Kruimelpad
Schokken bij remmen
RE: Schokken bij remmen
Ingediend door Schamp op do, 24-04-2003 21:50
Klopt, het kunnen je achtertrommels zijn, maar het kan ook zijn dat je je schijven niet goed ingeremd hebt. Wanneer je bij nieuwe schijven te snel vol op de blok trapt, kunnen ze krom trekken en zit je weer met hetzelfde probleem. Rustig, gedurende een paar honderd kilometer, inremmen zodat de blokken het gehele remvlak gaan gebruiken.
Een tweede is de rubbers in je schokbrekers. Wanneer deze versleten zijn (de stalen bus in het dempingsrubber ligt er 'los' in) gaat het remmen ook schokkenderwijs, maar dan hoor je meestal ook een tik bij elke schok. Dit is vaak in combinatie met iets kromme remschijven.
Een ander ding kan zijn dat je draagarm en de rest van de armen ergens versleten is of zijn, zodat je eerst de speling moet werwerken en je dus een soort schokkerig remweg krijgt. De schik is dan overigens meestal alleen bij het eerste aanrempunt en niet gedurende de hele remweg. Je kunt deze eventuele speling goed controleren door een koevoet tussen de armen te zetten en voorzichtig te wrikken. Je kunt dan zien waar speling op zit.
Trekt de auto overigens naar één bepaalde kant?
- Login of registreer om te reageren
de auto trekt niet naar een kant en het lijkt me vreemd dat het mijn achterremtrommels zijn want dan zou hij het ook doen met de nieuwe schijven die ik erop had gezet. En ik heb die schijven rustig ingeremd, maar kan het niet de kwaliteit van de schijven zijn?
- Login of registreer om te reageren
Tuurlijk kan het aan de kwaliteit van de schijven liggen, maar dit is meestal in combinatie met de manier van remmen van de eigenaar ervan.
Als je pisbakkenstaal-schijven en slechte remblokken hebt kan het zijn dat wanneer je vaak stevig remt de schijven en voeringen zo warm worden dat dat schijven gaan kromtrekken en je blokken de warmte ook niet meer goed afvoeren. In dat geval zou ik je originele blokken aanraden (of iig van een betere kwaliteit) en schijven met koelvoeringen, je kent ze wel die cirkelvormige sleuven in je schijven, of eventueel zelfs geventileerde als die er zijn die nog in je remklauw passen.
Maar goed dat je hier over begint want mijn mini schokte toen ik deze kocht ook tijdens het remmen. Ik heb toen mijn rechterremschijf voorzichtig na meten waar de slinger zat rechtgedrukt, wat overigens goed werkte. Door mijn stevige remacties zijn ze nu echter echt versleten en zoek ik dus ook nieuwe. Ik merk dus dat een beetje geld er aan uitgeven geen kwaad kan en een setje schijven van €40 dus misschien geen goede investering is.
- Login of registreer om te reageren
Rem dan eens een keer goed hard (wanneer je schijven al warm zijn!) en voel dan nog eens of hij (of zij natuurlijk) nog steeds schokt. Is dat niet het geval zit er waarschijnlijk speling op je ophanging in al je rubbers, fuseekogel -pen, wiellager -moeren, etc. die je door het harde remmen eenmalig wegdrukt.
Schokt de mini echter dan nog steeds zijn het zeer waarschijnlijk weer je schijven en zal je ze weer moeten vervangen. Er is een hoop meuk te koop op het gebied van remmen voor de mini (het is namelijk origineel niet het beste vertragingsmateriaal van de wereld) dus waarschijnlijk heb de vorige keer een niet al te beste kwaliteit aangeschaft. Ik denk een klassiek voorbeeld van goedkoop = duurkoop.
Als je ergens een mooi en kwalitatief goed setje kunt vinden (niet van die hoogwaardige koolstof stoppers dus) voor niet al te veel, laat het me ff weten. Ik zoek er namelijk ook nog een. Mijn stuurpen en bodemplaat zitten namelijk bij warm weer steeds vaker in de weg... evenals die slome bejaarden voor me natuurlijk.
- Login of registreer om te reageren
gaat op t moment beetje moeilijk mijn hele motor ligt uitelkaar (zie link) maar ik zal het morgen zeker proberen...
- Login of registreer om te reageren
RE: Schokken bij remmen
Ingediend door Sjarelke op do, 24-04-2003 17:00
Ik heb soms als ik rem dat de auto begint te schokken net alsof de schijven scheef zijn. Laatst heb ik dus mijn schijven vervangen en toen ging het 1000 km goed maar opeens begon ie weer te schokken. Hij schokt niet altijd even hard. Kan dit aan mijn ophanging liggen (bepaalde rubbers) of zijn het gewoon slechte schijven want ze zijn niet van rover.
Ik heb een Mini the Chelsea uit 1986 met standaard schijfremmen voor.