelt hij wel een beetje, maar als ik dan iets meer gas geef begint het te schokken en gaat ie alleen maar langzamer.

Vandaag even een paar dingen gecheckt, zoals luchtfilter (nieuw), olie in de dashpot (zit nog vol), en bougies. De bougies zijn rood, kan nergens vinden waar dat aan ligt. Op de volgende foto is het een beetje te zien:



De andere bougies zijn iets minder rood.

Iemand enig idee?

RE: Rode bougie

Ziet er nogal roestig uit?

RE: Rode bougie

RE: Rode bougie

Hoi!

De rode of roodbruine kleur wordt vaak veroorzaakt door toevoegingen in de benzine. Meestal praten ze dan over zelf toegevoegde middelen zoals loodvervangers en zo. Ook kan het zijn dat bij een bepaald merk benzine een goedje wordt toegevoegd waar de bougies van uitslaan. Bijna al deze middelen zijn niet-geleidend, maar er zitten er een paar tussen die dat wel kunnen zijn en die veroorzaken dan problemen. Meestal bij kleinere of "B"-pompen. Gevolg van deze aanslag is dat het spul een soort van aardlek creëert voor de vonk en dat dus niet goed gaat. Vandaar misschien ook je schokken; geen vonk is geen knal is geen vroem!
Je kan het schoonmaken met een koperborstel hoop ik. Zo ja, gewoon doen en lekker verder!
Kijk wel even naar je brandstof. Een andere (lood-)vervanger of een andere pomp??


Succes hè!

RE: Rode bougie

Ik zou het eerder zoeken in afstelling / staat van onderhoud van je onstekingsdelen (bougies, kabels, verdeelkap, rotor, contactpunten, bobine).

Nederland is geen ontwikkelingsland. De kwaliteit van de benzine is in Nederland gewoon prima.

Als de topsnelheid in eerste instantie op 110 lag, was er waarschijnlijk al iets niet helemaal lekker. Een 1000tje moet 140 op de teller halen.

groeten,
Wouter

RE: Rode bougie

Dank allemaal!

Ik zal ze schoonmaken, kijken of het beter gaat.

Alle onderdelen van de ontsteking (behalve bobine) zijn afgelopen maanden vervangen, zitten er zo'n 6000 km of minder op.

Kwaliteit van benzine zou ik raar vinden (was gewoon total langs de snelweg). Ik doe er zelf ook geen loodvervanger in, alleen gewoon euro 95.

Mocht iemand verder nog ideeen hebben, heel graag. Zal in ieder geval even posten hoe het verder gaat.

Hylke

RE: Rode bougie

Probeerde net te starten, accu leeg...

Hier deel 2 van het verhaal:

gister in amsterdam lichten aan laten staan. Accu dus leeg. Wegenwacht heeft m weer aan de praat gekregen, en de accu met lopende motor doorgemeten. Kreeg nog complimenten dat hij zo goed aan het laden was... een uur later, in lelystad, de motor weer uitgedaan om te tanken. Na een uur moet ie toch wel weer genoeg bijgeladen zijn, dacht ik.

Na het tanken, toen de motor begon in te houden, begon ook de radio uit te vallen. Ik dacht dat het aan het frontje lag, die eraf gehaald en zonder radio verder gereden.

En nu is dus de accu weer leeg, waarschijnlijk gisteravond toen ik naar huis reed ook al.

Kan het zijn dat het de motor zo slecht gaat lopen omdat de accu leeg is/niet bij laadt? En dat de rode bougies er niet zoveel mee te maken hebben?

RE: Rode bougie

Wat voor mini heb je?
Met een SPI kan ik het me wel voorstellen. De computer moet toch spanning hebben.

Groet ron

RE: Rode bougie

Nee, standaard 1000cc..

RE: Rode bougie

Ook een standaard 1000 cc kan een spi zijn.
Misschien een bouwjaar?

Groet ron

RE: Rode bougie

kijk, dat wist ik niet.

uit '91, maar volgens mij zit er geen computer in.. met computer bedoel je een ECU oid?

RE: Rode bougie

:)" title="Evil" /> ik moet de eerste 1000 Spi nog zien

(Computer is inderdaad ECU )

de accu met lopende motor doorgemeten. Kreeg nog complimenten dat hij zo goed aan het laden was



hij heeft blijkbaar staan meten dat je dynamo voldoende stroom naar de accu stuurt, dat is niet hetzelfde als het vermogen van de acuu om die stroom ook vast te houden ?!

.. wat betreft die rode bougies ? je zou haast denken dat je rode diesel hebt getankt 8)
ik zou een nieuwe set aanschaffen en ze er eens uithalen na een km of 100 .. de foto is te onduidelijk om te zien of de elektroden nog een beetje goed zijn ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Rode bougie

een 1000tje met spi??? dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk, of het moet later erin geklust zijn. (en dan nog: waarom zou je dat doen??)

Meten=weten. Laat de motor lopen en meet de spanning op je accu. Als deze iets van 13,nogwat V is, levert de dynamo in ieder geval genoeg spanning om hem bij te laden. Zo niet, is waarschijnlijk je dynamo stuk.

Als de accu toch leeg raakt, terwijl hij wel genoeg laadspanning heeft, is je accu stuk.

Een andere oorzaak kan een slechte massa zijn, check de verbinding van de accu naar de body, en de strip van de body (langs hondebot), naar de motor.

Krijgt je bobine genoeg spanning? Dit moet 9 of 12V zijn, afhankelijk van het type.

Gaan je contactpunten ver genoeg open? (meten met voelermaat). Zijn de contactpunten niet ingebrand?

Staat de onsteking op tijd?

Is het mengsel goed?

groeten,
Wouter

RE: Rode bougie

Ik heb inderdaad nog even gecheckt of er wel echt euro95 op het bonnetje stond ;)

Accu is trouwens ook nieuw, zit er net 5 weken in.

RE: Rode bougie

Hylke schreef:
Ik heb inderdaad nog even gecheckt of er wel echt euro95 op het bonnetje stond ;)

Accu is trouwens ook nieuw, zit er net 5 weken in.

Mijn ervaring is dat als er "plotseling" een storing optreedt, dit meestal te herleiden is naar het laatste onderdeel wat vervangen is. Toeval bestaat niet, zeker niet in een mini.

RE: Rode bougie

Toeval bestaat niet



.. de bedrading van meneer Lucas heeft me toch verschillende keren bij toeval te pakken gehad 8)

(misschien moet ik "bij toeval" vervangen door: "door uitval" )

@Hylke: rijd je je tank altijd ver leeg ? wat is je km-stand ? probeer eens een keer een volle tank 98 ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Rode bougie

Theo,

Tanks rij ik altijd op 5 liter na leeg. kilometerstand is 232000. 98 zal ik proberen! neem aan dat ik niet eerst mn tank 95 helemaal leeg hoef te rijden?


Vandaag met schone bougies en massapunten gestart met startkabels. Lijkt het wel prima te doen, hij laad goed op (13.8V). Dynamo maakt wel een raar geluidje... Nu maar hopen dat ie morgen nog start!

RE: Rode bougie

Tja... bedrading is mij ook overkomen moet ik eerlijk zeggen, maar toch waren dat klachten zie vrij langzaam steeds erger werden.
Overigens ben ik enige tijd geleden over gegaan naar 98 met een beetje loodvervanger, daarop rijd mijn 1000 super.

RE: Rode bougie

Ik heb dit probleem ook al eens gehad. Bij mij was het zo dat de Vsnaar van de dynamo goed versleten was. Hij leek in orde maar hij was dus zodanig dun dat hij gewoon bij hogere toeren door slipte. Dus als je de motorkap open deed zag je niets. Ben daarmee ook al stil blijven staan en het kwam vaker wel eens tot fout onstekingen. Slecht rijden etc. Kosten 10 euro bij [een automaterialen handel] voor een nieuwe en een half uurtje werkt. :D

[size=75:3m4d0qki][edit: bedrijfsnamen - Crispy][/size:3m4d0qki]

RE: Rode bougie

Bij mij was het zo dat de Vsnaar van de dynamo goed versleten was. Hij leek in orde maar hij was dus zodanig dun dat hij gewoon bij hogere toeren door slipte.



Ik hoop heel erg dat dit het ook bij mij is! mijn v-snaar was namelijk ook al wat versleten, heb er gister ook gelijk een nieuwe om gedaan (omdat ik toch met de mini bezig was...)

RE: Rode bougie

Hylke schreef:
Nu maar hopen dat ie morgen nog start!


Als die van jou lijkt op die van mij (1000 van 1983) duurt het best erg lang voordat de accu goed volgeladen is. Niet te snel je conclustie trekken, beter een keer opmeten na een langere tocht.