Kruimelpad
Schudden bij remmen
RE: Schudden bij remmen
Ingediend door 8609 op za, 19-03-2011 17:33
Waarom heb je langere wielbouten gemonteerd ? ls je wielen monteerd welke niet goed zijn kan de auto daar ook van schudden. Ik denk wel dat je eerst goed moet kijken of je alles weer goed gemonteerd en afgesteld hebt, Trommels zonder rommel er tussen weer tegen de flens en remschoenen goed afgesteld (anders trekt de auto scheef )
- Login of registreer om te reageren
Trommel zit nog op de originele plek, zit alleen een spacer tussen het wiel en de trommel. Als het wiel niet goed zou zijn zou ik het toch ook moeten merken bij het rijden?
- Login of registreer om te reageren
Wielmoeren verkeerd om? geloof het of niet maar op het werk zie ik het heel vaak langskomen..
- Login of registreer om te reageren
Wielmoeren verkeerd om? Hoe bedoel je ze kunnen er toch maar op 1 manier op?
- Login of registreer om te reageren
hoe heb je de wielbouten erin gekregen? oftewel heb je de 4-kante plaat waar de bouten doorheeb gaan ook van je wiellager afgehaald? of tussen de remdelen door zitten friemelen?
doordat je wielen verder naar buiten staan krijg je andere krachten op je lagers en fusees, iets met kracht x arm, de arm wordt langer dus de kracht vele malen groter. het kan zijn dat een kleine speling die je al lang op je lager hebt nu doorkomt door de spacerconversie.
verder gewoon kijken naar de speling, tenminste als je de remvoeringen goed hebt afgesteld. kijk eens na of je stuurhuisspeling hebt, al is het maar minimaal, het kan genoeg zijn om je mini een kant op te gooien.
doordat hij wijdbeens staat heb je meer last van spoorvorming, een beetje stuurhuisspeling erbij en je kan zomaar je eigen kont inhalen...
- Login of registreer om te reageren
Als je spacers monteerd verander je de spoorbreedte van de auto in dit kan heel veel invloed hebben op de rijeigenschappen van de MINI, zowel bij het optrekken maar vooral tijdens het remmen.
Edit: Red Flame was me net voor.
- Login of registreer om te reageren
En hoe kom ik er achter of ik eventueel speling heb op het stuurhuis?
De remmen heb ik niks aan gedaan in principe, alleen trommel is er even af geweest, waarom moeten die dan opnieuw afgesteld worden?
EDIT: bart en 8609, meen me wel te herinneren dat hij al lichtjes schommelde bij heel erg hard remmen voordat de spacers er op zaten (spacers zijn maar 1 inch maar toch..) en bij de vorige apk was er wel een aandachtspunt op de binnenste stuurkogel (?) die aan het stuurhuis zit zegmaar. De speling was nog ruim binnen de maximale waarde geloof ik
- Login of registreer om te reageren
knal er nieuwe stuurkogels op, dan ben je al een heel eind denk ik...
ennuhhh, die smakker die je gemaakt hebt voor oud en nieuw, misschien toch iets meer schade dan alleen de koets??
- Login of registreer om te reageren
Als met standaard trommels al trilling aanwezig was wordt het door spacers alleen maar veel erger, de schuurstraal van het wiel komt op een heel andere plaats. En als er bij de APK al speling gekonstateerd is is het echt tijd om dit in ieder geval te verhelpen(vervangen)
- Login of registreer om te reageren
@bart, Misschien schade in het stuurhuis wil je zeggen?
@8609, dan ga ik maar eens nieuwe stuurkogels kopen
Heb even gekeken op mijn laatste keuringsrapport waar op staat:
"Er is een stuur- of fuseekogel aanwezig met een slijtagespeling kleiner of gelijk aan 1,0 mm"
Klinkt toch best veel als het ook daadwerkelijk 1,0mm is
- Login of registreer om te reageren
Nu alle vervangende delen ten spijt, maar heb je de trommel wel recht terug gemonteerd?
De trommel centreerd op het grote gat, welke over de 'as' heen gaat. Kijk eerst eens of er op de beide 'passings' gaten/oppervlakken geen vuil of roest zit.
FF schuurpapiertje eroverheen kan nooit kwaad.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
ayla schreef:
De trommel centreerd op het grote gat,
Gat in de trommel waar ook de moer met splitpen doorheen gaat?
- Login of registreer om te reageren
Jep, het grote ronde gat in het midden.
Binnenin de trommel zit ook een vlak welke tegen de naaf aankomt, die moet ook schoon zijn.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Hey Ron,
Zal daar van de week eens naar kijken. Ik heb gisteravond weer met de mini gereden en de afwijking naar rechts bij hard remmen wordt steeds minder, die is nu bijna helemaal weg. Nu is het schudden ook meer trillen geworden, dus ik denk dat er misschien iets van vuil of smeer in mijn trommel zat.
Kan trillen duiden op een ovale trommel?
- Login of registreer om te reageren
Zoals Ron ook al schrijft vuil(lees roest) tussen de trommel en de naaf kan het probleem zijn. Andere optie zou kunnen zijn dat je de trommels niet terug heb gemonteerd op de zelfde as, een ander slijtpatroon per trommel zou ook dit probleem kunnen geven.
Ik zou alle trommels er nog eens afhalen, achoonmaken, netjes een beetje opschuren, ontvetten en terug monteren.
Vergeet ook nooit je wielmoeren na een eerste rit nog een keer na te trekken. Je zult niet de eerste zijn die er onderweg plots een wiel af ziet lopen. Dan schommelt je Mini natuurlijk wel heel erg.
- Login of registreer om te reageren
@Ton, bedankt voor de tip, zal zometeen nog even mijn wielmoeren aandraaien en komende week ga ik alles een keer schoonmaken, opnieuw monteren en misschien meteen eens mijn remmen ontluchten. Kijken hoe dan alles is.
Ik ga denk zowieso binnenkort 2 paar nieuwe trommels halen met ingebouwde spacers. Kunnen ze bij de APK meteen niet meer moeilijk doen.
- Login of registreer om te reageren
Heb de wielen opnieuw proberen aan te draaien, maar alles zat nog goed vast.
Toch heb ik het idee dat er meer trillingen zijn dan voordat de spacers er op zaten, maar daar ga ik woensdag even naar kijken. Oppervlak waar de trommel e.d. op zit schoonmaken en zorgen dat de spacer goed vlak zit (misschien zit daar ook wel een probleem)
- Login of registreer om te reageren
Heb je alleen ( zelfcentrerende) spacers gemonteerd of ook bredere velgen?
In 1e geval worden de krachten inderdaad veel groter incl. alle spelings-effecten.
Uitgaande van een ET-waarde van ca.3 heb jij met een spacer van ca. 2,5 cm de statische krachten ongeveer verdubbeld, de dynamische krachten voortvloeiend uit spelingen ongeveer verzes-voudigd.
Op zo'n moment ga je je wel afvragen of dit wel zo verstandig is geweest. Zeker als je nu ook de wetenschap hebt dat je je hele wielophanging en stuurgedrag van je auto verpest.
Wanneer je echter bredere velgen wilt monteren zul je echt de aanbevelingen van de fabrikant moeten opvolgen om het spulletje netjes te houden.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb voor de rest niks veranderd en alleen spacers gemonteerd. Morgen ga ik even kijken of ik misschien nog wat kan doen aan het schudden/trillen. Zo niet, dan gaan de spacers er tussenuit en de originele wielbouten terug.
PS: sturen voelt nog steeds zeer goed en zelfs iets strakker, alleen is het remmen een ramp
- Login of registreer om te reageren
Gisterenavond met leuk gezelschap van Kevin en Maus even mijn trommels voor vervangen, alle remproblemen zijn nu weg
Alleen zit het beschadigde wiel nu weer voorop, omdat deze velg iets smaller is, bij de achterwielen zit een klein ingegoten spacertje zegmaar, maar dit zorgt weer voor trillingen boven de 60 km/u... Misschien toch maar eens kijken naar nieuwe velgjes
- Login of registreer om te reageren
Dat is het is trouwens niet bij 60 km/u, maar pas boven de 100 km/u
- Login of registreer om te reageren
RE: Schudden bij remmen
Ingediend door Risky op za, 19-03-2011 16:53
4x trommel, zonder rembekrachtiger.
Sinds van de week gaat mijn auto schudden als ik rem (bij lage snelheid voel je hem van links naar rechts schommelen). Ik heb van de week wel de trommels er voor af gehaald om langere wielbouten te monteren. Zou het kunnen dat ik er een verkeerd terug gemonteerd heb of misschien beide? (zit te denken aan een ingesleten deel misschien?)
Ook trekt hij iets naar rechts bij remmen en dit wordt alleen maar erger naarmate je harder remt, dus ik denk dat er links iets niet helemaal goed zit.