Schokbrekers hoe doe ik dat??

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Hallo allemaal,

Ik heb eventjes geleden nieuwe schokbrekers (achter) gehaald maar door het kouwe weer was ik er nog niet aan toe gekomen om dit klusje ter klaren maar nu haal ik die schokbreker uit zijn doosje maar hij leek me wat klein dus ik trek eens aan beide uiteinden en jawel hij schuift uit maar met hetzelfde gemak weer in...(wel vertraagd maar ik heb het idee dat wanneer ze eronder zitten hij tot op het achterwiel doorzakt. Is hier een trukje voor ofzo of doe ik iets verkeerd?)

Verder zit ik met het probleem dat wanneer ik de moer wil losdraaien van de bovenkant van de schokbreker (dat gedeelte wat in je achterbak zit)dat dit gewoon doordraait en dus krijg je die moer niet los, moet ik dan het stuk stang onder de auto tegenhouden met een griptang en dan de bovenkant draaien of is hier een andere oplossing voor??

Alvast bedankt!

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Op je tweede vraag heb ik geen antwoord. Ik weet niet meer of ik zelf laatst de achterschokbrekers heb losgehaald van mijn Mini, maar ik kan me in elk geval geen problemen daarmee herinneren.

Wat betreft je eerste vraag: een schokbreker houdt je auto niet omhoog, maar is slechts een mechanische weerstand. Je moet hem in principe helemaal uit en in kunnen schuiven (of dat met de hand lukt heb ik eigenlijk nooit geprobeerd), met wat kracht.

Het omhooghouden van je auto wordt door de veren gedaan, die bij een Mini bestaan uit rubberen bollen. In principe kun je de schokbrekers onder je Mini uithalen en dan nog zal hij niet inzakken. Alleen rijdt hij dan belabberd (om niet te zeggen gevaarlijk).

De functie van de schokbreker is om de deinende beweging die de auto krijgt door de vering uit te dempen. Hij heeft geen dragende functie.

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

darkwing schreef:
de schokbreker schuift uit maar met hetzelfde gemak weer in...



Probeer eens een schok na te bootsen door de schokbreker [i:2givi4eo]snel [/i:2givi4eo]in te drukken... dan merk je dat de schokbreker wel degelijk werkt :D

Een schokbreker die aan vervanging toe is vangt de schokken niet op.. dus dan zal je de schokbreker bij het nabootsen van een schok helemaal in kunnen drukken.

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

darkwing schreef:
Verder zit ik met het probleem dat wanneer ik de moer wil losdraaien van de bovenkant van de schokbreker (dat gedeelte wat in je achterbak zit)dat dit gewoon doordraait en dus krijg je die moer niet los, moet ik dan het stuk stang onder de auto tegenhouden met een griptang en dan de bovenkant draaien of is hier een andere oplossing voor??



Klopt inderdaad. Dit is het meest irritante van het vervangen van schokbrekers. Vaak zit bovenop het draadeind (in de kofferbak) een "vierkant" (geen zeskant :) ) Deze kun je proberen te gebruiken.

Ikzelf heb hiervoor een "ketting Klem". Is een gesloten ketting met een blok ertussen, hierop kun je een ratel zetten. Deze wringt zicht dan vast en dan kun je de moer losdraaien. Omdat ie egaal klemt blijft de "schade" beperkt.

Griptang/waterpomptang kan ook, als schade je niet boeid...

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Zijn er nog bepaalde handigheden bij het verwijderen of monteren van de schokdempers.
Of is het gewoon er onderuit schroeven en er nieuwe in hangen???

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Ik gebruik meestal een kleine bacho om op het vierkante stuk van het draadeind te zetten.
En WD-40 gebruiken dan gaat alles meestal een stuk makkelijker los.

Een advies wat ik ook eens ergens te horen kreeg:

is dat oliegevulde schokdempers die een tijd plat hebben gelegen het beste voor je ze monteert een paar keer in rechte stand moet uittrekken en indrukken i.v.m. luchtbellen in de olie.

En als het goed is voel je daarna ook meer weerstand.

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

TLR-Mini zegt:

Schokbrekers achter vervangen is a straight forward job, zoals ze zeggen.

Hier een paar tips.
Het lastigste is de benzinetank eruit halen. Zorg dat die bijna leeg is, dat scheelt in handelbaarheid. Het verwijderen van de achterklep kan heel handig zijn want dan kan je overal beter bij. Het schoonmaken van de schroefdraad (Meestal is het meer vuil als roest) met een koper of fijne staalborstel is een must. Mochten er geen platte kanten op het einde van de schroefdraad zitten, VIJL DIE ER DAN OP! Met een tang beschadig je de schroefdraad alleen maar waardoor de moer er heel moeilijk af komt. Gebruik bij het terugmonteren wat koper of teflonvet op de schroefdraden. Deze vetsoorten lossen minder op en zitten er dus langer op.

De volgorde van werken (misschien overdreven,maar toch.)
• Laat de wagen gewoon op de wielen staan.
• Schroef eventueel de achterklep los om beter te kunnen werken.
• Schroef de tank los en verwijder deze.
• Draai de (achter) wielmoeren een slag los.
• Draai de schokbrekers boven zo ver mogelijk (maar niet helemaal) los. Gebruik een passende sleutel om de schokbreker as tegen te houden.
• Krik de wagen op en plaats (twee) steunen onder de wagen.
• Draai de wielen los en verwijder deze.
• Draai de schokbrekers onder los, maar laat ze gewoon op hun plaats. (dit kan en mag ook later)
• Ondersteun de wieldraagarm.
• Draai de schokbrekers boven helemaal los en laat de wieldraagarm zakken.
• Schroef de schokbreker onder ook los, duw hem in en draai ‘m naar achteren uit de wielkast. Verwijder de schokbreker.

Terug monteren gaat in omgekeerde volgorde.

Ik heb gisteren mijn schokbrekers nog even losgehaald ivm de montage van hi-lo’s. Doordat ik altijd een beetje kopervet aan de draad smeer was het met beide schokbrekers binnen een kwartier bekeken. Bij een Estate scheelt het ook omdat de tank niet in de weg zit natuurlijk.

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

[size=85:21m8k0fn][topics samengevoegd - Crispy][/size:21m8k0fn]
hallo mini-vrienden,

Ik heb m'n schokbreker linksachter, dus benzinetank-kant, vervangen...geen probleem.

Nu wil ik de rechtsachter ook vervangen, maar heb ff een probleem.
Ik heb de schokbreker eruit gehaald, maar nu blijft het rubbertje en het busje, wat onderaan de schokbreker zit op de as waar het hoort te zitten, vast zitten.!!

Hoe krijg ik dit rubber met busje van die as af??
Heb met waterpomptang geprobeerd, warm gestoken...maar muurvast dus!

In mijn nieuwe schokbreker zit een rubber met busje, dus dat ouwe spul moet eraf, maar HOE??

gr,
Eric

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Een nachtje laten weken in de kruipolie (WD40 ofzo), daarna met een stevige (grip-) tang proberen rond te draaien. Dit geldt dan voor het stalen busje, het rubber kun je met een zaag of mes in stukken slopen. Zolang het rubbertje eromheen zit kun je niet voldoende kracht op het busje uitoefenen.

Zo moet het lukken..

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Dank je voor de tip..
Ik ga het morgen maar weer proberen...

gr,
Eric

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Eric, ik heb je vraag even aan een bestaand topic gehangen over schokbrekers vervangen zodat de info bijelkaar blijft.

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

ik kon het nergens anders vinden, dus ik gooi mijn vragen in dit topic :P
Ik ben van plan om een setje nieuwe schokbrekers onder de Mini te monteren, de oude standaard zien er echt ''oud'' uit, en zitten waarschijnlijk al 21 jaar onder de Mini, met bijna 150.000 km op de teller.
-Als ik de schokbrekers vervang, moet ik dan gelijk wat anders vervangen nu je er toch bij bent (prevensief onderhoud)?
-Zitten die rubber busjes bij de schokbrekers mee geleverd?
-Moet je de bout waarmee de schokbreker aan de onderkant vastzit, vervangen? (zal wel geroest zijn)

-En hoe zit het nou met de voorkant (zoals boven beschreven red ik het wle met de achterkant van de Mini). Had je niet een speciale ''tool'' nodig om de veerbol uit te trekken?

alvast bedankt, grt Stefan :)

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Die bout onderop heb ik wel vervangen toen ik ze los moest halen, hij was bij mij niet alleen roestig maar ook al ietwat doorgedraaid, better safe than sorry, kost bijna niets en heb je weer wat bling onder de auto, haha

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

oke, lijkt me dan inderdaad verstandig :)\\_ . Wat voor bouten zijn het eigenlijk? (is voor hetzelfde als achter?)

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Nog wel een tip bij het loshalen van de schokbrekers achter. Zorg ervoor zoals tlr-mini ook al noemt dat je de achter draagarmen een beetje ondersteund als je de schokbrekers los haalt. Dus bijv.. je krikt de auto op en zet hem veilig op bokken. Dan als je het achter wiel er af heb, zet de krik onder de draagarm (met een plaatje hout ofzo) en krik deze heeel ietsje op. Alleen maar om te ondersteunen. Dit voorkomt dat als je de schokbreker los haalt de draagarm 'valt'. Nu is dit niet zo'n probleem opzich. Maar wat kan voorkomen is dat je veerbool er tussen uit kan schieten. En dat is weer zo'n vervelend klusje om terug te plaatsen... Tenzij je hi-lo's hebt natuurlijk.
Succes ;)

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

thnx voor de tip :)

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

_mini_cooper_ schreef:

-Als ik de schokbrekers vervang, moet ik dan gelijk wat anders vervangen nu je er toch bij bent (prevensief onderhoud)?
-Zitten die rubber busjes bij de schokbrekers mee geleverd?
-En hoe zit het nou met de voorkant (zoals boven beschreven red ik het wle met de achterkant van de Mini). Had je niet een speciale ''tool'' nodig om de veerbol uit te trekken?




wie heeft er antwoord op deze vragen O:) , want dan weet ik wat ik moet bestellen

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

_mini_cooper_ schreef:
_mini_cooper_":2f2omwd4]
-Als ik de schokbrekers vervang, moet ik dan gelijk wat anders vervangen nu je er toch bij bent (prevensief onderhoud)?
-Zitten die rubber busjes bij de schokbrekers mee geleverd?
-En hoe zit het nou met de voorkant (zoals boven beschreven red ik het wle met de achterkant van de Mini). Had je niet een speciale ''tool'' nodig om de veerbol uit te trekken?




wie heeft er antwoord op deze vragen O:) , want dan weet ik wat ik moet bestellen[/quote:2f2omwd4]

Vraag 1 : Normaal gesproken niet
Vraag 2 : de rubbers zitten erbij
Vraag 3 : weet ik niet zeker, maar volgens mij wel

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

oke thnx :) dat is me ook duidelijk geworden.

Ik kan het in geen enkel ander topic vinden, hoe het in zijn werk gaat met die veerbollen aan de voorkant van de Mini om de schokbrekers te monteren. Wie kan me dat uitleggen?

En wat zijn de maten van de bouten die ik ook nieuw moet hebben?

grt Stefan

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Als je voor geen hi-lo's gaat plaatsen heb je volgens mij geen veerbolcompressor nodig.

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

dus eigenlijk gaat het plaatsen van de schokbrekers aan de voorkant hetzelfde als aan de achterkant?

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

De schokbrekers staan helemaal los van de trompetten met veerbollen. Dit in tegenstelling tot veel wagens die een mcpherson veerpoot hebben.

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

De bovenste draagarm (aan de voorkant) heeft volgens mij een aanslag voor de maximale uitvering. Je schokbreker is als het goed is langer, dus die kun je gewoon de- en monteren als die draagarm tegen zijn aanslag zit.

Die bout waar je het over hebt zit aan de voorkant dwars door je draagarm heen en krijg je er volgens mij niet 1-2-3 uit. Aan de achterkant is het een geheel met de as waar je wiellagers op zitten en die zit geperst in de draagarm. Dus die vervang je meestal alleen met een complete gereviseerde draagarm. Zie ook hier

Je kan wel de moeren vervangen, is waarschijnlijk wel een goed idee omdat de nylon ring versleten kan zijn. Zie nummer 11, hier

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Oke, thnx voor alle antwoorden d:)b nu is het me duidelijk. Dan vervang ik de moeren wel, zal wel metrische draad zijn denk ik.
Ik denk dat ik morgen gelijk de schokbrekers ga bestellen, en dan monteer ik ze wanneer het [i:1ip5i826]weer[/i:1ip5i826] het een beetje toelaat :D
Gmax lijkt me wel denk ik wel goed qua prijs/kwaliteit

zodra ze er op zitten probeer ik wel wat foto's te posten hoe ik het heb gedaan, grt

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Is denk ik 90% zeker GEEN metrische draad

dit is namelijk een onderdeel wat al zo gemonteerd was op de eerste mini's en toen was alles engels.

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

oke, dan bestel ik ook gelijk de engelse moeren ;)

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

vandaag bij een Minicentre 4 nieuwe schokbrekers gehaald, en 8 stuks van die 3/8 moeren (engelse draad).
Ik heb gekozen voor 1 van de goedkoopste (nog duur, alles bij elkaar 138 euro :x )KYB.

Ik had volgens die mevrouw 8 moeren nodig, zitten ze bij elke schokbreker dubbel ofzo :?

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Bouten zijn alleen voor de voorkant dus heb je er volgens mij maar 4 nodig maar dat zijn de kosten niet echt...
KYB(oftewel KaYaBa) is wel 1 goedkopere, maar zeker geen slechtere.
Zijn wat soepeler in het demper van de beweging dan andere merken, ook geen punt een Mini is stug genoeg..

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

oke dan :)
Ik heb geen nieuwe bouten, wel moeren.
Ik heb net even gekeken, en aan de achterkant moet aan elke kant 1 nieuwe moer (aan de onderkant van de demper).
Aan de voorkant moet er een moer aan de boven én onderkant van de demper. Dus ik zou er 2 overhouden. Achja, ik zie wel hoeveel moeren ik overhou als ik de dempers plaats. Zijnv idd de kosten niet (40c per stuk).

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Ja, elke schokbreker heeft2 bouten. 1 op je draagarm, 1 in de achterbak etc.

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Normaliter worden bouten altijd meegeleverd die op de schokbrekers gedraaid moeten worden, het ging nu om de bouten die door de draagarm voor heen gaan en die worden apart geleverd.

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

darkwing schreef:

Verder zit ik met het probleem dat wanneer ik de moer wil losdraaien van de bovenkant van de schokbreker (dat gedeelte wat in je achterbak zit)dat dit gewoon doordraait en dus krijg je die moer niet los, moet ik dan het stuk stang onder de auto tegenhouden met een griptang en dan de bovenkant draaien of is hier een andere oplossing voor??



wat ik meestal doe is als de schockbreker mee draaid,
dan steek ik tussen de wielkas (buiten dus)en tussen de schockbreker iets dat als hefboom kan dienen dan als je er dan kracht opzet zal je merken dat door het klemmen.
hij niet meer mee zal draaien.
maar het makkelijkst is natuurlijk altijd nog vast houden met een waterpomp tang!

groetjes bert

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

maar het makkelijkst is natuurlijk altijd nog vast houden met een waterpomp tang!



Of een grip tang, dan is het niet nodig om zo hard te knijpen ;)..

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Goeie tips! maar het mee-draai-probleem werd gepost in 2003...

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

haha beetje over de datum dus.
nouja het idee was in ieder geval goed bedoeld.
ik zal volgende keer wat beter kijken.
damn 7 jaar :P |:(

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Lijkt me niet handig om de stang met wat voor tang dan ook vast te houden.
Waarom?
Omdat de stang dan beschadigt, de keerring bovenin beschadigd en er vuil in de schokbreker kan komen...

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

Volgens mij gaat het om het vervangen van oude dempers. een beschadiging maakt dan niet uit want je gaat ze niet meer gebruiken...

Dennis.
Die overigens binnenkort de 4 dempers moet vervangen want mijn Mini gaat als een dweil.... Dus topic weer actueel :) ;)

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

vandaag heb ik de schokbrekers niet kunnen vervangen, door het dikke pak sneeuw buiten :+)
Hoop dat het woensdag wat beter is, dan kan ik aan de slag. Post ik gelijk wel de foto's :D

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

mini-rulez schreef:
Volgens mij gaat het om het vervangen van oude dempers. een beschadiging maakt dan niet uit want je gaat ze niet meer gebruiken..



Tuurlijk ben ik met je eens, maar je hebt ze zo losgemaakt en wellicht wordt er dan gedacht...' ik zet ze ook weer zo vast...'
resultaat: je helpt je nieuwe schokbrekers om zeep...

default

RE: Schokbrekers hoe doe ik dat??

vanmorgen was het mooi weer, ik heb de voorste schokbrekers vervangen. De achterste moet ik nog doen. Het verwijderen/plaatsen ging veel makkelijker dan ik had gedacht :D !
Auto opkrikken, wiel eraf, 2 moeren losdraaien, schokbreker verwijderen, nieuwe plaatsen.
De moeren kwamen ook makkelijk los, ik had ze van te voren al een aantal keer ingespoten met kruipolie.

[i:2hw6eaw7]de oude schokbreker:[/i:2hw6eaw7]


[i:2hw6eaw7]zijn erg rot, en de rubbertjes zijn uitgedroogd/gescheurd:[/i:2hw6eaw7]


[i:2hw6eaw7]en de nieuwe schokbreker:[/i:2hw6eaw7]


de bouten+schroefdraad waren nog in goede staat, voor de zekerheid heb ik ze ingesmeerd met wat kopervet.
Ik heb ook een testritje gereden, en ik moet zeggen dat je het wel merkt dat de wegligging verbeterd is d:)b

de foto's van de achterkant komen ook, zodra ik hiermee klaar ben.