gaat alleen op als je een heel lang end hebt gereden of altijd lange enden rijd.
als je korte stukjes rijd moet je daat niet naar kijken. want dan issie bijna altijd zwart.
- Login of registreer om te reageren
gaat alleen op als je een heel lang end hebt gereden of altijd lange enden rijd.
als je korte stukjes rijd moet je daat niet naar kijken. want dan issie bijna altijd zwart.
nee als je gewoon in de stad rondrijdt en soms op de snelweg dan is er totaal niks aan de hand.. je kan wel even je bougies er uit draaien en kijken wat vor kleur ze verbranden.. wit is te arm.. beetje bruin is goed en zwart is te rijk, dus teveel olie of benzine..
maar roet in de uitlaat is no problemo.. heb ik ook, en alle andere auto's op de weg..
bougies gaat ook alleen maar op als jee flink stuk hebt gereden en t allemaal goed warm is geworden.
oh ok haha dan maakt het helemaal niet uit... maar kijk als ze zwart zijn is het niet goed.. ook al rij je in de stad rond..
ja idd.
maar als hij goed loopt is er toch eigelijk nix aan de hand?? tuurlijk een motor is altijd beter af te stellen zodat je echt ieder PK-tje dr uit haald wat dr in zit.
Hoe kan ik me SPI-tje afstellen dan?
De ECU regelt toch alles?
Kleppen stellen is volgens mij dan nog het enigste wat je zelf af kan stellen..
Jim
Bij een injectie-model is het inderdaad vooral een kwestie van alles netjes onderhouden (kleppen gesteld, luchtfilter schoon, bougies niet te oud, verdelerkap als je een SPI hebt, etc.).
oei.... dat weet ik nie kwerk tot nu toe alleen met oude carb. auto's
lijkt mij wel dat je alleen je kleppen kan stellen de rest word idd door je ECU geregeld.
nij luxere auto's worden zelfs de kleppen geregeld door de ECU.
maar bij een mini weet ik dit nie zeker....
Bij een Mini zeker niet Bij een SPi wordt de brandstofinspuiting door de computer geregeld, en bij een MPi ook nog de ontsteking, maar verder is het in de basis gewoon hetzelfde motorthe als in 1959.
Turf schreef:
oei.... dat weet ik nie kwerk tot nu toe alleen met oude carb. auto's
lijkt mij wel dat je alleen je kleppen kan stellen de rest word idd door je ECU geregeld.
nij luxere auto's worden zelfs de kleppen geregeld door de ECU.
maar bij een mini weet ik dit nie zeker....
Dit gebeurt bij mijn weten alleen bij BMW, bij de zogenaamde valvetronic motoren. Daar is de gasklep vervallen en wordt het toerental eregeld door de kleppen meer of minder ver open te zetten. Meestal wordt de klepspeling geregeld door hydraulische klepstoters, maar ook dat blijft mechanisch.
Sjimmie schreef:
De ontsteking wordt dus niet door de ECU geregeld bij een SPI?
nee alleen de brandstof inspuiting!
lees maar 4 berichten hoger.. die van Eelke.
wat je kan doen is een keer je accupolen los halen en een avondje zonder stroom laten staan.. (24 uur voor de zekerheid) en dan weer aansluiten.. hierdoor reset je je ECU en begin hij opnieuw met de boel in te regelen.
ik heb het een keer gehad dat mijn CO waarde echt VEEL te hoog was, na een reset van de ECU was mijn CO uitstoot uitstekend..(beter kon niet)
dus het helpt wel.. try it...
ik zou eerst even zeker weten of je echt wel teveel roet uitstoot, oftewel is ie pas nog apk gekeurd geweest, dan meten ze hem toch...
door het veranderen van een uitlaat krijg je niet een hoger co gehalte, wel als je spruitstukken veranderd en niet goed terugmonteerd...
ik zou eerst nakijken of je wel teveel roet hebt, dan kijken of je iets verkeerd aangesloten hebt en als allerlaatste pas je ecu gaan resetten...
RE: Roet
Ingediend door Sjimmie op di, 14-12-2004 10:56
Vandaag kreeg ik het commentaar van me vader dat m'n motortje niet lekker zou verbranden. Dat kon hij afleiden uit het feit dat het uitlaateindstuk van m'n RC40 van binnen helemaal zwart is.
Klopt dit?
Zoja, wat zou er mis kunnen zijn?
Zoniet, das mooi dan!
Jim