Schijfrem perikelen

RE: Schijfrem perikelen

Een tijd geleden heb ik bij de Mini, 1000 automaat 1979, de trommels voor vervangen door schijfremmen.
Alles ging goed maar de schijven komen niet vrij van de blokken.
Na veel zoekwerk op het forum werd ik ook niet veel wijzer.
Onder tussen de HRC en leidingen vervangen van type 2 naar 3 maar geen resultaat.
Vandaag maar weer eens op onderzoek gegaan en nu bleek bij het losdraaien van de ontluchtingsnippel kwamen de blokken wel los.
Normaal is het remsysteem in rust een open systeem dus de druk moet gewoon wegvallen. Anders kun je ook niet ontluchten met een Easy Bleed.
Dit kan alleen als de opening in de HRC open is.
Een test gedaan met een vul plaatje tussen de HRC en het schutbord en dit gaf een goed resultaat.
Daarna een vul plaatje van 1,5 mm er tussen gezet en opgelost was het probleem.

Mvrgr Leon

RE: Schijfrem perikelen

waar heb je dan een vulplaatje tussen gezet?

RE: Schijfrem perikelen

Leon Wiltink schreef:
Een test gedaan met een vul plaatje tussen de HRC en het schutbord en dit gaf een goed resultaat.


RE: Schijfrem perikelen

Ja dat zie ik ook maar tussen de bouten of de plek waar de bediening de cilinder in gaat? en waarom zou dit werken, je zet alleen de cilinder wat hoger?

RE: Schijfrem perikelen

Op het moment van remmen wordt de zuiger in de HRC omhoog gedrukt door het pedaal.
Eerst wordt de opening van het olie reservoir afgesloten en daarna de remolie door de leiding naar de remcilinders gedrukt.
Bij het loslaten van het pedaal gaat de zuiger in de HRC weer naar beneden en zal de opening naar het reservoir weer open maken. Bij mij waarschijnlijk niet vergenoeg.
In mijn geval zaten er eerst voor trommelremmen, deze heb ik vervangen door schijven.
Bij trommelremmen worden de remvoeringen teruggetrokken door veren en deze kracht is hoog genoeg om de remolie terug te drukken, ook bij een halve opening naar her reservoir.
Bij schrijfremmen wordt dit gedaan door de rubberringen in de zuigers in de remklauwen doordat deze minder krachtig zijn zal bij een onvoldoende opening naar het reservoir zal er druk op het remsysteem blijven dus de voor wielen blijven vast zitten.
Door nu te zorgen dat de opening geheel open staat heb ik de HRC hoger gezet dmv een opvulplaatje (2mm). Hierdoor wordt de zuiger verder naar beneden getrokken.


Mvrgr Leon