rood lampje in snelheidsmeter

default

RE: rood lampje in snelheidsmeter

Graag zou ik even weten wat het rode lampje betekent in de snelheidsmeter.
Het brandt niet tijdens het rijden, maar iedere keer als de mini een tijdje heeft stilgestaan, en dan voor de eerste keer moet starten, brandt er linksonderin het rode lampje. Hij start wel gewoon (al lijkt ie wel wat zwakjes tijdens de start), mee als de motor loopt, is het lampje uit.
Parkeer ik 'm dan ergens en kom ik een uurtje of twee later terud, start ie ook gewoon en is er geen rood lampje. Voorheen had ik wel een organje lampje rechtsonderin bij iedere start, maar die is er niet meer (alhoewel ik denk dat dat vocht is, want heel af en toe is er weer wel)
Wat betekenen dus die lampjes ?? :? :?

RE: rood lampje in snelheidsmeter

Rode lampje: laadstroomcircuit -> accu wordt niet goed geladen (Accu nakijken/vervangen of dymano nakijken/vervangen als de V-snaar ten minste er goed op zit)
Orange lampje: oliedruk. Als het blijft branden na starten of gaat branden tijdens rijden direct stoppen en olie bijvullen!

default

RE: rood lampje in snelheidsmeter

## mijnheer Haynes verkoopt hele leuke & leerzame kerstcadeautjes.

default

RE: rood lampje in snelheidsmeter

tnx voor de reply !!!

Zou het ook te maken kunnen hebben met het feit dat de Mini bijna niet rijdt, en de accu dus niet kan opladen ??
hij staat eigenlijk hele dagen stil, en als ie een stukje mag rijden is het maar een km of 20 maximaal, en daarna staat ie weer de rest van de week stil.
Ik denk nu dus dat de accu gewoon te ver leeg is, zeker omdat het wel in orde is als ie dat kleine stukje heeft gereden, want daarna is het rode lampje er niet meer bij een volgende startpoging.
Als het daaraan zou liggen, is daar iets aan te doen, want met de komende koude periode voor de deur, ben ik bang dat ie straks dus niet meer start op het moment dat ie weer een klein stukje moet rijden.... :'(

RE: rood lampje in snelheidsmeter

Ja, daar zal het aan liggen. De kou zal daarbij zeker een rol spelen.

RE: rood lampje in snelheidsmeter

Mini4Ever schreef:
Ja, daar zal het aan liggen. De kou zal daarbij zeker een rol spelen.



ben ik het niet mee ens
het lampje haat branden als er iets mis is in het laadsysteem.
het kan een slappe v riem zijn, waardoor die slipt, en dus je dynamo te weinig toeren maakt.

door kleine stukjes te rijden laad hij misschien de auto niet helemaal op, en dus een minder volle accu.

je lampje brand als er iets mis is met je laadcircuit!!!

meet eens je accu met draaiende motor.
eerst meten zonder dat de auto loopt.
dan met stationaire motor.
en dan met een toerental van pak hem beet 2500

moet dan 14,xx aangeven.
doet hij minder, dan is er iets mis.

RE: rood lampje in snelheidsmeter

Uiteraard. Maar als je weinig rijdt en het koud is, zal de accu niet in een optimale conditie zijn. En dus zal de spanning ook vast lager zijn dan de 13-14V. Ik zou zeggen, neem de Mini eens op pad met een stukje autoweg ;)

RE: rood lampje in snelheidsmeter

Mini4Ever schreef:
Uiteraard. Maar als je weinig rijdt en het koud is, zal de accu niet in een optimale conditie zijn. En dus zal de spanning ook vast lager zijn dan de 13-14V. Ik zou zeggen, neem de Mini eens op pad met een stukje autoweg ;)



dat van de accu klopt, dat hij niet in optimale conditie is.
maar als je rijd zorgt je dynamo voor de spanning.
is deze niet zoals het hoort dan gaat je rode lampje branden.
in principe kun je rijden zonder je accu.
alleen start dat wat lastig :9

ik zou eerst eens meten, dan weet je meer.

RE: rood lampje in snelheidsmeter

Lampjes in de snelheidsmeter worden hier uitgelegd: viewtopic.php?p=66712#p66712

En hier is een topic waarin (recent nog) eventuele problemen met bijladen op korte ritten wordt besproken:
viewtopic.php?p=455634#p455634

mi voegt dit topic niet zoveel toe aan een van de twee topics dus ik zet deze op slot. Voor verdere vragen, zoek een bestaand topic wat aansluit op je vraag en stel 'm daar ;)