schakelen + knallen

RE: schakelen + knallen

lol
groetjes jeroen

RE: schakelen + knallen

ik denk dan dat je versnellingsbak of de koppeling wel z'n langste tijd heeft gehad.

RE: schakelen + knallen

lol

RE: schakelen + knallen

weet je zeker dat je mini nog wel goed ontkoppelt??

schakelt hij ook zwaar als de moter niet loopt????

wat gebeurt er als je rolt, het gas intrapt met de koppeling ingedrukt en dan naar 4 schakeld en dan in 1 keer de koppeling loslaat???

als de moter begint te stotterren, is je koppeling nog goed, als je toerental van de moter gelijk blijft (hoog) is je koppeling aan het eind van zijn leven...

anders heb je een probleem in je versn. bak...

RE: schakelen + knallen

Heb begrepen dat dan idd de versnellingsbak gereviseerd danwel vervangen dient te worden .
Er schijnt een koper busje in te zitten wat slijt of zelfs losligt waardoor hij slecht schakelt.

Bij de Mini van Hugo(inmiddels ex Minirijder) heb ik toen simpelweg een andere versnellingsbak gemonteerd.
Is wel aardig wat werk maar goed te doen als je de ruimte en de tijd ervoor hebt.

Succes.

RE: schakelen + knallen

vraag 2) je wilt je mini laten knallen??? :? you lost me...

verklaar u nader en wellicht kunnen we helpen...

RE: schakelen + knallen

lol

RE: schakelen + knallen

:o

Als de zijdelingse beweging (2 -> 3) moeilijk gaat kan het busje in het achteruittandwiel verlopen zijn... Dit komt vaker voor bij metro's. Maar dat kon ik niet echt uit je verhaal op maken.

Mijn mini knalt erg uit de uitlaat. Ik heb er een spagetti uitlaatspruitstuk op zitten, geen kat, rechte pijp naar achter en een einddemper. De naald in de carb bepaald ook veel, maar bij mij zit er eigenlijk het verkeerde type naald in.

Wat voor blok ligt erin?

RE: schakelen + knallen

maar het zit hem dus niet in het stangen stelsel ?

weet iemand wel of het mogelijk is de achteruit beveiliging er af te halen , dus het eerst om hoog moeten tillen van de versnellings pook ?
?

RE: schakelen + knallen

Snap niet wat je bedoelt maar je krijgt een antwoord op een domme vraag voor mij althans,

1 zet je ontsteking zo verkeerd dat ie vanzelf knalt, oooh wat een heerlijk geluidje toch, dat is toch wat je vraagt het is niet moeilijk?

2 ja ik weet hoe je die beveiliging eruit krijgt van zijn achteruit zonder optillen? Gewoon rijden tot maximale snelheid in zijn vier op de autoweg of waar het gelegenheid toegeeft, koppeling intrappen en de mini in de R zetten van Racen ik weet zeker dat je hierna niet meer de pook hoeft op te tillen.

succes

RE: schakelen + knallen

Als je echt wil Kanllen... Flink gas geven en je ontateking even uit en aan zetten....Kanllennnnnnnn maar. :9

RE: schakelen + knallen

maar het komt er dus op neer dat ik zelf het spul los moet trekken , en moet kijken hoe het zit ???

RE: schakelen + knallen

theo jij moet je verstand eens een keer in de R van RACE zetten misschien dat dat bij jou wel tot een oplossing lijdt

RE: schakelen + knallen

mini-power: ik stel het als moderator niet op prijs dat een opmerking als bovenstaande gepost wordt...

theo is een gerespecteerd lid hier op het forum met een lange staat van dienst. ik ben het met je eens dat hij het iets politieker kan omschrijven...

wel ben ik het met theo eens, het laten knallen is niet iets waar je trots op mag zijn, maar een teken van niet optimaal afgesteld staan van je motertje...
met alle gevolgen van dien...

wat betrefd de veiligheid op de achteruit: hij zit er niet voor nix, of je het fijn vind of niet... sterker nog als je de veiligheid eraf sloopt op wat voor manier dan ook kan je auto afgekeurd worden op de apk... om van ome agent maar te zwijgen, die kan je auto in beslag nemen wegens het niet deugdelijk zijn van...

laatste: de meeste mensen hier op het forum zijn erg zuinig en trots op hun mini, en kunnen daardoor wat fel reageren... ben je ervan bewust dat een mini iets unieks is, vooral omdat ze niet meer gemaakt worden. wat je met jou mini doet moet je zelf weten, maar ben je bewust van de reakties die dit bij anderen KAN oproepen...

RE: schakelen + knallen

Laten knallen van je uitlaat is idd een teken van niet optimaal afgesteld, maar ben het er wel meej eens dat het erg cool klinkt ;) Het is meer een kwestie van 'geluk' volgens mij, sommige mini's hebben het en andere weer niet. Je kunt misschien beginnen met een open luchtfilter van k&n bijvoorbeeld, en dan een rechte pijp naar achteren en daar een sportdemper onder doen. Dan hoor je het geluid van de motor meer in je uitlaat, klinkt erg mooi, maar denk niet dat het gaat knallen.

En voor wat betreft je pook, als je de beveiliging er al uit zou krijgen denk ik niet dat het slim is. Je zou maar eens per ongeluk van de 3 naar de achteruit schakelen, zal je bak niet leuk vinden, denk dat je beter een nieuwe schakelpook eronder kunt zetten...

RE: schakelen + knallen

Goh neem eens contact op met die ene, hoe heet die ook alweer, die op de clubdag steeds zijn pot deed doen knallen...

RE: schakelen + knallen

iemand nog verdere sugesties ?

groetjes jeroen

RE: schakelen + knallen

een goed fatsoelijk antwoord dan:

bij 0 km/h je koppeling intrappen in z'n 3 zetten, koppeling ingetrapt houden en in z'n achteruit zetten, nu voorzichtig de koppeling op laten komen en iets gas bij geven. [color=red:32qicnzt]bij hogere snelheid als 0 km/h kans op schade niet gering[/color:32qicnzt]

dat was alles, oftwel: NIET DOEN!!!

RE: schakelen + knallen

sorry hoor mini-power als het zo hard voor je aankomt. Maar met een gezond verstand zou jij je vraag ééns moeten nakijken hoe die gesteld is??

Als je nu je vraag ééns anders had gesteld in de zin van: Ik krijg de mini slecht in zijn achteruit wat kan dit zijn?? Dan had je een ander antwoord gekregen. Het antwoord is al gegeven door thijs van oorschot, en door R flame de veiligheid zit er niet voor niets op.

Oplossing is de oorzaak zoeken en niet door de veiligheid eruit te halen, als ie stroef schakelt zal dat wel ergens aan liggen.
By the way de achteruit is apart gesynchroniseerd en staat los van de andere versnellingen.
Verder zul jezelf moeten zien wat er aan gedaan moet worden, een andere bak onder leggen kan altijd maar hiermee weet je nog niet wat het probleem is, misschien ligt het wel bij jezelf in de aard hoe je schakelt ik weet het niet mijn verstand is niet meer optimaal.


@ innimini de persoon die jij bedoelt is Winfried krijgsman als ik de goeie voor heb want hij krijgt dat klaar en kan het ook nooit laten.

RE: schakelen + knallen

jouw achteruitbeveiliging is een opstaand plaatje op de bodemplaat van het bakje waar je pook inzit(4 kruiskopschroeven en hij is los). Alleen los je daar het probleem niet mee op, ik heb hetzelfde probleem. Het zit toch echt in je bak, die van mij gaat er onderuit om na te kijken, omdat ik hem toch aan het opknappen ben, maar als er iemand weet wat de oorzaak is LAAT HET FF WETEN, dat scheelt mij het eea aan zoekwerk.

RE: schakelen + knallen

1 Het kanallen van de uitlaat laat ff naar de ontsteking kijken. mijn mini knalt ook een beetje als in bij 3000 toeren het gas loslaat 8) wel cool maar het moet niet te erg worden.mijn uitlaat is een rechtepijp naar achter met daar een dtm demper op.
2 De beveiliging, lekker laten zitten, ik moest eerst ook met twee handen dat ding in de achteruit zetten omdat ik simpel weg deze handeling niet gewend was. (ik werdt te veel verwend door de luxe auto's waar alles soepel en ligt gaat :P

RE: schakelen + knallen

Als ik mn gas loslaat kirjg ik ook iets van knallen in de uitlaat, maar ik denk dat minipower meer bedoelt dat t doffe klappen zijn. Dus flink prutteld.
Ik heb een lcb, rechte pijp en een JanSpeed demper.
Knallen door je ontsteking verkeerd te zetten is geen pretje. Met optrekken ken je dan zelfs knalle krijgen.

Voor de achteruit:
Haal je pook er eens uit.En kijk hoe de kogel (ronde verdikking in je stang) ruit ziet. Deze kan wel eens slijten.
Is een stuk goedkoper en makkelijker als een bak wisselen.

Erik

RE: schakelen + knallen

nu komen we een heel eind . laat maar even weten als je er achter bent hoe dat met die bak zit .

een mini die knalt is dus slecht afgesteld . dat houd dus in dat mijn mini goed is ,





groetjes jeroen

RE: schakelen + knallen

@Mini-Power
Ik zie dat je in hengelo woont. nu hoop ik in overijsel.in hengelo zit een garage MINIPOWER berfloweg 118a 7553 JT tel 074-2433840 Roy de jongh.
Deze garage weet veel van mini's, je kunt er zo ff langs tuffen en vragen voor zijn advies.Dan heb je wat meer zekerheid ;)

RE: schakelen + knallen

Dat heel eind! kan zoeken zijn naar een speld in een hooiberg als niet duidellijk vermeld wordt er gaande is, een duidellijke omschrijving en aard van het probleem, en wat zelf al ondernomen is enz enz.

Het probleem hoeft niet gelijk in de bak te zitten, het kunnen tal van oorzaken zijn, o.a een slechte koppelingsplaat, koppelings gever en/of nemer, de bak zelf, schakelbehuizing, noem maar op.

Tuurlijk kun je langs een garage gaan voor meer zekerheid die veel van mini's afweet dat had ik nog vergeten te vermelden, het draait allemaal maar om 1 ding geld. Het probleem zal opgelost worden door de garage maar zal hier op het forum altijd een unsolved misterory blijven!!

RE: schakelen + knallen

misschien kan mini-power een beetje opletten dat ie maar 1 keer post i.p.v. 2 keer dezelfde...

ik verwijder nu steeds 1 post maar heb helaas 1 post van een ander forumlid met een quote van mij verwijdert... en da was niet de bedoeling... :x

RE: schakelen + knallen

NEE JOH NIET MEER DOEN HEH.
Was mijn bericht en ik reageerde op Red Flame z'n reactie dat hij het niet gepast vond om zo'n opmerking te plaatsen waarop ik zei:
je kan ook als moderator zo'n uitspatting verwijderen alleen denk ik dat het meer als grapje bedoelt was....of was dat het niet... Minipower???

Back to the topic, mijn 1275 knalde ook altijd in de uitlaat als ik het gas losliet bij bijna elk toerental.
Denk wel dat als je een standaard pijp hebt dat je dat nagenoeg niet hoort, maar hij doet het waarschijnlijk ook wel iets.

RE: schakelen + knallen

Je moet je tegendruk in de uitlaat zo veel mogenlijk beperken...

Een mini die ploft hoeft niet altijd slecht afgesteld te zijn! Een rallyauto ploft ook in de uitlaat... Maar die hoef ook geen 100.000 km meej te gaan! ;)

RE: schakelen + knallen

Rene: je kan als moderator inderdaad zo'n reactie verwijderen. Dat lijkt echter wel heel erg veel op censuur. Bovendien is dan niet duidelijk waarom de reactie weg is. Verwijderd? En waarom dan? Of misschien iets mis gegaan met het posten?

Ook is een opmerking van een moderator niet alleen bedoeld om een persoon die toevallig deze keer een steekje laat vallen terecht te wijzen, maar zeker zo belangrijk is het signaal naar andere gebruikers. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

RE: schakelen + knallen

als je je auto zo wilt vernielen doe dat dan bij een andere auto en niet bij een mini !
de mini is iets wat je moet koesteren .

RE: schakelen + knallen

Eelke schreef:
Verwijderd? En waarom dan? Of misschien iets mis gegaan met het posten?





Red Flame stuurde me een pm dat hij per ongeluk mijn reactie had gewist...kan gebeuren toch?

Hmm, censuur? Ja, ach ik kan me herinneren dat je het zelf ook een keer hebt gedaan dus ja.... maar voorkomen is beter dan genezen dat is zo..

RE: schakelen + knallen

:) Misverstandje :) Ik begreep dat red flame een post van je per ongeluk hgad verwijderd, en daar doelde ik ook niet op. Ik bedoelde, als een moderator een post die hem niet zint alleen verwijderd, dan zal degene die de post had geplaatst alleen kunnen gissen naar de oorzaak. Verwijderd door een moderator is daar 1 optie voor, maar niet de enige. De probleem-post laten staan en een "vermanende" reactie plaatsen geeft duidelijkheid.

Hmm, censuur? Ja, ach ik kan me herinneren dat je het zelf ook een keer hebt gedaan dus ja.... maar voorkomen is beter dan genezen dat is zo..


Dat kan best zijn, het hangt er ook vanaf [i:c8s7ov9x]hoe[/i:c8s7ov9x] ongewenst het is.

default

RE: schakelen + knallen

Hallo allemaal,

Ik ben wel nieuw hier en heb ook nog geen mini (nog niet), maar wil wel even reageren op de vragen van mini-power (handig bijna die zelfde namen).

Knallen in je uitlaat zijn niet erg. Meeste auto's hebben dat wel, zeker de auto's met injectie. Ik weet niet welke type jullie hebben.

Mijn huidige auto knalt ook flink maar dat komt weer door de chiptuning.

Het is soms ook niet te verklaren. Ik heb meegemaakt dat een vriend en ik twee dezelfde type auto's hebben aangepakt met de zelfde tuning materialen en dat de ene hevig aan het knallen was en de andere niet, maar ze waren allebei goed afgesteld.

Ik zou hem optimaal laten staan en voor lief nemen dat hij niet knalt, dan dat je gaat knoeien en misschien iets in de soep laat lopen.

Greetz Dr. EccO

RE: schakelen + knallen

de mini gaat dinsdag de garage in , voor een beetje las werk , en het strak maken van de auto in verband met een nieuw kleurtje , roze/paars/rood dus dan gaat het motortje er zowiezo uit en zal ik eens kijken waar het aan kan liggen en het verhelpen ervan natuurlijk ik hou jullie op de hoogte ,

groetjes jeroen

RE: schakelen + knallen

mini-power schreef:
2 probleempjes

van 1 naar 2 gaat goed , van 3 naar 4 gaat goed van 4 naar 2 gaat minder , de pook beweegt ook zeer moeilijk in het vrije gedeelte , nu het grootste probleem hij gaat heel moeilijk in zijn achter uit ,
groetjes jeroen



Ik heb dat probleem op dit moment ook :(
Ik heb gehoord dat er idd een klein busje uit je achteruitrij tandwiel kan zijn gelopen (paar milimeter). heb oook een site gevonden waar er een foto sesie opstaat van het oplossen van het probleem :P

http://home.quicknet.nl/qn/prive/jgn.va ... wissel.htm

moet je maar ff zien staat wel leuke info bij..suc6

Zelf moet ik er nog aan beginnen,,, ben op dit moment de enige die er in kan rijden :9 :9

default

RE: schakelen + knallen

ik zag zostrax dat mini-power iets zij over een soort ontsteking in zn uitlaat

dat bestaat inderdaad dat is een apparaatje die zet je ontsteking van je motor even stil (dus loopt er benzine in je uitlaat) en hij haalt dan ook alle stroom van je bobine af en zet die om in een vonk in je uitlaat dus krijg je en een steekvlam en een paar knallen (maar of het goed is das een hele andere vraag)
en over die versnellingsbak snap ik ook nie zo goed wrom je zoiets vraagt maar daar heeft iedereen al genoeg over lopen zeiken dus daar zeg ik maar nix meer van :P

default

RE: schakelen + knallen

je kan er ook voor zorgen dat je uitlaat ergens bijv net achter de voorpijp lucht aanzuigt, dus niet goed afdicht. als je mengsel dan rijk genoeg is dan knalt hij ook als je het gas los laat of terug schakelt.en die beveiliging van de achteruit kan er niet af. dit heert te maken met de vorm van de schakelstang in het aluminium gedeelte onder de pook. maar ik hoorde iemand wat zeggen over de apk. wat heeft die beveiliging nu met de apk te maken. ik ben zelf keurmeester dus ben erg benieud naar de uitleg.

RE: schakelen + knallen

mini 1293 '77 schreef:
maar ik hoorde iemand wat zeggen over de apk. wat heeft die beveiliging nu met de apk te maken. ik ben zelf keurmeester dus ben erg benieud naar de uitleg.



1 van de basisbegrippen in de apk-regelgeving is dat alles wat op de auto zit (hoort te zitten) in deugedelijke staat moet verkeren...

een overactieve keurmeester kan moeilijk doen, jij dus niet ;)

RE: schakelen + knallen

Zoveel regels zonder enige nuttige info over het stroef schakelen. Ik heb hier nu last van.

Als ik de pook horizontaal beweeg gaat het heel stroef, gewoon van het een op het andere moment. Hoe kan ik dat kopere busje maken??

RE: schakelen + knallen

het stroef schakelen heeft niets met het busje van de achteruit te maken deze blijft op zijn plaats tijdens het schakelen en verschuift alleen als de achteruit wordt ingeschakeld.mijn gedachte is dat je het in je stangenstelsel van de pook naar de bak moet zoeken of de rubbers waar het hele zaakje mee vast zit.het is op afstand moeilijk om een precies passend antwoord hierop te geven maar ik haalde eerst dit stangenstelsel met pook onder de auto vandaan en deze eerst (door hem open te maken ) op slijtage en beschadiging te kontroleren alvorens ik de bak uit elkaar zou halen.dit is het gemakkelijkste en moet toch grotendeels los als de bak er uit moet.bij mij heeft dat al verschillende keren onnodig werk voorkomen

RE: schakelen + knallen

Het schakelen van de 1-2 gaat goed en normaal, van 3-4 gaat ook zoals normaal. Het gaat pas stroef als ik de pook in de vrij zet en dan heen en weer beweeg.

RE: schakelen + knallen

zou eerst mijn verhaal nagaan alvorens de bak te slopen O:)

RE: schakelen + knallen

@knutsel...

Bij mij was het toch echt niet het stangenstelsel....

Maar puur alleen dat busje... En als je een keer een versnellings bak heb openliggen moet je is goed kijken wat er gebeurt als je in zijn vrij heen en weer beweegt dan zie je dat het busje dan in de weg zit.

RE: schakelen + knallen

zal er nog eens in kijken

default

RE: schakelen + knallen

wat heeft die beveiliging nu met de apk te maken. ik ben zelf keurmeester dus ben erg benieud naar de uitleg.




ik heb een opleiding voertuigentechniek gevolgt en het allereerste wat ik leerde was dat APK puur voor de veiligheid is, nou lijkt het me niet veilig als je lekker rijdt overschakelt naar de 3(wat per ongeluk achteruit is). En dan geeft hij zelf nog aan dat zen vriendin niet weet waar de versnellingen zitten en dat ze daar problemen mee heeft dus dan zou ik het risico niet willen, als mijn vriendin dit vroeg zou ze van mij nooit meer in men mini mogen rijden! haha.

groeten Stefan

RE: schakelen + knallen

Kanllen van de uitlaat... geen probleem ! Een beetje tussengas bij het terugschakelen, koppeling laten opkomen voorhet afremmen en voila..... BOEM !! :)" title="Evil" />

Zo eens in Iralie een berg af gereden beetje gas, dan gas los.... KNETTER KNETTER KNETTER ! Daarna nog een keer met Shell V-Powder. hihi :D

RE: schakelen + knallen

Ik heb nu de motorgewisseld en verder niet meer naar de pook gekeken, en het schakelen gaat nu weer super zoals het hoort,

Dus het was het mysterieuze koperen busje :D