schakel/koppeling probleem bij mini uit 1993

RE: schakel/koppeling probleem bij mini uit 1993

Hoi,

Ik heb wat rond gezocht op het forum, maar ik kan hier geen info over vinden:
Sinds gisteravond kan ik mijn koppeling niet meer intrappen(zelfs niet met veel druk). Ik rij elke dag met de mini, en tijdens het rijden kon ik opeens de koppeling niet meer gebruiken en niet meer schakelen. Daarbij hoorde ik ook wat krakende geluidjes. Het motortje loopt stationair zonder problemen. En de schakelpook kan ik als het motortje uit staat gewoon bewegen(de koppeling niet).

Ps. Een maandje terug heb ik nog de koppelingscilinder laten vervangen omdat de oude lekte.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en tips heeft.

Groetjes Theresia

Hoi Theresia,

Kun je het pedaal niet meer intrappen, of kun je hem helemaal intrappen en gebeurd er niks?

Als je het pedaal in kunt trappen en er gebeurd niks, dan kan het toch aan de cilinder liggen. Je geeft aan dat een maand geleden de cilinder vervangen is. Is de hoofcilinder vervangen, op het schutbord, of de hulpciinder, op het koppelingshuis? Het kan namelijk zijn dat de andere cilinder nu de geest gegeven heeft.
Is de slang ook vervangen? De koppelingsvloeistof heeft er namelijk ook een handje van om rubberslangen aan te tasten, waardoor deze op kunnen gaan zetten, i.p.v. de vloeistof door te sturen.

Groeten, Bram

Hoi Bram,

Bedankt voor je bericht. Helaas ben ik niet heel goed in de techniek van de mini, maar ik geloof dat de hoofdcilinder vervangen is. Ik kan het pedaal helemaal niet meer intrappen. Ik heb zojuist een offerte opgevraagd van de garage en het vervangen van de koppeling(indien deze stuk is) gaat me flink wat geld kosten (rond de 600 euro :'( ).

Vriendelijke groeten,

Theresia

Waar woon je Theresia?
Misschien kan iemand van hier even langskomen om een oordeel te geven over wat er aan de hand zou kunnen zijn!

Ik heb pas geleden nog alles gedaan aan me koppeling.
Welke kant kom je vandaan?
als je in de buurt zit dan kan ik wel even langs fietsen.
600 voor een koppeling is wel een hoop centen ...
maar goed laat even weten van welke kant je komt.

groet stefan

Hoi Theresia,

€600,- is idd een hoop geld om een koppeling te laten vervangen. Het probleem is dat deze zelf niet zo duur is, maar dat de werkzaamheden om hem eruit te krijgen tijd vergen. Ze zijn er toch zeker een dag mee bezig.

Je geeft aan dat je de koppeling helemaal niet meer in kunt trappen. Dit betekend voor mij dat er iets fout zit in het systeem buiten het blok. Dat is op zich allemaal te testen door iemand, voordat je de halve mini gaat demonteren om het op te lossen.

Zoals Arjen al aangeeft, als je in je profiel zet uit welke omgeving (hoeft niet perse een plaatsnaam te zijn) je komt, dan zijn er altijd wel forumleden bereid om eens op bezoek te komen en een diagnose te stellen.

Groetjes, Bram

Hoi!

Bedankt voor alle reacties! Ja het is helaas flink wat geld bij de garage. De mini staat op dit moment in Amersfoort. Ik hoop dat iemand in de buurt woont en dat de oorzaak ergens anders te vinden is.

Vriendelijke groeten,

Theresia

misschien kan je een fototje maken ?

je koppeling zit links als je voor de auto staat met de klep open,
de bediening moet er ongever zo uitzien als de linker versie op deze foto:
viewtopic.php?f=5&t=58908&p=648736#p648736

alleen zit er bij een 1993 model nogal wat spul in de weg :x
(vandaar ook het bedrag van de garage, niet makkelijk om bij te komen)
krakend geluid doet mij denken dat het zelfs mogelijk het druklager is, een vrij klein ding, maar toch moet er veel uit(elkaar) om het te repareren/vervangen

succes,
Theo van den Bogaard

Dit klinkt precies hetzelfde als ik had.
Bij mij was de bout die de koppeling op de krukas geklemd moet houden losgelopen.
Helaas was hierbij de borgplaat ook losgekomen en is de koppeling over de krukas gaan draaien.
Gevolg:koppeling en krukas vervangen.
Doordat de bout naar buiten komt kon de drukgroep niet meer bediend worden met als gevolg dat je het koppelingspedaal niet meer in kunt trappen.
Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Groet,Arjan

Bedankt voor alle informatie!

Ik heb hem inmiddels naar Ben van Leeuwen mini garage gebracht. Daar kreeg ik vandaag te horen dat het probleem met de koppeling is verholpen (blijkbaar zat deze vast). Het viel gelukkig mee met de schade! Ik weet nog niet precies wat er aan de hand was met de koppeling. Ik ga morgen nog even naar ze bellen.

Groetjes Theresia