schokbreker/knuckel joint of veerbol?

RE: schokbreker/knuckel joint of veerbol?

Na een paar uur surfend op het forum en wederom een insoectie van mijn mini weet ik het niet meer.
Mijn spi uit 92 heeft de laatste maanden nogal wat bijgeluiden. eerst alleen met remmen (klonk als kromme schijf, het bekende 'toektoektoek'), maar nu ook bij stuuracties naar beide kanten.
De mogelijke probleemlijst is nogal lang maar na wat speurwerk vermoed ik zelf of:
a) de schokbrekers voor
b) de knuckel joint
c) de veelbol

het gekke is namenlijk dat de mini voor vrij lag staat de laaste maanden. Na opkrikken en weer laten zakken is de ruimte tussen wiel en wielkast alweer groter maar dat is na de eerste hobbel weer te niet gedaan. Dit suggereert toch brakke schokbrekers? Het valt me op dat de herrie met name bij stuuractief met het gas los optreedt en niet met de voet ophet gaspedaal (zoals de meeste bochten in de mini genomen worden :))

iemand met een heldere ingeving?

thanx

rolf
coevorden

RE: schokbreker/knuckel joint of veerbol?

Ik zou een wiellager ook niet helemaal uitsluiten.
Hoe zijn je fuseekogels?

RE: schokbreker/knuckel joint of veerbol?

daar dacht ik ook eerst aan en had al nieuwe fusee en homokineten op de plank gelegd. er lijk daar toch weinig speling in te zitten.
Ben niet zo ernorm ervaren mini klusser dus moet een een weekend uittrekken om die een keer te gaan vervangen.
Tja.. hoe test je de knuckel joint, schokbreker of veer eigenlijk?

RE: schokbreker/knuckel joint of veerbol?

Schokbreker is simpel: even demonteren (2 moertjes) en in elkaar drukken/uit elkaar trekken. Met name het uit elkaar trekken zou vrij zwaar moeten gaan.

De Knuckle Joint (Oftewel: fuseekogels) kun je testen als de Mini op de krik staat, door het wiel boven en onder beet te pakken en te voelen of je speling voelt en/of bijgeluiden hoort. Als iemand anders dan ondertussen kijkt of er iets beweegt (Vaak de onderste fuseekogel), weet je dat daar iets mis is. Een klein beetje speling (=/- 1mm) mag, maar teveel en bijgeluiden zijn niet goed.

Eventueel kun je met een bandenlichter oid wat meer kracht zetten door deze tussen de onderste draagarm en het fusee te wrikken.

Als je het wiel links en rechts (gezien vanaf de zijkant) op en neer beweegt, kun je voelen of er speling op de stuurkogels zit, en/of op het stuurhuis.

De veerbol kun je eigenlijk niet testen, het is normaal dat als de Mini opgekrikt geweest is, dat deze iets hoger staat. Na enkele meters gereden te hebben zakt de boel weer op z'n plaats en staat de Mini weer lager.

Overigens komt speling op de onderste draagarm (rubber bus in de draagarm, bij het subframe) en op de bovenste draagarm (bussen waarop de arm scharniert in het subframe) ook regelmatig voor.

Als je een tikkend/kloppend geluid hoort bij een behoorlijk/volledige stuuruitslag terwijl je bijvoorbeeld een 8-je draait op een parkeerplaats, komt het geluid waarschijnlijk uit je homokynetische koppeling in je aandrijfas.

Ook je bovenste en onderste motorsteunen kunnen voor dergelijke bijgeluiden zorgen, door gas loslaten beweegt het blok wat op en neer, wat ook leuke bijgeluidjes geeft. De bovenste kun je eenvoudig controleren, de onderste wordt wat lastiger (= slecht bereikbaar) Door olielekkage zijn die onderste rubbers overigens geen lang leven beschoren.

RE: schokbreker/knuckel joint of veerbol?

meestal wordt met knuckle joint niet de fuseekogel bedoeld maar het gewricht wat tussen de trompet en de draagarm zit

Eigenlijk denk ik voor dit probleem niet direct aan problemen met de vering maar idd meer aan lagers of fuseekogels etc. Hoe kom je aan je lijstje en waar bestond dat "speurwerk" uit?

RE: schokbreker/knuckel joint of veerbol?

speurwerk zoals elke mini klusser zou doen.. veel op het forum en veel onder de auto.