Geef eens wat meer info over het type blok, leeftijd en km stand.
- Login of registreer om te reageren
Geef eens wat meer info over het type blok, leeftijd en km stand.
Ik heb dit blok vorig jaar gereviseerd.
De versnellingsbak heb ik eigenlijk enkel de synchro's van vervangen en de layshaft as (incl lagers), en de first motion shaft lager.
Standaard overbrenging naar de krukas
voor de rest een gekietelde 1000
grtz
even wat opzoekwerk verricht op theminiforum.
En ik heb gevonden dat het waarschijnlijk aan de Layshaft zal liggen. Wel raar, want deze is volledig vervangen, incl lagers.
grtz
20w50 minerale.
Ook nog even melden dat hij het eigenlijk veel minder heeft als hij koud staat.
De oliedruk bij koude start is 60 lbs, maar als hij eenmaal warm staat gaat hij niet hoger dan 40 a 50 lbs. Misschien de oliedruk beetje verhogen ?
Of zou dat niet helpen?
mvg
wouter
Vaak als je de koppeling in trapt en het geluid is weg is het druklager kapot...
Blijft vreemd dat het geluid er niet is als de motor koud is en ook niet in de 4e versnelling. Ben het wel met Rene eens dat ik in eerste instantie ook dacht aan de koppeling. Olie(druk) lijkt mij niet want waarom dan niet in de 4e versnelling. Ik zou zeggen probeer het geluid eens nader te localiseren. Als je de Mini eens met de voorwielen los van de grond zet kun je op je gemak in alle versnellingen kijken en luisteren waar het vandaan komt.
mijn eerste gedachte is ook druklager .. of anders tussentandwiel(en).
(om alles uit te sluiten: kijk eens of de v-snaar-poelie beweegt als je de koppeling intrapt ..)
succes,
Theo van den Bogaard
Oke ik heb weer wat gemerkt.
Als ik nu stilsta voor de lichten, en ik beweeg met mijn versnellingspook richting 4de vitesse. (zonder koppeling in te drukken) Dan mindert het geluid ook. Dus ik denk dat het het kleine lagertje is dat in de 1ste versnelling zit. Die eigenlijk de grote mainshaft van de versnellingsbak in 2 splitst. Daar dat kleine lagertje.
In 1 2 en 3 draait het voorste stuk van die as t.o.v. de rest van de mainshaft. En wordt dat lagertje dus belast.
Als ik dan naar 4de schakel maakt de synchro eigenlijk een vaste verbinding zodat de mainshaft 1 stuk wordt en het lagertje dus eigenlijk stilstaat.
Dus ik denk dat ik dit weekend maar eens vlug het blok eruit trek en dat eventjes bekijk zodat ik toch nog naar L2B kan met deze mini.
grtz
RE: schurend geluid in 1 2 en 3
Ingediend door wouterke op wo, 27-04-2011 13:37
Hey,
ik zit met het volgende. Als de motor koud is hoor ik eigenlijk redelijk weinig.
Maar als hij een beetje warmer wordt, maakt hij nogal een schurend/ratelend geluid in 1 2 en 3 en ook als hij stationair draait. Als ik de koppeling intrap is het weg.
Iemand enig idee ? Ik denk zowizo een lager in de bak, maar niet is uitgesloten natuurlijk.
In 4de is het namelijk volledig weg.
grtz