Dat rot geluid bij het schakelen naar zijn 2 beloofd niet veel goeds...
synchromessring kapot zou ik denken... dat zou betekenen dat dat bak uitelkaar moet...
- Login of registreer om te reageren
Dat rot geluid bij het schakelen naar zijn 2 beloofd niet veel goeds...
synchromessring kapot zou ik denken... dat zou betekenen dat dat bak uitelkaar moet...
Hahha ik vermoedde al zoiets ja
Maar als je zo'n versnellingsbak open moet maken, moet dan het hele motorblok eruit of kan je deze er onder vandaan schroeven? Dat zou een reparatie natuurlijk wel goedkoper maken..
Groet Stijn.
Dat de koppeling maar zo kort ingetrapt kan worden lijkt mij ook geen goed teken hoor. Hoor je ook vreemde geluiden als je hem intrapt ofzo? Of zijn er geluiden die dan in eens weg zijn?
Dennis
euhhhhh, nou wil ik niet Willy Wijsneus uithangen [want die hebben we er al zo veel hier op het forum], maar je zoekt een hobby mini.........
Als de prijs goed is en je wilt lekker knutselen aan je auto, dan lijkt het me een ideale mini!
Ha Dennis,
Als ik hem intrap dan hoor ik geen rare geluiden e.d. De koppeling slipt ook niet, werkt gewoon goed verder. Gewoon zoals een koppeling moet werken alleen je kunt hem niet ver intrappen. that's it.
En Fazerray, natuurlijk wil ik hobby'en, maar het vervangen/reviseren van een complete versnellingsbak gaat me gewoon te ver Dat is bovendien iets wat ik zal laten doen..
Ingediend door metrodriver op zo, 28-12-2008 13:04
## ook al vindt [i:2tiqo7f3]Fazerray[/i:2tiqo7f3] het niet goed:
stijnn schreef:
zoals een koppeling moet werken
[i:2tiqo7f3]en[/i:2tiqo7f3] alleen je kunt hem niet ver intrappen.
## dit zijn twee kwaliteiten die niet met elkaar combineren.
die koppeling is gewoon niet goed (en daarmee zakt de prijs)
Ik vind alles goed, maar je daar maar geen zorgen over!
Krijg alleen een beetje jeuk atijd van die welles-nietes spelletjes op het forum.
Maar o jee, daar komt weer een moderator; laten we ons bij het onderwerp houden!
Kortom de conclusie is dat de versnellingsbak en koppeling niet goed zijn. Als je dat niet zelf wilt of kunt herstellen moet je dat laten doen en dat kost euri's. Als verder de Mini (toch al wat ouder) in echt goede staat is en de prijs is aantrekkelijk dan moet je de afweging maken of je met de extra kosten goed weg komt. Het 'ringetje' wat de eigenaar bedoeld is waarschijnlijk de synchromeshring en daarvoor moet de motor/bak eruit. Ik schat dat je minimaal 500 euri verder bent om de reparaties te laten uitvoeren, maar het verbaast me niks als het duurder zou zijn. Hoe is verder de staat van de Mini qua roest, bodem, subframes, apk enz? En wat vragen ze er voor?
Mijn eerste idee, als ik het zo hoor, is dat je beter verder kunt zoeken naar eentje die technisch wél goed is.
Dennis
Het zou natuurlijk kunnen dat de koppeling bijgevuld moet worden, of opnieuw afgesteld. Als 'ie dan wat beter ontkoppelt, kan het probleem met de tweede versnellling ook minder worden. Maar de synchromesh blijft verdacht.
mini-rulez schreef:
Ik schat dat je minimaal 500 euri verder bent om de reparaties te laten uitvoeren, maar het verbaast me niks als het duurder zou zijn.
Zelf laatst alleen de bak weg gebracht voor revisie (op aanraden niet zelf gedaan) en was in de 500 kwijt, daarop komt dan nog de tijd van de motor er in en er uit en olie,filters, pakkingen......
Als hobby, kun je dit best zelf doen (motor er in en er uit). Alleen je moet er de tijd voor nemen en niet bang zijn. En zoals al vaker gezegt, its all in the prijs .
Het is nu erg koud en dus de olie erg stroperig wat schakelen bij een koude motor op het moment ietwat lastiger maakt. Terugschakelen van de 4 naar de 2 in een Mini is in het algemeen geen goed idee, tenzij je bijna stilstaat. Dat je redelijke ver moet bewegen met de pook is niet abnormaal. Maar je zegt dat hij van 1987 is en ook slecht in de achteruit gaat. Gaat hij ook slecht in z'n 1 als hij stilstaat?
Mini's van 1986 en 1987 hebben vaak dubbele bussen in het achteruitrijtandwiel ipv een enkele bus en het probleem is dat die dubbele bussen er nog wel eens los willen komen. Dan schakelt hij erg moeilijk in de achteruit en mogelijk ook slecht in de 1 als je stilstaat (dwz alleen met enig fors geweld).
Dat kraakgeluid is natuurlijk niet goed, maar het is meestal niet alleen de synchromesh die dan niet 100% meer is dan. Zeker bij de 2e versnelling wil ook wel de synchro hub en de zogenaamde 'dog teeth' van het tandwiel ernstig slijten. Ik heb nog weinig A+ bakken gezien waarbij dit nog absoluut perfect was...
Als de koppeling echt helemaal naar behoren werkt en de versnellingsbak blijft lastig doen, dan is vervangen ervan of een revisie wel aan te raden. Daarvoor moet dus wel alles helemaal uit elkaar: motor + bak uit de auto, koppeling eraf, motor van de bak en dan de bak helemaal uiteen halen (om oa aan de synchromesh ringen te komen). 500 Euro om een bak te laten reviseren is geen slechte prijs, als dan tenminste ook (bijna) alles wordt vervangen qua lagers, synchromesh ringen, en andere versleten delen en dus niet alleen het absoluut noodzakelijke dwz alleen die ene synchromesh ring. Ik doe een budget revisie normaal voor ietsje minder, incl de normale onderdelen
Oke heren,
Ik dank jullie weer voor alle nuttige info, ik heb er weer een hoop van geleerd, haha! De Mini blijft staan
Groet,
Stijn
of je moet alleen de koppeling eens goed ontluchten, en is het krr geluid gewoon het gevolg van het niet goed vrijkomen van de koppeling.
scheelt weer een paar uurtjes werk
Kan ook leren schakelen met krrrg. Kun je er wel gewoon plezier van hebben (ook afhankelijk in welke mate het aanwezig is). Kan ook de eerste synchromesh ring gebruiken tijdens het schakelen naar z'n 2e versnelling (handige tip van iemand anders op t forum). Alleen wel van de prijs halen want dat doen ze later bij jou uiteindelijk ook!
Ingediend door metrodriver op di, 30-12-2008 12:41
vlassie schreef:
Kan ook leren schakelen met krrrg.
## wijs je hier op de 'double declutch' techniek?
die lijkt me in het hedendaagse verkeer niet een waar je op zit te wachten.
Rustig schakelen en op het juiste moment dat hij er in valt en dus heel zacht er in drukken (zoals ik altijd schakel). Dat bedoel ik met er mee leren schakelen (nogmaals is afhankelijk hoe erg het is)
vlassie schreef:
Kan ook de eerste synchromesh ring gebruiken tijdens het schakelen naar z'n 2e versnelling (handige tip van iemand anders op t forum).
Hoe bedoel je dat dan?
Niet mijn tip maar van iemand van het forum weet ook even niet meer waar ik die gelezen heb. Maar als je terug schakelt van 3 naar 2
- uit 3
- tegen synchromesh van de eerste versnelling aan houden (deze remt ook de 2e versnelling af)
- en dan de 2e versnelling in
(dit is niet mij alledaagse schakel techniek hoor)
Hallo allen,
Ook mijn mini schakelt heel erg slecht , in het begin was het nog niet zo erg ik kon idd ook niet bij een hoge snelheid terugschakelen van 3 naar 2 zonder dat het kraakte en het zelfde geld in de achteruit. ben nu een aantal maantjes veder en het is (bijna) onmogelijk om nu in de 2e versnelling te rijden.
Mathijs
RE: Schakelen van de Mini niet al te best
Ingediend door stijnn op zo, 28-12-2008 11:20
Goedenmorgen op deze stralende zondag! :)" title="Evil" />
Ik heb een vraagje, ik ben momenteel aan het rondkijken voor een hobby Mini, en heb een leuke op het oog. Nu gisteren even een afspraak gemaakt, stukje mee gereden. Eerste indruk is opzich goed, behalve het schakelen!
Op de eerste plaats is het vrij moeilijk om te zoeken waar je moet schakelen, dus maar een beetje naar linksboven duwen voor zijn 1, helemaal rechtsonder voor zijn 4.. superver naar rechts voor zijn achteruit. Dat gaat ook vrij stroef. Opzich rijdt de auto verder goed, trekt lekker door. Maar dan, als je terugschakeld van bijvoorbeeld zijn 4 naar de 2 tijdens het rijden dan is het KKRRGGGG en ben je z'n tandjes aan het poetsen. Je moet dan wachten tot je bijna stilstaat en dan kan je hem wel in zijn 2 zetten zonder problemen. Dat zal met de synchronisatie te maken hebben, tandwielen die niet een gelijke snelheid hebben.
Dan ook gelijk mijn slotvraag, doen of niet doen? is dit 'makkelijk' te verhelpen, en wat zou zoiets kosten.. Hebben we het over alleen een schakelhuis vervangen.. of moet de hele bak uit elkaar? De eigenaar heeft het over een ringetje.. maar dan heb ik zoiets vanne.. vervang dat ringetje dan ff als het allemaal zo makkelijk is..
Oja.. en de koppeling intrappen.. als ik die intrap dan het echt 1 cm voor mijn gevoel, bijna niets dus. Hij werkt wel goed. Hoort dat zo bij een Mini 1000 uit 1987?
Ik ben een Brooklands die 10 jaar jonger is gewend.. kan daar natuurlijk ook aan liggen.
Groet, Stijn