Als ik hierover nadenk beland ik toch bij het idee dat het aan de stabilisatie van het motorblok op zich ligt.
Het motorblok rust op de uiteinden in rubberkussens in het subframe. Het kan zijn dat daar schroefjes los zitten, het kan gebeuren dat de vulkanisatie van het rubber aan het ijzer losgelaten heeft. Maar, begin je onderzoek bij de topstang die tussen het motorblok en de dwarsbalk over het schutbord vast zit. Dikwijls zijnde rubber blokjes in de beide ogen uitgelubberd. Dan dus nieuwe rubbers monteren. Maar, pas op; er zijn rubbers die in twee helften -elk van een kant- in de ogen gedaan moeten worden. Die zijn waardeloos. En er zijn rubbers uit één geheel. Die moet je gebruiken. Het is een heidens karwei om ze in de ogen te krijgen en dan vervolgens nog de ijzeren busjes erin. Maar als je die prestatie levert zal je lang tevreden kunnen zijn. Veel geduld en veel zeep gebruiken.
Meld je ons wanneer ik het goed geraden heb?
- Login of registreer om te reageren
RE: schokkende motor bij achteruit rijden
Ingediend door (b)engeltje op za, 09-04-2016 13:51
Ik heb problemen met mijn versnellingen, specifiek de achteruit.
Als ik langzaam achteruit rij, dan is er geen probleem. Kom ik op het punt om gas bij te geven en de koppeling geheel los te laten, dan begint het blok te schokken.
Als de motor stil staat, dan kan ik gewoon schakelen. Loopt het blok en is de koppeling ingetrapt, dan kan ik ook gewoon alle versnellingen goed selecteren. Rijden met de mini gaat goed, schakelen van 1-4 en weer terug is geen probleem.
De versnellingsbak is ongeveer 10.000km geleden gereviseerd. Toen is ook de koppelingsplaat vervangen en het diff gereviseerd.
Ik ben technisch redelijk onderlegd, maar ik zou zo niet weten wat er fout gaat. Wie kan mij een richting geven, of weet wat het probleem is. De mini koppelt en ontkoppelt verder goed, ik denk dat het dus niet aan de koppeling of zijn hydraulisch systeem ligt.