roest in ronde gaten van de cilinderkop waar carburator zit

default

RE: roest in ronde gaten van de cilinderkop waar carburator zit

Hoi, ik heb onlangs een blok gekocht bij miniboer edwin. Nu ben ik het blok aan het opkuisen. Nu blijkt dat de 2 ronde gaten van de cilinderkop vol roest zit langs de kanten. Ik kan de roest wel wegkrijgen door met men vingers het weg te wrijven. Maar nu is men vraag, Is de kop nu kapot? Gaat de roest nog dieper waar ik het niet kan zien? Kan ik de kop er het best afhalen omdat de kans bestaat dat de cilinders vol roest zitten? Ik heb nog een extra kop liggen. Maar ik heb nog nooit zulk werkje gedaan. Met wat moet ik rekening houden? Tips? Sugesties? Het is een 1100 blok. Ook de thermostaat zit vast door een bruin,rode smurrie.

alvast bedankt
Mvg
Blackmini

default

RE: roest in ronde gaten van de cilinderkop waar carburator zit

Ik kon men nieuwsgierigheid niet bedwingen en kheb de kop er af gehaald, zo kon ik ineens de pistons nakijken. Nu blijkt dat 1 van de pistons een ruwe bovenkant heeft en de andere 3 zijn glad. Kan dit kwaad en aan wat kan dit liggen? Moet ik deze vervangen?
Mvg
Blackmini

RE: roest in ronde gaten van de cilinderkop waar carburator zit

Wat betreft de zuigers; dat ruwe is waarschijnlijk koolstof-aanslag. Boormachien met staalborstelkop erop is hier het antwoord.

Voor de kop; oppervlakkige roest in de inlaatpoorten kan niet zoveel kwaad lijkt me. Is het echter ernstige roest dan zou ik de kleppen uit de kop halen om de verbrandingskamers te inspecteren.

Waarschuwing; voor je het weet ben je het hele blok heftig aan het reviseren, en geloof me; ik kan het weten.....

Ga nu weer verbrandingskamers verder uitliteren, doei

RE: roest in ronde gaten van de cilinderkop waar carburator zit

En voor wat betreft die "roest". elk blok wat al een paar jaar mee gaat heeft daar last van, combinatie van koelvloeistof antivries, olierestje etc. etc. dit kan helemaal geen kwaad, en is niks bijzonders.
Als je de kop er weer op hebt gewoon de onderste slang van de radiator los maken en om beurten de tuinslang in de thermostaat opening en de kachelaansluiting hangen, doorspoelen totdat het water helder is, en dan ook meteen ff je verwarmingselement doorspoelen.
en als je toch bezig bent, de thermostaat goed afspoelen en ff in kokend water hangen, weet je ook of die werkt.
Dit is gewoon een beetje oppervlakte roest, niet te vergelijken met de roest die invreet op je plaatwerk, want voordat een blok is doorgeroest......... Dat maak jij niet meer mee.

default

RE: roest in ronde gaten van de cilinderkop waar carburator zit

combinatie van koelvloeistof antivries


Ik denk dat hier de inlaatpoorten bedoeld wordt omdat de kop er nog op zat.
Komt voor als het blok een tijdje niet gelopen heeft.
Als het wat vliegroest is kan het geen kwaad. Kijk even of het niet ingevreten is.
Kijk ook even hoe de rest eruit ziet.
Mijn ouwe cilinderkop had dit ook.
Nadat deze gevlakt en afgeperst was, was ook de roest weg.

grtzz Martin

RE: roest in ronde gaten van de cilinderkop waar carburator zit

Ik denk dat hij met die 2 ronde gaten de aansluiting van de kachel (Links) en de thermostaat behuizing/aansluiting(rechts) bedoelt....