sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

default

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

hallo
ik ben de troste eigenaar van een spi uit 92
ik had deze gekocht met een kapotte koppakking,
na deze vervangen te hebben loopt hij goed als ie koud is,
alleen op temperatuur gaat de motor "halen" dus vol gas krijgt hij beperkt bradstof ingespoten!en gaat het toerental op en neer!
nu zit er in het spruitstuk een sensor voor koelwater temp. weet iemand toevallig of deze door te meten is en wat dan de weerstand hiervan zou moeten zijn?
ik heb het idee dat deze namelijk kapot is.
maar weet het niet zeker.
of heeft iemand anders nog andere ideeen?
alvast bedankt,
donny

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Als hij beperkt brandstof krijgt ingespoten zou ik eerst eens naar de gasklepstandsensor en de lamdasonde (Zit die op een spi?) kijken. Waardes kan ik je helaas niet aan helpen.

default

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

die zit er inderdaad op maar is al uitgewisseld,
en die gaskleppotmeter ook al helaas,
maar ik kreeg dus de tip over die sensor in het inlaatspruitstuk,
dus die wilde ik even doormeten, maar ja ik moet dan wel ff een weerstandswaarde hebben, anders kan ik er niks mee vrees ik, en ik heb nu al zoooooo veel uitgewisseld dat het aardig in de papieren loopt allemaal.

groetjes
donny

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

goh, klinkt bekend :|

ik heb mijn ecu laten uitlezen en er bleek niks mis te zijn met de sensoren, na veel onderzoek bleek
dat het lag aan het stekkertje wat onderop de injectie zit, die was losgetrild. die geeft volgens mij de waarde aan die jij bedoeld :?

nu rijdt ie weer als een spi :P

default

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

ja daar zitten dus 2 stekkers op,
maar deze zijn gewoon aangesloten en heb 5 volt op die aansltuiting staan,
dus dat is goed,
maar ik vrees dat die echt stuk moet zijn...
heeft iemand toevallig een haynes boek?
meestal staan daar wel weerstandswaardes in!
maar ja die van mij rijd als een NATTE KRANT nu..
schiet niet echt op,
ik moet het iedere keer weer afleggen tegen die gti-tjes en hun sjonnies...

Donny..

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

[size=75:3m36ol1h][topics samengevoegd - Crispy][/size:3m36ol1h]
hallo!

gisteren ben ik er tijdens een ritje in de mini achter gekomen dat mijn temperatuurmetertje ineens niet meer werkte.

ik heb op het forum gezocht en ben er achter gekomen dat het waarschijnlijk de sensor is. aangezien ik gewoon warme lucht krijg uit de kachel (termostaat werkt), en de spanningsregelaar is ook goed anders zou mn benzine meter het ook niet doen.

nu dacht ik dat het heel makkelijk te verhelpen was door gewoon een nieuwe sensor in mijn kop te draaien... maar dat blijkt dus niet zo te zijn aangezien ik een SPI heb. de sensor zit onderin mijn inlaatspruitstuk :(

de prijzen van een sensor voor een SPI zijn ook belachelijk ivm de carb modellen, en het is veel werk, dus wil ik eigenlijk eerst helemaal zeker weten of dit het geval is.

ik denk namelijk dat die sensor ook informatie doorgeeft aan de ecu... de ecu zou dus moeten denken dat mijn motor koud is... en zal daarom dus comando geven om de motor rijker te laten lopen... maarrrrrr hier heb ik tot dusver niets van gemerkt. geen zwarte rook iod uit de uitlaat.... en ook geen benzine geur oid onder de kap...

wie o wie kan me vertellen of de sensor daadwerkelijk kapot is, en heeft er ook iemand ervaring mee met het vervangen ervan??
heeft iemand toevallig tips om er achter te komen wat er is?

eigenlijk wil ik dan ook direct een LCB gaan monteren als ik de boel toch los zou moeten gooien...

alvast bedankt! Groetjes Fred

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Bij een SPI zit de temperatuur sensor onder in je radiateur aan de grill kant, daar gaan 2 stekkertjes op. Deze sensor is denk ik niet zo duur en anders vast nog 2ehands van iemand op het forum.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

inderdaad de sensor in de uitlaatspruitstuk is je lambdasonde...
Die onderin je radiuateur zit is de temperatuursensor.
Deze wil nogal eens kapot gaan, al kost een nieuwe toch een eurootje of 30... :|

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Da is nog redelijk aan de prijs, de sensor in het INLAATspruitstuk ;). is wel een temp meter en deze is voor de temp van de lucht inlaat dacht ik. De sensor in de UITLAATspruitstuk is idd lambda :P

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Maarrrr die sensor die de temperatuur op het dashboard aangeeft is dus die onderin de radiator of is dat alleen de schakelaar voor de electrische fan?

zie ook dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 179#104179

en deze: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 981#213981

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

dus bij mij is mijn sensor onder in mn radiateur kaduuk...!

dat verklaart dan ook waarom ik geen last heb van te rijk lopen.

enige wat ik wel lullig vind, is dat de mini specialist me heeft verteld dat het waarschijnlijk de sensor in het inlaatspruitstuk... :?

waar werkt deze sensor dan vor??? :?

iig bedankt voor de reacties alvast!

gr Fred

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

De tempratuursensor in je inlaat spruitstuk is de belangrijkste: die geeft informatie naar je injectie systeem. Ook de tempratuur wijzer in je dashboard 'kijkt' naar deze sensor.

De sensor in de radiator is alleen een schakelaar voor het relais je electrische fan.

Als je tempratuurmetertje het niet meer doet zou dat dus aan de sensor in je inlaat spruitstuk moeten liggen. Die sensor kun je doormeten of ie iets doet: de weerstand zou moeten veranderen bij temperatuur wisselingen. Of hij het dan echt goed doet is dan niet te zeggen (door interne corrosie kan die weerstand fout worden) maar je metertje zou dan in ieder geval wel iets moeten doen.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

okeee dus de meter op het dashboard zit op de sensor in het inlaat spruitstuk aangesloten...!

das wel ff slikken.... aangezien ie bij de oudjes lekker makkelijk in de cilinderkop zit |:( :'(

nouh heb ik iig een reden om ook direct ff een lcb te monteren!

bedankt voor alle reacties!! gr Fred

P.S. als iemand zit heeft om me hiermee te helpen... PM me dan maar ff! ;)

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Inlaatspruitstuk wordt ook gekoeld door het watersysteem dus kan ook best dat die sensor ook de water temp. meet.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Aangezien het toch over dezelfde sensor blijkt te gaan, topics samengevoegd.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

en toch blijf ik het vreemd vinden.... mijn mini rijd echt perfect!!! ik lees nu in dit topic waar mijn probleem is toegevoegd dat hij wel last heeft dat de motor slecht loopt... :?

gr fred

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Maar er staat ook geen bericht in dat het probleem toen opgelost is, het hoeft dus niet aan de sensor gelegen te hebben.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Bij dergelijke problemen met een SPi of MPi, gebruikt de ECU een vervangingswaarde. Als bijvoorbeeld de koelvloeistoftemperatuursensor (Scrabble !!) defect is, gaat de ECU rekenen met een vervangingswaarde van 60 graden. De ECU gaat er dan dus vanuit dat het koelwater altijd 60 graden is, en stelt hier het ontstekingstijdstip en de inspuiting op af.

Eventueel ben ik in de mogelijkheid om -tegen een kleine vergoeding- de ECU uit te lezen, en hiermee te kunnen vaststellen wat de waarden van die sensoren zijn, en de bijbehorende foutcodes te wissen. PM maar even als je hier gebruik van wilt maken.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

hallo!

ik heb het probleem gevonden.
ik heb al eens een andere tellerset in mn mini gezet om te kijken of het misschien de teller was... maar ook bij die ging de temperatuurmeter vrij weinig doen... dus naar mijn mening was het dus niet de teller. en ben ik dus verder gaan zoeken. nu ben ik even naar een mni bedrijf geweest en heb nog eens met hem overlegd... en hij pakte ook maar eens een andere teller.... wat bleek..... ik heb 2 kapotte meters |:( |:( :+)

ik heb nu een mooi 3 kloks setje gekocht en t werkt perfecto!

@bart: heb jij thuis een uitleees aparaat dan??? of kun je het op je werk doen??
kan dat als dat zo is bij elk merk/bedrijf/aparaat???

EDIT: laat ik volgende keer jou subschrift ook maar eens lezen! ;)

gr Fred

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Ik heb inderdaad een uitlees-apparaat waarmee ik zowel de SPi als de MPi motoren kan uitlezen en de eventueel aanwezige foutcodes kan wissen.

De voormalige Rover-dealers en waarschijnlijk een deel van de Minicenters zullen dit ook kunnen, maar de gemiddelde universeel-garage kan dat waarschijnlijk niet. Die hebben vaak wel een foutcode-lezer voor OBD2 en EOBD, maar niet voor de oudere systemen zoals gebruikt in de Mini.

Ondanks dat de MPi is voorzien van eenzelfde aansluiting als OBD2, is de gebruikte communicatie-methode anders dan OBD2.

Maargoed, fijn dat jouw meter-probleem is opgelost, je gaat er natuurlijk niet vanuit dat beide meters befect zijn, dat kan je leuk op een dwaalspoor zetten.. ;-)

default

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

hey,

nieuw op dit forum maar ik zit met hetzelfde probleem, de koelvloeistofsensor (spruitstuk) van mijn british classic open 1.3 sprite uit '94 werkt ook niet meer. hierdoor denk blijft de choke continu aanstaan en blijft de motor verzuipen als hij warm is.

ik heb de waardes gekregen :

Contact aan koelvloeistof 10c: 3V
Contact aan koelvloeistof 80c: 0,5V

Dit is wat het hoor te zijn, die van mij is bij ongeveer 60c 5V dus ik mag ervanuit gaan dat het daaraan ligt.

Mijn probleem is alleen iets simpeler, ik kan nergens een nieuwe sensor vinden (net nieuw met mini), kan iemand deze beginner een adres geven waar ik onderdelen kan halen...?

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie wat hebben aan de waarden. Ps: het is officieel een rover.

Daniel

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Probeer het bij de sponsoren aan de rechterkant van dit scherm eens.

default

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Bedankt voor de tip, ik had iets verder moeten kijken maar er zit een nieuwe onder en hij blijft mooi lopen:) het metertje in het dashbord doet het nog steeds niet maar dit zal wel aan het metertje zelf liggen...

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Betref '95er SPI:
Als ik het goed begrijp is de sensor onderop het inlaat spruitstuk te temperatuur meter die binnen je meter aan stuurt en de gene onder in de radiateur de gene voor de electrische fan.
De zwarte onder op het inlaat spruitstuk is de temp. sensor voor je meter:


Probleem:
Voor de APK komt hij niet op het juiste CO, deze is te hoog. Daarbij koment doet de temperatuur meter het niet, van daar dat ik denk dat het daar aan ligt (ook nadat de lambda sonde en de cat al vervangen zijn). Kan iemand dit ook bevestigen (of onderuit halen natuurlijk) dat de sensor te maken kan hebben met een te hoog CO? (We hadden het even snel uitgerekend en de auto reed +- 1 op 7)

Ik dacht zelf even de contacten onderaan de radiateur te fixen maar na dit topic nog eens doorgelezen te hebben is die alleen voor de fan (zie regel 3 :P ).

Namens iemand anders alvast bedankt

EDIT: Voor de duidelijkheid 2 vraag tekens weg gehaald. Na vandaag verder gezocht te hebben zijn de twee sensoren voor mij duidelijk.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

de kleine groene is voor je PTC Heater (werkt als een choke). hij verwarmt de lucht/ in je throttlehuis. De grote zwarte is je koelvoeistoftemperatuursensor.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Hey menskes.

Dus.... nadat ik dit topic heb doorgelezen kom ik tot de conclusie dat wanneer die tempsensor ( onder je inlaatspruitstuk ) niet goed werkt ( want bij onze SPi schommelt de tempmeter, maar meestal blijft ie op koud, de thermostaat is vervangen trouwens ) denkt de ECU dat de Mini koud is en geeft `m extra benzine ( wat je merkt dat als je stilstaat je stationair vrij hoog is, behalve als de meter eens wil werken.. je stationair netjes rond de 850rpm draait ) en dat ie daarom kan sputteren/ inhouden bij gas geven, en dus niet echt lekker loopt...

Heb ik het goed zo??

Groetjes,

Maurice

ps..ff oud topic een schopje gegeven ;) ..lang leve de zoekfunctie \\:)/

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Dat klinkt idd wel logisch, maar misschien dat iemand kan vertellen of dit uit te lezen is? Je kan natuurlijk wel altijd de weerstand meten van deze sensor.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Het enige nadeel hiervan is dat je je hele spul moet uitbouwen ( injector ) om erbij te kunnen. :(

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Met een uitleesapparaat kun je alle waarden van alle sensors uitlezen.
Je leest dan het signaal af zoals het de ECU bereikt. Door overgangsweerstanden in de stekkerverbindingen (veel voorkomend probleem bij met name de SPi)is het echter goed mogelijk dat dit signaal afwijkt van de werkelijke waarde.

Het knullige enkele stekkertje van de spruitstukverwarming is bijvoorbeeld niet erg bestand tegen de hitte die zowel de spruitstukverwarming als het eronder gelegen uitlaat-spruitstuk genereert. Dit stekkertje is dan ook vaak half weggebrand.

Bij alle (vreemde) storingen in een SPi zou ik beginnen met ALLEstekker verbindingen en relais-aansluitingen onder de motorkap te controleren op oxidatie. Ook de zwevende zekeringen tegen het schutbord controleren. Weliswaar hebben die niet direct iets met de genoemde storing te maken, maar ze kunnen wel zorgen voor te pas en te onpas uitvallen (zekering van de brandstofpomp zit er ook tussen).

Hoog CO is inderdaad vaak te wijten aan een afwijkend temperatuursignaal of een afwijkend lambdasignaal.

Eventueel kan ik de SPi uitlezen, waarschijnlijk ben ik ook op de volgende clubdag.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Okay, even een antieke koe uit de sloot trekken dan maar.
Ik heb ook met mijn spi het probleem dat deze een hoog verbruik heeft. zo'n 1/7 à 1/8, wat ik nogal belachelijk vindt :P
Ik heb het probleem dat de auto nogal verwaarloosd is door de vorige eigenaar, waardoor er allemaal rare problemen in zaten. inmiddels loopt de mini al veel beter dan ooit, maar bij optrekken loopt de motor nog niet geweldig en stinkt hij ook, daarbij opgeteld het flinke verbruik en zwarte bougies ga ik ervanuit dat deze te rijk loopt.
Ik had het vermoeden dat het misschien iets te maken heeft met de temperatuur sensor in het inlaat spruitstuk, alleen geeft mijn meter altijd een waarde aan, die voor mij er aannemelijk uitziet. kan het zijn dat de sensor toch niet de goede waardes doorgeeft aan de ecu?
en stel je verhelpt het probleem, moet dan alsnog de ecu uitgelezen worden om de foutcode eruit te gooien, of is dit niet per sé nodig?
ohja, de auto is volledig standaard, afgezonderd van een rc40 einddemper.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Sebastiaan schreef:
Ik had het vermoeden dat het misschien iets te maken heeft met de temperatuur sensor in het inlaat spruitstuk


Welke sensor bedoel je?
- In het luchtfilter huis zit een lucht temp. sensor;
- in het inlaat spruitstuk zit je koelvloeistof temp sensor (af te lezen in de auto);
- En via het vacuum vanuit het spruitstuk meet de ECU de motor belasting.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Ik bedoel de sensor die onder in het inlaatspruitstuk zit!
degene die in het luchtfilter zit is gewoon aangesloten, kan ik die doormeten? welke weerstand zou ik moeten meten bij 20 graden?

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

ps. ik heb het vermoeden dat de rubber aansluiting van de vacuum leiding naar de ecu op de ecu niet helemaal jofel meer is. heb jij er heel toevallig nog eentje liggen? O:)

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Ga eerst maar eens dat slangetje vervangen, kost niks en dat deed wonderen bij mijn Spi. Kan ook met een gewoon goed passend (!) slangetje.
Helaas bleek mijn lamda sonde ook overleden te zijn en dat gaf soortgelijke symptomen als bij de jouwe: zuipen, te rijk lopen, hete katalysator. De lamda sonde koste me 2 tientjes op de sloop maar voor dat je die vervangen hebt...

Dergelijke problemen komen mij inziens niet (alleen) door een foute temperatuur lezing in het inlaatspuitstuk.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Bedankt voor de reactie, zodra ik weer bij de auto ben ga ik m vervangen!
Af en toe blijft de motor nadieselen, misschien heeft het er wat mee te maken? ik dacht ik meld het even.. :P

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Sebastiaan schreef:
degene die in het luchtfilter zit is gewoon aangesloten, kan ik die doormeten? welke weerstand zou ik moeten meten bij 20 graden?


Vanavond weerstand gemeten van de lucht Temp sensor in een koele garage en kwam op +/- 3,6 kOhm (ook bij een andere auto gemeten kwam op het zelfde uit), afgelopen zaterdag ook gemeten maar gaf toen 1,8 kOhm (dacht ik O:) ).

Volgens MEMS handboek:
Op de sensor staat een spanning van 5V, en de signaal spanning moet tussen de 2 en 3V zijn bij 20 graden. Dit kan 'aflopen' naar 1,5V bij 40 graden.

Sebastiaan":2nsy7wwz]Ik bedoel de sensor die onder in het inlaatspruitstuk zit![/quote:2nsy7wwz]
Deze sensor hoef je niet door te meten als je temp. meter in de auto normaal werkt, als de auto op temp. komt werkt deze sensor ook!

Verder kun je als je luchtfilter er af is heel makkelijk ook even de weestand van de potmeter meten, en zorgen dat deze een net verloop heeft.

Sebastiaan":2nsy7wwz]ps. ik heb het vermoeden dat de rubber aansluiting van de vacuum leiding naar de ecu op de ecu niet helemaal jofel meer is. heb jij er heel toevallig nog eentje liggen? O:)[/quote:2nsy7wwz]
Vanavond zelf bezig geweest met vacuum en kan voor me zelf al geen passende vinden (lees: niet naar wens). Heb het in elkaar zitten voor de APK maar ga orginele nieuwe bestellen. Als je nu al denkt dat het niet goed zit: vervangen!! één scheurtje in een knietje zorgde bij mij voor een CO van 9,8% (Ja, de komma staat goed), na vervanging knietje 0,3% met koude motor.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Ik rij al een jaartje of 5 rond met dunne brandstofslangetjes die met klemmetjes vast zitten. Werk perfect, misschien nog wel beter dan de originele waarvan dat knietje wel eens los willen gaan zitten van de slang zelf. Kosten: nihil. Co: van 4,5% naar 0,2%...

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Ik heb inmiddels de slangetjes vervangen, daarnaast de verdelerkap + rotor vervangen
Helaas loopt de mini nog steeds 1 op 11, wat nog te veel is wat mij betreft.
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen of zal ik 'm toch laten uitlezen?

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

1:11 is dat in de stad of snelweg? Ik meen mij te herinneren dat ik tussen de 1:11 en 1:14 reed met de mijne. Maar ik kan de excel sheet met verbruik niet meer vinden :S.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

weer eens even een vrij oude koe uit de sloot trekken, maar toch.
Gister bij de apk geweest en de uitstoot van lambda en co waren beide veel te hoog...
dingen die al gedaan zijn:
Nieuwe vacuum slangen
nieuwe bougies
nieuwe verdelerkap en rotor
nieuw luchtfilter

dingen die ik ga proberen:
Kleppen stellen
lambda sensor doormeten

iemand nog andere tips?
de uitlaat is netjes lek dicht en de mini loopt verder prima, maar heeft dus nog steeds een relatief hoog verbruik naar mijn mening

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Een te hoog CO bij een SPi is in 9 van de 10 gevallen te wijten aan een foutief signaal van de MAP sensor. Deze zit in de ECU gebouwd, en is via de alom bekende vacuumslangetjes verbonden met het inlaatspruitstuk.

Zoek iemand die je Mini kan uitlezen (ik kan dat ook eventueel, maar ik woon niet in de buurt van Haarlem). Met uitlezen kun je tevens zien of de MAP sensor functioneert en of de waarden een beetje kloppen.
Ook het lambda signaal is dan zichtbaar, evenals waarden van temperatuursensoren e.d.

Zoals al vaak aangegeven; het simpelweg vervangen van sensoren heeft weinig zin bij een SPi zolang niet ook de opgeslagen defectcode gewist wordt.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Signaal van de lambda is makkelijk te meten met een universeel meter. Natuurlijk is uitlezen makkelijk maar als je weet hoe je diverse onderdelen kunt meten (ipv vervangen) is het ook te doen.

@ Sebastiaan: heb eventueel een bijna complete set te koop om een SPI uit te lezen.
@ Bartje: Duurt lang ;) [size=50:1zx906cp]Dikke knipoog, ik heb alle tijd O:) [/size:1zx906cp].

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Thanks voor de info, ik weet dat toen ik de auto kocht de vacuum slangetjes erg slecht waren, nadat ik die vervangen had liep de mini al een heel stuk beter. maar als er een foutcode is opgeslagen zal die dus nooit helemaal perfect kunnen lopen? ik heb wel al eens de accu een paar uur eraf gelaten, dan reset de ecu zich toch?

@vlassie, wat mist er aan die set en aan welke richtprijs zat je te denken? miss via PB ;)

Ik moet binnen 10 dagen alles gefikst hebben, anders moet ik opnieuw keuringskosten betalen :P hoop dat ik het snel opgelost heb!

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Is hij voor de APK wel goed warm geweest? In de garage op toeren laten draaien is namenlijk niet genoeg om een SPI op temp. te krijgen zodat z'n CO goed is. Ga zelf even richting rotonde Alkmaar heen en weer en rij dan direct naar de APK waar ze meteen CO meten. Is hij dan nog niet goed is er meer aan de hand. (werkt je temp. meter wel?)

Mijn SPI had voor de APK meer dan 10% CO, na vervangen vacuum leidingen meteen goed en zat geen foutcode ofzo in.

RE: sensor inlaatspruitstuk spi doormeten? motor 'haalt'

Ik was vanuit haarlem naar halfweg gereden via de snelweg, denk dat de olie nog niet helemaal op temperatuur was.
de temperatuurmeter werkt wel, deze zit in het midden tussen het blauwe balkje en het witte middenbalkje op de teller
ik heb geen olie temperatuurmeter erin
ik heb wel net de bougiekabels vervangen, dit waren nog de originele lucas kabels... weet niet of dit iets mag uitmaken, maar toch.