De kosten zitten hem niet in de remblokjes. Om deze te bekijken moet je aardig wat onderdelen demonteren. Kijk eerder naar de staat van de remschijven. Roestvorming dieper dan 2 mm kan er op duiden dat de remmen hun beste tijd hebben gehad. Zorg ook dat je de achterzijde van de remschijven controleert. Controleer het slijpspoor op krassen van metaal op metaal. Een blauw uitgeslagen loopvlak duidt op meer dan normaal gebruik (met kans op gekookte remvloeistof). Verder is die proefrit o zo belangrijk. Fors remmen en kijken of er geen trillingen in het pedaal voelbaar zijn (kromme schijven).
Kijk verder of de remcilinders achter het nog goed doen, anders bestaat de kans dat op hogere snelheid je eens achterstevoren komt te staan.
Tevens dus een keer fors remmen in combinatie met een flauwe bocht met minimaal 50 km/u om de achterremmen uit te testen. (Wel een brede bocht nemen, indien de remmen achter het niet doen kan de achterkant van je auto je voorbij komen!!!)
Maar persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan slijtage aan de motor en roest op sommige delen van het plaatwerk dan op de remmen.
Een nieuwe set schijven en blokken ligt rond de 130 euro. Eventuele remcilinders achter erbij is nog eens 20 euro /stk. Tel hierbij 1,5 uur (voor een ervaren monteur) werk op.
Plaatwerktransplantaties zijn duurder!
- Login of registreer om te reageren
RE: schijfremmen nakijken op slijtage
Ingediend door weetyvds op ma, 03-11-2003 20:25
ik ben van plan een mini te kopen die vooraan schijfremmen heeft. Ik heb hem al eens boven een put gezet, maar ik zie dat niet echt of de remblokjes nog goed zijn.
Kan iemand me dat een beetje duidelijk uitleggen waar ik moet naar kijken aub? (eventueel met foto's ofzo)
alvast bedankt