Hmmmm raar....
Hoe weet je of de geometrie en de remmen goed zijn? Heb je er zelf ook naar gekeken en/of iets ontdekt?
Het is enorm vaag...
- Login of registreer om te reageren
Hmmmm raar....
Hoe weet je of de geometrie en de remmen goed zijn? Heb je er zelf ook naar gekeken en/of iets ontdekt?
Het is enorm vaag...
geometrie is gedaan op een een lasertestbank en de remmen , tsjah dat heb ik op de keuring kunnen zien, op de rollenbank hé
Die centrale wielmoer moet met een bepaalde kracht (ik dacht 150 Nm) worden aangedraaid, die splitpen zorgt er alleen maar voor dat die moer er niet af kan trillen.
Dennis
Dennis en eidereen die bezig gaat met die splitpen
Zorg dat die door de moer heen gaat de laatste keer dat mijn schijven werden vervangen zat die splitpen ook niet door de moetr heen en op het laatste ogenblik gelukkig gestopt om te zien dat alles losgetrild was.
door slijtage kan de moer niet meer op de juiste plek terechtkomen,vervang dan het versleten onderdeel
anders verlies je nog een wiel !
luister naar zorro!!!
dankzij die splitpen heb ik nu nog een linker voorwiel!!
een tijdje geleden ben ik ook gestrand.zie het topic "gestrand".mede dankzij de splitpen is mijn moer niet losgetrild.helaas de rest wat los kon trillen wel! .
schadepost:nieuw fuseehuis,nieuwe remschijf en een nieuw wiellager!!
als de splitpen er niet in had gezeten had ik ook nog een nieuw wiel kunnen kopen,om de aan de schade van je mini maar niet te denken.wil niet weten wat er gebeurt met je mini(en met jezelf natuurlijk!!)als je met 80 km/uur je wiel verliest!
daarom:altijd de moer borgen met een splitpen!!
groeten,
arvid
.calibre schreef:
ik weet wel dat er op mijn aandrijfassen speling zit, kan ze een paar mm in en uitduwen, de moer zit vast maar kan waarschijnlijk nog vaster maar dan steekt mijn splitpen er niet vlak tegen.
Moer moet altijd goed vast zitten...mochten de gaten van de as en de moer dan niet overeen komen moet je de moer ff losdraaien en ff over een straattegel heen en weer halen (of een schuurpapiertje) zodat er een laagje vanaf slijt. Weer opnieuw erop draaien met het goeie moment en kijken of de gaten nu wel overeen komen. Indien nodig nog een keertje herhalen .
Suc6.
Ik ben me wiel op 150 kwijt geraakt . op de binnenkant van mn wiel met mn schijf naar de vlucht strook gegleden.
linker scherm kapot,wiel kapot en nog wat zaken...
gelukkig niet over de kop geslagen
Calibre schreef:
dit speelt zich allemaal af boven de magische kilometergrens van 50km/u...
als ik dan mijn gas los trekt de mini naar links en bij gas geven naar rechts, hoe hoger de snelheid hoe groter het effect
Dit probleem heeft de Mini van m'n moeder ook gehad, uiteindelijk bleek het probeem veroorzaakt te worden door twee verschillende merken voorbanden .
Na de montage van twee banden van hetzelfde merk was het over.
Suc6
Dennis
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat je die splitpen weg moet laten. Die centrale wielmoer moet je gewoon met het juiste moment vastzetten en dan zover doordraaien (en niet terugdraaien zoals ook wel wordt gezegd) dat je de splitpen kunt plaatsen.
Dennis
als ik dan mijn gas los trekt de mini naar links en bij gas geven naar rechts, hoe hoger de snelheid hoe groter het effect
check de buitenste homokineten, deze zijn waarschijnlijk versleten. Rij er niet te lang mee door, anders kan je ook je fuseestuk vervangen omdat de boel inslijt.
Wouter
Die centrale wielmoer moet je gewoon met het juiste moment vastzetten
juiste moment is bij schijfremmen iets meer dan 200Nm.
Wouter
fijnfijn al deze berichtjes
maar ik wil jullie er ff op wijzen dat het hele zootje remmen/ophanging/aandrijving compleet nieuw is.
ik dacht eerder aan het diff.
maar ik wil jullie er ff op wijzen dat het hele zootje remmen/ophanging/aandrijving compleet nieuw is.
En toch speling op de aandrijfassen? als het nieuw is hoort dat niet hoor!
Wouter
ik weet hoe het komt, heb de motor te warm gewassen en nu is ie gekrompen, vandaar de speling :p
hey,
ik heb last van hetzelfde probleem als de topic starter. Er is bijna niet meer met de mini op de snelweg te rijden, met gas geven/loslaten kan ik van rijbaan wisselen
iemand die nog enige oorzaken weet? misschien rubbers van de draagarmen oid?
eerder in dit topic worden de buitenste homokeneten genoemt, hoe kan ik deze controleren?
alvast bedankt!
controleer of je ergens zijdelingse speling hebt in je wielophanging, fusee's, speling van je aandrijfas in je wiellager, zitten je trekstangen nog goed vast, speling op je stuurkogels?
ik noem maar wat
Ik heb al wat aan de ophanging lopen trekken, maar ik kon nergens speling vinden. Is dit eigenlijk wel met de hand te doen? of moet je zoiets met meer geweld doen? (breekijzers etc)
Ingediend door metrodriver op za, 30-06-2007 15:44
easy2 schreef:
iemand die nog enige oorzaken weet?
## zelfs mini's horen rechtuit te rijden..
hoe staat het met de uitlijning van je voorwielen??
(garagejob)
voorbandjes ook al onregelmatig afgesleten soms?
in principe is aan de wielophanging van een mini niets verstelbaar, tenzij er later speciale brackets gemonteerd zijn...
mocht hij volledig origineel zijn qua wielophanging, dan kijken of alles nog wel recht is, of heb je een klapper gemaakt, stoeprand o.i.d.
Ik zelf heb nog nooit een klapper gemaakt met de mini, het slingeren is ook langzamerhand gekomen. Ik denk toch dat ik het in versleten rubbers oid moet zoeken, maar ik weet nog niet welke.
De homokineten wil ik ook nog controleren, alleen weet ik nog niet hoe. dat laatste zal hier wel op het forum te vinden zijn, dus dat zal ik eerst eens zoeken
Hebben jullie de oplossing al gevonden? Ik heb exact hetzelfde probleem.
Vorige week aan mijn voorwiel gevoeld. Er zat veel speling op mijn linker voorwiel. NIeuwe lagers besteld, hopelijk is het na het vervangen van mijn lagers opgelost...
let op dat het wel je lagers zijn (vervangen kan nooit kwaad) Als je zijdelingse speling hebt en geen hoogte dan is het logischer dat het je draagarmen zijn. (eventueel stuurkogel kan ook)
Ik heb weleens een donor JetBlack met gevaar voor eigen leven naar huis gereden met dezelfde klacht. Gasgeven noodzaakte het stuur 90 graden naar rechts te houden om rechtuit te blijven gaan, remmen tot 90 graden naar links.
Bij dat barrel was zowel het stuurhuis compleet versleten, maar de grootste boosdoeners waren de beide stuurkogels.
Voelen aan een wiel of er speling zit is één ding, maar als je speling voelt moet je aan de achterzijde van het wiel kijken waar die speling vandaan komt; wat beweegt er mee met die voelbare speling.
En voor de mensen die minder technisch onderlegd zijn; no offense, maar laat er dan alsjeblieft iemand naar kijken die verstand van zaken heeft. Je wilt niet dat er dingen op de snelweg loslaten/vastslaan/vanaf vallen. Zelf sleutelen prima, maar hou ook de veiligheid van jezelf en je mede weggebruikers in gedachten.
[size=85:3iwn3143]Erik, die weleens bij een Mini geweest is waar de centrale naafmoer alleen door de splitpen werd vastgehouden (vast en een kwartslag terug...) en 3 van de 4 wielmoeren vervangen waren door M8 bouten met plaatringen... Om nog maar niet te praten over het slijptol-gat van 15x15cm in het voorsubframe omdat "er een boutje van het koppelingsdeksel moeilijk bereikbaar was"... please..[/size:3iwn3143]
Bedankt voor de info. Inmiddels na 1 1/2 jaar klussen aan de mini ben ik er aardig handig in geworden en ga er met verstand mee om!
Het enige wat mee beweegt als ik mijn wiel beweeg (van onder-boven) is de aandrijfas. De verdere ophanging gelukkig niet. Deze is ook volledig vernieuwd afgelopen jaar (alle rubbers) en nagekeken anderhalve maand terug bij een mini-centre.
Hopelijk zijn de lagers zaterdag binnen vanuit UK dan kan ik aan de slag.
RE: scheef trekken
Ingediend door .calibre op wo, 13-08-2003 19:36
hi folks, ff mijn probleempje uitleggen want er is nergens anders iets over te vinden.
dit speelt zich allemaal af boven de magische kilometergrens van 50km/u...
als ik dan mijn gas los trekt de mini naar links en bij gas geven naar rechts, hoe hoger de snelheid hoe groter het effect
geometrie is in orde(2 dagen geleden), remmen ook ok.
toch volgens de keuring en de remmentestbank en ze geven ook geen contact als ik niet rem.
mini is van '74 1000cc met 1275 '94 monte carlo blok.
de aandrijfassen komen v/d '74 de remmen zijn een 7.5" kit van minispares. heb ik bij de montage hiervan iets over het hoofd gezien ofzo? ik weet wel dat er op mijn aandrijfassen speling zit, kan ze een paar mm in en uitduwen, de moer zit vast maar kan waarschijnlijk nog vaster maar dan steekt mijn splitpen er niet vlak tegen. enige raad is altijd welkom, moet er vrijdag mee naar MITP maar het zal een lange weg worden tegen 80km/u om het risico te beperken op chrashen.
cheers