Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Mensen,

Sinds kort trekt mijn Mini (1000 uit 1989) heftig naar rechts. Dit is in eens gekomen zonder dat ik bv een stoeprand heb geraakt. Vandaag eens onder de Mini gedoken en het volgende geconstateerd. De linker voorband is aan de binnenzijde loopvlak lichtelijk gesleten. Rechts daarentegen is tot op canvas gesleten aan de binnenzijde. Verder is het versleten deel niet egaal rond maar hobbelig en lijkt het loopvlak te slingeren. Dat laatste komt waarschijnlijk door de hobbels in de band. Het tot op canvas versleten deel is ook fink hoger dan de rest van de band, dus opgeblazen zeg maar. Ik heb de rubbers van de ophanging enzo bekeken en geen gekke dingen kunnen ontdekken. Het linker voorwiel is volledig spelingsvrij. Rechts heeft het wiel een hele lichte (1 mm ofzo) speling (zowel als je hem horizontaal als verticaal vastpakt). Wat is wijsheid om te doen behalve nieuwe banden aanschaffen... Moet hij worden uitgelijnd en evt rechts wiellager en/of fuseekogels vervangen?

Dennis

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Ten eerste: niet meer rijden met de auto tot het gemaakt is.

Ik zou die speling in je fusees verhelpen (als daar de speling zit). Als dat niet helpt kan het lager ook nog schuldig zijn.

Zit die moer van je aandrijfas wel met het juiste koppel vast? (+ borgpen!)

Klopt het toespoor/uitspoor van je auto wel?

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Doorrijden is af te raden; een klapband op de snelweg is namelijk nooit leuk.
Laat even naar je ophanging, lagers em fusees kijken, en dan alles opnieuw uitlijnen.

Succes!

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Joostgijzel schreef:
Doorrijden is af te raden; een klapband op de snelweg is namelijk nooit leuk.



Zeg maar gerust levensgevaarlijk. Ik neem aan dat de topic starter dit zelf ook wel snapt.

Mijn auto rijdt als een krant + de band is scheef versleten + raar opgezwollen + hey is dat canvas = ??? :o

Ik ben het met Joost eens dat als je er zelf niet uitkomt je zeker een expert moet laten kijken.

Verder ben ik benieuwd of je onlangs iets aan de ophanging of aandrijving hebt gedaan/laten doen want dit komt niet zomaar uit de lucht vallen, zeker aan slechts één zijde is vreemd. Daarom vroeg ik ook naar de aandrijfas-moer.

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Oorzaak kan ook een kapotte schokdemper zijn.

Dennis

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Mensen,

Uiteraard gebruik ik de Mini nu niet. Het is mooi weer dus ga op de motor :)
Ik heb verder zelf niets gedaan (laten doen) aan ophanging ofzo. De borgmoeren en splitpennen zitten vast juiste koppel zou ik na moeten kijken. (hoeveel is dat aanhaalmoment?)

Fusees kan ik makkelijk zelf, lager waarschijnlijk niet dus eerst fusees doen. Daarna dus uit laten lijnen (evt. lager) en nieuwe banden.
Het gekke is dus dat er niks los zit, geen rubbers weg/versleten...

De schokdempers verdenk ik ook al ja... Kan dat zulke effecten hebben? Ik vermoed dat die hun beste tijd hebben gehad. Kan ik zien/testen hoe of wat? Ik zie er geen lekkages aan namelijk.

Dennis

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

De schokbrekers zijn een ondergeschoven kindje bij de meeste Minirijders. En ja, slechte schokbrekers betekent dat de wielen gaan stuiteren en je dus onregelmatig slijtage van de banden krijgt. Hier een daar een beetje speling veroorzaakt dat niet.

Dennis

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

mini-rulez schreef:
De schokdempers verdenk ik ook al ja... Kan dat zulke effecten hebben? Ik vermoed dat die hun beste tijd hebben gehad. Kan ik zien/testen hoe of wat? Ik zie er geen lekkages aan namelijk.



Heb ik ook wel eens gehad. Ze waren gewoon helemaal leeg! :o

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Hoi,

Als ik op een bepaald punt bij mijn werk rijd dan ga ik van een drempeltje af rechtsaf de hoofdweg op. Ik zit dus in de bocht als ik het drempeltje afga. Ook al rijd ik daar stapvoets dan is het net alsof ik helemaal rechtdoor glijd. Vandaar dat ik de schokbrekers al verdacht. Ik denk dat ik die maar meteen mee ga vervangen. Die enkele mm speling op de fuseekogels en/of wiellager kan de oorzaak bijna niet zijn. (overgens wel een punt om op te letten voor de apk in augustus). Het slechte stuurgedrag (erg onderstuurd) moet dan haast wel van de schokbrekers komen. Bedenk me ineens dat de Mini ook gevoelig is voor de witte lijn in de bocht van de afrit op de snelweg. Als ik daar overheen ga dan vliegt hij opzij... Net alsof je ineens een halve meter opzij schuift. (bocht is naar rechts dus rechter wiel over de lijn en de Mini schiet naar rechts).

Wat is wijheid, meteen alle 4 maar vervangen?

Dennis

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

mini-rulez schreef:
Wat is wijheid, meteen alle 4 maar vervangen?



Ja. Vaak kun je ze ook per vier kopen voor een gunstigere prijs. Ik heb gasgevulde KYB schokbrekers en die kosten geen wereld-bedrag. Standaard kost nóg een klap minder.

Wat jij hierboven omschrijft klinkt ook vrij typisch als slechte schokbrekers.

default

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Hoi,

Scheef afsluiten van de banden komt volgens nimmer voort uit de schokdempers. Schokdempers vangen de schokken van de vering op. Kijk eens naar de wielophanging en de fusees als verlening van de stuurstang. Er loopt bijv. een stang van de wielophaning naar de voorkant van het subframe. Kijk of deze krom is, gebroken is of los zit. Zit de wielmoer nog vast. Is de fuseekogel met de daarbij behorende stuurstang nog in orde. Loop alle bouten van de wielophanging eens na.

gegroet
Cor

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Het scheeftrekken niet, maar de vreemde wegligging kan daar wél mee te maken hebben. De hele ophanging moet inderdaad gewoon nagelopen worden maar de schokbrekers moeten daarbij niet over het hoofd gezien worden.

Die stang die Cor noemt kan ook leiden tot toegenomen uitspoor (onder belasting), wat ook je bandenslijtage aan binnenzijde band, én rijgedrag verklaart.

default

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Hoi Dennis,

Nog een vraagje. Heb je tijdens het rijden nog iets gemerkt met het sturen? Trok de auto tijdens het rijden naar links of rechts?

Cor

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Hoi,

Het scheeftrekken kan denk ik verklaard worden doordat de rechter band op de plek van het afgesleten loopvlak (aan de binnenkant wiel) tot op het canvas flink is vervormd en uitgezet. Hierdoor is de bandomtrek natuurlijk hoger dan aan de linker kant.

@COR: Zoals je in de openingpost hebt kunnen lezen trekt de auto met rijden stevig naar rechts, heb ik niks geraakt wat betreft stoepranden, en is er aan de ophanging niks geks te zien. Ook dus geen losse delen, kromme of gebroken delen...
Hooguit is eventueel nog de uitlijning niet helemaal goed, maar dat kan de 'plotselinge' klachten niet verklaren. Ik verdenk echt de schokbrekers (ivm slecht rijgedrag), de band rechts (opgezwollen) voor het naar rechts trekken. Dus banden en schokbrekers vervangen en voor zekerheid laten uitlijnen.

Dennis

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Misschien is je stuurhuis wel wat verschoven naar links of rechts? (met een wiel tegen de stoeprand proberen te sturen?)-> kijk daarom ook even onder de bekleding of je stuurkolom nog wel in het midden van dat ronde gat in de vloer uitkomt.

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

En??? Wat was het nou? Wat heb je vervangen en wat is het rij gedrag nu?

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

Ik heb eerst heerlijk vakantie gevierd, de komende week ga ik de banden en schokdempers vervangen. Dus dan weet ik meer. Ik hou jullie op de hoogte.

Dennis

RE: Scheef afgesleten banden en scheef trekken.

De mijne zijn na 3 maanden ook weer lekker schuin :S