Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

default

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

Goedemiddag,

Ik zit met de volgende 2 probleempjes/vraagjes:

- Bij het koud starten (voor zover ik weet niet tijdens het rijden) komt er een rookpluim uit de uitlaat, ik ga ervan uit dat het de klepzetels zijn.
Zou dit kunnen kloppen, en is er hier iemand die dit tegen betaling voor me kan doen?

- Als ik optrek en het stuur niet vasthoud draait ie een kwart slag naar rechts. Ik heb hem op de krik gezet en er is geen noemenswaardige speling o.i.d. Verder trekt de Mini (licht) naar rechts. Zou het op te lossen zijn met uitlijnen?

Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten van Arthur

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

Die rookpluim bij het starten is waarschijnlijk te wijten aan versleten klepgeleiders of de afdichtingen van de klepstelen lekken/zijn hard geworden. Om dit te repareren moet de cylinderkop gelicht worden.

Dat naar 1 kant trekken bij het optrekken is normaal en heet ook wel "torquesteer" en dat hebben de meeste voorwielaangedreven auto's in meer of mindere mate en een Mini dus ook.

Het naar rechts trekken tijdens het rijden kan een uitlijnprobleem zijn, maar kijk eerst eens je bandenspanning na en of de banden gelijkmatig zijn afgesleten aan de voorzijde.

Dennis

default

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

Arthur schreef:
komt er een rookpluim uit de uitlaat



## aha, je ziet een pluim!
welke kleur?
keuzen: wit, zwart of blauw

- Als ik optrek en het stuur niet vasthoud draait ie een kwart slag naar rechts.


## begin maar eens met uitlijnen c.q. spoor instellen.
(hoe is het loopvlak van de voorbanden trouwens?)

default

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

Bedankt beide voor jullie reacties,

De pluim is wit/blauw.
Ik voel er zelf weinig voor om de kop zelf te lichten. Volgens mij kosten 1000cc cylinderkoppen niet veel, OK het is maar afwachten wat je krijgt, maar is het niet makkelijker om de hele kop te vervangen in plaats om te gaan rotzooien met die zittingen?

Slijtage van de banden is normaal, maar ze zijn ook redelijk nieuw. Ik heb de indruk dat de Mini dit sinds kort doet (of in ieder geval erger is geworden). Ik zal hem laten uitlijnen.

Ik hou me nog aanbevolen voor weekend-monteurs ;)

Groeten,
Arthur

default

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

Arthur schreef:

Ik voel er zelf weinig voor om de kop zelf te lichten.
..........en.........
makkelijker om de hele kop te vervangen in plaats om te gaan rotzooien met die zittingen?


## het is me niet helemaal helder hoe je enerzijds de kop er *niet* af wilt halen, en er anderzijds *wel* een *andere* kop op wilt zetten...

het vervangen van de klepsteelrubbers moet trouwens volgens de info die ik heb *ook* gaan door alleen het kleppendeksel te verwijderen en wat met de tuimelaarsas te pielen.
de klepgeleiders kun je alleen vervangen als de kop afgenomen is.


Ik hou me nog aanbevolen voor weekend-monteurs ;)



## dan helpt het misschien als je je woonplaats onthult??!

default

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

metrodriver schreef:


## het is me niet helemaal helder hoe je enerzijds de kop er *niet* af wilt halen, en er anderzijds *wel* een *andere* kop op wilt zetten...





Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, hij mag er best af alleen zie ik het niet zitten om het zelf te doen.
Dus als hij toch eraf moet, is het niet makkelijker en dus goedkoper om een andere kop erop te laten schroeven in plaats van nieuwe zittingen te kopen ze in de huidige kop te laten monteren?



## dan helpt het misschien als je je woonplaats onthult??!



Gouda maar ik wil best een uurtje rijden.

Groeten,
Arthur

default

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

Arthur schreef:
is het niet makkelijker en dus goedkoper om een andere kop erop te laten schroeven in plaats van nieuwe zittingen te kopen ze in de huidige kop te laten monteren?



## voor de goed orde:
klepzittingen
klepgeleiders
kleprubbers
zijn 3 verschillende dingen.
van een 'ruilkop' weet je op voorhand ook niet hoe de rubbers, geleiders en zittingen zijn.
kan zijn dat ze daar ook eerst in vervangen moeten worden.

wat het goedkoopste, makkelijkste of handigste is hangt een beetje van je 'mechanische mannetje/vrouwtje' af.

RE: Rook bij starten (klepzetels?) en trekken bij het optrekken

Het is wel mogelijk om de klepsteelrubbers te vervangen zonder de kop te lichten, maar daar heb je wel speciale apparatuur voor nodig.

Die rook heeft niets met je klepzetels te maken, maar met de klepgeleiders dan wel klepsteelrubbers.

Als ie verder goed loopt en een beetje rook bij het starten het enige euvel is zou ik er verder niets aan doen.

Dennis