Shakende brakes

default

RE: Shakende brakes

Ik heb v/d week een mini gekocht die het volgende probleempje heeft.
Wanneer ik bij snelheden boven de 50 km/h rem, voel ik de hele auto shaken. Het zal waarschijnlijk ook wel bij lagere snelheden optreden, maar daar is niet veel van te merken. Het is vooral te voelen in, juist, het rempedaal. Tidjesn het rijden merk je er niks van, dus ik dacht dat misschien het aan een remklauw of (kromme?) remschijf zou moeten liggen. Heb even de schijven bekeken, en er is wel sprake van een druk/slijtagepunt a/d buitenkant v/d schijf. Is zoiets zelf te doen, aangezien ik naast een Mini ook een
mini-portemonnee heb?

Arno

RE: Shakende brakes

Als je remschijven krom zijn, dan kun je daar zelf weinig aan doen, denk ik. Als ze nog voldoende dik zijn kun je ze laten afdraaien. Ik was daar destijds bijna 150 gulden voor kwijt (zo'n 70 Euro, dus).

default

RE: Shakende brakes

Ik denk wel dat de schijven af te draaien zijn, heb daar wel een adresje voor.
Zou dat het echt zijn? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

RE: Shakende brakes

Gezien je opmschrijving lijkt mij dat wel het meest waarschijnlijk.

RE: Shakende brakes

Sounds like ;een roestplek. Je kunt ook ff proberen om die schijven "schoon "te remmen.

default

RE: Shakende brakes

ZIjn geen roestplekken. Ga morgen even de mini op bokken zetten en met een meetklok de slingering in de schijf bekijken. Zit waarschijnlijk niks anders op dan nieuwe of afgedraaide schijven.

Thanx

RE: Shakende brakes

aodijk schreef:
ZIjn geen roestplekken. Ga morgen even de mini op bokken zetten en met een meetklok de slingering in de schijf bekijken. Zit waarschijnlijk niks anders op dan nieuwe of afgedraaide schijven.
Thanx



Meten is weten inderdaad. Kromme schijven zijn wel de meest voor de hand liggende oplossing, maar het kan ook iets anders zijn. Ergens speling (fusse, wiellager, stuurkogels) kan ook zulke trillingen veroorzaken.

RE: Shakende brakes

't bovenstaande is makkelijk te controleren... als je em op bokken zet even wiebelen aan de wielen, dan weet je het zo.

Ik zou, als het inderdaad de remschijven zijn, wel even controleren wat afdraaien kost, en hoe dik de schijven dan worden. Nieuwe schijven vallen namelijk reuze mee in kosten (ik geloof om en nabij de €30 per schijf) en het zou me niets verbazen als afdraaien al duurder is.

Bovendien kan het dan ook maar zo zijn dat de schijven na afdraaien zo dun zijn dat je na een half jaar alsnog nieuwe moet monteren.

Overigens is dat kromtrekken een apart probleem, sommige mini's hebben er nooit last van, andere altijd. Ik heb wel het idee dat betere kwaliteit schijven (zoals bijvoorbeeld die van Ferodo) er minder last van hebben, maar ook die kunnen kromtrekken.

RE: Shakende brakes

Ik lees zojuist een Rover technical bulletin van de RAVE CD's over dit onderwerp:

PROBLEM:
BRAKE JUDDER

CAUSE:
Excessive run-out on discs or rear drums where fitted, (either with original
equipment parts or following fitment in service).
The primary cause of brake judder is excessive disc run out. As the maximum
run out segment of disc touches the pads on each revolution, one sided wear
occurs on the disc. The resulting thick/thin variation is the basic cause of
judder.

ADDITIONAL NOTES - continued:

SKIMMING BRAKE DISCS
Engineering tests have identified that the use of a lathe to skim brake discs, (as
specified in the Service Tools & Equipment programme), will ensure that disc
run out is reduced to the absolute minimum.
The lower the 'final' disc run out figure, the less chance there is of brake
judder/vibration returning (i.e. repeat claims).
Fitting replacement brake discs will not minimise run out as effectively as
skimming the existing discs. Replacement discs should ONLY be fitted where
the existing disc thickness is outside the Service specification.
Please note that all current Rover Cars with the exception of the Mini are fitted
with discs that can be skimmed. Current Mini discs are too thin to skim , but
thicker discs and modified calipers are due to be introduced during 1995.

Het lijkt er dus op dat alleen mini's van na '95 geschikte schijven hebben om te kunnen afdraaien, anders zijn ze te dun...

RE: Shakende brakes

Mijn schijven zijn kortelings ook afgedraaid, en zoals jullie waarschijnlijk weten is de mijne van '91.

Maar! Als ik dat zo lees, denk ik wel dat het criterium de schijven zijn, en niet de Mini. Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat je voor Mini's van voor en na '95 andere schijven zou moeten hebben. Ik denk dan ook dat het dikkere type schijf gewoon op oudere Mini's past. Aangezien mijn schijven wel vervangen zijn in 1999, zou dat best wel kunnen kloppen; waarschijnlijk zijn bij mij toen het nieuwere type erop gegaan, die nu dus een paar maanden geleden afgedraaid konden worden.

RE: Shakende brakes

Dat lijkt me wel ja... in principe is de rest van de wielophanging voor alle mini's gelijk, dus de schijven moeten wel onderling uitwisselbaar zijn. Blijkbaar is het document voor 1995 geschreven en men rept hier over andere remklauwen voor de post '95 mini's.

Ik denk eerder dat die gewoon hetzelfde zijn gebleven, maar dat ze de remblokken o.i.d. dunner hebben gemaakt.

Er stond trouwens ook in dat men bewezen had dat het gebruik van 'niet standaard' remblokken het kromtrekken van de schijven bevorderd. Nou rijd ik al weer een tijdje met EBC blokken, maar niets te merken hoor!

RE: Shakende brakes

Nou rijd ik al weer een tijdje met EBC blokken, maar niets te merken hoor!


Ach, ze moeten natuurlijk ook een beetje hun eigen handeltje beschermen :)