RVS en staal... hoe gaat dat samen?

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

Hallo allemaal.

Ik heb ff een vraagje: RVS is populair en veel te krijgen tegenwoordig. "Het roest niet dus is het beter" wordt snel gezegt. Maar nu heb ik wel eens gehoord dat juist de combinatie RVS-staal-regenwater problemen kan geven en juist eerder roest. Weet iemand van jullie hier iets van? Kan je gewoon stalen delen van je Mini met RVS-parkers of bouten en moeren aan elkaar verbinden of gaat dit fout? En kan je dus gewoon beter alles met stalen verbindingsmaterialen doen?

Ik heb ff gegoogled en vondt dit op een materiaalkundige site:
Twee metalen die met elkaar verbonden zijn in nabijheid van een electrolyt dan staat er een reactie - of te wel galvanische corrosie. Het minder edele metaal zal daarbij het eerst corroderen


Zou dit betekenen dat mijn plaatwerk eerder wegroest als ik er RVS indraai? En is dit met aluminium en staal ook het geval?

Ik hoop dat er mensen met ervaring op dit gebied zijn! Alvast bedankt,

Birdy

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

Ja: de combinatie aluminium-staal gaat geheid roesten.

Een oom van mij restaureert een Land-Rover, en die heeft alle verbindingsplaten tussen de Aluminium en stalen platen moeten vervangen. Nu heeft hij er rubber tussen zitten, en dat schijnt te helpen.

In principe gaat dit dus op voor alle Alu onderdelen, of dit ook voor RVS geldt weet ik niet.

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

Geldt niet voor RVS!! RVS = Roest Vast Staal!!

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

EB schreef:
Geldt niet voor RVS!! RVS = Roest Vast Staal!!



Ok, het RVS zal niet gaan roesten, maar bij galvanische corrosie zou dan het staal veel sneller gaan roesten omdat er RVS in de buurt is.....

Galvanische corrosie
Deze vorm ontstaat als twee verschillende soorten metaal in een stroom geleidende (waterige) omgeving bij elkaar in de buurt komen. Hierop is de galvanische reeks gebaseerd, waarbij de “edele” metalen de onedele aantasten. Koolstof (grafiet) is het meest edel, magnesium het minst. Koper, zilver, goud, platina en bijvoorbeeld lood zijn edeler dan ijzer en ijzer is weer edeler dan zink, aluminium en magnesium. Zo tasten bijvoorbeeld koper en titanium ijzer aan en beschermen zink, aluminium en magnesium juist het ijzer. Hierop is de werking van anoden gebaseerd. Daarom worden ze ook wel offerblokken genoemd. Dit heeft dus niets met giften voor de charitatieve instellingen van de parochie van doen.

Hoe verder de metalen in deze reeks van elkaar staan hoe groter het spanningsverschil en hoe meer stroom er zal gaan lopen als ze met elkaar in het water in contact staan, de uiteindelijke hoeveelheid stroom hangt ook nog af van de waterkwaliteit en de staat van de verf

Het spanningsverschil tussen zink en ijzer is niet voldoende voor zoet water (dit heeft een hogere elektrische weerstand dan zout water) maar werkt perfect in zeewater. Aluminium zou juist te snel opofferen in zeewater maar werkt weer goed in zoet water. Magnesium is zo onedel dat het grote spanningsverschil, indien de anode op de huid wordt gelast, de verf zal aantasten.



En trouwens: :P (verkapt linkje)

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

Wat is dat toch met sommige mini-forum bezoekers?

Het lijkt wel of jullie geen advies willen maar gewoon tot in den treure willen discussieren.

Dan schroef je er toch gewone schroeven op?! :?

Rijd maar eens een winter rond met je gewone boutjes dan zul je zien dat je na de winter (pekel) al roest op je plaatmateriaal hebt. RVS is gewoonweg beter! Waarom denk je dat ze bij volledige restauraties tot nieuwstaat zoveel mogelijk RVS gebruiken? Niet om dat het met allerlei theoretische elektrolytisch analyses wel eens eerder zou kunnen gaan roesten als je per ongeluk met je mini het kanaal of erger nog de zee inrijdt. Maar oke, doe ermee wat je wil en overtuig jezelf door op je net-gespoten carrosserie wederom stalen boutjes te gebruiken.

mzzl.

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

Sorry hee! Ik wist niet dat je kwaad werd?
Birdy schreef:
Maar nu heb ik wel eens gehoord dat juist de combinatie RVS-staal-regenwater problemen kan geven en juist eerder roest.


Dat had ik gehoord en vroeg naar mensen die daar ervaring mee hebben, ik heb namelijk nog nooit een mini in de winter gehad!
EB":oijfe1c0]Waarom denk je dat ze bij volledige restauraties tot nieuwstaat zoveel mogelijk RVS gebruiken? [/quote:oijfe1c0]
Kijk! Dat wist ik niet en maakt al een heleboel duidelijk! Ik probeerde te bedenken waarom het slecht zou kunnen zijn.... Jij geeft een reden waarom het juist wel moet... Bedankt!

Maar waarom je zo moet uitvallen.... Als ik vraag om ervaringen en jij zegt: RVS roest niet.... Vind ik dat niet echt een antwoord.... Aangezien het wel roest en omdat het roetsvast heet juist iedereen denkt dat er niks mee kan gebeuren.... Hang het eens voor de grap in zout water... Het zou me niks verbazen als mijn verbreders er na een weekje pekel gewoon afliggen en dat zou ik graag vantevoren weten!

Naja, thnks iig,

Birdy

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

[color=violet:2sq0a1fe]Maar waarom je zo moet uitvallen.... Als ik vraag om ervaringen en jij zegt: RVS roest niet.... Vind ik dat niet echt een antwoord.... [/color:2sq0a1fe]


Ik val niet uit, echter is het vaak op dit forum dat je mensen moet overtuigen met allerlei theoretisch ge-analyseer. Is het nou zo moeilijk om gewoon iets aan te nemen van een mede-mini-collega-rijder? Ik wordt daar soms een beetje moe van. het is niet persoonlijk of zo.

RVS is per slot van rekening ook staal alleen roest vast staal.

vrgr,

EB 40 jaar miniknowledge :D

Oja zorg ervoor dat die gaatjes voor je verbreders er al inzitten voordat je autootje naar de spuiter gaat. Als je ze er naderhand op wilt zetten, gaatjes boren en met een klein penseeltje wat grondverf/epoxy/tectyl aan de randjes smeren, laten drogen, en een zuurvrij vet of tectyl aan die schroefjes doen voordat je ze erin draait.

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

Rvs zal de levensduur zekerbevorderen tegen roestvorming let er wel op dat je de moeren bouten etc niet te warm laat worden als schroefdraad vies is RVS wil zeer snel afbreken zeker bij warmte.

@EB om toch ook ff te gaan disicusseren RVS wil wel degelijk gaan roesten!!! Alleen de duur wanneer het gaat roesten is veel langer.

P.s. RVS rechtstreeks aan staal vast kan veroorzaken dat staal veel sneller gaat roesten en wordt weggevreten.

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

Hoi all.
De galvanische reactie waar op gedoeld wordt vindt (hoofdzakelijk) plaats als gewoon (koolstofhoudend) staal en rvs aaneen gelast worden.
Ga je schroeven, wordt de galvanische reactie gigantisch vertraagd door een corrosielaagje dat zich vormt tussen beide soorten materiaal.
Geen roest, maar een gesloten zich niet verspreidend corrosielaagje waardoor de galvanische reactie zo goed als stil ligt.

Dat wil dus gewoon zeggen dat rvs schroefjes zonder meer kunt gebruiken, zou ik doen omdat rvs schroefjes goed blijven, en je ze dus als het nodig zou zijn er gewoon weer uit kunt draaien zonder dat ze afbreken of de kop naar de kl..... gaat.
En om je plaatwerk te beschermen tegen weersinvloeden, gewoon tectiel of zo gebruiken.
grtz
Harry

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

EB schreef:
Ik val niet uit, echter is het vaak op dit forum dat je mensen moet overtuigen met allerlei theoretisch ge-analyseer. Is het nou zo moeilijk om gewoon iets aan te nemen van een mede-mini-collega-rijder? Ik wordt daar soms een beetje moe van. het is niet persoonlijk of zo.

vrgr,

EB 40 jaar miniknowledge :D





@ EB,

Ik snap dat jij vindt dat het soms een beetje uit de hand loopt met het theoriseren en filosoferen over bepaalde technische zaken.

Toch is het zo dat veel van ons (denk ik) ook geïnteresseerd zijn in het waaróm iets zo is.
Dan leer je er tenslotte ook nog wat van, in plaats van dat dit forum een soort vraagbaak wordt, waarin geen ruimte is voor het discusseren over oplossingen en de reden achter het probleem.
Zo van:
Ik stel een vraag en jij geeft de oplossing in 1 zin: en dat is het dan. Punt uit..... Dat is voor mij igg niet genoeg. ik wil dan ook weten waarom dat zo is.

Voor mij is dit forum igg een grote bron van informatie, en ik wil ook zeker weten waaróm bijvoorbeeld Alu met ijzer en niet met RVS (of andersom ;) ) reageert etc.

Bovendien snap ik dat je toch met 40 jaar ervaring met Mini's het lekker kort wil houden en meteen kort en bondig een oplossing wilt geven. Houd er alsjeblieft dan ook rekening mee dat er mensen zijn die nog lang niet de ervaring op hebben gedaan die jij wel hebt.
Ik bijvoorbeeld, ben nog maar 1 jaartje bezig en probeer zoveel mogelijk te leren over de technische zaken, en dan heb ik weinig aan kortweg een oplossing.

Tenslotte is het zo, dat je nog vrij nieuw bent op het forum.. Stel je eens voor in het Wie-is-Wie topic
en stel je vooral sociaal op: Ik ben best benieuwd naar iemand die al 40 jaar ervaring heeft met Mini's, want dan moet je er dus al bij zijn vanaf 'den beginne' van de Mini!

Het forum is er niet alleen om vragen te stellen, maar ook om elkaar te leren kennen en het gezellig te kunnen praten over onze gezamelijke hobby/werk: De Mini! :D
Ik denk dat dit misschien een beetje overbodig is, en dat je dit al had gezien, maar het herhalen kan nooit kwaad toch? :)

No hard feelings at all en ik hoop dat je toch een beetje begrip voor 'het filosoferen' kan tonen. :D

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

hallo, ik ben toevallig laats bezig geweest met onderzoek op het gebied van corosie(bescherming).oftewel roest.

Het chemische proces waarbij roest onstaat is feitelijk een oxidatieproces, dat van nature verloopt bij elk soort metaal.dus ook bij RVS! maar:

bij het oxidatieproces vindt er een uitwisseling plaats tussen electronen.bv staal bevat een bepaald hoeveelheid electronen, en deze electronen komen redelijk makkelijk vrij. bij zink en aluminium gaat dit nog makkelijker, bij tin minder makkelijk...

samengevat: als je iets verzinkt, of ergens aluminium platen (electrischgeleidend) aan bevestigd zal het zink/aluminium als eerste de electronen leveren oftewel het roestproces van het staal wordt vertraagd. dit wordt veelvuldig toegepast bij windmolenparken en booreilanden! een vertind verfblik roets veel harder als er een kras op zit, dit komt omdat het staal nu de electronen moet leveren.

eerdere verhalen op dit topic (landrover met aluminium???) snap ik dus niet echt, misschien was het aluminium al te ver gecorrodeerd???

voor RVS geldt hetzelfde als voor staal alleen zijn hier toevoegingen aan gedaan zodat RVS heeeel moeilijk electronen levert, en dus heeeeel langzaam corrodeerd.bovendien is RVS makkelijker te bewerken als aluminium.

a bit of sience,helps us 2 win the battle against rust! :)" title="Evil" />

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

basis regel bij metalen..., verbind je 2 verschillende materialen met elkaar zonder beschermlaag er tussen bv aluminium en staal, dan zal het meest onedele metaal gaan corroderen!!

breng je een speciale coating/rubberlaag aan tussen de 2 dan zal dit proces niet plaatsvinden!

(bron) mijn opleiding vliegtuigbouw/ leraar materialen kennis

veel succes verder

RE: RVS en staal... hoe gaat dat samen?

in de off-shore techniek wordt alluminium gebruikt als opofferingsmetaal. Wat inhoud dat er een aantal grote blokken allu onder de waterlijn zitten en er dus [u:3q4zesq7]minder[/u:3q4zesq7] roest op het eigenlijke object komt. Er onstaat tussen het water en het totale object een electrolyse. Het materiaal wat op gaat lossen is het meest toegankelijke materiaal. Aangezien het staal min of meer beschermd is door verf en het alu niet ontstaat er een Al(2+) en een ander ion in het water. Dit voorkomt dat het platform wegrot.
In het geval van auto's is er een ander probleem: het water (met daarin opgeloste zouten) dat het staal aan gaat tasten zal het metaal kiezen en niet het alu omdat er op alu een gesloten oxidatielaag ontstaat en op het staal niet. het rotten kan dus doorgaan op het staal en niet op het alu. Mits er voor wordt gezorgd dat het alu constant in contact is met water.

Dit was de scheikunde achter de vraag of het ook voor alu geldt. Voor RVS is een soortgelijk verhaal aan te geven. Het probleem blijft bestaan. De enige manier om roest op drukppunten te voorkomen is er een afsluitende laag over heen aan te brengen en messingbouten, of een ander edelmetaal, te gebruiken.