Jos (Inno) schreef:
Hij produceert deze met name wanneer je na gas loslaten weer gas bij geeft.
Met deze symptomen is het voor 99% zeker de kop. En wel de klepgeleiders. Ik zal het even verklaren:
De tuimerlaars worden gesmeerd met olie (zoals alles onder het kleppendeksel) de klepstelen steken door de kop heen vanuit de ruimte onder het kleppendeksel naar de verbrandingsruimte. Aangezien je geen olie in je verbrandingsruimte wilt hebben sluiten de klepstelen in de geleiders deze nauw af, eventueel met behulp van een seal (de zogenoemde "klepsealtjes" of klephoedjes).
Als dit geheel een beetje versleten is sluit het uiteraard niet meer volledig af. De reden waarom dit specifiek gebeurd bij het gas-los-laten is als volgt. Als de motor op toeren is, en men laat het gas los (en sluit dus de smoorklep in de carb.) trekken de zuigers een enorm vaccuum in de verbrandingsruimte (zie een eventueele vaccuummeter) Door dit drukverschil wil de motor (lucht) aanzuigen. Als de klepstelen/geleiders nou niet meer helemaal afsluiten, zal de motor langs deze weg lucht/olie aanzuigen en verbranden. En zie daar blauwe rook....
Moraal van het verhaal: Versleten zijn klepgeleiders/klepstelen. Deze zijn te reviseren. Kosten bij het aanleveren van een kale kop: begin bij 300 Euro. Anders dus de uitbouwkosten en tijd erbij tellen..
Ik had het hierboven al over klep-seals (of klep-hoedjes) deze kunnen ook versleten zijn, en kan het probleem ook oplossen. Al weet ik niet zeker of deze bij de 12G940 loodhoudend ook gebruikt zijn, en/of erop te zetten zijn. Kosten zijn lager, maar als je zelf niet uitbouwd, zijn de uitbouwkosten waarschijnlijk 99% van de kosten aangezien de klephoedjes zelf goedkoop zijn.
Als je zelf niet wilt of kunt uitbouwen, zou ik de kop laten reviseren (en meteen loodvrij maken).
Als je handig bent kun je misschien gaan experimenteren met nieuwe hoedjes....
- Login of registreer om te reageren
RE: roken, koprevisie
Ingediend door Jos (Inno) op vr, 23-08-2002 11:13
Ik heb al eerder melding gemaakt van de rookpluim die onze mini produceert.
Hij produceert deze met name wanneer je na gas loslaten weer gas bij geeft.
(momenteel peil/vul ik de olie met het tanken, dus ergens rond de 300 km, daarmee
voorkom ik dat het mis gaat)
Er zijn blijkbaar 2 mogelijke oorzaken:
zuigerringen versleten
klepseals/geleiders
Beide oorzaken vragen een andere aanpak.
Hoe kom ik erachter welke van de 2 het is zonder het blok te demonteren?
Mijn idee is eigenlijk met de cylinderkop te beginnen, maar wat is wijsheid
nieuwe seals plaatsen kijken of het klaar is,
of een revisie,
of een nieuwe kop
Er zit nu een 12G940 op niet loodvrij.
Een koprevisie levert me toch ook nieuwe geleiders/klepseals op of niet?
dan kan ik hem meteen loodvrij laten maken.
Een andere mogelijkheid is het aanschaffen van een compleet ander blok, voor € 300 Euro is dit
ook mogelijk, met het risico dat je een nog minder blok aanschaft.
Graag advies, en laat ook vooral eens wat prijzen vallen
(weliswaar geen arme student, maar wel met een beperkt hobbybudget)