schokkende motor bij achteruit rijden

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Ik heb problemen met mijn versnellingen, specifiek de achteruit.

Als ik langzaam achteruit rij, dan is er geen probleem. Kom ik op het punt om gas bij te geven en de koppeling geheel los te laten, dan begint het blok te schokken.

Als de motor stil staat, dan kan ik gewoon schakelen. Loopt het blok en is de koppeling ingetrapt, dan kan ik ook gewoon alle versnellingen goed selecteren. Rijden met de mini gaat goed, schakelen van 1-4 en weer terug is geen probleem.

De versnellingsbak is ongeveer 10.000km geleden gereviseerd. Toen is ook de koppelingsplaat vervangen en het diff gereviseerd.

Ik ben technisch redelijk onderlegd, maar ik zou zo niet weten wat er fout gaat. Wie kan mij een richting geven, of weet wat het probleem is. De mini koppelt en ontkoppelt verder goed, ik denk dat het dus niet aan de koppeling of zijn hydraulisch systeem ligt.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Als ik hierover nadenk beland ik toch bij het idee dat het aan de stabilisatie van het motorblok op zich ligt.
Het motorblok rust op de uiteinden in rubberkussens in het subframe. Het kan zijn dat daar schroefjes los zitten, het kan gebeuren dat de vulkanisatie van het rubber aan het ijzer losgelaten heeft. Maar, begin je onderzoek bij de topstang die tussen het motorblok en de dwarsbalk over het schutbord vast zit. Dikwijls zijnde rubber blokjes in de beide ogen uitgelubberd. Dan dus nieuwe rubbers monteren. Maar, pas op; er zijn rubbers die in twee helften -elk van een kant- in de ogen gedaan moeten worden. Die zijn waardeloos. En er zijn rubbers uit één geheel. Die moet je gebruiken. Het is een heidens karwei om ze in de ogen te krijgen en dan vervolgens nog de ijzeren busjes erin. Maar als je die prestatie levert zal je lang tevreden kunnen zijn. Veel geduld en veel zeep gebruiken.
Meld je ons wanneer ik het goed geraden heb?

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

De motorsteunen zijn het zeker niet. Het blok is aan de zijde van de waterpomp voorzien van een 3e motorsteun, welke gekoppeld zit aan de bevestiging van de hoofdkoppelingscilinder. Deze motorsteun is geplaatst, om het uitlubberen van de rubbers te verkleinen.

Daar komt tevens bij dat het blok dan ook iets had moeten doen als ik vooruit rij. Het probleem komt alleen voor als ik wat sneller achteruit wil gaan rijden. Het is echt het moment dat je de koppeling geheel op laat komen om achteruit verder te rijden, als je zeker weet dat de weg vrij is.

Ik ben vorige week zonder problemen met de mini naar de ALV in Nijkerk geweest en heb daar ook zonder problemen de mini achteruit geparkeerd. Het probleem is zich pas voor gaan doen toen ik na een rit van iets meer dan 100km weer thuis kwam.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Heb er nog over nagedacht, maar dan zou ik het echt niet weten.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Dus in zijn 1 de koppeling op laten komen geeft geen probleem?

En met meer slip op de koppeling in zijn achteruit?

Klinkt als een brandstof/ ontstekings probleem, maar wat de invloed op het achteruitrijden daarop heeft weet ik ook niet.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

De koppeling op laten komen in zijn 1 is geen probleem. Ik kan vooruit ook gewoon rijden. Alleen achteruit geeft problemen.

Het gaat trouwens om een MPI.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Koppeling wordt gewoon hetzelfde belast, de motor draait toch niet anders om.
Wellicht iets met je aandrijf-assen? Of misschien je remschoenen achter iets te strak afgesteld, zodat ze af en toe "pakken"?

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

De remmen achter zijn het zeker niet. Die cilinders lekken lichtjes. Die remmen zijn ook al 2 jaar niet meer gesteld.

Mini is 2 jaar geleden gereviseerd. Toen nieuwe lagers en homokineten geplaatst. Blok is vorig jaar nog uit de mini geweest voor de bakrevisie. Sindsdien ongeveer 10k mee gereden en nooit problemen gehad, tot vorige week zondag.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Nu je verhaal verder gaat begin ik toch te denken dat de ophanging van de achterwielen een mankement heeft. Wanneer de lagers van de wielarmen zijn uitgelopen, spreiden de achterwielen zich bij het achteruit rijden, waardoor de rolweerstand veel groter wordt en de koppeling niet gelijkmatig meer kan aangrijpen. Dus een voor een de achterwielen omhoog en ze stevig vastpakken en naar je toe trekken en weer van je afduwen. Als je dan ruimte voelt, heb je de waarschijnlijke oorzaak te pakken.
Pas op dat je niet onder de auto komt. Levensgevaarlijk.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Je kunt ook nog even kijken naar het bevestigingspunt van het bovenste hondebot aan je schutbord. Als deze is losgeraakt, kan het blok bij achteruit rijden misschien toch nog wat naar voren kantelen/wrikken. Jouw extra bevestigingspunt nabij je hoofd-koppelingscilinder en het onderste hondebot liggen immers geheel niet in een lijn.
Heb je het schokken ook als je afremt op de motor?

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Aan de motorsteunen zal het niet liggen. Ik heb bij de renovatie een 3e motorsteun geplaatst, zoals al eerder beschreven. Deze motorsteun is zo gemaakt dat de krachten van het blok lineair afgedragen worden aan de body.

Ik heb bij afremmen op de motor nergens last van.

Ik heb net de mini aan de achterzijde opgekrikt. Ik heb op alle mogelijk manieren aan de wielen betrokken. Daar zit aan beide zijden geen beweging in. Nog geen mm speling op het lager of op de draagarmen.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Toch zullen we de oorzaak moeten vinden. Dus, ik pieker nog even verder wat het wezen kan.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Hey Bram,

Als je hem gewoon in zijn achteruit zet, en je verduwt je mini, merk je dan iets eigenaardigs?

Ik zit te denken aan je schakelvorken die niet correct werken.
Je schakelmechanisme staat overal nog degelijk vast?

Eventueel op blokken zetten, en je je mini in achteruit laten draaien. Misschien dat je dan iets wijzer wordt als je eronder kan voelen aan je schakelstang?

Anders wordt het een demontage vrees ik.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Ik heb de mini nog niet handmatig geprobeerd van zijn plek te krijgen.

Ik zal van het weekend eens kijken of ik iets wijzer wordt door het omhoog te zetten en te kijken wat er gebeurd als ik probeer te schakelen.

Alles van het schakelmechanisme buiten de bak is goed. De stangen zitten vast en de rubbers zitten nog goed en zijn nog niet vergaan. De pook zelf en de het bodemplaatje van het mechanisme zijn ook nog goed. Dat is 2 jaar geleden allemaal nagekeken bij de restauratie en ook goed vastgezet.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

En al nieuws Bram?

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Afgelopen weekend zelf niet meer naar de mini gekeken. Wel bezig geweest met een oude bak om te zien hoe alles werkt en waar het in zou kunnen zitten. Ik heb het idee dat het in de selector van de versnellingen zit, de gaffel die in de bak de versnellingen selecteert.

Contact gehad met het bedrijf wat de bak gereviseerd heeft. Die zijn bereid om ernaar te kijken om het probleem op te lossen.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Nieuwe drukplaat gebruik onder het druklager ?

De huidige op de markt zijn niet van gehard staal. Deze lopen in. En vervolgens krijg je de symptomen die je noemt. Wij hebben ze zelf weer terug vervangen voor orginele.

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Was iets meer aan de hand, moer drijfstang lager kap losgekomen en tussen de tandwielen gekomen waardoor er van alles te veel speling had gekregen.
Het was nog een wonder dat de auto reed!

Blok ligt nu bij het revisie bedrijf om te kijken of er schade is aan de lagers, versnellingsbak ben ik weer mee bezig om op te bouwen.

Groeten Dylan

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Zo ver had ik nog niet nagedacht. 8)

succes met de revisie. Nu het blok voor revisie is. Ga je dan nog meer dingen doen? Het blok is er toch uit :)" title="Evil" />

RE: schokkende motor bij achteruit rijden

Nee, dat is niet de bedoeling. Mocht blijken dat het blok beschadigd is, dan zal ik erover gaan denken.