Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

default

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

Nou ja eigenlijk zegt de titel het al als ik in de 2 of achteruit rij dan schiet ie er soms uit nou zegt men vermoeden dat dit de schakelstang is maar hoe moet ik die afstellen weet iemand dat? vast wel.

Groeten Stefan

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

Aan de schakelstang kan je niks afstellen TMHO.

Ik zou wel eerst eens even de auto op de brug/krik zetten om te kijken hoe het met de rubber-ophangpunten van je schakelhuis zit. Tevens zit je schakelhuis met een stang aan de versnellingsbak vast (soort vork-bevestiging) en ook daar met een rubberke.

Als deze rubbers versleten zijn kan dat de oorzaak zijn. Overigens zit ik hier gewoon te gokken hoor, ik heb dit probleem zelf nooit gehad.
Ik heb al wel een versnellingsbak gereviseerd, maar ik kan niet bedenken wat er verkeerd zou moeten zitten in de bak zelf om jouw probleem te verklaren.

Afijn, kijk eerst maar eens naar die rubbers en hoop dat je daarmee het probleem kan lokaliseren.

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

als je het hebt gevonden wat het euvel is, laat het dan hier weer ff horen. ik heb dit probleem namelijk ook met mijn cooper (1.3i bj. 1995) bij het achteruit rijden. rij ik heel rustig naar achteren, dan is er niets aan de hand, maar geef ik een dot gas, dan springt ie uit de versnelling.

ik ga met mijn onkundige kennis roepen dat er dan ergens teveel ruimte / speling op de schakelstang naar motor zit. dit kan wel aan de rubbertjes liggen, maar dan verwacht ik wel een plasje olie daar terplaatse te zien liggen. maar dat is bij mij niet zo (hij lekt helemaal nergens :) ).

~jw~

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

Minikoektrommel schreef:
dit kan wel aan de rubbertjes liggen, maar dan verwacht ik wel een plasje olie daar terplaatse te zien liggen. maar dat is bij mij niet zo (hij lekt helemaal nergens :) ).

~jw~



Hey JW, de rubbers waarover ik het heb zijn die rubbers waarmee je schakelhuis aan de bodem van de mini vast zit als ook het rubber van de vork-stang waarmee je schakelhuis vastzit op je versnellingsbak.
Ik heb het dus niet over de schakelstang zelf die je versnellingsbak ingaat.

Ik ga er dus vanuit dat door versleten rubbers van de ophanging van je schakelhuis er bij het optrekken en afremmen zodanige krachten vrijkomen dat er kracht op je schakelstang komt te staan en je op die manier je bak uit de ingeschakelde versnelling trekt.

Ben ook erg benieuwd of mijn theorie klopt overigens

default

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

Ik zal vandaag eens kijken bedankt voor de tip. nu nog hopen dat dat het is!

Groeten Stefan

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

Ben ook erg benieuwd of mijn theorie klopt overigens



volgens mij klopt het ..
alleen denk ik dat er nog als voorwaarde bij moet dat je motorblok kan bewegen ( = versleten hondebotrubbers en/of motorsteunen )
Als je blok goed vast zit zouden de schakelstangen niet (veel) bewegen bij optrekken/afremmen (relatief t.o.v. het blok)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

Dit zijn zo'n beetje dezelfde symptomen als de Brooklands van mijn ouders had na aanschaf (als ik het me goed herinner was hij in de 2 bij abrubt gas loslaten, en in achteruit juist als je harder dan heel zachtjes achteruit reed). Je kunt je afvragen waarom het probleem niet optreed in de vierde versnelling, maar dat komt denk ik doordat de motor dan minder beweegt doordat het koppel minder groot is. In beide gevallen kantelt de motor in elk geval zodanig dat hij hem inderdaad uit de versnelling zou kunnen trekken.

In de Brooklands (MPi van 1997; ik weet niet of overmatige beweging van de motor toen ook in de beschouwing is meegenomen, maar echt waarschijnlijk is dat niet met een relatief nieuwe auto) is destijds een andere versnellingsbak gekomen. Ik heb nog gezocht naar een topic daarover, maar dit is het enige dat ik heb kunnen vinden.

RE: Schiet uit de 2 en achteruit, schakelstang? hoe fix ik dit?

Als ik je probleem zo hoor doet het mij denken aan versleten motorrubbers, ls je gas geeft wil je motor kantelen en trekt hij aan je schakelstang. En als dat allemaal in orde is denk ik toch dat je het in je versnellingsbak moet zoeken, sychromesh ringen oid, maar om dit te kunnen beoordelen zul je het ff goed moeten bekijken op de brug. 1 in de auto en koppeling telkens op laten komen en kijken of het blok kantelt of dat de bak hem zelf terug gooit.
Succes