schroefdraad kapot

RE: schroefdraad kapot

ik heb trommelremmetjes, en nou is aan de voorzijde bij een van de trommels een van de draadeindes kapot. De schroefdraad is er gewoon van af gedraaid... Dus op dit moment hangt het wiel aan die zijde vast met drie i.p.v. vier wielmoeren...

Mijn vraag is: moet ik nou de trommel in z'n geheel vervangen, of is er een mogelijkheid om alleen het draadeind te vervangen..? En wat raden jullie aan?

RE: schroefdraad kapot

Haal de trommel er af, dan zie je de naaf. De draadeinden zitten als het ware van binnenuit er doorheen gestoken. je kan hem er dus zo uit tikken (als het goed is, en vervangen met een nieuwe. Als je smalle trommels hebt hoef je volgens mij niet eens de naaf er af te halen, maar dat weet ik niet zeker.

RE: schroefdraad kapot

Nee hoeft niet.
Gewoon een klap geven met een hamer, dan kun je de stud er via de achterkant zo uit de naaf halen.
Koop je bij een onderdelenboer een nieuwe en die monteer je weer.
Trekt zichzelf vast als je er een wielmoer opdraait.

RE: schroefdraad kapot

Ok thanks voor de antwoorden! Ga ik maar eens op zoek naar zo'n draadeind!

RE: schroefdraad kapot

Gelukt! :D

RE: schroefdraad kapot

Brutus schreef:

Trekt zichzelf vast als je er een wielmoer opdraait.



Hier moet ik je ff corrigeren... deze draadeind moet er goed vast ingezet worden...anders krijg je speling op je draadeind en uiteindelijk vreet je trommel de draad weer op. Ondervonden door Risky. ;)

RE: schroefdraad kapot

Goed even ter verduidelinking dan: je drukt de nieuwe wielbout vanachter in de naaf.
Vervolgens pak je een dikke moer (die ruim over het schroefdraad valt) en draai je daarna de echte wielmoer en draait deze vast.
De bout zal zich vanzelf vasttrekken in de naaf.
Dan moeren los, wiel monteren en moeren weer vast...appeltje- eitje

RE: schroefdraad kapot

Maar doe het vasttrekken met een stalen velg en niet met je lichtmetaaltjes...je lichtmetalen velgen zijn wat zachter van structuur, met met stalen velgen kun je meer kracht zetten. Controleer altijd of de wielbout er ook helemaal inzit.

RE: schroefdraad kapot

Ik heb de bout er met het reservewiel (staal) in getrokken, en daarna gemeten of de nieuwe bout net zover uit de naaf stak als de oude bouten. Dat was na de tweede keer aantrekken het geval, dus nou moet het goed zijn..!