In de vaatwasser met de kop kan geen kwaad, let wel op dat je hem goed droog maak zodat het niet gaat roesten.
- Login of registreer om te reageren
In de vaatwasser met de kop kan geen kwaad, let wel op dat je hem goed droog maak zodat het niet gaat roesten.
Volgens mij heeft Birdy dat ook eens gedaan. Die heeft er zelfs nog een vaatwasser voor staan als ik het goed heb.
Ja, een los deel als cilinderkap gaat daar wel in.
Maar: vaak is er ook roest in het motorblok zelf. En dit zet zich overal in het koelsysteem op af.
Er zijn middelen om het gehele koelsysteem te ontdoen van dergelijke vervuiling, bijvoorbeeld de Bardahl Power Descaler (art. nr. 7604). Verwijdert ketelsteen, maar ook roest en andere oxiden.
Werkt simpel: complete koelsysteem aftappen, weer vullen met schoon kraanwater. Bardahl toevoegen. Motor 20 minuten laten lopen (goed warm). Aftappen, spoelen en nieuw afvullen met koelvloeistof. Eventueel kan een colling system treatment worden toegevoegd voor het vertraagd opnieuw oxideren en smeren van de waterpompas.
Roest in het koelsysteem komt ook nog wel eens doordat er ooit eens water in het koelsysteem heeft gezeten. Voor je motordelen kan het volgens mij niet zo veel kwaad, voor de radiateur wel.
En je waterpomp vindt het ook niet echt fijn. Controleer deze dus ook even goed voordat je hem terug monteert. Volgens mij blokkeert koelvloeistof ook roestvorming, heb ik een keer op een verpakking gelezen. Merk weet ik niet meer.
Groeten Miniauto!
RE: Roest in cilinderkop
Ingediend door Beumert op wo, 18-11-2009 22:18
Ik ben vanavond druk bezig geweest met een cilinderkop (CAM4810 ongelood) en toen ik het thermostaathuis eraf haalde kwam ik daaronder veel roest tegen. Dit zit dus in de waterkanalen. Nu heb ik hier een paar vraagjes over:
- Kan dit kwaad?
- Hoe krijg ik dit het beste weg?
- Is het slim om de kop in de vaatwasser te zetten om hem schoon te krijgen (uiteraard kaal)?