rubber van towerbolt vervangen

RE: rubber van towerbolt vervangen

Ik heb gezocht maar kan nou niet echt vinden wat ik zoek.

Ik kwam er net achter dat m'n linker towerbolt bout loszat :x en zag dat het ruitvormige rubber een kwartslag gedraaid is.
Hoe kan ik dit rubber nu weer terugzetten hoe hij hoort en/of hoe vervang je deze?
Is dit een lastige klus of wel te doen?

Gr. Splinter

RE: rubber van towerbolt vervangen

Ik bedoel dus het vervangen van het subframe rubber door nieuwe of door het polybush type (wat volgens vele hier beter is)

Hoe gaat dit in zn werk? Zal toch wel eerder iemand gedaan hebben zonder dat zijn of haar hele voortrein/motor en ophanging uit elkaar lag?

Gr. Splinter

RE: rubber van towerbolt vervangen

om die dingen te vervangen moet je de achterkant van het subframe laten zakken t.o.v. de carrosserie, dus zowel de towerbolts als de achterste subrame steunen losmaken en de carrosserie ondersteunen .. dan de nieuwe poly of solid dingen ertussen. (Als je toch polybushes gaat monteren kan je ook die van de achterste subframe bevestiging doen).

Door vervangen van het rubber zal je wel wat meer trilling/geluid doorgeven van de motor naar de koets.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: rubber van towerbolt vervangen

ok dus in deze volgorde:

1.Auto opkrikken bij subframe, carrosserie ondersteunen met blokken.
2.Krik laten zakken,voorwielen er afhalen.(om bij de achterste steunen te komen).
3.Achterste steunen loshalen.
4.Torenbouten losdraaien.

Is dit de goeie volgorde(en zo simpel :P )of vergeet ik iets?
En dan zakt je subframe zo ver dat je de rubbers kunt vervangen?

Alvast bedankt voor de info,

Gr. Splinter

RE: rubber van towerbolt vervangen

ik heb zelf e.e.a. liggen maar ben nog niet aan de actie toegekomen ..

ik zou de volgorde 1 > 3 > 4 > 2 maken, dan kan je het 'zakken' van je subframe waarschijnlijk wat beter doseren ..
zorg dat je genoeg blokken - oppervlak hebt onder de carrosserie, anders krijg je deuken in je vloer

(en niet onder de auto gaan liggen als 'ie alleen op de krik staat)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: rubber van towerbolt vervangen

auto hoog opkrikken en ondersteunen met 2 assteunen onder het subframe.

schokdempers losmaken

onderste subframe bevestiging losmaken ( binnenin de mini bij de vloerplaat)
towerboltslosdraaien

dan een stevige balk onder de deuren door en aan beide kanten een garagekrik, dan met zijn 2e tegelijk de balk opkrikken tot je bij de rubbers kan komen.

als je koets weer laat zakken, steek dan lange schroevendraaiers door de gaten van de bevestiging in de vloer, dan krijg je de gaten netjes tegen mekaar aan, anders loop je uren te klooien om die gaten uitgelijnd te krijgen voor de bouten...

RE: rubber van towerbolt vervangen

als je koets weer laat zakken, steek dan lange schroevendraaiers door de gaten van de bevestiging in de vloer, dan krijg je de gaten netjes tegen mekaar aan, anders loop je uren te klooien om die gaten uitgelijnd te krijgen voor de bouten...



Goeie tip d:)b

Al heb je bij deze versie 2 garagekriks nodig en die heb ik niet :x

Kun je het ook doen door eerst hoog op te krikken,daarna balk onder de koets door, op steunen zetten en dan het sub laten zakken met de krik(beetje zoals Theo schreef dus)?
Of mis ik iets waardoor jou versie beter is?

Gr. Splinter

RE: rubber van towerbolt vervangen

door mijn versie heb je minder kans dat je vloer beschadigd, omdat het frame niet ook gedragen wordt door de balk.

ook kan je aan de ene kant de balk op een stapel stenen legt, dan kan je het met 1 krik doen, wel is het dan lastiger omdat de koets dan niet recht omhoog gaat, maar schuin.

hetzelfde geld als je je frame wilt laten zakken als je de koets zeg maar op steunen hebt en je frame op de krik, je kan het frame niet veilig laten zakken door maar 1 krik (1 steunpunt) te gebruiken...

ik heb gelukkig de beschikking over 2 stevige krikken, ook voor montage van achterframes enzo is het gewoon handig om er 2 te hebben...