Schurende geluiden motor SPI '96

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Sinds vandaag heb ik een ben ik bang een groot probleem. Onderweg naar werk hoorde ik een schurend geluid, ik kwam net van de snelweg af en reed binnen de bebouwde kom. Ik zette mijn radio en fan uit om beter te kunnen luisteren voor het stoplicht. Ik probeerde weg te trekken bij het stoplicht toen de mini begon te bokken en sloeg af. Toen ik hem probeerde te starten leek het alsof mijn accu leeg was, de startmotor kreeg het blok langzaam rond. Ik heb hem van de weg moeten duwen maar ook in de berm geen succes. Even gewacht en na wat twijfel sloeg de motor toch aan maar nu heb ik een vreselijke kraak of schurend geluid waarvan ik vermoed dat het uit de versnellingsbak komt. Ik ben naar mijn werk gereden en alles zo snel mogelijk uitgezet.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Het betreft een Rover mini cooper SPI 1300 uit 1996. Ik heb deze mini sinds een kleine maand maar hiervoor nooit iets vreemds gemerkt..

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Klinkt niet erg goed...
Zit er nog genoeg olie in?
De krukas lagers willen het wel eens begeven, maar het is moeilijk om zo een diagnose te stellen.
Het kunnen ook baklagers zijn of toch iets minder groots de aan de koppeling.

Groeten Dylan

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Nee dat vond ik ook! Er zat nog voldoende olie in de bak hij stond ruim halverwege min en max (maandag ochtend gecontroleerd) maar hij wilde ook wel eens zijn olie lampje aangooien als hij stationair liep. Gisteren even gezocht op het forum en dacht dat een vervuild contact was. Begin nu toch het een en ander te vrezen...

Het gekraak was ook (dacht ik) te voelen in mn versnellingspook..

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Als het olielampje af en toe ook al aanging dan zijn het bijna zeker de krukaslagers.

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Met name dat de startmotor de krukas maar met moeite rond krijgt, duidt er op dateren de wrijving abnormaal groot is.
Wanneer je het nare geluid ook hoort wanneer de motor draait en de auto stilstaat, dan zit het euvel inderdaad in het blok.
Ik dacht nog even aan een haarscheurtje in een cilinderwand, waardoor koelvloeistof 'binnen' komt en de smering aan de cilinderwand onderbreekt, waarop je een vastloper kunt krijgen. Er is dan meteen schade aan wand en zuigermantel. Zo heb ik ook eens een krukas gebroken door de vastloper die hiermee gepaard gaat.

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Bedankt voor jullie reacties!

Het rare is dat de motor wel gewoon draait en volgens mij normaal klinkt maar zodra je hem in versnelling gooit en probeerd te rijden krijg je dat vieze gekraak en geschuur. En dan is het ook nog eens niet constant maar dan is het weg en klinkt alles normaal. Vandaar dat ik mijn versnellingsbak verdenk maar ik heb geen idee wat ineens dit probleem zou kunnen veroorzaken? In mijn gedachten klinkt het alsof er zo nu en dan een stuk metaal tussen de tandwielen draait.

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Hoeveel km heb je nog doorgereden ??
Versnellingsbak word gesmeerd door de olie in de carter

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Helaas toch nog een kilometer. |:(

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Toch is het voor de lezer nog niet duidelijk wat je vertelt.
Je schrijft dat je de motor kunt starten en dat die dan geen rare geluiden maakt.
En nu komt het:
"Zodra je hem in de versnelling zet".
Achtereenvolgens zijn er dan toch onderscheidenlijke momenten;
1 Je drukt de koppeling in. Heb je dan al het rare geluid?
2 Je beweegt de versnellingshandel naar de positie 'eerste versnelling'. Treedt nu (pas) het rare geluid op?
3 Je laat de koppeling komen. Begint nu het rare geluid?
4 De auto begint te rollen. Begint nu het rare geluid?
Het precise moment dat het geluid komt levert ons onderscheidingsvermogen op.

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Mijn excusses voor de onduidelijkheid.
De auto maakt volgens mij geen rare geluiden als de motor loopt en in z'n vrij staat. Pas als de auto gaat rollen begint hij geluiden te produceren. De versnelling maakt niet uit hij doet het in alle versnellingen.

Ik hoop dat dit duidelijker is.

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Mijn hemel. Heb je schijfremmen, misschien? Het doet zich wel eens voor dat er een steentje opspringt en tussen een remblokje en de remschijf terechtkomt. Zo'n steentje graaft zich dan in het metaal van de remschijf en produceert een afschuwelijk geluid.
Om dit uit te sluiten; krik de wagen beurtelings aan elke kant zover op dat je het wiel met de hand kunt draaien -heen en terug-. Niks gehoord, niks aan de hand.

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Er zitten inderdaad schijfremmen op maar in het geval van een steentje zou het dan niet een constant geluid moeten zijn? Want dat is het namelijk niet.

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Wat gebeurd er als je de mini vrij laat rollen.. zonder lopende motor, in zijn vrij, domweg twee meter vooruit...

Draai je bougies er alle 4 uit en doe hetzelfde grapje nog eens druk hem door de weerstand van de versnellingsbak heen en voel of hij ergens vastloopt. ..

Als je de 4 bougies eruit gedraaid worden, kijk even naar de kleur...

We horen graag wat je voelt en ervaart

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Ik heb hem vanmiddag gestart en alles lijkt weer normaal maar vertrouw het toch nog steeds niet. Hij startte normaal, volgens mij klonk de motor ook normaal. Ik hem vervolgens in zijn één gezet en in zijn achteruit maar ook dat maakte geen rare geluiden meer. Ik heb hierbij niet meer dan een metertje achter en vooruit gereden.

Ik heb er ook filmpjes van gemaakt voor de zekerheid maar volgens mij is alles zoals het hoort.

Het starten: http://youtu.be/KPRjs7gpMTE
De rammel bij het starten en als de toeren iets terug zakken is een los schot in mijn uitlaat.

Gas geven: http://youtu.be/brcnqf3h3wM

Het kleine stukje rijden: http://youtu.be/u5_-GXZAUW0

Alle ideeën zijn welkom!

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Uw olie lampje, gaat dit branden bij warme stationair draaiende motor?

Indien ja is dit geen goed teken...


Schurend geluid komt soms niet van de V-riem?

Alternator of waterpomp die af en toe bokt?

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Zelf 2 jaar geleden een blok gehad met kapotte krukaslagers, met een warme motor ging ook het oliedruk-lampje branden. Eenmaal met het IMM in Italie na een lange tijd rijden sloeg de Mini ook af, en met herstarten ging het blokje ook erg moeizaam rond. Veel weerstand door kapotte lagers dus.
Als ik jou was zou ik eerst de oorzaak zoeken waarom het lampje bij warme motor brandt. Het zou ook nog de oliedrukplunjer kunnen zijn die vastzit. Die zit achter de dop onder je oliedruk-sensor.

Persoonlijk vind ik je blokje wel erg tikken bij stationair...

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

bram-db schreef:
Uw olie lampje, gaat dit branden bij warme stationair draaiende motor?

Indien ja is dit geen goed teken...


Schurend geluid komt soms niet van de V-riem?

Alternator of waterpomp die af en toe bokt?



Bedankt voor je reactie! De maandag was het inderdaad zo dat het olie lampje bij een warme (+/- 15min snelweg) stationair draaiende motor ging branden. Kan je toelichten dit een slecht teken zou zijn? Warme motor --> dunne olie --> brandend olie lampje --> olie pomp die het gaat begeven?

_mini_cooper_":2kpzpiqv]Zelf 2 jaar geleden een blok gehad met kapotte krukaslagers, met een warme motor ging ook het oliedruk-lampje branden. Eenmaal met het IMM in Italie na een lange tijd rijden sloeg de Mini ook af, en met herstarten ging het blokje ook erg moeizaam rond. Veel weerstand door kapotte lagers dus.
Als ik jou was zou ik eerst de oorzaak zoeken waarom het lampje bij warme motor brandt. Het zou ook nog de oliedrukplunjer kunnen zijn die vastzit. Die zit achter de dop onder je oliedruk-sensor.

Persoonlijk vind ik je blokje wel erg tikken bij stationair... [/quote:2kpzpiqv]

Bedankt voor je reactie! Dat klinkt inderdaad als hetzelfde probleem. Althans dat is precies wat ik had direct na het uitvallen. Vanmiddag sloeg hij (zoals in het filmpje te zien) vrij snel aan en klonk het niet moeizaam. Bij kapotte lagers lijkt het mij dat hij dan altijd meer weerstand heeft en dus altijd moeizaam rond zou draaien.
Tikkende motor zou gerelateerd kunnen zijn aan de afstelling van kleppen? Voor nu niet het hoofd probleem maar wel handig om te weten.

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Hoi,

Als de lagers veel sleet hebben, zal de motor minder oliedruk hebben...

Bij warme motor is de olie dunner en dus minder druk.

Bekijk uw motor eens,

koelvloeistof ok (kleur)?
Olie dop er eens afdoen.

Als uw motor versleten is, zal je waarschijnlijk meer mis zien...

Oliedruk meten is ook aan te raden!

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

wissel je olie eens, en kijk eens goed naar de oude olie: zit daar veel zilverkleurig spul in en al of niet stukjes metaal ?!

Veel prut in de olie die door het circuit wordt getrokken beschadigt de oliepomp en dus hou je minder druk over.

Oorzaak kan van alles zijn, maar dat zie je pas echt als je de motor openschroeft, tussentandwiel, differentieel o.i.d.

rare geluiden die nu weer verdwenen lijken te zijn kunnen ook uit het druklager van de koppeling komen.

Wat is de kilometerstand?

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Schurende geluiden motor SPI '96

Theo van den Bogaard schreef:
wissel je olie eens, en kijk eens goed naar de oude olie: zit daar veel zilverkleurig spul in en al of niet stukjes metaal ?!



De mini gaat van het weekend naar wiliam in buren, daar heb ik hem ook 5 weken geleden vandaan. Dus dan zullen we eens zien wat deze problemen veroorzaakt..

quote="Theo van den Bogaard"]
Wat is de kilometerstand?
[/quote]

volgens de teller 97.780 maar hoeveel hij echt gelopen heeft?