schijfremmen nakijken op slijtage

default

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

ik ben van plan een mini te kopen die vooraan schijfremmen heeft. Ik heb hem al eens boven een put gezet, maar ik zie dat niet echt of de remblokjes nog goed zijn.
Kan iemand me dat een beetje duidelijk uitleggen waar ik moet naar kijken aub? (eventueel met foto's ofzo)

alvast bedankt

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

De kosten zitten hem niet in de remblokjes. Om deze te bekijken moet je aardig wat onderdelen demonteren. Kijk eerder naar de staat van de remschijven. Roestvorming dieper dan 2 mm kan er op duiden dat de remmen hun beste tijd hebben gehad. Zorg ook dat je de achterzijde van de remschijven controleert. Controleer het slijpspoor op krassen van metaal op metaal. Een blauw uitgeslagen loopvlak duidt op meer dan normaal gebruik (met kans op gekookte remvloeistof). Verder is die proefrit o zo belangrijk. Fors remmen en kijken of er geen trillingen in het pedaal voelbaar zijn (kromme schijven).
Kijk verder of de remcilinders achter het nog goed doen, anders bestaat de kans dat op hogere snelheid je eens achterstevoren komt te staan.
Tevens dus een keer fors remmen in combinatie met een flauwe bocht met minimaal 50 km/u om de achterremmen uit te testen. (Wel een brede bocht nemen, indien de remmen achter het niet doen kan de achterkant van je auto je voorbij komen!!!)

Maar persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan slijtage aan de motor en roest op sommige delen van het plaatwerk dan op de remmen.

Een nieuwe set schijven en blokken ligt rond de 130 euro. Eventuele remcilinders achter erbij is nog eens 20 euro /stk. Tel hierbij 1,5 uur (voor een ervaren monteur) werk op.

Plaatwerktransplantaties zijn duurder!

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

voor aankoop zou ik mij niet veel zorgen daarover maken,nieuwe blokjes kosten weinig... check eerder de schijven op het dikte verschil tussen het contactvalk van de blokken (schoon en glimmend) en de rest.


ik zou vooral carressorie zeer grondig checken: ook in de kaarten bakken achter (bodems kunnen er uit)onder de achterbank, achter het subframe, dorpels,voorste wielkasten..vooral de hoek boven onder de raamrand achter het A-paneel.

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

en kijk wederom bij de aankooptips

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

Om deze te bekijken moet je aardig wat onderdelen demonteren.



dat valt reuze mee: wiel er af .. 2 splitpennen uit de klauw en de blokjes kun je er uit halen.

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/brakes/5.htm
(oude 1275 GT/Cooper beschrijving, maar het principe is nog hetzelfde)

.. maar ik ben het geheel met Remco T. eens dat de rest van de wagen meer prioriteit heeft, als je hem gekocht hebt, kan je altijd nog de remmen aan een grondig inspectie onderwerpen. Als je het niet vertrouwt kun je altijd op de prijs afdingen door te zeggen dat je verwacht een rem-revisie te moeten doen ??!!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

minimale dikte remblokjes (remmateriaal) = 3 mm. Minimale dikte schijven (uit mijn hoofd) eem mm of 6.

Maar zoals eerder gezegd, dat zijn de kosten niet...

Wouter

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

Klopt het wat wouter zegt dat de schijven min 6 mm dik moeten zijn? De mijne zijn nemelijk 5 mm. Tijd voor nieuwe?

Groetjes
Niels

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

5mm is wat dun. Waarschijnlijk kom je er wel mee door een APK, maar ik zou toch gewoon (voor je eigen veiligheid) nieuwe monteren.

Cheers,
Wouter

RE: schijfremmen nakijken op slijtage

Ik heb een schijf gezien van een Spitfire...
Die was 3,5 mm dik... :? Beetje lang doorgereden met versleten remblokken!