Rook onder de kap en smeltlucht

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

Hallo medeforummers,

Na even zoeken heb ik nog niet het juiste topic gevonden, dus even een nieuw.

Ik ben vandaag vanuit Deurne naar Utrecht op en neer geweest en ik merkte op de terugweg bij een stoplicht op dat er rook onder de kap vandaan kwam.
Vlug de mini aan de kant gezet en de kap open getrokken.
De rook komt tussen het blok en het luchtfilterhuis vandaan en ruikt alsof er een slang of kabel aan het smelten is.
Aangezien ik toch thuis moest komen ben ik verder gereden.
De meters gaven niets vreemds aan, de koeling was gewoon goed en ik ben ook geen kracht kwijt.
Het lijkt van de klepdekselpakking af te komen, kan dat?
Ik verlies verder ook geen koelvloeistof of olie voorzover ik weet.

Het betreft trouwens een SPI uit '95
Wie helpt mij verder?

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

is de pakking die onder je kleppendeksel zit niet lek of droog.. dat daar olie tussenkomt wat op je spruitstuk terecht komt.. en een flinke lading rook veroorzaakt.. Ik zou alles even droogmaken en dan het blok even laten lopen en kijken wat er gebeurd..

Jaapio

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

ik zou ook effe kijken of er niks tegen je uitlaat(spruitstuk) aan ligt te smelten .. waarschijnlijk makkelijker als je er onder gaat liggen ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

Misschien is er een olieslangetje (van de ontluchting) los gesprongen of zit tegen het spruitstuk aan.

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

thnx voor de tips!
Ga er morgen werk van maken

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

misschien nog een tip, uit eigen ervaring. Check je massakabel naar je blok even, als je geen goede massa hebt kan de gaskabel als massa gaan dienen en daar kan die niet tegen, en gaat dus stinken.

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

De rook lijkt niet van een slang of kabel te komen die smelt, ik kan er ten minste geen vinden die iets heets raakt.
Het blijkt ook dat ik op mn rit naar en van utrecht aardig wat olie heb verbruikt, van net onder het max streepje to net boven het min streepje.
Zeer vermoedelijk is dus inderdaad dat er olie op het spruitstuk komt.
Ik heb voorzover ik er bij kon alles rond de kleppendekselpakking droog gemaakt en de motor een tijdje laten lopen. het lijkt daar niet vandaan te komen.
Waar moet ik het dan wel zoeken?
Betekend dit een kapotte koppakking?

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

wipneus schreef:
alles rond de kleppendekselpakking droog gemaakt en de motor een tijdje laten lopen. het lijkt daar niet vandaan te komen.


## ik zou denken dat 'een tijdje laten lopen (op de oprit)' niet voldoende is voor een diagnose... ik denk dat je een stevig ritje moet maken (neem aan dat je dat op de grote weg ook deed).
zorg wel dat je eerst je oliepeil verhoogt(!)

btw: waar heb je pim gelaten?? :x

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

Pim heeft een mooie prinses gevonden en mij alleen achter gelaten :+)

Ik heb het oliepeil inderdaad eerst weer op orde gebracht.
De motor heeft minstens een kwartier gelopen en kheb een paar keer het gas een beetje ingetrapt.
De temperatuur meter gaf op een gegeven moment de temperatuur aan waar ie tijdens het rijden ook rond schommelt.
En rookontwikkeling was er ook weer.

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

zag je ook ergens olie ?

je bent bijna halve liter kwijt geraakt ergens

Jaapio

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

wipneus schreef:

En rookontwikkeling was er ook weer.


## dan kun je -eventueel met behulp van moeder's bril- [i:c1iaz12b]ook[/i:c1iaz12b] zien waar die rook vandaan komt.

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

inderdaad van die olie die de wagen heeft gelekt, het enige probleem is dat ik niet weet waar de olie vandaan komt.
In ieder geval van de achterkant van het blok.
Maar moet ik dan bij de koppakking zoeken?

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

wipneus schreef:
het enige probleem is dat ik niet weet waar de olie vandaan komt.



## uit het blok lijkt me! :+)
is het geen optie de blokachterzijde schoon te sprayen met remreiniger en dan de motorloop-oliespuit-test opnieuw te doen?
[i:178epsej]veel[/i:178epsej] mogelijkheden zijn er overigens niet aan de achterzijde van het blok.

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

Misschien daar waar vroega de benzinepomp zat. Nu afgedekt met een metalen plaatje, daarachter zit olie en de uitlaat loopt er ook in de buurt. (zie nog niet gebeuren dat de olie op de uitlaat komt, maar je weet het niet, gelukkig goed te zien bij een SPI)

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

eerste verdachte is volgens mij de kleppendekselpakking; makkelijk zelf te vervangen ..

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

Theo van den Bogaard schreef:
eerste verdachte is volgens mij de kleppendekselpakking;


## wipneus schreef hier een stukkie boven:
"alles rond de kleppendekselpakking droog gemaakt en de motor een tijdje laten lopen. het lijkt daar niet vandaan te komen"

maar theo, ikke zou ook denken: die pakking ! :D

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

Heb inderdaad rond de kleppendekselpakking gecontroleerd, eerst met remmenreiniger ontvet en toen een tijd laten lopen.
Maar het zicht aan de achterkant van het blok is niet groot, dus zal eens een nieuwe pakking bestellen en dan kijken of dat wat uithaalt.
In ieder geval iedereen bedankt voor de tips!
en blijf posten als je iets meer denkt te weten.

default

RE: Rook onder de kap en smeltlucht

Het bleek inderdaad toch aan de kleppendekselpakking te liggen.
Heb m vervangen en alles is weer oke :)
Bedankt!