schakelen gaat moeilijk

RE: schakelen gaat moeilijk

Van morgen toen ik naar mijn werk reed kon ik in een keer moeilijk schakelen. Met name de 1 en de 2 kreeg ik niet in de versnelling. Wel soms als ik de koppeling losliet een beetje gas gaf en dan hem in de versnelling duwde.

Ook als ik hem in de 1 had staan met de koppeling in rolde de auto een beetje naar voren.

Ligt dit aan de koppelings platen dat die versleten zijn of is het iets anders?

RE: schakelen gaat moeilijk

Check eens het niveau in het koppelingsvloeistof reservoir (kan ook als 1 woord voor de scrabble liefhebbers)

Als 'ie te laag staat ff bijvullen met remvloeistof.

Wel ff in de gaten houden als het inderdaad dit probleem is, als het probleem weer terugkomt moet je misschien even de cilindertjes reviseren

RE: schakelen gaat moeilijk

Vergeet ook niet de boel na het bijvullen ff te ontluchten! Kijk ook of er bij de koppelingscilinder geen remvloeistof lekt, kan zijn dat deze aan een revisie toe is.

RE: schakelen gaat moeilijk

Heb gisteren gekeken wat het kon zijn.
Het vloeistof niveau is inderdaad gezakt tot de helft.

En bij de koppelings cilinder is het een beetje nat.
Waarschijnlijk de cilinder defect.

Heb net een andere cilinder ff nagekeken en ga hem morgen of overmorgen monteren.

RE: schakelen gaat moeilijk

Het was maandagmorgen niet toevallig asociaal koud waardoor je olie flink stroperig was?

Een warme motor schakeld bij mij het beste :)

RE: schakelen gaat moeilijk

Let op: Als je een andere cilinder pakt die al een tijdje zonder olie ergens op een plank lag heb je kans dat daar de cupjes van zijn verdroogd. Dan heb je dus nog steeds hetzelfde probleem. (en zo'n feest is het niet om dat ding eruit te sleutelen...)

Voor een paar euri koop je bij een gewone automaterialen handel een revisie setje voor je cilindertje met nieuwe cupjes. Ik had hetzelfde probleem en met zo'n setje in de originele cilinder rijd ik nu alweer een jaar of 3 rond.

Succes! Crispy

RE: schakelen gaat moeilijk

Had nog een paar cilinders op de plank liggen ja.
deze zijn uitelkaar gehaald en met lucht eruit geblazen. 1tje werkt al weer de cilinder gaat op en neer en het rubber is niet versleten.

maar ga toch kijken voor een revisie setje.
want een nieuwe koste rond de € 95,-.
Is dit de normale prijs? want dit was geen mini centre maar een gewone autozaak.

RE: schakelen gaat moeilijk

Dat vind ik wel goedkoop ;)
Ik heb prijzen gehoord die daar ver boven liggen!

RE: schakelen gaat moeilijk

Lijkt me toch wat vreemd .... meestal als je "tussengas" geeft (wat je zelf zegt) en hem er dan WEL in krijgt zijn het je synchro-ringen.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: schakelen gaat moeilijk

Gisteren de koppelings cilinder gereviseerd.
Klaar voor € 3,81 en het werkt ook nog.

RE: schakelen gaat moeilijk

ik vroeg me af als het niveau van je koppelingsvloeistof erg laag staat of het dan mogelijk is dat de pedaal ook hoger aanpakt??

RE: schakelen gaat moeilijk

Iemand? (echo echo echo) ;)

RE: schakelen gaat moeilijk

Bruutmans schreef:
ik vroeg me af als het niveau van je koppelingsvloeistof erg laag staat of het dan mogelijk is dat de pedaal ook hoger aanpakt??



Nope, hij zal eerder lager aangrijpen ivm met de lucht die er in kan zijn gekomen (lucht is samendrukbaar en vloeistof niet) .

Als een koppeling pedaal hoger aan gaat grijpen zijn eerder je platen versleten..

RE: schakelen gaat moeilijk

Bedankt voor je antwoord Rene.
Heel eerlijk gezegd was ik er al bang voor ook.

Die moet dan nog deze vakantie vervangen worden.

RE: schakelen gaat moeilijk

[size=75:3t09e68z][Topics samengevoegd - Crispy][/size:3t09e68z]
Hoi,

Mijn mini schakelt soms een beetje moeilijk.
Als ik hem in de 1 zet en de koppeling ingetrapt hou, rolt hij lichtjes naar voren (alsof koppeling niet helemaal pakt).

Het opschakelen gaat verder zonder problemen, het afschakelen verkoopt moeilijk en moet echt met kracht in de versnelling gedrukt worden.
De achteruit kraakt altijd als ik hem erin zet.

De koppelingscilinder is gereviseerd.

Heb gezocht op het forum, maar zie niet echt een zelfde beschrijving van mijn probleem.

mvg

Andy

RE: schakelen gaat moeilijk

Is al veel over geschreven in andere topics.
Gebruik even de zoekfunctie,dan vind je al een heleboel ;)

RE: schakelen gaat moeilijk

koppeling goed ontluchten, als dat niet de oplossing mocht zijn, dan denk ik dat je koppelingsplaat vernieuwd mag worden...

RE: schakelen gaat moeilijk

Ik heb je topic aan een ander, vergelijkbaar topic gehangen. Lees het even door. Ook al is het probleem niet helemaal hetzelfde mag je ook gewoon in een vergelijkbaar topic posten, dan blijft de informatie bijelkaar.

default

RE: schakelen gaat moeilijk

[size=75:fmibgyls][topics samengevoegd - Crispy][/size:fmibgyls]
Hallo allemaal, ik heb ff een vraagje. Mijn mini ontkoppeld niet meer volledig als ik de koppeling intrap. Nou vroeg ik me af of dit relatief simpel op te lossen is door de koppeling als het ware te stellen of dat het een serieuser probleem is en dat de koppeling open moet worden gehaald. Waarschijnlijk beetje domme vraag maar goed, toch graag een antwoord:)

mvg Arjen

default

RE: schakelen gaat moeilijk

doe 'search' op 'koppeling komt niet vrij':

http://minisevenclub.nl/forum/viewtopic ... =koppeling

RE: schakelen gaat moeilijk

of "search" "koppeling ontluchten" O:)

RE: schakelen gaat moeilijk

Wat ook nog kan is dat de hevel waar het kogel gewrichtje aan vast zit, dat die versleten is.
Meestal is dan ook de ingaande as in het wok vormige deksel versleten(verkeerd ingesleten door de versleten kogel) en zal je die ook moeten vervangen.

RE: schakelen gaat moeilijk

Er zijn inderdaad al meer topics over soortgelijke problemen, de link van Metrodriver is een goed voorbeeld (thanks) en ik heb je vraag toegevoegd aan een ander bestaand topic. Lees ze even door.

default

RE: schakelen gaat moeilijk

[size=75:21qh0j4t][topics samengevoegd - Crispy][/size:21qh0j4t]
Hallo,
ik heb sinds een aantal maanden een Mini Cooper uit 1996 waar ik zeer tevreden en blij mee ben.
Maar nu is het sinds van de week dat de Mini erg moeilijk in zijn 1 te krijgen, dat ik echt moet duwen (knarssss). En zijn achteruit moet ik echt trekken ( weer knarsssss).
Onder het rijden wil het ook wel eens voor komen van zijn 4 naar 2 ofzo, dat dat ook niet echt makkelijk gaat. Heb het idee dat het minder wordt naarmate de motor warmer wordt.
Nu heb ik er niet echt verstand, maar vind het lijken alsof de koppeling veel lichter (kan hem makkelijker intrappen) gaat dan eerst.
Kan het zijn dat die strakker afgesteld moet/kan worden ?
Het lijkt me sterk dat de koppeling versleten is omdat hij nog geen 50.000 km. heeft gereden.

Is er iemand die me kan vertellen of mijn idee juist is, of wat het dan zou kunnen zijn.

Alvast bedankt,
groeten Thom.

RE: schakelen gaat moeilijk

lijkt erop dat er niet genoeg druk wordt opgebouwd alvorens je gaat schakelen.. als je een paar x de koppeling intrapt en vervolgens schakelt.. gaat het dan beter..?

Jaapio

default

RE: schakelen gaat moeilijk

Ja klopt als ik de koppeling een paar keer intrap alvorens ik ga schakelen gaat het beter. Een soort van druk oppompen ofzo?
Was al bij een garage langs geweest die dachten dat er lucht tussen de koppeling zat, en dat dat met een of ander kapje ofzo te verhelpen was.
Ga ervan uit dat ze gelijk hebben.
Is zoiets een kleine ingreep ?
En kan het kwaad om zo nog een paar dagen rond te rijden kan dinsdag pas terecht, of is dit misschien ook wel makkelijk zelf te doen ?

Alvast bedankt

default

RE: schakelen gaat moeilijk

Zo te horen ligt het idd aan de koppeling.
Wat ik zou doen:(Is overigens niet moeilijk)

1.Olie verversen
2.Bekijk de kleine asjes eens bij de draaipunten en het rubber op je koppelingscilinder, als deze erg versleten zijn zou ik ze vervangen.
3.Koppeling afstellen

Hoe je de olie moet verversen en de koppeling moet afstellen: zie de zoekfunctie of je haynes manual.

Mocht de koppeling nog moeilijk doen zou ik je koppelingscilinder eens nader gaan bekijken

Succes!

RE: schakelen gaat moeilijk

ja idd de kleine koppelingshulp cylinder links op het koppelingshuis even nakijken.. waarschijnlijk is het rubber wat erin zit niet helemaal goed meer

-- offtopic --
mijn vorige mini had ook dit probleem. alles vervangen (donor) drukgroep, platen alles, maar wat bleek.. het veertje dat op de hulpcylinder zat, was te strak en trok te snel terug... maar dat zal bij jou niet het geval zijn
-- einde offtopic --

Jaapio

RE: schakelen gaat moeilijk

ik zou eerst de koppeling eens ontluchten.
grote kans dat het dan klaar is.
neemt niet weg dat het niet weer komt, maar kun je eerst weer gewoon rijden.
heb je dan alle tijd om de oorzaak te vinden.

RE: schakelen gaat moeilijk

Thom-Thom, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

Had je de zoekfunctie al gevonden? ;)

default

RE: schakelen gaat moeilijk

Sorry Crispy niet aan gedacht om de zoekfunctie te gebruiken.
In ieder geval bedankt. Weet nu wat het is en wat er aan te doen.

default

RE: schakelen gaat moeilijk

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Thom-Thom alleen heb ik niet gemerkt dat de koppeling makkelijker intrapt.

Ik heb al op het forum gezocht hoe de koppeling te ontluchten en na gegoogled te hebben en de inhoud van mijn moterkap eens uitvoerig te bestuderen ben ik erachter waar mijn hulpcilinder zit en het koppelingsvloeistof reservoir.
Maar de hulpcilinder waar je moet ontluchten zit wel onderin. Kan je daar gewoon bijkomen om te ontluchten of moet je eerst onderdelen verwijderen?
En wat voor slangetje moet je gebruiken om te ontluchten en moet je deze perse in remvloeistof hangen want mijn koppelingsvloeistofreservoir lijkt nog aardig vol en heb dus geen nieuwe remvloeistof nodig.

RE: schakelen gaat moeilijk

he marisje

er word bedoelt dat je een slangetje op het ontluchtingsnippeltje van de werkcilinder moet zetten.
dat hoeft maar een kort stukje te zijn.
het vloeistof wat eruit word gepompt vang je op in een bakje, of potje.
als je begint doe je in dat potje ook een beetje vloeistof, en je hangt dat slangetje in het vloeistof, zodat je geen lucht weer terug in je leiding zuigt.
zorg wel dat je kopplingsreservoir sowieso half vol blijft.
ttijdens het ontluchten pomp je deze namelijk leeg.
tijdens ontluchten GOED in de gaten houden.

ik doe het zelf wat makkelijker.
ik laat mijn vrouw de koppeling intrappen.
dan zie je je werkcilinder uitgaan.
ik draai de nippel voorzichtig los, en laat zo lucht en vloeistof ontsnappen.
als de werkcilinder bijna weer helemaal terug is, draai ik de nippel dicht.
dan laat mijn vriendin de koppeling weer los.
en doen we het net zo lang tot er geen lucht meer in zit.
wel de vloeistof opvangen in een pot of doek oid.
als dat namelijk op je lak komt heb je een probleem.

RE: schakelen gaat moeilijk

ook ik heb dus problemen met de koppeling, hij schakeld erg lastig, en leek net alsof hij helemaal niet ontkoppelde. Met pompen lijkt het probleem een stuk minder te worden.

Ik wilde dus net even naar het koppelingvloeistof kijken, kijk ik ook maar eens naar het koppelingshuis zie ik dit:



hoe kan dit nou weer? en is dit de oorzaak (lijkt me nogal wiedes) en hoe te verhelpen???

hulpkoppelingscilinder is gereviseerd, 2 weken terug, koppeling is gesteld... en het niveau in de hoofdkoppelingscilinder is goed.

RE: schakelen gaat moeilijk

Als ik het goed zie is er een stuk van de kop van de "wok" afgebroken. Dat heb ik nog nooit gezien. Het zou kunnen dat het druklager is vastgelopen of een gebroken drukgroep, maar hoe dit dan wordt veroorzaakt :?

Dennis

RE: schakelen gaat moeilijk

hij is niet afgebroken, maar "doorgevreten"...
een nog niet te noemen minigarage heeft de koppeling gesteld, maar imo vergeten de 2 moeren goed vast te draaien. Die zijn ook verdwenen, en daarom loopt die plunjer tegen de wok aan, volgens mij :x

RE: schakelen gaat moeilijk

terug gaan naar het bedrijfje en een nieuwe wok eisen, met een nieuwe drukgroep...

goed kijken of er verder niets kapot is...

RE: schakelen gaat moeilijk

dit heb ik ook nog niet eerder gezien.. Wat bedoel je met weggevreten ? Kzou hem iig terug brengen naar het hier niet te noemen minicentre en ze de hele boel laten vervangen

Jaapio

RE: schakelen gaat moeilijk

het lijkt alsof het lager aan de binnenkant heeft lopen slijten tegen de wok...

Dit is echter niet veroorzaakt door het werk van de mini-garage.
Hij staat nu dan ook bij een andere garage, waar ik altijd mijn mini in onderhoud heb, maar geen APK voor mij kan doen (duitse garage). Daarom was ik nu dan ook bij een nederlandse garage :|

RE: schakelen gaat moeilijk

Vraagje, hoort er een klein gaatje in de dop van je hoofdkoppelingscilinder te zitten? Lijkt me van niet, aangezien de vloeistof dan vocht op kan nemen, of is dat toch iets van een ontluchtingsgaatje?

RE: schakelen gaat moeilijk

Klopt, remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus vocht aan.
Echter als er geen beluchtingsgaatje in de dop zit zal bij dalend oliepeil een vacuum boven de vloeistof ontstaan waardoor verminderde werking van je hydraulische systeem onstaat...

RE: schakelen gaat moeilijk

Dankje, dacht al zoiets maar wou het toch even zeker weten :)

default

RE: schakelen gaat moeilijk

Ik heb een mini uit 1987, heeft altijd goed gewerkt, maar sinds gisteren heb ik een vreemd probleem: opeens had hij moeite met schakelen, ik moest echt 'doordrukken' om hem in de versnelling te krijgen, terwijl hij normaal gesproken erg soepel schakelt. Ook merkte ik dat het opeens weer soepel ging als de motor uit stond.
Toen ik het vanmorgen nog een keer probeerde, ging het eerst weer soepel, maar toen ik startte kon ik helemaal niet meer schakelen. Bij de achteruit hoorde je hem zelfs sputteren, bij de andere 4 versnellingen ging het gewoon niet. Ook rijdt hij een klein stukje naar voren als je probeert te schakelen.

Weet iemand wat dit kan zijn, en natuurlijk hoe het op te lossen is? Ik ga er niet van uit dat het de koppelingsplaten zijn, die zijn er nl. pas nieuw in gezet.

RE: schakelen gaat moeilijk

Check het reservoir is van je koppelingscilinder. Als je de motorkap open doet dan zie je rechtsboven 2 potjes. 1 van metaal en 1 van plastic. De metalen is je hoofdkoppelingscilinder. Draai het dopje er af en kijk of er nog vloeistof in staat, anders even bijvullen met remvloeistof (DOT4).

Als het vloeistofniveau nog goed is dan moet je verder kijken naar de hulpkoppelingscilinder. Die vind je schuin onder je ruitenwisservloeistofreservoir. Het is een armpje dat met een pin je koppeling laat bewegen. Als daar vloeistof uit lekt of het armpje beweegt nauwelijks als iemand de koppeling intrapt, dan moet je je koppeling ontluchten (waarschijnlijk ergens een lek). Het makkelijkste is wanneer iemand in de auto gaat zitten en het pedaal in trapt. Daarna de ontluchtingsnippel open draaien en weer dicht. Daarna koppeling weer op laten komen. En dat steeds herhalen tot er geen lucht meer uit komt. Wel even opvangen met een potje/doekje want het is echt rotzooi. En daarna weer het reservoir bijvullen.

PS; Hij schakelt makkelijker als de motor niet draait, dat is normaal.

Hopelijk kan je zo even vooruit, welkom hier trouwens 8)

default

RE: schakelen gaat moeilijk

Bedankt, ik ga er naar kijken. Enne, bedankt voor je welkom, had me een tijdje geleden geregistreerd, maar nog niet gepost of meegelezen. Ga vanavond een beetje lezen en me ergens voorstellen ofzo :P