RE: Rook uit radiator. Te weinig koelvloeistof of iets anders?
Ingediend door Eelke op wo, 20-02-2002 13:27
Belletjes uit de radiateur betekent over het algemeen een lekke koppakking
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Eelke op wo, 20-02-2002 13:27
Belletjes uit de radiateur betekent over het algemeen een lekke koppakking
Ingediend door Bert op wo, 20-02-2002 19:31
Dat lijkt mij ook op het eerste gezicht (??) de meest voor de hand liggende verklaring. Kan zelfs geen alternatief bedenken .
Ik neem tenminste aan dat je bedoeld dat als je de radiateurdop eraf haalt, je in het wateroppervlak binnenin belletjes ziet....? Als je gewoon met de dop erop, ergens belletjes ziet (aan de buitenkant dus) en daar ook rook vandaan komt, kan het misschien nog zijn dat je radiateur "gewoon" ergens lek is. Het systeem kan dan gaan koken omdat het geen overdruk op kan bouwen, en dan komt die rook ook vanzelf .
Enige 'zinnige' wat ik nog kan bedenken...
Bert.
Ingediend door moraal op zo, 23-03-2003 22:52
Denk niet dat het lekke koppakking betreft, want ten eerste zit niet de hele motor onder de koelvloeistof en lekt er ook niks onder de auto.
Naar mijn weten moet er toch redelijk wat vloeistof vrijkomen wanneer er een lek is?
In eerste instantie had ik ook last van beslagen ramen, maar nu bijna niet meer (alleen wanneer we met 4 mensen in de auto zitten te "dampen" ;) Dit is een goede indicatie dat er een lek is, maar aangezien dit probleem verholpen is, lijkt dit mij weer minder waarschijnlijk.
Wat betreft de bubbels; na een lange rit (met veel toeren!) hoor je de radiator nog naborrelen, maar komt er niks vrij aan de buitenkant(door de dop heen bijv.). Wellicht gewoon een (flink) verhitte motor, maar ik wil het risico niet nemen. Wellicht toch verstandig om hem een keertje voor een grote beurt in te leveren.. :| , of heeft iemand nog andere tips?
Ingediend door Eelke op zo, 23-03-2003 23:03
Tjonge, je bent hier een maand mee door blijven rijden? Het hoeft echt niet onder de auto te lekken, noch hoeft de motor onder de koelvloeistof te zitten.
Een "lekke koppakking" betekent dat de pakking ergens niet meer afdicht waar hij dat wel zou moeten doen. De taak van de koppakking is om de de oliekanalen, koelingskanalen en cilinders, die van het onderblok overlopen in de cilinderkop, naadloos op elkaar aan te sluiten en onderling van elkaar af te sluiten. Een lek kan dus betekenen dat er een lek is tussen een waterkanaal en een olie-kanaal, een water- of oliekanaal naar "de buitenwereld" (in dat geval is er sprake van vloeistof die onder de auto weglekt) of (en dat komt volgens mij het meeste voor) bij een cilinder, die dan in verbinding staat met de koelingskanalen. In dat laatste geval lekken er verbrandingsgassen het koelsysteem in, met belletjes en rook in de radiateur als gevolg.
Als het lek niet heel erg is (zeer relatief gebruik van de term!) hoeft het niet gepaard te gaan met spuitende radiateurs en wat dies meer zij. Maar laat er geen misverstand over bestaan: dit moet zo snel mogelijk gerepareerd worden, voor het lek erger wordt en er echt kostbare schade aan de motor optreed.
Ingediend door Sander-T op zo, 23-03-2003 23:30
En ik kan het niet genoeg benadrukken, wees heel voorzichtig met hete motoren en diens radiateurs. Het systeem werkt op druk, en bij een hete motor de radiatordop losdraaien geeft een fontein van kokendheet water waar de Niagara-watervallen kinderspel bij zijn. Dat water komt op de persoon die de dop losdraait en die kan gelijk naar de dokter met brandwonden.
Ik heb het nu één keer van dichtbij mogen zien/meemaken en daar wilde ik het toch wel bij houden.
Ingediend door Richard-T op zo, 23-03-2003 23:36
Sander-T schreef:
Ik heb het nu één keer van dichtbij mogen zien/meemaken en daar wilde ik het toch wel bij houden.
W'rom? Geef toe het was best een spektaculair ritje naar huis toe.
Voor de genen die het niet meer snappen... Dit was een iets minder technische en vooral stomme daad in een van mijn jongere jaren.
Ingediend door SirYun op ma, 24-03-2003 11:35
je kan met een CO meting van het koelwater wel vaststellen wat voor belletjes het zijn.
(je kan ook je hamster met zijn hoofdje in de radiator stoppen een kijken of hij suf wordt..
(sorry slechte grap )
ik denk ook aan een koppakking btw.
geen mayo onder de kleppen deksel ??
als het de bovengenoemde dingen niet zijn ..
andere nogal theoretische optie: caviterende waterpomp.. als je heel veel toeren draait en je een kleine pully op de pomp hebt zou het kunnen dat je lucht slaat.
maar ik zou je kop er af trekken voordat de boel oververhit en krom wordt
Ingediend door moraal op di, 10-06-2003 13:02
Nou, afgelopen zaterdag bij flink warm weer de poppen aan het dansen. Koelvloeistof spoot zowaar de radiator uit. Na af te hebben gekoeld, met dop eraf motor starten en het viel mij op dat er direct schuim op de vloeistof ontstond, toch een teken dat er zuurstof bij komt. Meteen radiator laten testen, maar geen lekken kunnen constateren. Het is dus geen lekke koppakking dus. Rare is dat er in de radiator gietijzeren stukjes zijn terug te vinden (bonvenin). Dit moet dus vanuit het blok komen (kan niet waterpomp zijn= alu etc.), maar blok (metro 1300) is pas 1,5 jaar geleden geinstalleerd, dus corrosie/slijtage lijkt mij enigzins raar. Garage komt er ook niet echt uit, alvorens het blok uit elkaar te slopen, maar dan gaat de teller lopen :-( Iemand dit probleem eerder aan de orde gehad, en/of wellicht ene oplossing?
Het spuiten vanuit de radiator gebeurt alleen als het buiten errrug warm is. De motor klinkt ook alsof de lagers ook al niet meer zo fris zijn..
een "gefrusteerde" mini rijder (maar nog wel met plezier!)
Ingediend door Hugo op di, 10-06-2003 13:09
Als ik me goed herinner is de turbine van de waterpomp van gietijzer. Als de turbine kapot is, werkt de pomp niet meer goed (oververhitting), ontstaat er een gas (cavitatie van de restanten van de turbine) en er zweven stukjes gietijzer door het systeem, die niet door de radiateur passen en zich dus bovenin de radiateur verzamelen.
Gokje, maar het klinkt toch wel aannemelijk?
Succes,
Hugo
Ingediend door Hugo op di, 10-06-2003 15:39
Quote "Meteen radiator laten testen, maar geen lekken kunnen constateren. Het is dus geen lekke koppakking dus. Rare is dat er in de radiator gietijzeren stukjes zijn terug te vinden (bonvenin). Dit moet dus vanuit het blok komen"
Even mijn eigen verhaal en dat hierboven onderuit halen: Een caviterende pomp kan het niet zijn, de belletjes imploderen onmiddelijk buiten bereik van de pomp.
Die radiator test zegt niets. Ze persen de boel of op een paar bar, iets meer dan de overdruk die de dop aankan. Als de koppaking een beetje lek is kan het best dat hij die paar bar nog weerstaat, maar de verbradningsdruk niet. Dan loost'ie verbrandingsgassen in je koelsysteem. Ga maar na, je hebt gassen in je koelvloeistof, en geen witte rook (verbrande koelvloeistof) uit de uitlaat.
Tot nu toe gokt iedereen dus op de lekke koppakking. Wellicht is de koppakking lek?
Hugo
Ingediend door HH_Jack op di, 10-06-2003 17:47
Ik ben het ook met de rest eens, waarschijnlijk is het een lekke koppakking.
"Een lekke koppakking" ... het klink erger dan het is, niet dat je er mee door moet gaan rijden Maar de reparatie is redelijk simpel. Een mini heeft namelijk geen bovenliggende nokkenas. Dus je kan redelijk simpel de cilinderkop verwijderen. Kop laten vlakken, nieuwe pakking kopen en monteren maar weer.
Succes ermee!
ps. komt er ook witte rook uit je uitlaat tijdens het rijden? Want dan is het zeker een lekke koppakking.
Ingediend door Mini me op di, 10-06-2003 20:14
Als de koppakking kapot is zit er waarschijnlijk olie bij je koelwater, of koelwater bij je olie. Pijlstok eruit trekken met aansteker de olie heet maken, gaat ie borrelen zit er dus water bij. Misschien makkelijk te controleren
Ingediend door Superrob op za, 27-12-2003 23:34
Om ff een ouder topic omhoog te schoppen..
Dit heb ik momenteeel ook ongeveer. Na warmlopen van de motor (maar niet TE warm) begint het nogal te roken, met name als ik voor een stoplicht stilsta dan zie je het meteen . Ik verlies ook koelvloeistof. Ik dacht da de radiotor lek was maar na het lezen van dit begin ik te twijfelen. Waterpomp is pas vernieuwd dus ik neem aan oke. Binnenin de motorruimte is het nattig en het ruikt naar koelvloeistof (de rook ook). Aan het spoor onder de kap te zien lijkt het er verdacht veel op dat het door de fan rondgeslingerd wordt, want alleen in die richting is het nat.
Is toch mijn radiator lek of iets anders?
Alle tips welkom
Ingediend door mini7 op za, 27-12-2003 23:41
Is je v-snaar niet te strak gespannen? Hierdoor kan je je nieuwe waterpomp namelijk makkelijk kapot trekken. Probeer anders eens als de auto niet gelopen heeft en dus alles droog is een pomp op je radiateur te zetten en te kijken of je het ergens ziet lekken.
Greetz Mini7
Ingediend door Superrob op za, 27-12-2003 23:50
Ik wilde morgen sowieso de radiator eens ff checken maar over die snaar heb ik ook nog wel wat te vertellen. Op het moment dat de motor warm is en het roken zowat begint, dan begint mn snaar aan te lopen, te piepen in ieder geval, slippen dus. Ik dacht dat dat kwam omdat ie dus nat wordt en gaat slippen. Als ik met kouwe motor wegrij slipt er niks
PS we hebben het hier dus duidelijk over witte rook, wat dus niet op olie duidt, mijns inziens, dit ter volledigheid
Ingediend door CMC op zo, 28-12-2003 13:24
Als het is gekomen nadat de waterpomp vervangen is, is de kans groot dat het daarmee te maken heeft. Dus ergens een slang niet goed vastgezet, waterpomppakking lek/bouten niet goed vastgezet, bypass-slangetje (als je die hebt) van waterpomp naar kop niet vernieuwd en door de bewegingen lek gegaan, misschien toch de radiateur lek gegaan(aansluiting bovenop is nogal slap bevestigd), etc.
Kijk eens goed als de motor draait of je ergens lekkage ziet. Het is meestal nogal lastig te traceren, maar wie weet vind je het. Pas wel op voor draaiende delen...
Ingediend door Superrob op wo, 31-12-2003 11:02
CMC schreef:
bypass-slangetje (als je die hebt) van waterpomp naar kop niet vernieuwd en door de bewegingen lek gegaan
Hulde! Na kijken kijken en nog eens kijken en vooral warmlopen ging het gaatje in dit slangetje openstaan en pieste precies in mn fan, waardoor het in de hele motorruimte slingerde!
Vervangen en weg lekkage. Mooi man
En gisteravond rij ik naar huis, wat getik ik denk mmwooaah ben er bijna en thuis ben ik de hele v snaar verloren. Bwwwleeeeecchch , nou ja die zal door de lekkage en al wel zijn versleten.
Die nog maar ff weer monteren en klaar(fingers crossed )
Ingediend door Red Flame op wo, 31-12-2003 11:14
altijd lache zo'n v-snaar vernieuwen...
voor je het weet zitten je vingers klem tussen de ventilatorbladen.
ook zijn er mensen die eindigen met een klap in het gezicht.
Ingediend door BadBert op di, 19-10-2004 13:43
Ok, ik heb dit verhaal van hierboven ook ongeveer, alleen bij mij heb ik vervangen (omdat hij HEEL VEEL koelvloeistof spoot na steeds kortere stukken rijden):
-radiator
-radiator dop
-hoge capaciteit waterpomp
-termostaat
-termostaathuis
-radiator slangen (ook dat bypass slangetje)
-slangenklemmen
-vsnaar pas vervangen
Hierna deed mijn mini het super goed... werd niet warm of wat dan ook.
Rijd ik pas geleden over de snelweg, zet mijn mini op een carpoolplaats aan de kant (afgesproken met andere mini's) hoor ik een beetje spuiten, en zie ik rook.
Ik trek de motorkap open, en er spuit een beetje koelvloeistof uit de overloop.
Ik heb mijn kachelkraan open gezet, en verder gereden (na bijvulling) en verder geen probleem gehad.
Nu heb ik mijn kachelkraan weer dicht gezet, en nu spuit hij weer een klein beetje als ik gereden heb, alleen als de motor goed warm is.....
hoe kan dit dan komen?
ik lek nergens koelvloeisof... is het in mijn geval wel de koppakking? en moet je altijd de kop vlakken als je de pakking vervangt?????
Heb overigens geen witte rook uit de uitlaat...voor zover ik heb kunnen zien....
Met kachelkraan open doet de mini het dus gewoon goed...
Ingediend door jeroen2 op di, 19-10-2004 14:20
Het kan je radiatordoppakking zijn dat deze ietswat lekt bij hoge druk.
Als je je kachel aanzet heeft het water een groter koelvlak en kan het net iets minder heet zijn (dus iets minder druk).
Greetz , Jeroen2
Ingediend door BadBert op di, 19-10-2004 14:21
radiatordoppakking? en die dop is net nieuw......
Slijten die dingen zo snel dan??
Of komt het doordat ik daarna een hoge capaciteit waterpomp erin heb gezet ? ?
Ingediend door jeroen2 op di, 19-10-2004 14:26
Dat kan heel goed zijn hoor.
Misschien is de veer van je dop er wel te slap voor!!
Zet er eens 2 pakkingen onder zodat je meer druk hebt , da's makkelijk te testen.
Greetz , Jeroen2
Ingediend door BadBert op di, 19-10-2004 14:28
hmm, misschien een idee.. verder nog iemand ideen?
mocht het met die 2e pakking wel goed gaan, kan ik die dan laten zitten? of moet ik een andere dop hebben?
Kan het dat een koppakking alleen lekt als de motor warm is? zo ja hoe test ik dat? anders dus gewoon dop eraf, en starten, bubbeltjes = lekker koppakking?
Ingediend door jeroen2 op di, 19-10-2004 14:56
Ja , koud starten zonder dop en laat maar draaien , geen bubles = ok.
Ook ff je klepdeksel checken , hangt hier witte smurrie (mayo) onder , dan kom er dus ook water in je smeerolie.
Greetz , Jeroen2
P.S. ff evt. een nieuwe dop halen , die tweede pakking valt niet in een rand en kan er dus uit geduwd worden!!
Of je versiert een 5 a 6mm dikke pakking.
Ingediend door Turf op di, 19-10-2004 15:11
dus als je koel systeem niet genoeg druk kan op bouwen omdat hij het er uit gooit word je moter erg warm???
Ingediend door Pepijn op di, 19-10-2004 16:15
Turf schreef:
dus als je koel systeem niet genoeg druk kan op bouwen omdat hij het er uit gooit word je moter erg warm???
is een beetje een neerwaartse spiraal...
- motor wordt warm
- koelsysteem kotst koelvloeistof uit
- koelsysteem bouwt te weinig druk op
- motor wordt nog warmer
- koelsysteem kotst nog wat koelvloeistof uit
- motor wordt nog warmer
en dit gaat zo door tot je je motor helemaal aan gort rijdt omdat ie helemaal niet meer koelt....
Ingediend door jeroen2 op di, 19-10-2004 16:15
Ja , precies.
Dan krijgt het koelmedium de kans te verdampen , hoe minder er dan nog in zit hoe warmer het word , dan krijg je gasbellen in je kop en dan is je kop krom en/of de pakking lek!!
Greetz , Jeroen2
Ingediend door BadBert op di, 19-10-2004 17:23
gelukkig houd ik mijn niveau goed bij.
Ik ga voor de zekerheid mijn deksel eens bekijken, en starten en kijken voor bubbels.
Voor die dop ff mini centrum bellen, ivm mijn hoge capaciteit waterpomp (misschien dat dat er wat mee te maken heeft...)
Ingediend door BadBert op do, 21-10-2004 15:25
mocht het nou met een andere dop, en geen bubbels nog zo zijn dat hij vloeistof spuit,,, wat zou het dan kunnen zijn?
(ben geen doemdenker ofzo hoor )
Ingediend door jeroen2 op do, 21-10-2004 16:13
Ik wil ook niet doomdenken ...... maar dan is je KOPPAKKING waarschijnlijk LEK !!!
Greetz , Jeroen2
Ingediend door BadBert op do, 21-10-2004 19:37
hmm, hoor net van RedFlame dat het heel erg goed mijn kop kan zijn die verstopt zit.... als ik me kachel open zet gaat de meeste druk daar langs....
zit wat in...
DUS kop eraf, schoonmaken (meteen nieuwe koppakking, heb ik toch al liggen) en dan alles stellen (ff iemand zoeken) en dan zou het weer goed moeten zijn......
Ingediend door jeroen2 op do, 21-10-2004 19:47
Dan moeten er heel wat gaten verstopt zijn , je hebt er aan 1 kant , 3 hele grote en 2 van rond 6mm.
Dan aan de andere kant , 8 van rond 6mm.
Heb je ooit leak-stop gebruikt?
Greetz , Jeroen2
Ingediend door BadBert op do, 21-10-2004 20:03
nee, dat heb ik nog niet gebruikt, maar dat ga ik ook niet doen, toch maar liever zonder middeltjes, en dan kan er meteen een nieuwe pakking op...weet ik zeker dat alles goed is.... die pakking heb ik toch al liggen!
heb net nog redflame gesproken, en hij komt een keer binnenkort langs, en dan gaat de kop eraf, schoonmaken, koelsysteem perfect schoonmaken, en dan alles er weer terug op, en dan helemaal af stellen........moest toch al gebeuren
meteen olie verversen, en lek bij spruitstuk/uitlaat koppeling verhelpen...kan ik er weer tegenaan!
RE: Rook uit radiator. Te weinig koelvloeistof of iets anders?
Ingediend door moraal op wo, 20-02-2002 11:38
Ik heb sinds een weekje een probleempje met mijn koelvloeistof.. Nadat de motor goed is warmgereden (en dan bedoel ik goed!:-) komt er vanuit de radiator wat rook en belletjes. Het leek er in eerste instantie op dat er te weinig koelvloeistof in zat, maar dit bleek mee te vallen. Onlangs is de kachelslang provisorisch gerepareerd, omdat deze begon te barsten. Nu vraag ik mij of of er misschien een lek ergens zit (bijv. kachel? hoewel er geen echte sprake is van erg beslagen ramen).
Weet iemand wat dit kan zijn? De temp. meter geeft niet aan dat de motor erg oververhit is.. Anyone? thnx.