Rubbers bij de kleppen

default

RE: Rubbers bij de kleppen

Hallo Allemaal,

Vandaag mijn kleppendeksel los gehaald om deze prachtig rood te gaan spuiten kwam ik ineens een paar ongenodigde gasten tegen.een paar grote rubbers... Weet iemand waar deze Rubbers voor dienen? lagen los tussen de kleppen. lijkt me niet helemaal de bedoeling! zijn ongeveer 3 cm rond gat van 1 cm en 0.5 cm dik.

Ik dacht zelf misschien op de bouten van de klepbeugels als demping voor de kleppendeksel? maar heb 5 ringen en 4 bouten dus dat klopt ook niet.


Hoop dat jullie het weten!

GR

RE: Rubbers bij de kleppen

zijn waarschijnlijk de rubbers die in de 2 gaten van je kleppendeksel horen waar ook de 2 bouten doorheen gaan.......

default

RE: Rubbers bij de kleppen

Nope die zaten er nog in maar wel versleten dus heb er al nieuwe in zitten. Zijn ook 5 rubbers i.p.v. 2

default

RE: Rubbers bij de kleppen

Foto ?

RE: Rubbers bij de kleppen

Ha, ha! Krijg de indruk dat de (een) vorige eigenaar zich eraan stoorde dat de onderrand van het kleppendeksel wat zweette (wat olie doorliet). Je hebt dan neiging de twee moeren bovenop het kleppendeksel wat 'vaster' aan te draaien. Gewoonlijk zitten er onder die twee moeren een rubber ring zodat het deksel met enige veerkracht wordt aangedrukt om de kurken pakking niet al te veel onder druk te zetten. Wanneer je -in je ongeduld met het zwetende dekselrandje- de moeren stevig aandraait, dan perst de rubber ring vanzelf langzamerhand door het gat in het deksel ten gevolge van de trillingen in het motorblok. "Weer een rubberring verdwenen"!
Als die vorige eigenaar (ook) nooit het deksel eraf gehaald heeft (om kleppen te stellen, bijvoorbeeld) dan heeft hij ook nooit geweten hoe die -verrekte- ringen steeds verdwenen.
De moeren op het kleppendeksel behoor je 'zoetjes' aan te draaien.
En als je niet tegen een wat zwetende klepdekselpakking kan, moet je die met wat lak in de klepdekselrand plakken en dan het randje van de kop waar de pakking op moet komen ook eerst met lak insmeren en dan het deksel erop doen. Dit gaat alleen met een nieuwe pakking en je moet de plakvlakken goed vetvrij maken met remmenreiniger. En elke keer dat je je klepspeling wilt controleren heb je een nieuwe pakking nodig. Al vrij snel zul je dan vrede hebben met een enigszins zwetende klepdekselpakking, Heus.
Deze constructie is zo bedacht, omdat het stevig aandraaien van d moeren als gevolg heeft dat het bovenvlak van het deksel dan indeukt. En dat kan je horen, doordat dan de tuimelaars tegen het deksel gaan aantikken. En dan word je ongerust, want je denkt dat de klepspeling ineens te ruim aan het worden is / geworden is.

default

RE: Rubbers bij de kleppen

Hoihoi,

Rubberen ring in de deksel lijkt het niet echt op. Zijn een stuk groter...
hoop dat onderstaande foto wat verduidelijking geeft!

https://afbeeldinguploaden.nl/image/s0fGZwXj

RE: Rubbers bij de kleppen

Toch wel hoor.

default

RE: Rubbers bij de kleppen

Lijkt er wel erg veel op.
Zijn misschien wat gegroeid door de olie in de tijd die ze daar doorgebracht hebben ondanks dat ze oliebestendig zouden moeten zijn.

default

RE: Rubbers bij de kleppen

Correctie het zijn geen rubber ringen maar van kurk.. weet niet of iemand het dan weet?

RE: Rubbers bij de kleppen

Nou, dan kunnen we het raadsel niet voor je oplossen ben ik bang.