rook

RE: rook

rij ik gister avond weg in mijn mini 1000 uit '87, zie ik op de hoek van de straat dat er erg veel rook onder mijn motorkap vandaan komt. nou heb ik hem net nog even gestart om te kijken waar het vandaan komt, maat ik kan het niet precies zien in ieder geval aan de achterkant van het blok, dus meteen maar weer uitgezet.

heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

default

RE: rook

Het is mogenlijk dat er ergens koelvloeistof lekt. Dit veroorzaakt ook veel rook.

Zit er ook nog een bepaald luchtje aan.
Koelvloeistof bv ruikt bij verdamping zoet.
Olie en benzine weer anders.

grtzz MArtin

RE: rook

hij lekt geen koelvloeistof. het niveau stond wel heel laag.
maar ik ben al een klein beetje verder.
de snaar die om de ventilator en dynamo loopt wordt heel erg warm en draait niet.
nu heb ik de dynamo los gehaald zodat die snaar loszit en ik kan de dynamo en de ventilator met de hand gewoon draaien (zonder weerstand), de krukaspoelie (ofzoiets) kan ik niet draaien, maar dat lijkt mij logisch (of zeg ik nu iets stoms). en als ik hem start zonder snaar rookt hij niet meer.

ben weer een beetje opgewarmt, dus ik zal de boel even terugzetten en kijken wat ie doet.

RE: rook

De snaar wordt heel erg warm ?? Da's wel erg vreemd, zeker als je zegt dat je de dynamo en de ventilator zonder weerstand kunt draaien.

De krukaspoelie kun je inderdaad niet zomaar ronddraaien, zou niet goed zijn als dat wel zo was.. ;)

Het lijkt erop alsof je V-snaar slipt, maar doorgaans geeft dit een hels kabaal. Het zou kunnen dat die snaar te slap gestaan heeft, maar voordat het zover is dat die snaar daadwerkelijk rook af gaat geven, moet je wel redelijk doof geworden zijn van het lawaai.. Ziet die snaar er nog wel normaal uit? geen rafels, scheurtjes of brandsporen ?

Het lijkt me toch dat er iets lekt op de uitlaat, het meest aannemelijke is koelvloeistof (zoals Martin al aangeeft, geeft dit een zoetige lucht), of anders motorolie. Kijk goed of er nergens iets lekt terwijl de motor warm staat te draaien.

Was je motor nog warm toen je wegreed en de boel begon te roken? of was ie nog koud ?

RE: rook

de auto had 2 dagen stilgestaan dus de motor was koud.
ik heb nu het hele zaakje weer terug gezet en alles werkt weer alleen heeft die v-snaar een beetje vreemde vorm gekregen.
ik denk nu dat er water in plaats van koelvloeistof in zit en dat er iets vastgevroren zat, zal het in ieder geval uit voorzorg even vervangen. Heb ook een nieuwe snaar gehaald bij brezan (hopen dat het in 1 keer de goeie is), nu nog kijken hoe ik die erop krijg.

RE: rook

Hm, dat klinkt als een vastgevroren waterpomp (die zit achter je ventilator) waar vervolgens je V-snaar overheen heeft staan slippen. Meestal gaat dit gepaard met een tamelijk hard, snerpend geluid wat je weleens hoort bij optrekkende auto's.

RE: rook

Denk inderdaad ook dat het de waterpomp was.

Heb het spul wat in mijn radiateur zat(bruin water) vervangen voor echte koelvloeistof en ik heb de v-snaar vervangen en alles loopt weer perfect.
dus het probleem is opgelost.