Rolautomaat gordel uit elkaar halen

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

Hoi,

Ik wil toch maar eens proberen om de rolautomaat van mijn bijrijdersgordel uit elkaar te halen om te zien wat eraan scheelt (meestal zit hij vast, slechts een enkele keer wil hij afrollen). Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik nog ergens op letten (rondvliegende veren ofzo :P)?

Cheerio,

Eelke

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

Eelke,

Op één deel van de gordel staat "Do not remove" mag jij raden wat daar achter zit...

Het is mij nog niet gelukt om een defecte gordel weer aan de praat te krijgen. Let vooral bij demonteren op dat ie niet verder oprolt dan nu mogelijk is, anders zit ie voor de eeuwigheid vast. Ik heb evt. wel een reservegordel voor je maar die is bruin :( dat staat vast niet mooi bij je interieur.

Mijn advies is om op de sloop een werkende gordel te zoeken en die voorzichtig over te zetten. Dus tape of veiligheidspeld meenemen tegen het oprollen.

Een vriend van me heeft wel eens voor elkaar gekregen om het systeem weer goed werkend te krijgen maar was daar toch een flinke tijd bij aan het vloeken voor het lukte, het kan dus wel maar je moet een soort Hans Kazan vingers hebben heb ik het idee.

Greetz,
Henk

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

Ik had al zo'n vermoeden :) Heb hem nu voor me liggen. Je tip over niet laten inrollen komt te laat. Maar als het goed werkt is inrollen toch geen probleem, of zie ik dat verkeerd?

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

Wat een gemeen scherp klote ding, die veer!! Maar het is goed gekomen, hij is eraf en zit weer in zijn doosje. Nu de zijkap er af aan het halen, waar kennelijk het mechaniek achter zit... Wordt vervolgd.

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

[Edit: Pas op, de veer losmaken is behoorlijk link. Deze keer heb ik geluk gehad, een tweede keer ging het al minder voortvarend (heb uiteindelijk een andere automaat moeten halen, nadat de veer moordneigingen had gekregen) - Zie voor een update van dit verhaal mijn website - geen lugubere plaatjes (het is niet echt mis gegaan), maar gewoon een nieuwe versie van wat hieronder staat]

Ok, heb e.e.a. uit elkaar. Gelijk maar wat foto's gemaakt, ter lering ende vermaeck.

Allereerst de complete unit, met de beruchte tekst "Do not remove":


Natuurlijk trekken we ons daar niks van aan :)" title="Evil" /> Als je dit kapje eraf haalt door de twee schroefjes los te halen blijkt het als volgt in elkaar te zitten:

Het is verstandig om de gordel eerst zover mogelijk in te laten rollen en/of na het losdraaien van de schroeven eerst de veer zich voorzichtig te laten ontwinden door het veerhuis gecontroleerd in de richting te laten draaien dat het op wil. Doe je dit niet, dan heb je dikke kans dat je de veer uit elkaar trekt bij het verwijderen van het veerhuis. Vervelend karweitje om het weer terug te stoppen, met name omdat het dunne metaalplaat is die behoorlijk scherp is (ja, hier spreekt ervaring :))

Heb je het veerhuis met veer eraf, dan blijft dit over:

Of het strikt noodzakelijk is om de veer los te halen weet ik niet. In elk geval wel makkelijk bij het werken aan het mechaniek. Ik weet alleen nog niet of de veerspanning voldoende is als ik de gordel helemaal oprol en dan de veer monteer.

Waar het allemaal om gaat - het mechaniek - zit aan de andere kant van de unit. Over het mechaniek zit een plastic kapje dat vast zit geklemd. Aan 1 kant, waar de klem helemaal aan de buitenkant zit, is de klem redelijk makkelijk los te maken, evt. met de hulp van een schroevendraaier. Aan de andere kant is het was lastiger. Het beste is waarschijnlijk om het kapje omhoog te kantelen en als je erbij kan met een schroevendraaier o.i.d. het klemmetje van binneuit een beetje naar buiten te duwen.

Heb je het kapje los, dan zie je dit:

De gordel zou in principe als volgt moeten werken. Normaal kan de rol vrij draaien. Is er een sterke vertraging, dan wordt het gewichtje onderin naar "boven" (eigenlijk naar voren) geduwd door de traagheid. Hierdoor wordt het blauwe palletje ook omhoog gedrukt. Een rij tanden grijpt hierin als de gordel probeert uit te rollen. Dit kleine plastic palletje is niet voldoende om die kracht bij een aanrijding op te vangen, maar door het aangrijpen van het baluwe palletje wordt het complete witte plastic deel verdraaid, waardoor een tweede, koperkleurige metalen pal (linksonderin is de bevestiging te zien, de rest zit achter het witte plastic) tegen een tweede rij tanden op de rol wordt gedrukt.

Het probleem lijkt nu te zijn dat het gewichtje nogal trigger-happy is. Bij het minste of geringste gaat het scheef staan en drukt het blauwe palletje tegen de tanden aan. Is kennelijk weinig aan te doen. Het enige wat ik kan verzinnen is om te controleren of de gordel misschien vlakker gemonteerd kan worden (het probleem ontstaat met name als de gordel scheef wordt gehaouden, anders valt het gewichtje wel terug op zijn plek). Het probleem vindt denk ik zijn oorsprong in het topzwaar zijn van het gewichtje (plastic voet met het gewicht bovenop), in combinatie met slijtage van de zitting van het gewichtje, waardoor het scheef kan gaan staan, oftwel kan "omvallen".

[Edit: locatie foto's veranderd]

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

henkmarius schreef:

Mijn advies is om op de sloop een werkende gordel te zoeken en die voorzichtig over te zetten. Dus tape of veiligheidspeld meenemen tegen het oprollen.




Je hebt duidelijk meer geduld dan ik. Heb onlangs 3 uit elkaar gesloopte gordels weggegooid, jammer want jij vindt het kennelijk leuk ze weer in elkaar te zetten... :9

Veel succes en we hopen natuurlijk op een plaatje als ie weer in elkaar zit!

Groet,
Henk

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

Is niet zo'n boeiend plaatje, hoor, zelfde als het bovenste. Verder valt er weinig uit elkaar te halen, helaas. En ik zie al helemaal geen mogelijkheid om als dat wel lukt, er ook iets structureels mee te verbeteren aan de situatie :) Monteer morgen de kappen weer en ga dan, zoals ik al zei, kijken of er misschien wat te tunen valt aan de positie van de gordel. Ben eigenlijk bang van niet.

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

[size=85:1bnaw4sf][topics samengevoegd - Crispy][/size:1bnaw4sf]
het kapje is er afgesprongen (waarschijnlijk schroefjes los getrild) en nu is de veer die binnen in zit er ook uit gesprongen.

dus nou rolt de gordel niet meer op. weet iemand hoe ik die veer weer moet terug plaatsen? ik heb al een beetje geprobeerd alleen de veer ligt er nu bij als zo'n muzieksleutel dus beide uiteinde wijzen andere richting op.

graag reactie en als iemand het kan en wilt doen voor mij wil ik hem ook wel meenemen zondag naar de meeting

mvg michael

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

Eelke heeft dit wel eens gehad meen ik. Ik weet niet of je hem nog kan maken. :|

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

En Eelke heeft daar zelfs een topic over, dus daar heb ik m even aangehangen.

Ik heb zo'n gordel ook al wel eens uitelkaar gehad, maar van pure ellende maar een nieuwe gemonteerd. Als het mechaniek niet meer werkt is het einde verhaal volgens mij. Misschien als je alleen de veer eruit hebt en niet het blokkerings mechaniek uitelkaar hebt, dat je het nog voor elkaar krijgt.

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

heeft iemand nog zoon veer liggen ik zie dat de mijne gebroken is, de rest van de gordel is nog helemaal goed, dus heeft iemand een oude kapotte gordel liggen maar nog wel met een goede veer erin, dan hoor ik het graag. ik ga zondag naar de meeting dus als iemand nog heeft liggen en ook naar de meeting gaat hoor ik het graag

of als iemand nog een goede gordel heeft liggen hoor het ik het ook graag incl het prijsje en foto

RE: Rolautomaat gordel uit elkaar halen

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar je aan begint om een levensreddend onderdeel als een gordel uit elkaar te slopen.
Natuurlijk, het is vervelend als de gordel niet meer oprolt of telkens blokkeert, maar dan kun je beter op zoek gaan naar een andere gordel.

De afgelopen jaren zijn er zo veel Mini's gedemonteerd dat dit met enig geduld toch geen probleem moet zijn.

Zelfs al krijg je het gordelmechaniek weer in elkaar en werkt de gordel weer naar wens, wie zgt dan dat de gordel ook zijn werk doet op het moment dat het ECHT nodig is? Bij een frontale aanrijding dus.

Ik moet er niet aan denken dat je wel je gordel om hebt, maar dat deze bij een frontale aanrijding niet meer blokkeert zoals zou moeten, maar gewoon vrolijk afrolt.

Je overlevingskansen in een Mini zijn per definitie al aan de lage kant vanwege het ontbreken van welke vorm van kreukelzone dan ook, en de zeer beperkte ruimte die om je heen zit. Als je die kansen dan nog verder gaat verkleinen door dergelijke knutselpraktijken te gaan uitvoeren alleen om een paar tientjes of misschien 100 euro uit te sparen, ben je naar mijn bescheiden persoonlijke mening verkeerd bezig.

Maargoed, dat vind ik ook voor wat betreft het bezuinigen op banden en remmen bijvoorbeeld.

[size=85:2jps0dzq]Ik ben erg gelukkig met mijn Schroth 3(4)-punts gordels bevestigd op de originele bevestigingspunten[/size:2jps0dzq]