schurend geluid, revisie?

RE: schurend geluid, revisie?

Heb ik weer, heb ik net alles helemaal in orde. Ophanging weer helemaal top. Hoor ik plots een schurend geluid, squeek squeek squeek, dus maar even gekeken onder de kap. Zie ik de as die uit de koppelingsdeksel komt ietsje bewegen. Dus maar even naar de garage gereden. Daar hoorden ze het direct aan het geluid. Schijnt het wisselwiel te zijn die achter de koppeling zit. Schijnt vaak kapot te gaan bij een 1300 blok. Nu heeft het kans dat het naaldlager en alu resten zich door het blok hebben verplaatst. En zou dan allemaal heel duur worden, algehele revisie, nieuwe bak, nieuw onderblok.

De motor schakelde echter nog soepel, had oliedruk en reed ook nog soepel en ook stationair liep ie als een zonnetje en ook geen gekraak vanuit de bak.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Wat denken jullie als je dit zo hoort?

Het is een 91 cooper carb. 1300 blok 105000km op de teller.

Johan

RE: schurend geluid, revisie?

Slayer schreef:
Schijnt vaak kapot te gaan bij een 1300 blok. Nu heeft het kans dat het naaldlager en alu resten zich door het blok hebben verplaatst. En zou dan allemaal heel duur worden, algehele revisie, nieuwe bak, nieuw onderblok.



O wat heb ik een hekel aan dit soort uitspraken.. Dat gebeurt vaker bij een 1300.. Wat een onzin...

Vooral bij direct uitspraken als totale revisie ed. gaan m'n haren recht overeind staan...

Maar laat ik niet te snel van stapel lopen.. Wat hoor je precies, en WANNEER??? Staionair toerental. of tijdens rijden. Bij inderukken koppeling, bij loslaten, bij aangrijpen?? Of alleen tijdens schakelen.. Enz enz.. Geef eens wat meer info.

[size=75:2hzykdh2]Tsssjjj. Irritante garage uitspraken.. Wisselwiel?? Vliegwiel waarschijnlijk, en dan naaldlager.. Daar zit helemaal geen naaldlager... tssss...[/size:2hzykdh2]

RE: schurend geluid, revisie?

Second opinion bij your local mini centre?

RE: schurend geluid, revisie?

Kijk anders eerst aans naar de magnetische olieaftapplug of er slijpsel aan zit. Maar de link met het wisselwiel en de as uit het koppelingsdeksel zie ik niet. Wat ze uberhaupt met het wisselwiel bedoelen :? Ik denk het idler gear http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... pprigr.gif

RE: schurend geluid, revisie?

Als ik stationair draai hoor ik het heel ietsje. maar je moet er echt op focussen. Trap je de koppeling in dan is het weg en klinkt het als een naaimachientje met veel pk's aan boord :)
Als ik vervolgens in z'n een weg rijd begint ie vlak voor het moment dat ik over schakelen moet met squeek squeek. In z'n twee weer hetzelfde. Als ik bijna overschakel dan hoor je het weer ietsje. Koppeling indrukken en je hoort niets. In z'n vier rijd ie soepel.
In z'n drie hoor je het als je met een constant toerental rijd. als je meer gas bijgeeft, dus meer koppel op de wielen dan is het weer weg.
Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel.
Oh en ik gebruik ook van die olietoevoegingsmiddeltjes (tsl)

RE: schurend geluid, revisie?

Ik zou de vliegwielkap eerst eens even demonteren voordat we verstrekkende conslusies gaan trekken.

Ik zit te denken aan een versleten druklager (gokje hoor)

En wisselwiel dat achter de koppeling zit? Hele vage term moet ik zeggen, zegt me echt nix.
Als je zelf niet echt handig bent met sleutelen zou ik inderdaad naar een Mini-centre gaan voor een gedegen oordeel.

RE: schurend geluid, revisie?

Slayer schreef:
Zie ik de as die uit de koppelingsdeksel komt ietsje bewegen.



Dan zou je idd druklager verwachten!

RE: schurend geluid, revisie?

Hij staat nu bij Boss classics in Westerbroek. En hij staat er heel zielig bij zo met het blok eruit getakeld.
Morgen gaat het blok gedeeltelijk uit elkaar om zo de oorzaak te vinden van het geschuur. Druklager is voor 90% zeker kaduuk. Motorolie was overigens vrij van "onderdelen" die niet in motorolie thuis horen :)
Alleen een beetje jammer dat ik nu niet naar Utrecht kan Zondag :'(
Ik hou jullie op de hoogte wat nu de oorzaak was

RE: schurend geluid, revisie?

Slayer schreef:
Oh en ik gebruik ook van die olietoevoegingsmiddeltjes (tsl)



Ja, daar heb je het al he. Dat krijg je ervan ;)

Maar het blokkie ligt er dus al uit. Hou ons op de hoogte zou ik zeggen. Ben benieuwd. Wat hadden ze bij Boss als diagnose gesteld?? Want ze halen het blokkie er toch niet zo maar, zonder idee te hebben wat er kapot is, uit?

RE: schurend geluid, revisie?

Het enige wat ik me bij een wisselwiel voor kan stellen is het zogenoemde idler gear. Het tandwiel dat kort gezegd de aandrijving van je krukas naar je bak tot stand brengt. Dit zijn 3 tandwielen waarvan de middelste best eens het wisselwiel genoemd zou kunnen worden. Inderdaad valt dit tandwiel in een naaldlager. Bevindt zich achter je vliegwiel behuizing.

Dat ze dan bij de garage gelijk beginnen dat het vaak voorkomt bij een 1300 is in mijn ogen deels correct. Het kom voor bij iets hoger vermogen motors. Een standaard 1000-tje of 850 heeft er inderdaad minder snel last van. Echter een leuk opgevoerde 1000 die kwa vermogen om en nabij een 1300 komt weer evenveel als een 1300.

Als het je idler gear is snap ik alleen niet dat ze je naar huis hebben laten rijden met dit probleem. Als het tandwiel de kans krijgt scheef te trekken en zich zo in een keer in te vreten is de schade aan je bak en blok niet te overzien.

Een komplete revisie is inderdaad pure nonsens. Je draaiende gedeelte heeft hier totaal niks mee te maken en schade in je bak door een paar flinters van het lager kan ik me ook nauwelijks voorstellen.

RE: schurend geluid, revisie?

Koppelingsdeksel is eraf en dit was allemaal nog ok. Druklager en koppeling zagen er nog goed uit. Dus maandag gaan ze kijken naar de drie tandwielen. Kijken of de naaldlagers eruit liggen of niet. Ik hoop dat het een kwestie is van lagertjes vervangen blok er weer in en rijden maar :)
Ik houd jullie op de hoogte.

RE: schurend geluid, revisie?

:( toch niet. vandaag maar weer eens even langs de garage gegaan. Bak is weer klaar. Synchro ring van de twee was versleten. Lagers van de bak waren er iets uitgelopen en het tandwiel wat zeg maar de bak aandrijft had iets lopen schuren in het deksel. Dit kwam omdat de as wat speling had. Valt allemaal nog wel een beetje mee. Maar nu schijnt het dat er een tiende teveel speling op het big end lager zat?? en dat waarschijnlijk. de zuigerveren enz vervangen moeten worden, de krukas geslepen, kop gevlakt, dat er een stootrandje was. en nog een hele waslijst aan revisiedingen. Een hobby kost geld maar dit word zolangzamerhand een duur geintje denk ik.

Stel nu dat het bovenblok zeg maar aan zn einde is. Weet een van jullie wat dan de beste optie is?
Ik zag namelijk op de site van mini seven centre een "short block 1380" staan voor 1250. Moet je je oude blok inruilen. Is dat alleen de kop,cilinders,blok. Of ook je bak,carb,dynamo enz enz

Of is een revisie toch beter?

RE: schurend geluid, revisie?

hallo ik heb net je verhaal gelezen.....

en je hebt t over dat SHORT BLOCK van mini seven centre!!!
Is erg leuk allemaal maar je met er wel ff rekening mee houden dat er nog ff wat meer bij komt kijken hoor!!!
Je moet je blok inleveren (niet bak en kop enzo.....)
Maar als je hier aan gaat beginnen moet je nog veel meer gaan kopen wat je waarschijnlijk over het hoofd ziet nu.
Ikzelf heb net een nieuwe motor laten bouwen
maar kan je vertellen dat t geen goedkoop geintje is..
En voor dagelijks gebruik is t ook niet echt prettig!!
Ik heb dus ook een snelle motor laten bouwen maar heb dus alles stukje bij beetje opgespaard en toen laten bouwen , anders is t niet te doen...
Ik zou als ik jou zou zijn de motor laten reviseren!!!
Heb je zeker langer en onbezorgt plezier van!!!!

gr barry megens M.A.V. Oisterwijk Noord-Brabant!!