schakelbak speling

RE: schakelbak speling

Hoi,

als ik mijn mini in zijn eerste versnelling zet, dan kan ik de pook best ver naar links en rechts bewegen (bijna net zo ver als wanneer ie in zijn vrij staat). In de rest van de versnellingen is dit niet (of in ieder geval veel minder) het geval.

Kan dit kwaad en wat kan ik er aan doen??

Bedankt, Rob

RE: schakelbak speling

Waarschijnlijk kapotte/zachte ophangrubbers van het schakelmechanisme. Vaak worden die zacht door olielekkage. Vervangen is vrij simpel en niet duur.
Het zou ook nog kunnen liggen aan een zacht geworden/uitgesleten rubber bus die in het differentieel zit, waar de bout van de stabilisatorstang van het schakelmechanisme doorheen zit.

RE: schakelbak speling

Of speling op de verbinding van de schakelstang en de as in het diffhuis. Dat ding dat met van die klembusjes vastzit, daar wil ook nog wel een speling opkomen.

RE: schakelbak speling

maar waarom wel speling in de eerste versnelling en niet in de andere versnellingen?

Wouter

RE: schakelbak speling

mogelijk de manier van inslijten / scheuren van de rubbers ; gecombineerd met de stand van de pook in die versnelling ??

mijn vader zaliger heeft zoiets eens gehad bij de Glider, met moeite in de versnelling te houden .. dus, Rob, wel even checken / wat aan doen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: schakelbak speling

nou hij blijft wel in de versnelkling en heb er verder weinig last van tijdens het(ondertussen al 3 keer) rijden. Maar is zo'n rubber makkelijk te vervangen, heb daar verder weinig verstand van. Dus alle termen zeggen me niks maar ik wil het leren en heb het haynes boek dus zou het graag eerst zelf proberen. Uitspenderen kan altijd nog.

Ik heb juist de mini gekocht om zoveel mogelijk zelf te leren en te doen.

Alvast bedankt voor de reacties, Rob

RE: schakelbak speling

haal de bekleding van je pook maar eens los. Net daarachter zitten twee moeren, die zitten aan de diabolorubbers die het pook mechanisme vast houden. Kan niet missen.

de verbinding van schakelstang naar bak kun je onder de auto vinden, daar zit een soort busje met in de twee assen die hij verbindt een pen. Deze pen moet je eruit tikken met een drevel en vervangen door nieuwe als er veel speling is tussen de twee assen.

De bovenste schakelstang zit met een bout en moer vast aan het differentieel huis. Die kan je losdraaien, en de rubber bus waar de bout doorheen gaat vervangen. Ik heb deze vervangen door een metalen bus zoals hij ook door schokbreker rubbers zit. Die heb ik iets afgeslepen zodat hij paste.

Wouter

default

RE: schakelbak speling

Zijn die diabolorubbers dezelfde als waarmee de uitlaat achter vast zit (als je er 1 in het midden hebt?)

RE: schakelbak speling

Dobey schreef:
Zijn die diabolorubbers dezelfde als waarmee de uitlaat achter vast zit (als je er 1 in het midden hebt?)



Kort en bondig; JA

default

RE: schakelbak speling

Dan zit ik nog wel met dat verbindingsstuk tussen de versnellingsbak en de schakelbak. Waar kan ik die kopen of moet je die gewoon zelf maken?

RE: schakelbak speling

heb je die zowiezo niet of denk je dat er teveel speling op zit?
dat busje heeft op zich wel wat speling hoor, moet ook beweging van het blok opvangen dus moet niet al te vast zitten.

weet niet of de minicentra die op voorraad hebben want zal niet heel vaak verkocht worden. maar 2e hands vast wel te krijgen

default

RE: schakelbak speling

Ja er lijkt wel redelijk wat speling op te zitten. Echter vind ik het vreemd dat hij wel gewoon goed schakelt van 1 t/m 4 maar niet in zijn achteruit.

RE: schakelbak speling

Ik zou gewoon eerst die rubbers vervangen en kijken of dat het probleem oplost. Zolang de veer pennetjes nog niet uit je verbindingsstuk vallen zal het met de speling ook wel meevallen.