Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Hey,

Sinds eergister maakt mini een schrapend (metaal) geluid.
Het lijkt of het van de schijfrem afkomt,

Gister heb ik hem op de brug gezet, We zagen niet dat aanliep,
We hebben wel voor de zekerheid de randen van de remblokjes af gehaald.

En het werkte, Tot vanmorgen.
Gister avond hoorde ik helmaal niets meer en hij trilde zelfs minder bij het remmen,

Maar vanmorgen vroeg was het allemaal weer terug, het geluid en het extra trillen bij het remmen..


Maar nu weet ik dus helmaal niet meer wat het kan zijn.
[u:3po3u62d]heeft iemand misschien een idee wat dit kan zijn?[/u:3po3u62d]

-----edit---
hij maakt geluid alleen als je recht door rijd,
zodra je iets instuurd houd het geluid op
-----edit----

Gr
Bram

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Ik vermoed dat het je wiellager wel eens kan zijn. Let er eens op of het erger wordt bij insturen tijdens het rijden... Als dat zo is dan moet je hem z.s.m. (laten) vervangen, als hij inslijt op je homokineet kan je die ook nog vervangen en da's een stuk meer Euri erbij...
Dennis

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

oeps vergeten te melden,

mini-rulez schreef:
Ik vermoed dat het je wiellager wel eens kan zijn. Let er eens op of het erger wordt bij insturen tijdens het rijden...



hij maakt geluid alleen als je recht door rijd,
zodra je iets instuurd houd het geluid op :?

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Dat kan ook kloppen. Op het moment dat je instuurt worden de delen van je lager in een bepaalde vorm gewrongen. Hierdoor houd het schuren dus op.

Wat aan te raden is, om te controleren of het je lagers zijn, is de mini op te krikken en te voelen of er speling op het wiel zit.

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Check ook even de centrale moer waarmee je aandrijfas vastzit op je hub.

En gebruik altijd geharde splitpennen! Dat had ik 1 keer dus niet gedaan, gevolg; splitpen gewoon vermorzeld en de moer was al aan het loskomen.... :x

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

(b)engeltje schreef:
Wat aan te raden is, om te controleren of het je lagers zijn, is de mini op te krikken en te voelen of er speling op het wiel zit.



Hoeveel speling mag er op zitten??
Had effe snel gekeken onder de auto en zo te zien (aan de kilo's vet die er op zitten) zijn de bijde stuurkogels ook ten einde. Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn?

Maar ik heb ooit wel eens een kapot wiel lager gehoord. Dat ging meer van "whoes whoes whoes"
maar dit geluid is heel anders.

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Eigenlijk mag er helemaal geen speling op zitten. Een speling van 0,5mm (om maar iets te noemen) mag nog, Dat is de onnauwkeurigheid van de verschillende onderdelen. Waar je naar moet kijken is of je een knik voelt als je het wiel beweegt. Ook met je hoofd onder de mini hangen en kijken of je het wiel kunt bewegen, zonder dat er onder de mini iets beweegt.

Mijn versleten lagers gaven meer een knarsend geluid. Het is per lager/mini/slijtage verschillend wat je hoort.

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

0 speling mag erop zitten..

Jaapio

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Bij versleten stuur/fusee kogels zou je denk ik eerder een klonk klonk geluid moeten hebben dat zijn namelijk geen draaiende delen. Dus klinkt als een soort gebonk. Het wiellager kan verschillende geluiden maken al naar gelang het stadium van slijtage. Als je voelt mag er géén speling op zitten. Als het voorwiel los hang bij opkrikken kan je het wiel links en rechts vastpakken en voelen op speling, zo ja dan zit er speling op de fusee's, pak je het wiel boven en onder beet en heb je speling dan is het het wiellager. (correct me if I am wrong).
Dennis

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

mini-rulez schreef:
Als het voorwiel los hang bij opkrikken kan je het wiel links en rechts vastpakken en voelen op speling, zo ja dan zit er speling op de fusee's, pak je het wiel boven en onder beet en heb je speling dan is het het wiellager. (correct me if I am wrong).



You're wrong ;)
Links/ rechts kan ook de stuurkogel zijn, fusee's zijn meestal alleen maar voelbaar als je boven/ onder het wiel beweegt. En boven/ onder ook het lager.

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

oke heb effen gekeken of er speling op zit,

een beetje dus :(
gelijk maar een nieuwe wiel-lager-setje besteld :P

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

En als het je wiellagers zijn...zou ik als ik jou was geen meter meer rijden.

1x gehad dat de Mini onderweg vastsloeg door een kapotte wiellager..en dat wil je niet..want je kunt geen kant op als je Mini vast slaat ( jawel...de kant die je Mini je stuurt :( )

Groetjes,

Maurice

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Oké...

heb dus net me wiel lager vervangen..

en wat zag ik toen ik de oude er uit haalde:


Da is dus niet goed :(


Maar het geluid is dus wel weg!!

Thanks voor de hulp..

[s:41let097]deze kan op slot :P[/s:41let097]

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Slotjes kennen we niet bij standaard techniek. Het blijft open staan zodat andere miniisten ook iets ermee kunnen nog (en dus ook kunnen reageren)

Blij dat het allemaal gelukt is

Jaapio

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Die zat idd op z`n einde!

Groetjes,

Maurice

default

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Dat lager is dat er zo uit gekomen of heb je die schoon gemaakt ?

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

E.d schreef:
Dat lager is dat er zo uit gekomen of heb je die schoon gemaakt ?



nee ik heb hem wel schoon gemaakt.
zat iig wel nog veel vet in,
natuurlijk oud vet er uit gehaald, en nieuw vet er in

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

bram2202 schreef:
E.d":alploiuj]Dat lager is dat er zo uit gekomen of heb je die schoon gemaakt ?



nee ik heb hem wel schoon gemaakt.
zat iig wel nog veel vet in,
natuurlijk oud vet er uit gehaald, en nieuw vet er in[/quote:alploiuj]

En toen de oude lagers er weer terug ingezet... :+)

Het is goed dat je ze vervangen hebt....bespaart je een hoop ellende.

Veel plezier verders met je karretje.

Groetjes,

Maurice

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Hallo,

Na meer dan een jaar vond ik het nodig dit topic even aan te snijden.

Ongeveer 5 maanden geleden liep ik tegen hetzelfde probleem als Bram2202 aan. Plotseling een schrapend/knarsend geluid in de buurt van mn linkervoorwiel.
toen de tijd ook even op het forum gesnuffeld wat het misschien kon zijn en kwam er dus achter dat het lager waarschijnlijk naar de gruzellementen was.

Mini (met remschijven voor) dus de lucht in gehad tot mijn verbazing zat de kroonmoer los waardoor ik het wiel over de horizontale as kon kantelen. Vervolgens kwam het lager in dezelfde staat zoals bram in zijn eerdere foto's heeft getoond, van de Homokineet. Dus ook met die hap eruit.
Vervolgens nieuwe (conische)lagers opgezet en tot slot de kroonmoer strak aangedraaid. Ik heb toen niet op een aanhaalmoment gelet, dus gewoon zo vast mogelijk. Achteraf gezien is dit waarschijnlijk niet juist geweest omdat de lagers dat niet lekker vinden |:( . De reden dat ik dit toen gedaan heb is, dat ik de inkepingen in de moer in lijn wilde hebben met het gat in het draad. Ik kon de moer ook wel losser laten zodat de gaten wel in lijn lagen, maar toen was ik bang dat de speling in het wiel niet werd verholpen.
Maar het schrapende geluid en de speling in het wiel waren toen wel verholpen....

Tot laatst het geluid weer langzaam terug kwam. Dus ik ben ik gedwongen mn mini te laten staan om verdere risico's te ontlopen. Ik ben dus bang dat het lager weer hetzelfde eruitziet als voorheen. Ik heb nog geen mogelijk gehad om de het wiel omhoog te krikken en de lagers nader te bekijken. Ik heb al wel even aan het wiel getrokken en bespeurde al enige speling. :(( Dus de moer zit waarschijnlijk weer los...

Daarnaast zijn mn schijven ook al een langere tijd krom. Kan dit een oorzaak zijn waardoor mn lagers sneller kappot kunnen gaan (bij het remmen steeds schokken, waardoor de krachten de lagers teveel belasten)??

Om even kort terug te komen op het aandraaien van de kroonmoer,, wat is de juiste manier om dit te doen? en is het vervangen van de conische ring en de kroonmoer slim om te doen.

Ik hoor graag wat jullie hier over denken en wat jullie mij zouden aanbevelen??


Alvast bedankt..

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Er moet toch een splitpen door de moer heen?

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

ja die moet er idd door. Maar wat ik dus heb gehad toen de moer er steeds af bleef lopen.. is dat er ruimte op de spie van de aandrijfas zit. Omdat er dus iets speling op het geheel zat ging dat tijdens het rijden heen en weer. splitpen eruit en de moer die eraf loopt.

Tis dus goed om even de speling op je aandrijfas te controleren. Ik heb de oude toen in de bak gegooid en 2e handsje gemonteerd, nooit meer last gehad

Jaapio

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

.. is dat er ruimte op de spie van de aandrijfas zit.



Welke spie bedoel je precies?? Is dat waar de as in de homokineet schuift? Ik zou anders niet weten wat je ermee bedoelt.
mocht dit zo zijn, had ik er de vorige keer geen speling kunnen ontdekken, maar ik zal er rekening meehouden ;)

Maar kan de kromming van de schijf geen reden zijn dat de lagers hierop uiteindelijk stuklopen??

Arjan

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

De volgorde die je de laatste keer aangehouden hebt is goed. Alles los halen. Nieuwe lagers in je hub doen en weer monteren.

Als je schijven krom zijn, dan zou ik die toch wel gelijk vervangen. Je bent nu toch bezig.

Bij het opnieuw monteren van alles hoef je de conische ring en de kroonmoer niet ete vervangen. De splitpen die er door de kroonmoer heen gaat wel.
Het aandraaien van je lagers met alles erbij hoort te gebeuren met 200Nm. Dat is een gewicht van ongeveer 20kg, omgerekend. Als je op dat moment aankomt en de gaten in de kroonmoer en de homokineet komen niet overeen, dan 1 gat verder draaien.
Als je zover bent, dan een splitpen door het gat duwen, zodat de kroonmoer geborgd is. De eindjes omvouwen zodat hij niet meer los kan en je kunt weer op weg.

Ik zou wel goed kijken of je geen beschadigingen aan je homokineet hebt.

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Duidelijk.

Dat vermoeden van een ingesleten homokineet had ik ook al.
Ik denk dat het verstandig is alles gewoon te vervangen. Heeft in zijn totaliteit toch aardig wat km's gelopen.

op veschillende mini-onderdelen sites worden gereviseerde homokineten aangeboden. Wat moet ik hier van verwachten?? is de passing voor de lagers dan nog wel hetzelfde?? of is het verstandiger om compleet nieuwe aan te schaffen?

ik hoor het graag..

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Compleet nieuwe aanschaffen. ZIjn de kosten niet. Zit ook een nieuwe kroonmoer en splitpen bij.

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Die waarde van 200Nm klopt, maar ter info voor mensen zonder momentsleutel: dit is wel heel veel hoor! De meeste gewone bouwmarkt momentsleutels kunnen dat niet eens aan. (gaan maar tot 150 ofzo)

RE: Schrapend geluid Voorwiel/remschijf

Ik had exact hetzelfde, de kroon/kasteelmoer was losgegaan (splitpen aan gruzelementen of een of andere onverlaat vergeten door te slaan) waardoor de halve schroefdraad op mn homokineet aan gort was... had misschien nog wel vast gekund, maar better safe than sorry... nieuwe homokineet zijn de kosten ook niet...